Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: LP-soitin soi liian nopeasti/korkeasti
1
gorgongorgon
28.02.2011 01:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on pioneer pl-120 LP-soitin, joka soi puoli sävelaskelta liian korkealta. Eli kyse ei ole kierrosnappulasta; laulu ei kuulosta disney oravalta, vaan aavistuksen verran ylävireiseltä.
 
E-molli on F-molli, jne..
 
Todella outo ongelma. Osaisiko joku ehkä kertoa mitä tälle pitäisi tehdä? Ostin parilla kympillä joskus kirpparilta, joten ei varmaankaan mitään järkeä viedä huoltoon..
 
Ongelma on mahdollisesti ollut aina. Hommasin soittimen joskus vain siksi, että alkaisin hankkimaan vinyylejä. Nyt kun niitä on kerääntynyt, kaivoin soittimen esiin ja ihmettelin kun aina ennen hyvin groovannut musa olikin vähän kireässä temmossa..
 
Hienoa jos joku osaa auttaa! Sääli olisi heittää melkein toimiva peli roskiin..
 
Murgo
28.02.2011 05:35:08 (muokattu 28.02.2011 05:36:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin paremmissa vinyylisoittimissa on usein sen kierroslukuvalitsimen lisäksi hienosäätönappula, usein myös levylautasen reunassa sellainen raidoitus joka oikealla pyörimisnopeudella 50Hztaajuudella vilkkuvan lampun (eli verkkovirralla käyvän, joissain soittimissa on tätä varten oma lamppu, osa vaatii valaisua erillisellä verkkokäyttöisellä lampulla) valossa näyttää "pysähtyvän".
 
Eli tilanne saattaa johtua siitä että hienosäätönuppi on käännetty/vahingossa kääntynyt "täysille".
 
Jos hienosäätöä ei ole, saattaa nopeusvirhe johtua esim. jonkun vetopyörän kulumisesta tms.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
anapena
28.02.2011 14:27:19 (muokattu 28.02.2011 14:29:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuosta hienosäädöstä ei ole apua, tai sitä ei ole, niin tsekkaa hihnan kulkurata ja nopeudenvaihdon toiminta.
Jollain saitilla joku oli vaihtanut johonkin vehkeeseen trimmejä ja konkkia:
 
http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=2803&page=7
 
Oikean huoltomiehen tekemänä ehkä turhan arvokas projekti, mutta jos itse osaa taikka löytyy kahvipakettiin tyytyvä kaveri:) Ja voihan olla, että sun levarista ei tuollaista osastoa löydykään...Pelkän moottorin vaihto ollee helpompi tapaus?
 
Ja sanovat, että mallia 12D pidetään usein 120senä...kumpi sulla on?
 
gorgongorgon
28.02.2011 19:15:47 (muokattu 28.02.2011 20:05:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

120, huomasin saman. 12D vaikuttaa pätevämmältä.
 
Tässä on ton lautasen alla kaksi reikää, toisessa merkintä 33 - - + ja toisessa 45 - - +, mutta siitä reijästä näkyy vain läpi...? Ilmeisesti siis tätä samaa kuorta on käytetty malliin, josta voi hienosäätää, mut tässä ei pysty. En keksi muuta selitystä noille rööreille...(?)
 
EDIT: Nyt löyty säätöruuvi. Olinpas sokea. Pink Floyd Hey you menee sittenkin E-mollissa. Kiitosta avuista!
 
Jeszse
01.03.2011 08:40:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enhän ole ainoa, joka ajatteli ensin LP-soitin = Les paul, enhän? :--D
 
Offtopic....
 
Keltanen superhedelmäpimppimutantti. Yhyy äiti.
anapena
01.03.2011 11:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorgongorgon:EDIT: Nyt löyty säätöruuvi. Olinpas sokea. Pink Floyd Hey you menee sittenkin E-mollissa. Kiitosta avuista!
 
Hyvä! Just eilen kuuntelin Echoes-kokoelmaa, jossa sama biisi. Onko säätöön joku asteikko vai vedätkö korvakuulolta?
 
gorgongorgon
13.03.2011 18:07:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä! Just eilen kuuntelin Echoes-kokoelmaa, jossa sama biisi. Onko säätöön joku asteikko vai vedätkö korvakuulolta?
 
Ei ole, vedän korvalla/soittimella
 
Lisää ongelmia soittimen kanssa:
 
Vire/nopeus saattaa tippua tai nousta äkisti! Eli yhtä-äkkiä parin sekunnin aikana vire nousee tippuu sävelaskeleen pari johonkin suuntaan. Ja jää siihen? kunnes taas parin biisin jälkeen tapahtuu sama.
 
Soitin ei lähde aina pyörimään automaattisesti, vaan lautasta joutuu tökkäisemään jotta se lähtee pyörimään.
 
Huomasin myös seuraavan: jos kuuntelee hieman painollisesti raskaampaa levyä, niin vire on hieman eri, kun kevyiden halpisjulkasuiden kohdalla.
 
Heitänkö vesilintua? Vai onko ongelma tuttu/helposti korjattavissa?
 
Kiitos!
 
anapena
13.03.2011 22:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleen, että olisko vetohihna vähän venynyt? Silti vähän kummallista käytöstä...voisiko moottorissa olla töhnää sisällä? Voisiko sinne suihkauttaa jotain sprayta? Toisaalta alkoholispray voi huonontaa voitelupuolta...Käytön puutetta kenties? Olisko joku viisaampi? Ompelukoneöljyä akseliin?
 
s151669
13.03.2011 22:40:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Pioneer PL-200:sta oli aikanaan nopeudensäätöpotikka kypsynyt.
 
Antikitarasankari
Alluxzi
14.03.2011 21:03:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Enhän ole ainoa, joka ajatteli ensin LP-soitin = Les paul, enhän? :--D
 
Offtopic....

 
Ei, et ole.. Luulen niin vieläkin jokainen kerta kun näen otsikon. :)
 
"If you pay attention - what I sing, the guitar sings too, and what the guitar says, I say" - Fred McDowell
Tommi S.
15.03.2011 08:31:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää ongelmia soittimen kanssa:
 
Vire/nopeus saattaa tippua tai nousta äkisti! Eli yhtä-äkkiä parin sekunnin aikana vire nousee tippuu sävelaskeleen pari johonkin suuntaan. Ja jää siihen? kunnes taas parin biisin jälkeen tapahtuu sama.

 
Minulla oli, tai on vieläkin, roskiksesta löydetty vinyylisoitin, jossa oli samanlainen ongelma, eli yhtäkkiä vire muuttui. Vika oli siinä että soittimen sisällä piirilevyllä oleva elektrolyyttikondensaattori oli hajonnut, eli kondensaattorin nesteet olivat alkaneet valua ulos. Vaihdoin konkan uuteen, jonka jälkeen ei ole enää vire heitellyt.
anapena
15.03.2011 11:01:53 (muokattu 15.03.2011 11:02:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konkka maksaa varmaan kakskyt senttiä, huonon tunnistaa ruskeasta vuodosta ja vähän pehmenneestä olemuksesta. Vielä kun löytyy edes vähän osaava kolvimies kahvipalkalla...
 
Omnipotent
06.02.2015 21:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ja anteeksi että näin vanhaa treadia herättelen mutta ostin kuukausi sitten hitachi ht-1 mallisen levarin, levysoitin soittaa hitusen liian nopeasti lp:tä mutta avattuani levarin päältäpäin öljysin mootorin laakerin ilman että tämä auttoi asiaan huomasin avattuani kuitenkin että päälyskannen kumimaton alta hihnalle tehdystä kumituksesta jossa hihna pyörii ympäri puuttuu palanen muovia, tämä on siis alustan ympäri menevän pitimen kumia ei itse hihnaa, mietinkin että voiko tämä vaikuttaa levyn soiton nopeuteen ja millä sen voisin mahdollisesti korjata, pahoittelen tietämättömyydestäni aiheutuvaa kyselyä mutta olen näin junnuna vasta hifistelyni alkutaipaleella.
 
Juhani_t
06.02.2015 22:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Enhän ole ainoa, joka ajatteli ensin LP-soitin = Les paul, enhän? :--D
 
Offtopic....

 
Olet. Mietin nimittäin itse otsikkoa lukiessani erästä tunnettua lyömäsoitinvalmistajaa ja ihmettelin miten se guajira on yhtäkkiä noin virettä muuttanut.
 
"Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on."
basisti1971
07.02.2015 07:29:16 (muokattu 07.02.2015 08:58:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Omnipotent: Hei ja anteeksi että näin vanhaa treadia herättelen mutta ostin kuukausi sitten hitachi ht-1 mallisen levarin, levysoitin soittaa hitusen liian nopeasti lp:tä mutta avattuani levarin päältäpäin öljysin mootorin laakerin ilman että tämä auttoi asiaan huomasin avattuani kuitenkin että päälyskannen kumimaton alta hihnalle tehdystä kumituksesta jossa hihna pyörii ympäri puuttuu palanen muovia, tämä on siis alustan ympäri menevän pitimen kumia ei itse hihnaa, mietinkin että voiko tämä vaikuttaa levyn soiton nopeuteen ja millä sen voisin mahdollisesti korjata, pahoittelen tietämättömyydestäni aiheutuvaa kyselyä mutta olen näin junnuna vasta hifistelyni alkutaipaleella.
 
Vanhassa vara parempi ;).
 
Pikaisella Google-haulla ei HT-1:n gut-shottia löytynyt, joten klassisessa hengessä: "foto olis kiva".
 
Siitä selviäisi ainakin mistä puuttuu pala.
Jos pala puuttuu hihnan vastinpinnan kumituksesta, tilanne on melko toivoton vaikkei murtuma vielä aiheuttaisikaan merkittävää huojuntaa.
 
Yleisesti ottaen levareiden (ja dekkien) voitelemisessa täytyy olla todella tarkkana, ja käyttää ainoastaan valmistajan suosittelemia tai harrastajien juuri ko. laitteelle/osille sopiviksi toteamia litkuja.
Väärä voiteluaine saattaa aiheuttaa enemmän päänvaivaa kuin helpotusta.
 
Voitelu on yleensä apu liian hitaaseen pyörimiseen, liian nopeaan täytyy löytää apu syvemmältä. Toki, jos pahasti jumittaa ja mennään säädinpiirin säätökyvyn äärirajoille voi toiminta olla mitä tahansa.
Esimerkkinä vaikkapa tuo mun vikapää Tascam 238 Syncaset kasiraituridekki joka kiskoo nauhaa niin lujaa kuin moottorista irtoaa.
747 syndroomaksi kutsunevat maailmalla.
Skemoja ei moisiin ole ole, joten säädinpiirin konkkien (SMD tottakai :( ) summittainen vaihtaminen on ainoa "helppo" vaihtoehto.
Koko säädinyksikön vaihto tai pyöritysmekanismin ottaminen toisesta laitteesta ovat sitten hivenen hankalampia toteuttaa.
 

 
Ennenvanhaan Hi-Fi-hemmot sorvailivat uusia tarkempia hihnapyöriä ja tekivät uusia nopeussäätimiä, joihinkin varmasti löytyy skemat netistä.
 
Hurjimmat tekivät koko levarin itse.
Yritin aikoinaan pitkään ostaa juuri tuollaista epäkuntoista paineilmalaakeroitua tangentti-vartista high-end vehjettä, mutta pyyntihinta ja himo eivät kohdanneet.
 

 
Jotta ei tarvitse arvailujen varassa mennä strobottomassa levarissa, tai jos epäilee strobon toimintaa eikä itse halua omaa strobo-kiekkoa laskeskella ja piirellä, mm. tuolta löytyy valmiit printattavat tiedostot:
 
http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml
 
Valoksihan käy mikä tahansa kinteätaajuuksinen valaisin kunhan taajuus on tiedossa.
Valtakunnanverkon 50Hz on riittävän tarkka.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «