Aihe: Kielten määrä
1 2 3 4 5 6 726 27 28 29 30
Kikka Korea
10.03.2004 20:09:23
Mun käytössä 5-kielinen on nykyisin sellainen "perus"(vaikka en sellaista enää omistakkaan). Sitä voi käyttää melkein missä vain. Muutenkin sillä on näppärämpää soittaa kun voi soittaa pidempään samasta asemasta, ja saa alapäähän enemmän muhkeutta tarvittaessa jos soittaa ylempää mutta alemmilta kieliltä. Nykyisin kun olen tottunut 6-kieliseen, tuntuu hyvältä kun voi soittaa pitkään samasta asemasta, ei tarvi turhaan pomppia edestakaisin kaulalla. Mataliin löytyy murinaa ja sooloissa voi soitella korkealta, kuulostaa hyvältä. Ei kyllä olisi ollenkaan pahitteeksi omistaa vaikka 5-kielistä jatsaria, mutta kun ei ole rahaa toistaiseksi.

Kaikki on vähän tottumiskysymyksiä. Jos on tottunut soittamaan 4-kielisellä, tuntuu (toisilla enemmän, toisilla vähemmän) kummalliselta soittaa 5- tai 6-kielistä. Ideamaailma on mukautunut soittimeen ja olo ei muutenkaan tunnu oikein kotoisalta. Ei oikein keksi, mitä näillä extrakielillä voisi tehdä. Tulee helposti sanottua että useampikieliset on turhia, ei niillä tee mitään. Sitten kun on tottunut 5- tai 6-kieliseen, löytyy makeita ideoita mistä ei ennen ole ollut tietoakaan ja avautuu uusi maailma. Muutokset eivät kuitenkaan tapahdu silmänräpäyksessä.

Mutta ei kaikkeen musiikkiin voi tietenkään tyrkyttää useampikielistä bassoa, ei se kaikkialla ole tarpeellinen. Oikea basso oikeaan tilanteeseen.

Muuten, jos haluatte hyvältä kuulostavan edullisen basson missä myös h-kieli soi kunnolla, ostakaa Yamaha.
Kikka Korea
10.03.2004 20:12:11
Zuba: Miten otit Yammusta nauhat pois? Teetitkö homman jossain? Jos teetit, paljon maksoi? Haaveilen ostavani samanlaisen TRB6II:n kuin nykyiseni mutta laittaisin sen nauhattomaksi.
Niskamies
10.03.2004 20:46:38
Zuba: Miten otit Yammusta nauhat pois? Teetitkö homman jossain? Jos teetit, paljon maksoi? Haaveilen ostavani samanlaisen TRB6II:n kuin nykyiseni mutta laittaisin sen nauhattomaksi.

Basson laittaminen nauhattomaksi on helppoa, parisen kuukautta sitten justiinsa yhestä otin nauhat pois. Pistä pikaviestiä jos kiinnostaa, teen halvalla :)
Soita bassoa ja ole uromies!
Kikka Korea
11.03.2004 08:40:58
Laitoitko jotain mömmöä nauhojen tilalle?
(menee vähän off topiciksi mutta ei voi mitään)
Niskamies
11.03.2004 17:31:43
Laitoitko jotain mömmöä nauhojen tilalle?
(menee vähän off topiciksi mutta ei voi mitään)

Joo, laiton. Englanniksi "gap filler".
Kikka Korea
12.03.2004 09:29:02
Lähtikö nauhat nätisti? Mistä sait mömmöä? Kerro kaikki!
Karlsson
12.03.2004 09:30:35
Mistä sait mömmöä? Kerro kaikki!

Assan kulmilta kannattaa kysellä.
"I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan
Niskamies
12.03.2004 10:29:44
Lähtikö nauhat nätisti? Mistä sait mömmöä? Kerro kaikki!

Lähti ihan nätisti, mömmöä sain k-raudasta. Kulut oli ehkä 20 euroa, mutta lakkaa ja kittiä on vielä monell bassolle. Aikaa meni runsas viikonloppu, kun oli kaksi lakkakerrosta, ja kummatkin kuivuivat vuorokauden.
Zuba
17.03.2004 14:36:19

Teetin soitinrakentajalla www.tyyster.com ja hinta oli hyvin huokea, 60,- Nauhojen tilalle laittoi sellaista muovilistaa, ei tartu kakkeli kiinni ja erottuu hyvin. Työn laatu oli erittäin hyvää.
Play that funky bass..
Kikka Korea
22.03.2004 22:12:57
Kiitos, tuo pidetään mielessä!
Aminohappo
03.04.2004 21:36:31
niitä kieliä pitää olla 4,ei niillä ylimääräsillä kielillä tee mitään

No tuo ei pidä paikkaansa. Kaikki prot tarvii ainakin 7. Itelläni on 4.
Aminohappo = proteiinien perusyksikkö
unorthodoxxx
06.05.2004 16:52:33
Kuusikielinen rupeaa vaikuttamaan jo vähän porvarilliselta, ja aika turhaltakin, mutta en kiellä että haluaisin 6-kielisen. 5-kielinen voisi olla aika asiallinen, mutta itse asiassa tarvitsen suuremmaksi osaksi vaan E- ja A-kielet. Heviä soitan, siis.
Teijo K.
07.05.2004 09:37:44 (muokattu 07.05.2004 09:39:24)

niitä kieliä pitää olla 4,ei niillä ylimääräsillä kielillä tee mitään

Eikun 1-kpl pitäisi kyllä normaalioloissa riittää ihan kaikkeen. Ihme hyypiöitä on kaikki, joilla niitä ylimääräisiä kieliä on. Eli siis esimerkiksi 2-kielisellä bassolla soittavat, saati 4-kielisellä. En kyllä ymmärrä mitä niillä kolmella ylimääräisellä kielellä edes tekee. Ihan turhia sanon minä.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
Satis
16.05.2004 23:11:10 (muokattu 16.05.2004 23:14:10)
Vuosi sitten sain pitkän harkinnan ja haaveilun jälkeen 5-kielisen basson ja sen jälkeen olen kyllä saanut kuulla enemmän tai vähemmän negatiivisia kommentteja valinnastani. Bassossa on yksi kieli liikaa, ihan turha peli, mitä tollasella tekee, vaihda se 4-kieliseen jne..

Eivätpä nämä ihmiset ymmärrä sitä, että nimenomaan haluan soittaa tällä bassolla ja vaikka se onkin Fender (massiivinen vehje) ei se ole mielestäni ollenkaan liian raskas/vaikea soittaa. Ja voin sanoa kehittyneeni basistina paljon tämän ostoksen myötä.
Omapahan on bassoni eikä mikään pakota muita ihmisiä sillä soittamaan. Eikä minulla ole mitään enempi-/vähempi-kielisiä vastaan, 5-kielinen nyt vain sattuu olemaan enemmän se minun "juttu".

Jokainen soittakoon sillä kielimäärällä millä ikinä vaan haluaa.
"Omenan kohtalo on kara"
Karlsson
17.05.2004 11:43:47
Vuosi sitten sain pitkän harkinnan ja haaveilun jälkeen 5-kielisen basson ja sen jälkeen olen kyllä saanut kuulla enemmän tai vähemmän negatiivisia kommentteja valinnastani. Bassossa on yksi kieli liikaa, ihan turha peli, mitä tollasella tekee, vaihda se 4-kieliseen jne..

Eivätpä nämä ihmiset ymmärrä sitä, että nimenomaan haluan soittaa tällä bassolla ja vaikka se onkin Fender (massiivinen vehje) ei se ole mielestäni ollenkaan liian raskas/vaikea soittaa. Ja voin sanoa kehittyneeni basistina paljon tämän ostoksen myötä.
Omapahan on bassoni eikä mikään pakota muita ihmisiä sillä soittamaan. Eikä minulla ole mitään enempi-/vähempi-kielisiä vastaan, 5-kielinen nyt vain sattuu olemaan enemmän se minun "juttu".

Jokainen soittakoon sillä kielimäärällä millä ikinä vaan haluaa.

Nii-i. Asennevammaisille on vaikea puhua järkeä.
Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€!
KMT
17.05.2004 13:20:38

Nii-i. Asennevammaisille on vaikea puhua järkeä.

Niin o
Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta. -Fortune
Wil-J
19.05.2004 20:28:35
Päiveetä.. Oon uus tällä foorumilla joten hei! :D

Oon tässä ajatellu ostaa mahdollisesti Conklinin GT-7:n tai sitten custom 6-kielisen basson yheltä tsekkiläiseltä bassonrakentajalta (www.volny.cz/avbasses)... Ja on ihan uskomatonta mitä palautetta saa jos edes harkitsee ostavansa yli 5-kielisen basson! "Toihan on kitara" "hei plz, etkö osaa soittaa ku tarvit noin monta kieltä" "Pastoriuskin soitti 4-kielisellä"... Ihan uskomatonta... Eikö se oo ihan maku kysymys että kuinka monta kieltä haluaa/tarvitsee...
chief
20.05.2004 03:23:33
Moikka vaan!

Kyllä täällä ollaan aika solidaarisia kaikkia kohtaan. Riippumatta kielien määrästä tai mistään muusta. Tervetuloa joukkoon!
C.H.I.E.F Chaplinmaisen Hempeä ja Ivallisen Etuileva Folklaulaja
Wil-J
20.05.2004 18:44:55
Kiitos :)

Joo no hyvä että täällä foorumilla ollaan solidaarisia. IRL asia on joskus toisin ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)