Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 578 79 80 81 82112 113 114 115 116
cr4b
24.02.2011 14:40:56
nypdjaz: Varmaan helpoin ostaa joku parempi mikki sen T-bonen tilalle? Esim joku Sm57 tms perusvalinta jota voi sitten käyttää muuhunkin kun tarvitsee

Voi olla, mutta en ole ihan varma, johtuuko se siitä mikistä välttämättä. Ehkä en vaan osaa säätää EQ:ta tarpeeksi hyvin.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
aalataur
24.02.2011 17:33:20 (muokattu 24.02.2011 17:42:16)

Joku vois vähän tarkentaa mitä säveliä siellä oli "vääriä".. A- vai B-osassa ja suunnilleen missä kohtaa? Kun siihen jo pari tyyppiä viitannut. Sen tiedän että B-osassa on aika vinoutunut tuo melodia ennen tiluja, mutta muuten? Voi ne olla huonon kuuloisia, mutta kyllä mä tosi tarkkaan mietin ne lopetusäänet ja hitaat melodiat tilujen välissä. Ehkä nyt vaan yritin liian omaperäiseltä kuulostaa. Aika paljon soittelin aluksi Bondin oikeata tunnaria tuohon päälle ja siitä hain fiilistä, siinäkin on aika yllättäviä hyppäyksiä. Ensin meinasin huumorimielessä laittaakin sen osaksi sooloa. Ehkä liian paljonkin mietti noita, melodiat muutti muotoaan hiljalleen ehkä turhankin outoon suuntaan ja tuli sokeaksi omille progeiluilleen.

Niin ja soolon aivan viimeiset äänet ovat toki riiteleviä soinnun kanssa, huomasin tämän jopa itse..

Tuossapa tuo loistava teema :D http://www.youtube.com/watch?v=Ii1tc493bZM
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
sympxgtr
25.02.2011 17:45:38
aalataur: Joku vois vähän tarkentaa mitä säveliä siellä oli "vääriä".. A- vai B-osassa ja suunnilleen missä kohtaa? Kun siihen jo pari tyyppiä viitannut.
Sen tiedän että B-osassa on aika vinoutunut tuo melodia ennen tiluja, mutta muuten? Voi ne olla huonon kuuloisia,
mutta kyllä mä tosi tarkkaan mietin ne lopetusäänet ja hitaat melodiat tilujen välissä. Ehkä nyt vaan yritin liian omaperäiseltä kuulostaa.
Aika paljon soittelin aluksi Bondin oikeata tunnaria tuohon päälle ja siitä hain fiilistä, siinäkin on aika yllättäviä hyppäyksiä. Ensin meinasin huumorimielessä
laittaakin sen osaksi sooloa. Ehkä liian paljonkin mietti noita, melodiat muutti muotoaan hiljalleen ehkä turhankin outoon suuntaan ja tuli sokeaksi omille progeiluilleen.

Niin ja soolon aivan viimeiset äänet ovat toki riiteleviä soinnun kanssa, huomasin tämän jopa itse..

Tuossapa tuo loistava teema :D http://www.youtube.com/watch?v=Ii1tc493bZM

Mulle vedossa häiritsi B-osan melodian lopetussävel. Jotenkin se E7(?) (D liidistä, E pohjalta + suuri terssi G# kiippareista) ei sovi omaan korvaan pitkänä tuohon kohtaan. Tuskin teoreettisesti väärin, mutta vähän särähtää. Olisi toiminut ehkä paremmin purkusävelenä. Näitten kokeilusävelten kans on aina riskialtista. Itsellä tulee pistettyä harmoniaa juurikin noihin kohtiin (ja monesti paljon muuhunkin :D). Se jotenkin pehmentää, kun pystyt (esim. tossa E7-hommassa) rakentamaan siihen isomman soinnun.

Toisen homman sanoisin tatsista. Jätkän soitto kuulostaa muuten helvetin hyvältä, mutta niinkuin cr4b tossa äänestyksessä jo mainitsi, sulla on vibra aika epätasainen. Tatsi on muutenkin pikkaisen kiireisen kuuloinen. Sun kirjoituksista huomaa, että kiinnität huomiota yleensä paljon enemmän tekniikkaan, kuin esim. tatsiin. Tottakai tekniikka on tärkeää, mutta kyllä se tatsi lopulta on se mikä tekee hyvältä kuulostavan kitaristin. Esimerkkinä tästä löytyis vaikka Francesco Fareri. Tiluttaa minkä kerkeää, mutta soitto kuulostaa järkyttävän huonolta.

Voi olla, että kirjoitan täyttä soopaa. Sama on kuitenkin käynyt omalla kohdallani. Neljä, viisi vuotta sitten ei tullut hirveästi ajateltua tatsia. Kunhan nyt vetää helvetin nopsaan, ni se on hyvä. Sitten kuulin kaverin soittoa. Tatsi on jotakin aivan käsittämätöntä ja siinä vaiheessa aloin viimein kiinnittää huomiota myös omaan tatsiini (vibrat, bendit jne.). Tuskin tulee koskaan päästyä samalle tasolle kuin edellä mainittu kaverini, mutta jos vertaa meikäläisen soittoa 4-5 vuoden takaa nykyiseen, on se ensinnäkin paljon ammattimaisemman kuuloista, mutta myös paljon mukavampaa kuunnella.

Tulipa paljon tekstiä :) Kaikki on tarkoitettu tosiaan (toivottavasti) rakentavaksi palautteeksi, jätkä kuulostaa tilujen osalta helvetin hyvältä. Tatsiin kun kiinnität vielä enemmän huomiota, niin sun soitto tulee kuulostamaan todella hienolta.
juusoputti
25.02.2011 19:40:07

Äänestäjäkadon vuoksi lykkäsin deadlinea sunnuntaiksi. Loputkin äänestämään!

Tosta teoriapuolesta vielä:

Itse ajattelin, että A-osaan sopisi aiolinen ja perus blues-asteikko. Doorista voi soittaa "kolmannen soinnun" päälle ja dominanttiin harmonista mollia. B-osaan phrygian dominanttia eli harmonisen mollin viidettä astetta. Romeo-skaalakin kävisi. (tässä tapauksessa E-F-G#-A#-B-D) Viimeinen sointu on ylinouseva eli siihen kokosävelasteikkoa tai ihan vaan augmented arpeggiota sävelillä E-G#-C

Aloitus- ja lopetussävelet kannattaa tosiaan ottaa kolmisoinnun sisältä. Fraasien sisällä voi olla vaikka kuinka outsidea, kunhan ensimmäinen ja viimeinen sävel ovat kohdillaan.
Bändini sinkkubiisi: http://maihinnousu.net/s/10725
aalataur
25.02.2011 19:43:15 (muokattu 25.02.2011 19:55:52)

sympxgtr: Mulle vedossa häiritsi B-osan melodian lopetussävel. Jotenkin se E7(?) (D liidistä, E pohjalta + suuri terssi G# kiippareista) ei sovi omaan korvaan pitkänä tuohon kohtaan. Tuskin teoreettisesti väärin, mutta vähän särähtää. Olisi toiminut ehkä paremmin purkusävelenä. Näitten kokeilusävelten kans on aina riskialtista. Itsellä tulee pistettyä harmoniaa juurikin noihin kohtiin (ja monesti paljon muuhunkin :D). Se jotenkin pehmentää, kun pystyt (esim. tossa E7-hommassa) rakentamaan siihen isomman soinnun.

Kiitos palauttteesta! Totta kyllä että tuo sävel ei ihan parhaalta kuulostanut omaan korvaankaan, etenkin kun soi niin pitkään. Alkoi loppua kärsivällisyys siinä vaiheessa ja ajattelin että se riittäköön. Häiriintyneen kuuloinen mutten mitenkään kokenut mitään hienoa synnyttäneeni kun sen siihen päätin pistää.

Toisen homman sanoisin tatsista. Jätkän soitto kuulostaa muuten helvetin hyvältä, mutta niinkuin cr4b tossa äänestyksessä jo mainitsi, sulla on vibra aika epätasainen. Tatsi on muutenkin pikkaisen kiireisen kuuloinen. Sun kirjoituksista huomaa, että kiinnität huomiota yleensä paljon enemmän tekniikkaan, kuin esim. tatsiin.

Täytyy yrittää petrata. Vibraton merkitystä olen väheksynyt monessa ketjussa, koska en itse ajattele asiaa sen kummemmin. Ehkä sittenkin pitäisi. Käytän toisinaan laajaa ja nopeaa vibraa, toisinaan pientä ja kevyttä, mutta tätä tuskin tarkoitit.. Tuo pikkausliru ennen osan vaihdosta ei jotenkin lähtenyt puhtaasti, olen soittanut viime aikoina enimmäkseen muuta kun tilumusaa niin oisko jopa tekniikka mennyt taaksepäin vaikka edelleen päivittäiset soittomäärät on about samat. En jaksa loputtomia ottomääriä hieroa näitä, jos joku juttu lähtee epäpuhtaasti mutta joku toinen kohta toimii, olen tyytyväinen ottoon.

Kiitti paljon äijälle... hyvää palautetta.
sympxgtr
25.02.2011 19:52:54
aalataur: olen soittanut viime aikoina enimmäkseen muuta kun tilumusaa niin oisko jopa tekniikka mennyt taaksepäin

Tämä on juurikin pikkaustilusa se perse homma. Täppingit ja swiipit nyt lähtee sinnepäin, mutta oleppa soittamatta viikko ja yritä vetässä joku hieno pikattu asteikkojuoksu. Ei onnistu :'(
aalataur
25.02.2011 19:57:29 (muokattu 25.02.2011 19:59:51)

sympxgtr: Tämä on juurikin pikkaustilusa se perse homma. Täppingit ja swiipit nyt lähtee sinnepäin, mutta oleppa soittamatta viikko ja yritä vetässä joku hieno pikattu asteikkojuoksu. Ei onnistu :'(

No mulla on sweepeissä sama, täppäys nyt lähtee vaikka kamalimmassa krapulassa. Sointua kun harjailee ja funkkia lätkyttää viikon, niin eipä se auta kun pitäisi sitten ruveta jotain tarkkaa kynäystä.. Ihan eri mentaliteetti ja tekniikka. E: Toimii kyllä toisinkin päin jossain määrin, lätkytyskin vaatii treeniä ja unohtuu.
sympxgtr
25.02.2011 20:05:37
aalataur: No mulla on sweepeissä sama, täppäys nyt lähtee vaikka kamalimmassa krapulassa. Sointua kun harjailee ja funkkia lätkyttää viikon, niin eipä se auta kun pitäisi sitten ruveta jotain tarkkaa kynäystä.. Ihan eri mentaliteetti ja tekniikka. E: Toimii kyllä toisinkin päin jossain määrin, lätkytyskin vaatii treeniä ja unohtuu.

Joo, täppingtilut, varsinki ne molliseiskat on suht helppoa (ei helppoa, mutta kuiten) kamaa heitettäväksi melkeinpä missä vain. Siitä etiäpäin sitten menee jo vaikeaksi. Itellä ei tule enää reenattua swiippejä hirviästi, notta ne menee muutenki paskasti. Aattelin vain, että kun sitä ees jotakin osaa pikata niin keskitytään sitten siihen :D

Huono puoli tieten on sitten, että pikattuna on vaikea kehittää monta sooloa, jotka eivät kuulosta aivan samalta :D
cr4b
27.02.2011 14:48:48 (muokattu 27.02.2011 14:55:46)
aalataur: Täytyy yrittää petrata. Vibraton merkitystä olen väheksynyt monessa ketjussa, koska en itse ajattele asiaa sen kummemmin. Ehkä sittenkin pitäisi. Käytän toisinaan laajaa ja nopeaa vibraa, toisinaan pientä ja kevyttä, mutta tätä tuskin tarkoitit..

Meinaan sitä, että vibratosi ei ole tasainen, eli käytännössä sävelkorkeuden vaihtelu ei pysy vakiona, kun vibraat jotain säveltä. Varsinkin sellaisissa kohdissa, missä lopetat juoksutuksen vibratoon, se saa sen kuulostamaan epävarmalta. Nuo kohdathan ovat juuri vaikeimpia saada se vibrato kuulostamaan hyvältä. Myöskin se vaikuttaa, miten "pehmeästi" vibrato tapahtuu. Esim. Gilbertille, Romeolle, Friedmanille ja Satrianille on rautaisen tekniikan lisäksi yhteistä hyvä vibrato. Jos olet tyytyväinen omaasi, niin eihän siinä sitten mitään, mutta mun mielestä saisit suhteellisen pienellä vaivalla tatsiin panostamalla soittosi kuulostamaan vielä niin paljon paremmalta :)
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Tonski
27.02.2011 15:36:20

Ite antasin aalataurille propsit siitä, että ei kyllä helvetti tule mieleen toista kitaristia joka kuulostaisi samalta soolosoitossaan. Kun lähtee soolo soimaan, niin siitä tietää muuten heti, että kuka on kyseessä ihan sama miten moneen pilittäjään sitä lähtee vertailemaan. Hätänen tatsi ja huono vibrato.. Omanlaisia miehellä molemmat, ei olla kuunneltu petrukin ja romeon jokasta sooloa läpi ja kopioitu sitten niistä, vaan tyyli on selvästi omanlainen ja loppuun hiotuissa sooloissa se tyyli parhaimmillaan korostaa mun mielestäni miehen hiottua tekniikkaa. Vielä parempi vaihtoehto kuin sen tatsin muuttaminen kuulostamaan joltain toiselta yleisemmin pidetyltä kitaristilta olis sen tatsin hiominen vielä paremmaksi tukemaan omia musiikillisia näkemyksiään, vain omat kaks markkaani kun asiasta keskustellaan kiivaasti. Toi tyyli vois vielä pidemmälle hiottuna olla nimittäin ihan perkeleen mielenkiintoinen. :D
cr4b
27.02.2011 15:49:09 (muokattu 27.02.2011 16:05:46)
Kuten varmaan tajusit, ei mun pointti nyt ollut että pitäisi lähteä kopioimaan jotain toista, mutta on huonoja tatseja ja sitten on hyviä. Farerilla tai Zirasillakin on aika omanlainen tatsi, mutta on sitten jokaisen itse päätettävissä, tykkääkö siitä vai ei. Kuten sanoin, jos tykkää omasta tatsista, niin silloin se on hyvä. Itse pyrin kuitenkin antamaan sooloista aina mahdollisimman kriittistä palautetta, koska sellaista haluan itsekin. "Ihan jees soolo, omaperäinen tyyli" -tyyliset palautteet ovat aika hyödyttömiä.
Kontiak
27.02.2011 16:02:21 (muokattu 27.02.2011 16:03:12)
Tonski: Hätänen tatsi ja huono vibrato.. Vielä parempi vaihtoehto kuin sen tatsin muuttaminen kuulostamaan joltain toiselta yleisemmin pidetyltä kitaristilta olis sen tatsin hiominen vielä paremmaksi tukemaan omia musiikillisia näkemyksiään, vain omat kaks markkaani kun asiasta keskustellaan kiivaasti. Toi tyyli vois vielä pidemmälle hiottuna olla nimittäin ihan perkeleen mielenkiintoinen. :D

Ei se minustakaan hätäiseltä kuulosta eikä vibrakaan miltään huonolta. Lähinnä se on siinä, että aina kun aalataurilla tulee paikka laulattaa yhtä nuottia ja antaa sille sitä vibraa, niin lähtee nuotti vaihtumaan nopeesti tai helvetin nopeesti. Se ei kuulosta hätäiseltä, vaan siltä että mies voi kyllästyä itsekin siihen kohta, että kaikki soitto on Hockey Night-osia perä perään.

Jos ei kyllästy, niin ei siinäkään mitään ongelmaa ole. Mies ottaa näköjään haltuun asian kuin asian, niin ottaa sitten varmaan halutessaan tämänkin. Ehkä se raapaisee kohta Gary Mooren Story of the Bluesin soolocoverin tai sitten ei. ;)
http://www.truthinshredding.com
cr4b
27.02.2011 16:06:41
Tonski: Kuten varmaan tajusit, kirjoitukseni ei ollut suunnattu sinulle, tai kellekään muulle ketjuun kirjoittaneelle, vaan antoi oman vaatimattoman näkemykseni aiheesta. Peace!

No mutta siitä nää sooloskabat on just hyviä, että kuulee erilaisia mielipiteitä erilaisilta soittajilta :)
Tonski
27.02.2011 16:11:15

cr4b: No mutta siitä nää sooloskabat on just hyviä, että kuulee erilaisia mielipiteitä erilaisilta soittajilta :)

Joo nimenomaan. Pisteet ovat sellanen vähän basagam mittari loppupeleissä, pääasia itelle ainakin näihän osallistuessa on kuulla kritiikkiä ja parannusehdotuksia oman soiton suhteen, tästä syystä ehkä itteä vituttaakin sellaset jampat jotka eivät jaksa kirjoittaa kommentteja edes äänestämilleen vedoille. Tämäkin on vähän semmonen juttu, että jotkut eivät tosiaan ehdi esmes duuninsa puolesta, ehkä kuitenkin rahan tienaaminen tanssikeikoilla menee mnetin sooloskabojen edelle;) Mut siis nämä skabat palvelevat tarkoitustaan parhaiten silloin, kun tyypit oikeesti jaksavat antaa asiallista palautetta, ja huonoiten silloin, kun kinataan pisteistä. Toisaalta oon joskus miettinyt, että jaksaisivatkohan tyypit panostaa enemmän oman musan tekoon ja sen lähettämiseen palautteen toivossa, jos nämä skabat(joita on liikaa) eivät olis sellanen easy-way-out, mutta jos homma hoituu näinkin niin helevetin hyvä.
Krice
27.02.2011 19:54:54

Tonski: ehkä itteä vituttaakin sellaset jampat jotka eivät jaksa kirjoittaa kommentteja edes äänestämilleen vedoille.

Joskus sitä ei vaan oikein osaa. Esimerkiksi itse en osaa arvioida teoriapohjalta mitään, kun en teoriaa osaa. Joku vaan kuulostaa hyvältä. Tietysti tekninen puoli voisi irroittaa muutaman väkinäisen kommentin, mutta jotenkin tulee mieleen että eiköhän soittajat yleensä itsekin tiedä missä mennään sen suhteen.
aalataur
28.02.2011 03:27:15 (muokattu 28.02.2011 03:39:40)

Ehkä mä tosiaan alan miettiä tuota vibratoasiaa. Välillä tykkään vetää semmoista oikeen väkivaltaista ja isoa vibratoa, etenkin pincheihin. Muuten se on vaan mulle "kunhan nyt jotain heiluttelen sormea". Noissa juoksutuksissa se on enemmän vaan joku hengähdystauko, kun liru on loppu, lähinnä mietin siinä seuraavan lirun aloitusta että on siellä ajoissa silmät. Enkä oikeen sitä vibraa, se on vaan automaattinen maneeri mitä ei ehdi ajatella kun pitää tosiaan keskittyminen ja ajatukset siirtää jo valmiiksi seuraavaan tiluun.

Sormissa myös voima ei riitä jatkuvaan kikkailuun, että saa jonkun täpin läpi niin staminaa pitää säästää ja pitkä sävel on myös tähän mulla helposti se hetki. Liikkeen kun pitää olla aika räjähtävää sormissa, että nopeet legato/täppijutut lähtee kuuluvasti ja mun täytyy todella keskittyä joihinkin esim. skabassa 41 oleviin juttuihin, että irtoaa. On ihan mun osaamisen äärirajoilla ja kun täppi on ohi, sormet useesti huutaa hoosiannaa jos eivät saa hetken lepotaukoa. Ehkä myös ainakin tuossa 41:ssä sotkee tuo kun lähes kaikki pitkät äänet on harmonioilla, on varmaan mennyt vibratot eri äänissä hieman eri tahtiin. Seli seli.

Pelkät pisteet on ihan ok, oikeastaan ihan sama onko vain ne vai sitten joku just ympäripyöreä kommentti. Tietenkin joku tarkempi kritiikki on hienompi asia aina.
ooidort
28.02.2011 13:14:35 (muokattu 28.02.2011 13:15:06)
Vibrato on minulle ehkäpä tärkein yksittäinen asia soitossa johon kiinnitän huomiota, olipa se sitten omaa soittoa tai jonkun muun. Vibra on se, joka saa soolot etc. lickit kuulostamaan "ammattimaiselta". Tunnen muutaman kaverin jotka ovat soittoteknisesti muuten todella taitavia, mutta vibra on aivan hirveää ampiaispärinää. Tietty mielipidekysymys ja ainaisen väännön aihe tämäkin, mutta mikäpä ei ole.
www.mikseri.net/osqvalitut
aalataur
28.02.2011 14:39:58 (muokattu 28.02.2011 15:02:52)

Ottaisin kyllä mielelläni vastaan ihan käytännön neuvoja, miten lähteä korjaamaan vibratoani. Koskiko kritiikki vain skabaa 41 vai kaikki soolojani?

Muuttujia mitä tulee mieleen äkkiä:

1) Laajuus
2) Nopeus (suhteessa taustan tempoon, onko tarkoitus vibrata rytmillisesti esim. 8-osia tai isoja trioleita?)
3) Pehmeys? Miten tämä saavutetaan ja mitä sillä tarkoitetaan?
4) Aloitushetki ja lopetushetki, joiden ulkopuolella ääni soi vibraamattomana

Onko väärin vaihtaa vibraton laajutta ja nopeutta saman äänen soidessa? Kuitenkaan kyse ei minusta ole äkkiä ajatellen mistään älyttömän moniselitteisestä asiasta, kieltä voi venyttää ylös (nykyään pyrin venyttämään kohti kaulan keskilinjaa) tai alas, vaikutus on sama, eli äänen korkeus nousee yli, sitä enemmän mitä kauempana ollaan suorasta kielestä. Pitchin alle ei pääse kuin tremolokammella tai vääntämällä kaulaa.

Kielen suuntainen viuluvibrato on erikseen, mutta sitä mä en edes tahallisesti ainakaan käytä, koska nauhallisessa soittimessa mun mielestä monikäyttöisempi tapa on se toinen. Sillä pääsee tietysti pitchin alle, hieman.

Olisi kiva kuulla Tonskin, Sympx, Juusoputti, Crab ja muiden tyyppien metodeista, ajatteletteko jotain rytmiä vibratossa esim. juuri triolit tai kasiosat? Jos epäsäännönmukaisuus on huono asia, toivotun säännönmukaisuuden sitten olettaisi menevän jotenkin musiikin tempoon suhteessa? Esim. pisteellisiä neljäosia peräkkäin, kunnes ääni kuolee..?

Mitä toi ampiasvibra tarkoittaa? Se on usein kuulemani termi, onko se erittäin nopea ja korkeusvaihtelultaan pieni? Epäsäännömukainen?
sympxgtr
28.02.2011 15:10:36
aalataur: Ottaisin kyllä mielelläni vastaan ihan käytännön neuvoja, miten lähteä korjaamaan vibratoani. Koskiko kritiikki vain skabaa 41 vai kaikki soolojani?

Muuttujia mitä tulee mieleen äkkiä:

1) Laajuus
2) Nopeus (suhteessa taustan tempoon, onko tarkoitus vibrata rytmillisesti esim. 8-osia tai isoja trioleita?)
3) Pehmeys? Miten tämä saavutetaan ja mitä sillä tarkoitetaan?
4) Aloitushetki ja lopetushetki, joiden ulkopuolella ääni soi vibraamattomana

Onko väärin vaihtaa vibraton laajutta ja nopeutta saman äänen soidessa? Kuitenkaan kyse ei minusta ole äkkiä ajatellen mistään älyttömän moniselitteisestä asiasta, kieltä voi venyttää ylös tai alas, vaikutus on sama, eli äänen korkeus nousee yli, sitä enemmän mitä kauempana ollaan suorasta kielestä. Pitchin alle ei pääse kuin tremolokammella tai vääntämällä kaulaa.

Kielen suuntainen viuluvibrato on erikseen, mutta sitä mä en edes tahallisesti ainakaan käytä, koska nauhallisessa soittimessa mun mielestä monikäyttöisempi tapa on se toinen. Sillä pääsee tietysti pitchin alle, hieman.

Rick Grahamilla on mielestäni aivan helvetin hyvä tatsi. Täsä selittää just vibrasta: http://www.youtube.com/watch?v=0YJ-UqOb4io

Enkä sanois, että sulla täytyy lähteä niinkään korjaaman vibraa. Kuten ooidort mainitsi, niin monella kovallakin kepittäjällä löytyy se iki-ihana ampiaisvibra (mitä sulla en ole ainakaan huomannut). Siinä tapauksessa suosittelisin kyllä kunnon korjausta.

Ampiaisvibrasta esimerkkinä vaikkapa Sonantan Liimatainen:

http://www.youtube.com/watch?v=dz3hpwKTB3I

Toiset voi tykätä tosta, itse en pysty kuuntelemaan ilman irvistelyä.

Tosta säännöllisyydestä. Siinä tapauksessa, jos haluan saada harmoniakitarat synkkaan vibran osalta, niin melkein pakko vetässä se johonkin tasatahtiin. Esim. 8-osatrioli, vähän riippuu taustasta. Tollakin on aika suuri vaikutus lopputulokseen. Mutta noin yleisesti ei tule mietittyä vibraa mitenkään aika-arvollisesti, enemmänkin fiilispohjalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)