Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten lähellä mikkiä laulatte?
1
yanera
22.02.2011 16:14:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko olemassa jotain sääntöä kuinka lähellä mikkiä pitää laulaa?
 
Itselläni on Audix om7, ja olen huomanut sen että siihen pitää "laulaa" melkein suu siinä kiinni, että laulu todellakin kuuluu. Käytössä on Yamahan 300w Pa:t ja välillä tuntuu että niistä ei riitä tarpeeksi hönkää. Ihan noin trio pohjalta rokkia soittaessa, kun volyymet on aikas kovalla.
 
Eikö tuossa mikkiin alulamisessa ole olemassa ihan omat tekniikkansa?
 
Toiset menee, toiset tulee, mutta minä tärisen.
Morus Bassanus
22.02.2011 17:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audix OM7 on oikein kuuluisa siitä, että siihen kuuluu/täytyy laulaa ihan millistä! Etuna se, että taustamölyn vuotaminen mikkiin on minimaalista. Loistakas mikki, jos multa kysytään. Ja aika tehokas myös - eli jos hönkä ei riitä, niin vika on PA-kamoissa tai laulajassa, ei mikissä. ;)
 
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young
Arvoman
22.02.2011 17:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan musiikista, melusta, laulajasta, ja kaikesta erotiikasta kiinni miten kaukaa laulaa.
 
Itse esimerkiksi juurikin matalammat äänet jotka eivät ole niin vahvoja itsellä niin joutuu tietysti laulamaan lähempää.
Yleisesti tykkään laulaa suhteellisen kaukaa mikistäkin, vaikkei shure sm58 siihen kyllä optimaalisin olekkaan ja yleensäkään äänelleni.
Ja tietysti rokkibändi-reeneissä muutenkin joutuu laulamaan lähempää joka on harmillista :
 
Hattori Hanzo.
Connor
23.02.2011 08:50:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraa perstuntuma huttua: Shuren 58:lla joutuu pitämään kiinni nielussa jos volume on kova, mutta näin vedettynä ko. mikki tuntuu vahvistavan aika paljon matalia ääniä, varsinkin kun mulla luontainen ääni on aika matala. Korkeisiin ääniin mentäessä monesti irrotan huulia mikistä juurikin tuon vahvistuksen välttämiseksi. Tosin tässä tulee sitten just se kuulemis onkelma. Tää voip olla monelle aika perushuttua, mutta itte on tullu tuota ajateltua vasta viime aikoina kun laitoin kotiin laajakalvomikin.
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
EConnor
23.02.2011 14:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun katsot noita huippulaulajia, niin kaikkihan niistä veivaa sitä mikkiä hullun lailla. Ei se ole ulkonäön takia. Mikkitekniikoistahan on kirjojakin ja netistä löytää jonkun verran. Mutta pähkinänkuoressa varmaan, että kovaa laulaessa kauempaa ja hiljaa laulaessa läheltä.
 
http://www.vocalist.org.uk/microphone_techniques.html
 
ja mikillähän voi huijata vaikka miten, eli aloitat pitkän nuotin (en tiedä sanaa suomeksi, sustain notes) ja kun äänen voimakkuus alkaa kadota, tuot mikkiä lähemmäs suuta. Kuulija ei huomaa mitään (tätä ei tietysti kannata tehdä äänen vaurioitumisen takia).
 
Rallattelija
28.02.2011 03:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin ku tuli viel vedeltyä niin mahdollisimman läheltä. Samalla yritän kuunnella monttua ja hallita etäisyyttä vähän sen mukaan jos tarvetta. Kompuran kanssa vedettäessä voi vetää aika huoletta kokoajan läheltä. Ainaki mä kiristän ihan surutta kompuraa jos dynamiikka alkaa tulla läpi liian lujaa (siis jos olen tiskin takana).
 
Jos pikku offtopic tähän väliin niin mun mielestä kannattais opetella vetää herkkiä juttuja voimakkaasti niin että kuulostaa silti herkältä ellei sitten puhuta kuiskaamisesta. Mun mielestä turha dynamiikka kannattaa tappaa jo ennen ku se haavi kaappaa sen äänen. vähemmän konetta enemmän tunnetta =)
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
rintapek
28.02.2011 21:05:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Silloin ku ... Mun mielestä turha dynamiikka kannattaa tappaa jo ennen ku se haavi kaappaa sen äänen. vähemmän konetta enemmän tunnetta =)
 
Eiks tos o pieni ristiriita?
 
Ja juu, viiskasiin tulee vedettyä ja aina turpa kiinni grillissä. Paitti taustat.
 
One kind of music only - the good kind
Jokapaikanapina
01.03.2011 13:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen tuli laulettua ihan kiinni mikissä, mutta falsettien tullessa mukaan on täytyny opetella vetämään vähän kauempaa normisti, jotta falsetit voi vetää lähempää.
 
Rallattelija
03.03.2011 17:49:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Eiks tos o pieni ristiriita?
 
Ja juu, viiskasiin tulee vedettyä ja aina turpa kiinni grillissä. Paitti taustat.

 
No taitaapi olla =) koneella voi lytistää mitä vaan niin paljon ku sillä koneella voi lytistää mutta kyllä mä annan arvoa sellaiselle laulajalle joka hallitsee yhtäaikaa dynamiikan ja tunteen. Esmes josku rokki keikka missä laulaja vetää vain tunteen takia välillä helkkarin kovaa ja toisaalta piipittää mikkiin on aina hankalampi ku se vocalisti joka pystyy vetämään herkemmänkin kohdan katu-uskottavasti sellaisella äänellä ettei tarvi alkaa tökkii sitä feiderii sinne ininäarvojen toiselle puolelle. toisilta se vaan onnistuu ja toisilta ei. En silti hakenut taydellistä dybamiikan tappamista joka ei enää kuulosta luonnolliselta. Ja toki pitää ottaa huomioon biisin sovituksissa vastaan tulevat seikat. Jos vedetään rokkii täysillä ja sitte tulee joku bridge osa jossa ainoot soivat instrumentit in vaik basso ja laulu niin kyl ne voksut kuuluu sillä pienemmälläkin volalla. Puhe siis lähinnä "turhasta" dynamiikasta jota voi opetella hallitsemaan ja jota ilmankin voi esittää yleisölle tunteita.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
VelvetRose
24.03.2011 19:03:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Opus 69 ja ihan lähietäisyydeltä vedän. Toki tulee sitä kapulaa "vatkattua" ees taas tarpeen mukaan, viime reeneissä tosin kolautin hampaani grilliin kesken kaiken. *klonk!*
 
Sometimes old scars become new wounds
Unilla
06.05.2011 11:32:00 (muokattu 06.05.2011 11:32:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on käytössä AKG:n D5 -mikrofoni ja etäisyys siihen vaihtelee jatkuvasti laulaessa. Käytän tehokeinona aika paljon huokoista äänensävyä, ja tällöin joudun laulamaan suu aivan kiinni mikissä, samoin matalat äänet ovat usein suhteellisen vaimeita itsellä (riippuu toki biisistä, joitakin rokkibiisejä laulaa matalaltakin melkoisella voimalla). Korkeuden ja samalla volyymin noustessa joudun ottamaan hyvinkin runsaasti etäisyyttä mikkiin, jotta ääni ei särkisi pahasti.
 
Onneksi tuo mikin etäisyydenkin säätely tuntuu jääneen lihasmuistiin, en nykyisin juurikaan mieti etäisyyttä mikrofoniin laulaessa. Ja toki riippuu niin taustametelistä myös, rokkitreenimeiningeissä ei esim. huokoista äänensävyä voi käyttää ollenkaan kun ei sitä saa kunnolla kuuluviin..
 
Mikko L
10.05.2011 21:21:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SM58:a käytän ja siihen pitäisi laulaa jostain 5cm päästä mutta en ole vielä sellaisessa paikassa keikkaillut jossa sitä mikkiä ei pitäis pitää suussa kiinni. Huonot keikkalaitteet yms. johtaa siihen että jos aiot kuulla itsesi lähimonitoreista niin mikkiä pitää suudella. Siitä taas johtuu että mikin soundiominaisuudet muuttuu puhtaaksi muminaksi. Jes...
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «