Aihe: Why do your recordings sound like ass? | |
---|
|
"Nothing personal, if the title does not apply, please ignore. But if you have ever asked yourself some variant of this, or if you have ever tried to figure out the answer on web forums, I'm here to help." -username "yep" http://forum.cockos.com/showthread.php?t=29283 Piti laittaa tää linkki jo aikoja sitten kansojen iloksi, ehkä joku on jo ehtinytkin. Aivan loistava artikkelikokoelma. Suorastaan meditatiivinen. |
|
Kiitos! Olen vasta tokan sivun alussa, mutta tämä vaikuttaa erinomaiselta kamalta. Netistä vinkkien hakemisessa on yleensä se ongelma, että tieto ei jäsenny mitenkään fiksusti omaan päähän kun puhujia on useampi. Tämän lukeminen on kuin luentoa seuraisi. |
|
Tää on ihan tajuttoman hienoa tekstiä, jos näistä lähtökohdista olisi lähtenyt ihan alusta alkaen ni elämä vois olla aika paljon helpompaa. Oon lueskellu tässä viime aikoina ton melkein koko homman läpi, on kyl tiukkaa tavaraa. |
kimkorho 24.02.2011 19:47:50 (muokattu 24.02.2011 19:52:22) | |
|
Hieno ketju ja loisto lukuvinkki. En ehtinyt vielä kaikkeen paneutumaan, mutta erinomaista infoa näyttää olevan kautta linjan. En malta olla mainitsematta tässä kohtaa selvästi spesifimpää, mutta erittäin sisältörikasta ketjua: http://www.gearslutz.com/board/so-m … und-good-analog-mixes-restored.html Hemmetin pitkä ketju, mutta kaiken höpönhöpön joukossa on myös sellaista helmeä mm. itb-otb-aiheesta huippuosaajien kirjoittamana, että ne helmet kyllä helposti korvasi ainakin minun mielestäni kaiken sen kahlaamisen. Keskustelufoorumit on kyllä parhaimmillaan aika mahtihomma: oppia huippuosaajilta ei voi saada koskaan liikaa. www.theindigo.fi |
|
Yep kirjoitti vuosia SONARin forumilla, ja oli tosi arvostettu siellä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
|
Kyllä, täyttä timanttia. Oikein tulee kyynel silmään, kaveri kirjottaa jotenkin niin täydestä sydämestään. "Thanks to all for the kind words, I have never written any books and have no immediate plans to do so, but I do plan to get back to this thread when I have time. There are an awful lot of basic principles that hardly ever get talked about with this stuff. The people who know them tend to take them for granted, and the people who don't know them don't know enough to ask." Niin totta, niin totta! Me likes < 3 Laurasus koostuu kahdesta vuorijonosta, pohjoisemmasta Suur-Laurasuksesta ja eteläisemmästä Vähä-Laurasuksesta. Joidenkin lähteiden mukaan niiden välissä kulkee Aasian ja Euroopan välinen raja. |
|
Olen lukenut tuota sivulle 34 asti, ja asiallista juttua tuossa on kieltämättä todella paljon. Toki seassa on myös turhaakin jauhamista, esimerkiksi viime sivujen flmasonin kitarasaundisekoilut, jotka lähinnä turhauttavat. |
lion 02.03.2011 07:13:32 (muokattu 02.03.2011 07:16:09) | |
|
kimkorho: Hieno ketju ja loisto lukuvinkki. En ehtinyt vielä kaikkeen paneutumaan, mutta erinomaista infoa näyttää olevan kautta linjan. En malta olla mainitsematta tässä kohtaa selvästi spesifimpää, mutta erittäin sisältörikasta ketjua: http://www.gearslutz.com/board/so-m … und-good-analog-mixes-restored.html Hemmetin pitkä ketju, mutta kaiken höpönhöpön joukossa on myös sellaista helmeä mm. itb-otb-aiheesta huippuosaajien kirjoittamana, että ne helmet kyllä helposti korvasi ainakin minun mielestäni kaiken sen kahlaamisen. Keskustelufoorumit on kyllä parhaimmillaan aika mahtihomma: oppia huippuosaajilta ei voi saada koskaan liikaa. Tätä ketjun aloittajan höpinää jäätiin pohtimaan, niin taitaapi olla tuo pro tools ainoa (vai myös digital performer?) jossa headroomi loppuu siihen digitaaliseen nollaan? Se on tietysti hyvä käytäntö, että aloittaa trimmaamalla levelit johonkin sopivalle tasolle, ettei miksauksen loppuvaiheessa ole kaikki kanavat punaisella (ja tämä ei logicissa ja cubasessa tarkoita clippaamista, koska käyttävät floating point matikkaa audio enginessä), mutta se että plugarit toimii paremmin ja kaikki kuulostais jotenkin avoimemmalta, jos alottaa piikit -20db:ssä on kyllä täyttä scheissea paitsi pro toolsissa. |
|
Hieno ketju, paljon luettavaa. Tuossa kun tuo yep kirjoitteli presettien hyödyllisyydestä/hyödyttömyydestä, niin tuli ajatus, että vielä vaarallisempia ovat ns. mentaaliset presetit, jotka ovat selkärankaan juurtuneita "vääriä" työtapoja. Meillä kaikilla varmaan on niitä... |
|
Muovinen: tuli ajatus, että vielä vaarallisempia ovat ns. mentaaliset presetit, jotka ovat selkärankaan juurtuneita "vääriä" työtapoja. Meillä kaikilla varmaan on niitä... Esimerkki olis kiva. :) "You really can't be jealous of something you can't fathom."
-Nigel Tufnel |
Esp 13.03.2011 14:58:07 | |
|
jannu: Esimerkki olis kiva. :) Voisin kertoa omasta puolestani... Mulla oli pitkään tapana leikata aina 300-400 Hz väliltä, automaattisesti, kaikista instrumenteista. Tuosta tavasta irtipääseminen otti hieman aikaa. Nykyään leikkaan sieltä mistä on tarve. Täh?!? |
Numb 14.03.2011 14:29:36 | |
|
laurasus: http://forum.cockos.com/showthread.php?t=29283 Piti laittaa tää linkki jo aikoja sitten kansojen iloksi, ehkä joku on jo ehtinytkin. Aivan loistava artikkelikokoelma. Suorastaan meditatiivinen. Piti käydä plussaa napsimassa. Erinomainen linkki erinomaiseen ketjuun. Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
tinde 14.03.2011 16:04:57 (muokattu 14.03.2011 16:05:42) | |
|
Esp: Voisin kertoa omasta puolestani... Mulla oli pitkään tapana leikata aina 300-400 Hz väliltä, automaattisesti, kaikista instrumenteista. Tuosta tavasta irtipääseminen otti hieman aikaa. Nykyään leikkaan sieltä mistä on tarve. Sama stoori... 250 - 400 hz oli aina leikkelykohteena. Ja yläpäiden korostelua varoin ja pyrin boostailemaan mieluummin presence- aluetta 1.5 - 3 khz. Ja mietin sitten että miksei oikein jytää :-) Jäsen Koopop antoi hyvän vinkin siitä, että kannattaa yrittää löytää se soittimen ominaissointi ja varjella sitä - silleen se sieltä erottuu jos on erottuakseen. |
|
jannu: Esimerkki olis kiva. :) No samaa vikaa on ainakin kuin mitä Esp kertoi ja lisäksi tulee lätkittyä kompuraa ja ties mitä härpätintä raidoille ennen kuin on edes selkeetä kuvaa siitä, että tarviiko niitä. Lopulta biisi kuulostaa pahimmillaan pumppaavalta loudness -hirviöltä ja ainoa järkevä keino on aloittaa alusta :P |
|
Mulla tuli automaattisesti laitettua monialuekompura masteriin monen vuoden ajan. Vissiin vuosi sitten kokeilin ilman, ja tulos oli parempi. Kyllä mä sitä vieläkin suostun käyttämään, jos tarvis on...ja vielä se, että niissä multicompeissa on eroja! |
Numb 15.03.2011 13:09:15 (muokattu 15.03.2011 15:06:34) | |
|
Ketjussa on aika hyvin tiivistetty myös se, mistä miksauksessa mun mielestä on kyse: Kun taiteellinen puoli jätetään pois, miksaaminen kulkee seuraavasti: 1. Tunnista ongelma 2. Pohdi paras mahdollinen ratkaisu ongelmaan 3. Toteuta ratkaisu. Tämähän tarkoittaa sitä, että jos kaikki on kunnossa, ei tehdä mitään. Toinen loistopointti on se, että miksataan korvilla - korvillehan se lopputuotekin on tarkoitettu :) Ja tietysti tää: Valmis on parempi kuin täydellinen. Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
|
Muovinen: Hieno ketju, paljon luettavaa. Tuossa kun tuo yep kirjoitteli presettien hyödyllisyydestä/hyödyttömyydestä, niin tuli ajatus, että vielä vaarallisempia ovat ns. mentaaliset presetit, jotka ovat selkärankaan juurtuneita "vääriä" työtapoja. Meillä kaikilla varmaan on niitä... No miulla on semmonen fundamentaalinen, vahingollinen mentaalinen presetti, jonka kanssa olen hukannut paljon aikaa ja energiaa: työstämisestä 99% ollut fiilistelyä fiilistelyn perään ja 1% analysointia/suunnittelua/päätöksentekoa/JÄRKEÄ. Tuota ketjua kun alkoi lukea niin jotenkin valkeni tuo asia ihan kunnolla. Tapana on räiskiä vaan jotain "maaleja kankaalle" ja katsoa mitä tulee. Ja sitten alkaa päivien ja viikkojen projekti kuunnella ja editoida, mitä tässä nyt sitten olikaan säästämisen arvoista, mitä hittoa olinkaan tekemässä? Sit on korvat ja pää tukossa eikä mistään tule mitään. Yritän päästä siihen että fiiliksen ja järjen suhde ois about 50-50. Kaukana siitä ollaan mutta ainakin nyt tajuan että sitä kohti täytyy pyrkiä vaikka se kuinka väkinäiseltä ja vaikealta tuntuiskin. (Ja näin siis harrastajalla. Ammattilaisella tuo suhde on varmastikin hyvin pitkälti järjenkäyttöpainotteinen, fiilistä sit vaan "mausteeksi". Luulisin.) -PAD AND A PEN! Hei ystävä, pyyhi kyyneleet |
|
Esp: Mulla oli pitkään tapana leikata aina 300-400 Hz väliltä, automaattisesti, kaikista instrumenteista. Tuosta tavasta irtipääseminen otti hieman aikaa. Sniff, tuo on ihan kuin minun elämästä. Saapiko lähettää terveisiä? |
|
Muovinen: No samaa vikaa on ainakin kuin mitä Esp kertoi ja lisäksi tulee lätkittyä kompuraa ja ties mitä härpätintä raidoille ennen kuin on edes selkeetä kuvaa siitä, että tarviiko niitä. Lopulta biisi kuulostaa pahimmillaan pumppaavalta loudness -hirviöltä ja ainoa järkevä keino on aloittaa alusta :P Joo, kyllähän noita itselläkin on ollut ja on edelleen. Pikkuhiljaa übertyhmäilyjä tietty karisee pois sitä mukaa kun korvat kehittyy ja tajuaa että niihin voi oikeasti luottaa. Pahimmista miinoista tekis mieli syyttää tiettyjä "auktoriteetteja", jotka ovat aikanaan säikytelleet nöösejä ihan pelkästään oman asennevamman pohjalta, mutta kyllä kai aikuisen ihmisen olis syytä oppia korvien harjaannuttamisen ohella myöskin itseluottamusta. Ja tajuta että mielipiteen ja totuuden ero on lopulta se ettei toista niistä ole olemassa. :) Aivan helvetin hyvää juttua tuossa ketjussa. "You really can't be jealous of something you can't fathom."
-Nigel Tufnel |
|
Ja tietysti tää: Valmis on parempi kuin täydellinen. Komppaan. Ketju kuuluu minunkin lempilukemistooni tällä saralla. Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|