Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 579 80 81 82 83112 113 114 115 116
juusoputti
28.02.2011 15:45:36

aalataur: Mitä toi ampiasvibra tarkoittaa?

Yleensä ohutta ja nopeaa sormilla aikaansaatua tärinää. Ampiaisvibraa voi välttää käyttämällä enemmän rannetta ja kunnon otteella kaulasta wänkäten, (peukalo reilusti kaulan yli nähtävissä) ei klasariasennossa kuten vaikka Liimataisella.

sympxgtr: Tosta säännöllisyydestä. Siinä tapauksessa, jos haluan saada harmoniakitarat synkkaan vibran osalta, niin melkein pakko vetässä se johonkin tasatahtiin. Esim. 8-osatrioli, vähän riippuu taustasta. Tollakin on aika suuri vaikutus lopputulokseen. Mutta noin yleisesti ei tule mietittyä vibraa mitenkään aika-arvollisesti, enemmänkin fiilispohjalta.

Samaa mieltä.

aalataur: Kielen suuntainen viuluvibrato on erikseen, mutta sitä mä en edes tahallisesti ainakaan käytä, koska nauhallisessa soittimessa mun mielestä monikäyttöisempi tapa on se toinen. Sillä pääsee tietysti pitchin alle, hieman.

Kliinillä saundilla varsinkin korkealla e-kielellä näin saa ehkä hieman pehmeämmän lopputuloksen. Muutamien jazz/fuusiokitaristien olen ainakin nähnyt käyttävän kielensuuntaista vibratoa.

PS. Myös kampivibraan kannattaa tutustua Shawn Lanen, Vain ja Romeon jalanjäljissä.
Bändini sinkkubiisi: http://maihinnousu.net/s/10725
cr4b
28.02.2011 16:49:00 (muokattu 28.02.2011 22:26:27)
aalataur: 3) Pehmeys? Miten tämä saavutetaan ja mitä sillä tarkoitetaan?

Eli käytännössä se, kuinka nopeasti suunnanmuutos tapahtuu vibran ala- ja yläosassa. Mun mielestä kuulostaa paremmalta, jos se vaihtuu juohevasti eikä yhtäkkisesti. Vailla esimerkiksi on poikkeuksellisen pehmeä vibrato tässä suhteessa. Ihan samalla tavalla vibraamista harjoitellaan kuin muutakin soittamista, keskittyy vaan siihen, että se kuulostaa siltä miltä haluaa sen kuulostavan.

Onko väärin vaihtaa vibraton laajutta ja nopeutta saman äänen soidessa?

Ei tietenkään, kunhan ei silleen, että jokainen bendi on eri laajuudella ja nopeudella. Pitkän nuotin aikana voi hyvin varioida sitä vibratoa, esimerkiksi aloittaa kevyemmin ja tehdä siitä pikkuhiljaa laajempi.

Olisi kiva kuulla Tonskin, Sympx, Juusoputti, Crab ja muiden tyyppien metodeista, ajatteletteko jotain rytmiä vibratossa esim. juuri triolit tai kasiosat? Jos epäsäännönmukaisuus on huono asia, toivotun säännönmukaisuuden sitten olettaisi menevän jotenkin musiikin tempoon suhteessa? Esim. pisteellisiä neljäosia peräkkäin, kunnes ääni kuolee..?

Välillä timessä, välillä ei. Siitäkin tulee hieno efekti, kun vibrato ei mene timessä taustan kanssa (a la Yngwie). Ei väliä, kunhan vibraton nopeus pysyy vakiona tai sitten muuttuu juohevasti äänen kestäessä pidempään. Se kuulostaa huonolta, jos vibran jokainen iteraatio tulee eri nopeudella tai laajuudella. Tietty jos vetää jotain fiksattuja aika-arvoja, niin on helpompi saada se nopeus tasaiseksi, ja esmes liideissä käytän yleensä tiettyjä aika-arvoja. Sooloissa sen sijaan jos on pidempiä ääniä, niin pistän useammin epä-taimiin.

Sitten kokonaan toinen juttu on vielä se, että saisi fiilistä mukaan siihen vibratoon. Monilla kitaristeilla on hyvä, mutta kuitenkin jokseenkin tunteeton vibrato (esim. Batio - periaatteessa hyvä vibrato, mutta jotain puuttuu).

Täytyy tunnustaa, että tulee itsekin treenattua vibraa liian vähän. Nyt on tekniikka-faasi päällä ;)

E: Tuli vielä mieleen, että tärkeää on myös, että palauttaa sen kielen aina nollakohtaan asti vibraaton alaosassa. Muuten se kuulostaa epävireiseltä.

E2: Jaa, on mulla kuulojaan sittenkin yleensä timessä se vibrato. Ei vain itsestäänselvästi aina 8-osia tai 4-osia vaan esimerkiksi hitaita trioleita ei-triolitaustan päälle tms. Väkisin se johonkin taimiin menee kumminkin, vaikka kuinka yrittäisi.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Tonski
28.02.2011 18:33:05

cr4b:
Sitten kokonaan toinen juttu on vielä se, että saisi fiilistä mukaan siihen vibratoon. Monilla kitaristeilla on hyvä, mutta kuitenkin jokseenkin tunteeton vibrato (esim. Batio - periaatteessa hyvä vibrato, mutta jotain puuttuu).

Annoin kirjoituksestasi plussan, mutta vibrato ei sisällä parametria tunne(aiheesta on laajemmassa, musiikin kontekstissa tosimontasivunen triidi filosofointia jossain muusinetin kätköissä).

Suosittelen tota Rick Grahamin videota ja korvien käyttöä, jos vibraatonsa eteen haluaa jotain tehdä. Loppupeleissähän kyse ei oo mistään tähtitieteestä, kunhan muljuttaa minkä kerkiää! Mun mielestäni olis aika rajottavaa vetää aina jossain tietyssä samassa rytmissä sitä kielen huljutusta.. Sen mukaan, miten haluaa sen ko. nuotin fraseerata, niin myös laittaa sitä vibratoa. Leikittelee taimin ja sävelkorkeuden kanssa(joku kokosävelaskeleen vibra on jo niin härski että asiaa!)
cr4b
28.02.2011 19:21:47
Ehkä oikeampi sanamuoto olisi ollut "hallita vibrato niin, että pystyy sen avulla välittämään erilaisia tunteita kuulijaan". Mikä mua esim. Bation vibratossa häiritsee jonkin verran, on se, että se on aina täsmälleen sama, jolloin siitä tulee aina se sama fiilis. Juuri se taajuudella, laajuudella, pehmeydellä ja suunnalla leikittely on se, millä saadaan niitä erilaisia tunnelmia esiin.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
sympxgtr
28.02.2011 22:41:24
Nyt on uus skaba tulilla,

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=198999

Yritin tällä kertaa jättää ainakin ne kaikki turhat tahtilajikikkailut poijes.
cr4b
28.02.2011 23:28:44 (muokattu 28.02.2011 23:37:59)
aalataur: Mua häiritsee Bation soitossa ne sävelvalinnat. Vaikka vibrato olisi millainen, en usko että ne säväyttäisi tai välittäisi kovin suuria tunteita minulle. Melodiathan kai tunteita luovat, vibrato on kuitenkin vain kermaa kakun päällä. Paskakakku maistuu paskalta vaikka olisi kermaa kuinka. Tietenkin se kermakin voi pilata hyvän kakun, jos on pilaantunutta..

Hahah, joo, en mäkään mikään Batio-fani ole - tulipahan vain mieleen esimerkkinä hyvästä mutta monotonisesta vibratosta. Mun mielipide on se, että kakku ja kerma ovat kumpikin tärkeitä. Jos kumpi tahansa on paskaa, ei sitä kukaan syö.

Michael Angelo on muuten ambidekstrinen, eli käsittääkseni hän osaa automaattisesti vasemmalla kädellä opettelemansa asian myös oikealla kädellä ilman eri treeniä, ja päin vastoin. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Kontiak
01.03.2011 00:29:16
aalataur: Mua häiritsee Bation soitossa ne sävelvalinnat.

Tekniikkahan on kohdillaan ukolla ja olen mä jonkin ihan hyvänkuuloisen soolon siltä kuullut, mutta yleensä on vain kovin itsetarkoituksellista nopeuden esittelyä.

Mikäs noissa Bation sävelvalinnoissa on paskaa? Ehkä hieman varman päälle se vetää, mutta kyllä se nuotissa pysyy.

S. Vain FTLOG:ssa on hyviä esimerkkejä erilaisista vibroista. Vielä kun tekee osan niistä kampivibroista otelautakädellä, niin paranee vaan.
http://www.truthinshredding.com
cr4b
01.03.2011 00:47:01 (muokattu 01.03.2011 00:57:15)
Kontiak: S. Vain FTLOG:ssa on hyviä esimerkkejä erilaisista vibroista. Vielä kun tekee osan niistä kampivibroista otelautakädellä, niin paranee vaan.

Vain oppitunteja aiheesta: http://www.vai.com/LittleBlackDots/84/vibrato.html

Itse tykkään eniten Yngwien ja Adrian Smithin vibratosta, vaikka en Maidenia niin kauheasti enää kuuntelekaan. Useimmilla kasaribändeillä on kitaristeilla hyvät vibrat, mutta nykybändeillä se taito tuntuu olevan jotenkin hukassa tilutaidon vallitessa. Ehkä se on vain oma mieltymykseni.
aalataur
01.03.2011 01:49:52

Kontiak: Mikäs noissa Bation sävelvalinnoissa on paskaa? Ehkä hieman varman päälle se vetää, mutta kyllä se nuotissa pysyy.

S. Vain FTLOG:ssa on hyviä esimerkkejä erilaisista vibroista. Vielä kun tekee osan niistä kampivibroista otelautakädellä, niin paranee vaan.

No ei se paskaa ole, on ne tietysti nuotilleen ja kovat chopsit mutta jotkut shreddaajat pystyvät enemmän jotenkin puhuttelemaan mua sävelvalinnoillaan ja omaperäisemmillä likseillä. Bation likseistä ei ole tullut vielä semmoista oloa, että perkule pitää oppia tuo juttu! Tietysti mä haluaisin sen tekniikan, on se kova.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Tonski
01.03.2011 01:57:20

aalataur: No ei se paskaa ole, on ne tietysti nuotilleen ja kovat chopsit mutta jotkut shreddaajat pystyvät enemmän jotenkin puhuttelemaan mua sävelvalinnoillaan ja omaperäisemmillä likseillä. Bation likseistä ei ole tullut vielä semmoista oloa, että perkule pitää oppia tuo juttu! Tietysti mä haluaisin sen tekniikan, on se kova.

On se paskaa. Se on just sitä paskaa että yksinkertainen paska on soitettuna vitun nopeesti, musiikin kokonaisvaltaseen hallintaan olisi voinut panostaa pikkaustreenien ohessa. Itselleni Batio on niitä kitaristeja, jotka soittavat musiikillista kontekstia tukevien nopeiden fraasien sijasta jotain, joka kuulostaa oikeesti harjoitteelta, musiikillisesti hyvin yksinkertaiselta etydiltä.

Mutta sällit, ainahan se on vitun helppo kotisohvalta nillitellä.. :D Ei meikäläiset vielä soittele metal methodin lehdissä ja muissa. Musiikissa vaan - kuten muissakin abstrakteissa asioissa - pätee sellanen juttu, ettei tartte todellakaan siis olla kokki ollakseen pitämättä jostain ruoka-annoksesta.
Kontiak
01.03.2011 02:25:38
Tonski: On se paskaa. Se on just sitä paskaa että yksinkertainen paska on soitettuna vitun nopeesti, musiikin kokonaisvaltaseen hallintaan olisi voinut panostaa pikkaustreenien ohessa.

En tajua. Mistä sinä sen potentiaalin tiedät?

MAB started playing the piano and composing music at the age of five, and first played guitar at the age of ten, reportedly playing faster than his teacher within two years. At the age of fourteen he started playing jazz guitar, and within two years he had won the Chicago-based "All-State Jazz Solo Award". He attended Northeastern Illinois University and achieved a Bachelor of Arts degree in Music Theory and Composition. After he had graduated, Batio looked to become a session guitarist in his hometown. When he asked for a job at a nearby studio, he was given a piece of music and simply asked to play it. Naturally, he managed to play it and added in some of his own improvisations and fills, making him the studio's primary call-out guitarist. As a session player, Batio recorded music for such companies as Burger King, Pizza Hut, Taco Bell, KFC, United Airlines, United Way, McDonalds, Beatrice Corp. and the Chicago Wolves hockey team.

Rusty Cooleykin on sanonut kahlanneensa kaiken paskan musiikista Holdsworthiin saakka.

Silti ne tekee mitä huvittaa ja levyttääkin siinä samalla. Onko tässä se, että ei tartte olla alkuperäinen, vaikka olisikin luova? Ja että mitä enemmän soittaa, sitä vähemmän kiinnostaa, mitä muut soittaa?
cr4b
01.03.2011 02:36:02 (muokattu 01.03.2011 02:38:01)
Johan se Tonski myönsi, että meidän tavallisten tallaajien on helppo kotisohvalta nillitellä. Turha siinä on pasteta herra Angelon ansioluetteloa, ei tässä kukaan ole kiistämässä miehen saavutuksia. Mielestäni kuitenkin Batiosta tulee mieleen juuri erinomainen studiokitaristi, ei niinkään hyviä originaaleja teoksia tekevä kitaristi.
Kontiak
01.03.2011 04:16:59 (muokattu 01.03.2011 04:20:49)
cr4b: Turha siinä on pasteta herra Angelon ansioluetteloa, ei tässä kukaan ole kiistämässä miehen saavutuksia.

No, ei nyt ihan, mutta musan kokonaisvaltaiseen hanskaamiseen olisi voinut vähän enemmän keskittyä. Kyllä se arvostelun puolelle menee, enemmän kuin pysyy pelkästään makuasioissa.

En minä niitä saavutuksia tarkoittanut työntää esiin, vaan sitä, että sekin on jyrännyt tuota musaa jo laidasta laitaan ja nyt se soittaa nintendoa. Cooleylla meno taas on vielä enemmän hilsettä pölisyttävää.

Kaikkihan nuo tuntuvat paskaa tekevän paitsi omasta mielestään.
cr4b
05.03.2011 14:30:29 (muokattu 05.03.2011 14:30:39)
Sinne meni mun sweeppineitsyys sooloskaboissa :D.
aalataur
05.03.2011 19:40:08

7-kielisellä soitettu tausta? Hyvin kyllä potkii, tässä jamitellut eilen ja tänään vähäsen tuohon. Äänittämään ehkä ehtis ensviikolla.
sympxgtr
06.03.2011 13:47:30
aalataur: 7-kielisellä soitettu tausta? Hyvin kyllä potkii, tässä jamitellut eilen ja tänään vähäsen tuohon. Äänittämään ehkä ehtis ensviikolla.

6-kielisellä yritin siinä alun riffissä vähän jäljitellä 7-kielistä. Basso soittaa kuiten oktaavia alempaa pohjan.
aalataur
06.03.2011 14:30:54

sympxgtr: 6-kielisellä yritin siinä alun riffissä vähän jäljitellä 7-kielistä. Basso soittaa kuiten oktaavia alempaa pohjan.

Oho.. tulee kyllä illuusio että siellä on H:hen viritetty 6-kielien tai normivireinen 7-kielinen.
sympxgtr
08.03.2011 10:29:41
Bonfire: Moi,

Sori kun olen myöhässä ja ymmärrän jos mut diskataan sen johdosta.

Ei kait se myöhästyminen täällä niin vakavaa ole. Hyvä vaan, että saatiin sut ja aalataur vielä mukaan.

Pistän äänestyksen käyntiin tässä aamupäivän aikana.
aalataur
08.03.2011 19:43:12 (muokattu 08.03.2011 19:48:13)

cr4b: aalataur - Ei nimeä tiedostossa, eli pakko olla aalataurin ;) Siinä taas mennään, mutta ei nyt vaan jotenkin iske noi melodiat, ja soitto kuulostaa hieman... väkinäiseltä?

Niin tiedostonimeä en ole ikinä laittanut Dropboxiin, kun itse kuuntelen aina suoraan selaimesta. Onkos kaikilla muilla aina? En ees ikinä ole kiinnittänyt huomiota.

Väkinäisellä tarkotit ettei melodiat iskenyt? Voihan se olla teknisestikin väkinäistä jonkun mielestä, mut ei multa omasta mielestä ole teknisesti lähtenyt yhtä hyvin pitkään aikaan.. Pysty soittamaan noita juttuja taas rennommin kun tiluttelin tossa koko talviloman ja otin menetettyä tekniikkaa takaisin. Tossa oli pitkä jakso (puolisen vuotta) että tilutekniikka ruostu aika pahasti kun komppia soitin niin paljon. Mutta ainahan sitä puhtaudessa ja synkassa on korjaamista.

Ja myönnän että loppua kohti loppui ehkä inspis, alusta tykkäsin itse mutta loppuun tuli vähän määrä korvaa laadun -pikkausnousu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)