Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektipedaalit tilanteeseen kuin tilanteeseen ;)
1 2 3 4 5 6
Juutas
01.03.2011 23:22:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haaste on seuraava: JOS sinun pitäisi lähteä keikalle pienellä varoitusajalla soittamaan perusrokki-poppi-funkkis-yms-meininkiä (teemme rohkean oletuksen, että sinusta olisi tähän) ja et tietäisi millainen vahvistin paikanpäällä odottelee NIIN mitkä kaksi tai kolme pedaalia raahaisit mukaasi jotta soundista tulisi edes jotenkin käyttökelpoinen ja monipuolinen vahvistimesta riippumatta?
 
Tilanne on täysin kuvitteellinen ja lähinnä tässä on kysymys tällaisesta "mistä pedaalista et luopuisi" tyyppisestä ajatusleikistä sillä erotuksella, että valitsemasi pedaalit eivät ole kytköksissä tiettyyn setuppiin tai vahvistimeen. :)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
kozmik
02.03.2011 00:22:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vahvistin ei ole ihampaska, niin riittävän hyvän soundin saa sormilla/plektralla ihan ilman pedaalejakin. Jos vahvistin on ihampaska, ei siinä pedaalit juur auta. Omista purkeista EBS:n MultiComp on sellainen, jonka voisi kyllä ottaa keikalle kuin keikalle, vaikka monesti on tullut vedettyä ilmankin.
 
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
Isotalo
02.03.2011 01:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aguilarin TLC Compressor, HBE:n Hematoma overdrive ja BBE:n Sonic Maximizer. TLC ja BBE pelastaa monta hankalaa tilannetta ja HBE:n monipuolisuus venyy tosi pitkälle.
 
JaS
02.03.2011 02:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peruskaman vetoon ei tarvii kyl mitään pedaaleita. Jos vetää metallia tai jotain erikoisempaa kamaa, niin modattu RAT ja EQ. Volumepedaali on kiva, mutta jos saa ottaa vain kolme ja EQ ja rotta on jo mukana, niin kolmas olis viritinpedaali. Saundi tulee sormista ja kompressori on niitä varten, jotka ei osaa soittaa.
 
Toisaalta jollekin truba/OMB keikalle bossin looperi on ihan must. Ja OMB bassolla vaati kyllä kaikua, joten behkun delay. Siihen vielä rotta päälle, niin johan toimii.
 
Mun mielestä ei ole mitään ehdotonta komboa, jolla hoitais keikan, ku keikan. Riippuu täysin tilanteesta. Ja moni tilanne on sellanen, että ei tarvii, ku korkeintaan virittimen, jos ei muuhun, niin katkasemaan signaali tauoilla.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
KMT
02.03.2011 02:56:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin kompura+Eq, no jos saa ottaa kolmannen niin super shifterin
 
Olli.M
02.03.2011 07:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multicomp ja Bad Monkey. Joku etuasteena hyvin toimiva pedaali, Valvedrive, Sansamp tms. olisi varmaan paras ratkaisu tuollaisessa tilanteessa.
 
Yllättävän kitkerän makuista
hollstro
02.03.2011 07:23:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epä ole vielä tullut vastaan tilanetta jossa joku mulinexi parantaisi sitä perussaundia. Noilla paavoilla voi maustaa soppaa, mutta jos keitto on valmiiksi pilalla niin eipä siinä mausteet tilannetta pelasta.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
dewfall
02.03.2011 07:31:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä taida omissa polkimissani tarpeellisia olla kuin Korgin Pitchblack. BBE Opto Stompin ehkä voisi ottaa varmuudeksi mukaan.
 
Etvi
02.03.2011 09:09:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuo nyt varsinainen pedaali ole, kun ei sitä poljeta, mutta Fishman Pro eq platinum lähtee kyllä mukaan. DI-lähdöstä signaali pöytään vaan (olettaen, että PA-kalusto on jotakuinkin toimiva). Optinen kompressori auttaa, jos ei soittotatsi meinaa pysyä aisoissa ja eq:lla saa hienosäädettyä korostuksia.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
gorexx
02.03.2011 09:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin alemmalla puulaakitasolla on joutunut välillä jollain ihampaskalla (kolkko ja hengetön, ei potkua) kombolla vetelemään.
Sansamp tai kopio pelastaa kyllä aika paljon. Siitä saa kombon edessäkin vähän munaa soundiin, kun pitää vahvistimen asetukset suht neutraalina.
Itsellä repussa lähes aina Behringerin BDI-21. Ei haittaa vaikka jää matkan varrelle, kun maksaa sen muutaman kympin. Toimii kuitenkin yllättävän hyvin, jos nyt ei oikeasti rupea kovalla jalalla polkemaan.
Ja saahan noista sitten suoraan linjaan siedettävää soundia.
Toinen mukava varuste on viritysmittari. Tosin ilmankin basson kanssa pärjää. Kitaran kanssa ei oikein enää, kun on siihen tottunut...
 
okabass
02.03.2011 09:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorexx:
Sansamp tai kopio pelastaa kyllä aika paljon. ...Behringerin BDI-21.
Ja saahan noista sitten suoraan linjaan siedettävää soundia.
Toinen mukava varuste on viritysmittari.

 
Joo. Noilla pärjää pitkälle.
Jos bassosetti on kehno, niin se on. Olen joskus ohittanut koko läjän ja vetänyt suoraan PA:han. Multi comp tai muu ok kompura voi olla joskus paikallaan.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Isotalo
02.03.2011 10:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Saundi tulee sormista ja kompressori on niitä varten, jotka ei osaa soittaa.
 
Kovat on puheet.
 
Mulla on tullut joskus vastaan ihan sysipaskoja/loppuunajettuja styrkkareita, jos on ollut backline valmiina. Silloin BBE:n Sonic Maximizer on pelastanut aika paljon siitä, mitä pelastettavissa on. Ei se kaikille toimi mutta mua on jeesannu.
 
okabass
02.03.2011 11:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: ... kompressori on niitä varten, jotka ei osaa soittaa.
 
Heh. Vitsiä pukkaa häneltä. Samaa huuhaa-kategoriaa kuin viides kieli on turha bassossa, ei saa soittaa plektralla, SVT-pino on täysin tarpeeton jne. Hehe.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
UncleFester
02.03.2011 11:56:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Heh. Vitsiä pukkaa häneltä. Samaa huuhaa-kategoriaa kuin viides kieli on turha bassossa, ei saa soittaa plektralla, SVT-pino on täysin tarpeeton jne. Hehe.
 
Tosiasioita kaikki.
 
Viides kieli on kyllä niin turha kun bassolla kuitenkin soittaa mielummin sieltä ylempää että kuviot erottuu ja kun vahvistin kyykkää niissä alemmissa äänissä, plektra on tietty kitaristien hommia ja SVT-pinoa ei tartte kun voi soittaa semmosella 2x2", 500g painavalla kombolla jossa on varmasti painoonsa nähden hyvä saundi. Nojoo...
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
Dropped C
02.03.2011 12:47:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä toi BBE Sonic Maximizer tekee?
 
Ja löytyykö sellaista kompuraa mikä ei hirveemmin popsi saundia? Kaikki kokeillut on ainakin särön määrää vähentäny kovasti ja nytkin on laitteiston kaikki särö käytössä ja melki lisää tarvis. Kompura vois kyllä olla ihan jees peli, kun nyt en oikeasti osaa soittaa....
 
pekezu
02.03.2011 13:05:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Mitä toi BBE Sonic Maximizer tekee?
 
Ja löytyykö sellaista kompuraa mikä ei hirveemmin popsi saundia? Kaikki kokeillut on ainakin särön määrää vähentäny kovasti ja nytkin on laitteiston kaikki särö käytössä ja melki lisää tarvis. Kompura vois kyllä olla ihan jees peli, kun nyt en oikeasti osaa soittaa....

 
Miten se kompura vähentää särön määrää?
 
Tietty jos sen lykkää ihan viimeiseksi niin ehkä sitten. Itselläni on MultiComp heti virittimen jälkeen, tosin miedoilla asetuksilla ja aika kevyellä tatsilla. Mun mielestä sillä saa päinvastoin lisää säröä kun tunget säröpurkkiin siitä julmetun kovaa signaalia.
 
Muista kompuroista ei hirveesti ole kokemusta. MultiComppi on mun mielestä eri hyvä peli.
 
Keikalle lähtisi varmaan virityspedaali, MultiComp ja eq.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Olli.M
02.03.2011 13:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Miten se kompura vähentää särön määrää?
 
Tietty jos sen lykkää ihan viimeiseksi niin ehkä sitten. Itselläni on MultiComp heti virittimen jälkeen, tosin miedoilla asetuksilla ja aika kevyellä tatsilla. Mun mielestä sillä saa päinvastoin lisää säröä kun tunget säröpurkkiin siitä julmetun kovaa signaalia.
 
Muista kompuroista ei hirveesti ole kokemusta. MultiComppi on mun mielestä eri hyvä peli.

 
Samat! Itse käytän multicomppia periaatteessa juurikin boosterina. Heti virittimen jälkeen seuraavana on ketjussa, ja päällä kaiken aikaa. Kompuraa ruuvattu auki ihan snadisti ja gainilla sitten hieman höökiä. Eikä syö säröjä, päinvastoin.
 
Yllättävän kitkerän makuista
Dropped C
02.03.2011 13:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olli.M: Samat! Itse käytän multicomppia periaatteessa juurikin boosterina. Heti virittimen jälkeen seuraavana on ketjussa, ja päällä kaiken aikaa. Kompuraa ruuvattu auki ihan snadisti ja gainilla sitten hieman höökiä. Eikä syö säröjä, päinvastoin.
 
Oke, pitää kokeilla näin päin sitten jos kokeilee seuraavan kerran.
 
hollstro
02.03.2011 13:41:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Mitä toi BBE Sonic Maximizer tekee?.
 
Mulla on tollanen. Myyntipuheiden mukaan se tasaa eri taajuusalueiden vaihe-eroja ja siten selkeyttää saundia. Kyllä se jotain sille signaalille tekeekin ja saundista tulee täyteläisempi. Käytän tosin vain kitaralle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JaS
02.03.2011 14:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Kovat on puheet.
 
Mulla on tullut joskus vastaan ihan sysipaskoja/loppuunajettuja styrkkareita, jos on ollut backline valmiina. Silloin BBE:n Sonic Maximizer on pelastanut aika paljon siitä, mitä pelastettavissa on. Ei se kaikille toimi mutta mua on jeesannu.

 
Paskin verme on varmaan ollut Ashdownin joku 2x10 combo, jolla oon siis ikinä soittanut. Vehkeestä ei yksinkertaisesti saanut kuin laiskaa höminää ulos. Ja en usko, että siihen olis mikään pedaali auttanut, varsinkaan kompressori. Laitteessa itsessään on aika monipuoliset säädöt, mutta potkua ei saanut mistään namikasta. Ja potku on mun mielestä se olennainen osa bassoa. Muuten mulle on keikoilla käyny oikeestaan mitkä vaan Behrinkeleistä Mark Bassiin. Ampegeista en pidä, koska niissä on liikaa botnea, mutta niissä on kyllä aika napakka attacki. Ja en tosiaan yleensä tarvii ensimmäistäkään pedaalia.
 
Basso on kuitenkin rytmisoitin, ja viemällä dynamiikan pois siitä, poistaa siitä myös osan sen soittimen käyttömahdollisuuksista. Kompressori on tarkoitettu dynamiikan pienentämiseen, eli toisin sanoen virheen korjaamiseen. Virhe on se, jos soittaa liian isolla dynamiikalla. Dynamiikan voi ottaa haltuun myös tarkemmalla soitolla. Äänimies kaveri sanoi mulle, että ammattibasistien kanssa se käyttää kompressoria about 0-5% ja ei-niin-ammattilaisten kanssa 5-20%.
 
okabass: Heh. Vitsiä pukkaa häneltä. Samaa huuhaa-kategoriaa kuin viides kieli on turha bassossa, ei saa soittaa plektralla, SVT-pino on täysin tarpeeton jne. Hehe.
 
Ei se ole mikään vitsi. Dynamiikan voi tosiaan ottaa haltuun myös soittamalla paremmin. Multa löytyy jopa kuudes kieli bassosta, ja plektrallakin on tullut soitettua, mutta ampegeista en edelleenkään välitä, liian tumma saundi. Lahkeet lepattaa, vaikka ei kuule edes mitä soittaa.
 
Saa sitä kompressoria käyttää, jos tahtoo, mutta en mä ymmärrä, miks sitä dynamiikkaa pitää lytätä, jos ei ole soittoteknisiä ongelmia.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «