Aihe: Brittihenkistä pörinää fuusiojazzista vuorenhuippusooloihin
1 2 3 4 5 6
Mr.Rogers
27.01.2011 17:04:02
Dominaattori: Mitenkäs tuo torin Stiletto? Kovasti ainakin hehkuttavat brittihenkisenä ja saattaisi mahtuakkin budjettiin.

Tosiaan pisti silmään täälläkin tuo stiletto. Onko arvon jäsenillä kokemuksia laitteesta?
Vladi
27.01.2011 17:08:09
Onpas tässä ny vaihtoehtoa. Katotaan miten budjetti taipuu. Lauantaina käyn yhtä kaverin vahvaria testaamassa, katotaan sitten taas lisää. :)
Vladi
03.02.2011 21:26:26
Budjetti tippui loppujen lopuksi lisää suunnitellusta. Pitkän pohdinnan ja etsinnän jälkeen päätin tilata tämmöisen kiinapelin:

https://www.thomann.de/fi/jet_city_amplification_jca50h.htm

Kovasti on kehuttu interlandian ihmeellisessä maailmassa ja löydetyt soundipätkät vakuutti. Suomessa ei ole kuin yksi maahantuoja, joka on tällä hetkellä palautumassa konkursissa (eli entinen Soundata). Tästä syystä tilasin hieman testimielessä, kun ei kokeilemaan pääse. Tompalla on onneks 30 päivän palautusoikeus ja jos on hyvä peli, niin tuo 3v takuu lämmittää mukavasti. Kertoilen kokemuksia kunhan nuppi saapuu!
Antti1
03.02.2011 23:50:41
Vladi: Budjetti tippui loppujen lopuksi lisää suunnitellusta. Pitkän pohdinnan ja etsinnän jälkeen päätin tilata tämmöisen kiinapelin:

https://www.thomann.de/fi/jet_city_amplification_jca50h.htm

Hemmetin hyvä vehje, nimittäin putkien vaihdon jälkeen. Vähintään etuasteesta ne kiinanputkilot pois ja jotain muuta tilalle, melkein mikä tahansa parantaa soundia. Ainakin omassani ne oli niin törkeän yliräikeän kuuloiset, että meinasi korvat haljeta diskantin määrästä. Jopa Tungsol ja EH kuulostivat melko tummasoundisilta niiden jälkeen, ja highgrade TAD -tuubit ne vasta makoisalta soundasivatkin.

Puhtaat nyt ei oo mitään kovinta tykkiä, mutta ihan käyttökelpoiset kuitenkin. Ainoa oikea miinus tulee siitä, ettei kanavaa saa vaihdettua ilman poljinta tai rautanaulaa.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Vladi
04.02.2011 12:49:02
Antti1: Hemmetin hyvä vehje, nimittäin putkien vaihdon jälkeen. Vähintään etuasteesta ne kiinanputkilot pois ja jotain muuta tilalle, melkein mikä tahansa parantaa soundia. Ainakin omassani ne oli niin törkeän yliräikeän kuuloiset, että meinasi korvat haljeta diskantin määrästä. Jopa Tungsol ja EH kuulostivat melko tummasoundisilta niiden jälkeen, ja highgrade TAD -tuubit ne vasta makoisalta soundasivatkin.

Puhtaat nyt ei oo mitään kovinta tykkiä, mutta ihan käyttökelpoiset kuitenkin. Ainoa oikea miinus tulee siitä, ettei kanavaa saa vaihdettua ilman poljinta tai rautanaulaa.

Hyvältä vaikuttaa! Mitähän putkea tuohon kannattais lykätä? Perus tung-solia etuasteeseen ja päätteeseen jotkut laadukkaat 6L6-putket? Mitä putkia käytit ite? Semmoinen hyvä tasapaino puhtaiden ja särön välillä olis oikein jees.
Antti1
04.02.2011 13:20:28
Vladi: Hyvältä vaikuttaa! Mitähän putkea tuohon kannattais lykätä? Perus tung-solia etuasteeseen ja päätteeseen jotkut laadukkaat 6L6-putket? Mitä putkia käytit ite? Semmoinen hyvä tasapaino puhtaiden ja särön välillä olis oikein jees.

Mulla on nyt vallan näitä: http://www.thomann.de/fi/tad_rt080_tube_7025_wa.htm ja yksi selected samasta aiheesta. Mitä enempi noita sitä paremmaksi soundi vaan muuttuu. EH on pikkusen räikeä totuttuun tapaansa, Tungsol sensijaan soundasi sekä ykkösenä että kakkosena hyvältä. TAD vähän enempi jotenkin... Hifi ja smooth? En tiiä, vähän vähempi ainakin gainia kai.

Päätteessä mulla on vielä alkuperäisputket huonon rahatilanteen vuoksi. Pitäis sinnekin jotain päivittää ja tarkistaa bias, se jotenkin kuulostaa vähän sellaiselta tehdaskylmältä. Sitähän se tosin on 90% vahvareista, kun ne kaupasta ulos kantaa.
Vladi
05.02.2011 12:07:28
Antti1: Mulla on nyt vallan näitä: http://www.thomann.de/fi/tad_rt080_tube_7025_wa.htm ja yksi selected samasta aiheesta. Mitä enempi noita sitä paremmaksi soundi vaan muuttuu. EH on pikkusen räikeä totuttuun tapaansa, Tungsol sensijaan soundasi sekä ykkösenä että kakkosena hyvältä. TAD vähän enempi jotenkin... Hifi ja smooth? En tiiä, vähän vähempi ainakin gainia kai.

Päätteessä mulla on vielä alkuperäisputket huonon rahatilanteen vuoksi. Pitäis sinnekin jotain päivittää ja tarkistaa bias, se jotenkin kuulostaa vähän sellaiselta tehdaskylmältä. Sitähän se tosin on 90% vahvareista, kun ne kaupasta ulos kantaa.

Kiitos tästä. Ehti tuo Thomannin paketti lähteä jo tulemaan, niin tilasin sitten 3kpl Tung-Solia Uraltonelta. Itseltäni löytyy ainakin Groove Tubesin etusputki ja muistaakseni Sovetkiakin. Eiköhän niillä päästä alkuun. Pitäis vielä tuo vahvistimen biasointi opetella, ei vissiin mitään kovin monimutkaista hommaa?
Jucciz
05.02.2011 12:31:59 (muokattu 06.02.2011 00:16:14)
Hö, oisit kysyny. Mulla on uusia Tung-Sol:in 12AX7-putkia 5 kappaletta ylimääräisenä laatikoineen. Ne tuli aikanaan yhden vahvistimen kylkiäisenä enkä oo tarvinnut niitä mihinkään. Oisit säästäny postikulut.

Saa toki pistää pikaviestiä, jos jotakuta muuta kiinnostaa.

EDIT: Putkille löytyi uusi koti.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Vladi
26.02.2011 12:35:48 (muokattu 26.02.2011 12:40:51)
Jucciz: EDIT: Putkille löytyi uusi koti.

Kyllä, ne asuvat nyt tuon Jet City JCA50:sen sisällä!

Eilen sain kyseisen pelin haettua postista. Ensireaktio kaverin kanssa avatessa oli, että täähän on iso. Verrattuna Blackstar HT-5:seen tää on tosiaan aika mörssäri, leveyttä vähän yli 60cm muistaakseni. Painoa oli sopivasti. Viimeistely oli ihan ok, paitsi että takana oli tolexissa selvästi näkyvä kolhu. Ei mitään kovin dramaattista kuitenkaan. Putkien vaihtoa varten avasin takalevyn, joka ei meinanut heti lähteä irti. Hieman voimaa käyttämällä se irtosi, samoin irtosi hieman maalia/muuta materiaalia takalevystä. Ei näköjään ole kummemmin annettu kuivua ennen takalevyn ruuvaamista kiinni. Levy kiinni vahvistimessa ei kuitenkaan näy mitään, joten eipä tuokaan haittaa. Söi lähinnä muuten laadukkaan oloista ensivaikutelmaa. Potikat ja vivut jämäkät ja toimivat.

Testattiin ensin mukana tulleilla putkilla ja jo niillä vahvistin kuulosti hyvältä. Vähän pistävältä ehkä, mutta sävypotikat klo 12:ta tuosta sai jo erittäin miellyttävän soundin. Säröä tuntuisi tuolla overdrive-kanavalla piisaavan naapurillekin. Sävysäätimet toimivat enkä kokenut kummemmin tarvetta kajota presence-potikkaan, klo 12 oli sille hyvä asento.

Pienen testin jälkeen vaihdoin koko etusputkiosaston noihin Tung-soleihin. Vahvarin mukana tulleet putket on leimaamattomia kiinaputkia, ei mitään ihmeellistä siis.

Etusputkien vaihdon jälkeen koko härveli alkoi ikäänkuin hengittämään enemmän. Vaikka kiinaputkilla soundi oli jo isoillakin säröillä "ilmava", niin tämä korostui moninkertaiseksi putkivaihdoksen jälkeen. Erittäin erotteleva vahvistin jolla ainakin itse joudun soittamaan tarkkaan, virheet kuuluvat selkeästi. Kaikenkaikkiaan aika jännäsoundinen peli, en ole koskaan tämmöisellä soitellut ennen. Isollakin säröllä tämä ei tunnu kompressoituneelta tai laatikkomaiselta vaan erittäin avoimelta ja dynaamiselta. Soundi on kerrostalovolumellakin iso, selkeä ja erittäin miellyttävä. Puhtaat, pikkurosot ja metallimätöt löytyi helposti. Niin ja puhdistuu volapotikalla mainiosti!

Tietyllä lailla tuntuu, että tämä peli ei tiedä ollako lintu vai kala. Etuaste on selvästi brittihenkisen oloinen, mutta pääte on 6L6-putkilla jolloin soundi on mielenkiintoinen sekoitus kumpaakin maailmaa. Ainakin näin ensitestien perusteella homma kuitenkin toimii, joten mitäpä sillä väliä. Pitää testailla tässä viikko pari, alkaako löytymään jotain epämiellyttävyyksiä. Tällä hetkellä kokonaisvaikutelma on erittäin hyvä: Tämä näyttää, kuulostaa ja tuntuu oikealta vahvistimelta. Pieni hintalappu suuri plussa.

Äänittelin tänään aamulla liian vähän nukkuneena iloksenne pikaisen, umpisurkeasti soitetun katsauksen:

http://dl.dropbox.com/u/5209543/Jet_City_first_test.mp3

Sävypotikat lähestulkoon klo 12:sta kaikissa pätkissä, pelailin vain preamp- ja master-säätimillä. Viimeisessä pätkässä polkaisen Biyangin Max Driverin päälle. Kitarana toimii lainassa oleva Wolfin Exploler, jossa on surkeat laatikkosoundin tuottavat mikit(sori Tuomoo ;). Asiaa mukavoittavat vielä liian korkealla olevat kielet(alemmas ei saa) ja g-kielen intonaatiosäätövaran loppu, joten koko kokonaisuus on vielä mukavasti hieman epävireinen. Näistä kauniista sanoista huolimatta ihan hyvänkuuloista soundia tuosta saa mielestäni myös nauhalle, vaikken käyttänyt 5min pidempään tuon äänitykseen. Enjoy! ;)
Antti1
26.02.2011 18:05:58 (muokattu 26.02.2011 18:12:15)
Vladi: Kitarana toimii lainassa oleva Wolfin Exploler, jossa on surkeat laatikkosoundin tuottavat mikit(sori Tuomoo ;).

En tiedä johtuuko tästä, kaapista, mikistä/mikityksestä, akustiikasta vai mistä, mutta vähän jotenkin ohut ja purkkimainen soundi tossa äänitteessä oli. Kyllä se kuitenkin melko tutulta kuulosti, joskin mulla on tosi erikoisen kuuloinen kaappi- ja elementtiyhdistelmä (Matamp angled 2x12" & 2x Eminence Lynch Super V12) --> väkisinkin melko erilainen soundi. Toi yhdistelmä puskee paljon botnea sekä hurjasti keskiääniä ja yläpää on tosi tumman kuuloinen, joka sopii mielestäni hyvin yhteen ko. nupin kanssa.

E: Mikä kaappi tossa näytteessä on ja onko toi jollain SM57:lla äänitetty?
Vladi
27.02.2011 11:22:41
Antti1: En tiedä johtuuko tästä, kaapista, mikistä/mikityksestä, akustiikasta vai mistä, mutta vähän jotenkin ohut ja purkkimainen soundi tossa äänitteessä oli. Kyllä se kuitenkin melko tutulta kuulosti, joskin mulla on tosi erikoisen kuuloinen kaappi- ja elementtiyhdistelmä (Matamp angled 2x12" & 2x Eminence Lynch Super V12) --> väkisinkin melko erilainen soundi. Toi yhdistelmä puskee paljon botnea sekä hurjasti keskiääniä ja yläpää on tosi tumman kuuloinen, joka sopii mielestäni hyvin yhteen ko. nupin kanssa.

E: Mikä kaappi tossa näytteessä on ja onko toi jollain SM57:lla äänitetty?

No ihan ekaks, se on tuo kitara. Mulla on tällä hetkellä ainoana kitarana tuo lainassa oleva Wolf Exploler. Ollaan kitaran omistajan kanssa samaa mieltä siitä, että nuo kitaran mikit on aika kauheat. Ne syö todella paljon soundia ja tekee nimenomaan tuota laatikkomaisuutta. Teen tottakai uuden, kunnon testin heti kun tuo mun uus Atlas saapuu.

Kaappina mulla on Bluetonen isokokoinen 1x12 V30:llä. Äänitän SM58:lla josta on se lakki pois. 57:a on hankintalistalla, ei oo mikään paras instrumenttimikki tää. Enkä tosiaan käyttäny kummemmin aikaa mikitykseen tai soundin etsintään. Tarkoitus oli vaan kokeilla nopeasti, miltä tää kuulostaa nauhalla. :)

Ootkos muuten pääteputkia vaihtanu vielä?
Vetehinen
27.02.2011 11:43:09
Off-topic: Ei oo 57:kaan paras yleismikki. Halvemmallakin saa, suosittelen Audix i5 -mikkiä tilalle. DV247.fi:stä noin 85€.
"Questions are a burden to others - answers a prison for oneself."
Vladi
27.02.2011 12:30:42
beliel: Off-topic: Ei oo 57:kaan paras yleismikki. Halvemmallakin saa, suosittelen Audix i5 -mikkiä tilalle. DV247.fi:stä noin 85€.

Enpä mä yleismikkiä tarvikkaan, vaan instrumenttimikin kitaralle. :)
Vetehinen
27.02.2011 12:36:24
Vladi: Enpä mä yleismikkiä tarvikkaan, vaan instrumenttimikin kitaralle. :)

Siinä käytössä tuo i5 minulla 57:n syrjäyttikin. :) kannattaa tsekata.
Vetehinen
27.02.2011 12:56:43
Vasta eilen sain tuon mikin. En vielä ole tehnyt vertailua vierekkäin mutta i5 tuottaa yläalueelta luonnollisen kuuloista tallennetta. 57:aa oon aina joutunut EQ:ttamaan ja/tai kompensoimaan sennheiserin e-sarjalaisella. Nyt tuntuisin pärjäävän yhdellä raidalla per otto eikä ole vaiheongelmiakaan pelkona. :)
kimurantti1
27.02.2011 13:08:11
Vladi: Äänitän SM58:lla josta on se lakki pois. 57:a on hankintalistalla, ei oo mikään paras instrumenttimikki tää.

57 ja 58 on lähestulkoon sama mikki. Jos sulla on 58, niin mä en ehkä viitsisi kotidemoiluun hommata erikseen 57:kaa.

Mä oon tota i5:sta kokeillut kanssa. Siinä on vähän pehmeämpi soundi, mikä kuulostaa kivalta yksinään. Bändimiksauksessa se 57:n yläpää on ihan ok, vaikka riippuu tietysti mitä hakee.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antti1
27.02.2011 13:34:03
Vladi: No ihan ekaks, se on tuo kitara.

No tämä varmaan, toi vahvari kuitenkin reagoi ihan kivasti eri soundisiin kitaroihin mun kokeilujen perusteella.

Kaappina mulla on Bluetonen isokokoinen 1x12 V30:llä.

Mä luulen, että tää on toinen osasyy sen pikkusen huitaistun mikityksen ohella. Ei sillä, että pienempi kaappi kuulostaisi huonommalta, mutta kyllähän se erilaiselta soundaa; odotin automaagisesti jotain 4x12" jytinää tietenkin. :)

Ootkos muuten pääteputkia vaihtanu vielä?

En oo vaihtanut vielä. Mä vähän tappelen tässä vielä ajatuksen kanssa, että vaihdanko koko vahvistuskaluston erilaiseen systeemiin. Jos en, niin sitten vois olla paikallaan vaihto ja silloin mä mielelläni kokeilisin ehkäpä KT66:tta tonne päättäriin. Jos olis vähän smoothimpi meininki vieläpä, edesmenneessä Marshallin VintageModernissa kun kuulostivat melko kivalta.
Antti1
27.02.2011 13:38:26 (muokattu 27.02.2011 13:39:25)
kimurantti1: 57 ja 58 on lähestulkoon sama mikki. Jos sulla on 58, niin mä en ehkä viitsisi kotidemoiluun hommata erikseen 57:kaa.

Erona on grillit ja joku pieni yksityiskohta kapselin takavaimennuksessa. Käytännössä molemmilla saa ihan saman soundin talteen, kun liikuttaa millin eri kohtaan 58:n pienempää preesenspomppua kompensoimaan.

Mä oon tota i5:sta kokeillut kanssa. Siinä on vähän pehmeämpi soundi, mikä kuulostaa kivalta yksinään. Bändimiksauksessa se 57:n yläpää on ihan ok, vaikka riippuu tietysti mitä hakee.

Mä en oo tehnyt koskaan mitään kattavaa a/b-testiä noiden kahden mikin välillä, mutta kyllä se on mun mielestä lähes poikkeuksetta 57, joka kitaroilla toimii paremmin bändimiksauksessa. Tämä todettu kerran studiossa, muutaman kerran livenä ja erittäin monta kertaa kaappi-impulsseja käyttäessä. Mitä tulee siihen, että toi i5 olis hyvä yleismikki... ei oo, mikäli neutraali/värittymätön soundi on tavoitteena. Muuten kyllä toimii ihan siinä, missä vaikka noi Shuretkin.
kimurantti1
27.02.2011 13:45:47 (muokattu 27.02.2011 14:11:16)
Antti1: Mä en oo tehnyt koskaan mitään kattavaa a/b-testiä noiden kahden mikin välillä, mutta kyllä se on mun mielestä lähes poikkeuksetta 57, joka kitaroilla toimii paremmin bändimiksauksessa.

En mäkään ole mitään kattavaa A/B -testiä tehnyt, mutta viisseiskaa käyttänyt vaikka kuinka, ja i5:sta ihan kunnolla kokeillut. i5 soundaa kyllä ihan hyvältä ja noin, mutta samat kokemukset on mulla, että kovin usein sinne bändimiksaukseen päätyy 57:lla poimittu soundi, vaikka millä muilla mikeillä on kokeiltu. Ei se turhaan ole maailman eniten myyty/käytetty dynaaminen mikki.

Senkun MD441-U on mun lemppari, mutta se on vaan niin _saatanan_ kallis, ettei ole kovin perusteltu investointi demoiluun kun pullonkaulana on muu signaaliketju, joka ei kuitenkaan ole samalla viivalla. Tosin siinäkin on yläpää silleen pehmeämpi, ettei olisi mun ensimmäinen valintani aggressiivisten naamalle tulevien metallikomppien äänitykseen. Vähän kevyempään kamaan ihan ässä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)