Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianon vire ja sijoittelu
1
shamaani74
27.02.2011 09:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut tähän mennessä kaksi pianoa. Molemmat ovat olleet sijoitettuna samaan paikkaan samassa talossa. Ongelmana on vireen nopea katoaminen ja heittely. Nykyisen pianon olen omistanut 3 vuotta ja virittänyt sen 2 kertaa. Talossa on mahdoton saada lämpöä pysymään tasaisena ja säiden vaihteluiden myötä lämpötila heittää+-2astetta. Olen virittänyt pianon viimeksi +21 asteessa ja siinä se joskus soikin parhaiten, mutta silti epävireisesti.
Kysymykseni onkin: ovatko kaikki pianot näin herkkiä lämpötilan muutoksille? Vai onko kohdalleni sattunut halpojen pianoiden myötä myös halvat materiaalit ja sitä kautta ongelmat?
Pianon viritys on niin työläs homma ettei jaksa kovin montaa kertaa vuodessa tehdä. Anoppilassa on vanha Hellas ja siihen ei tunnu vaikuttavan mikään, soi aina yhtä hyvin.
Nyt mielessä on hyvälaatuisen ja kalliin pianon hankinta ja toivoisin että siitä olisi loppuelämäksi soitinta, mutta haaveilenko turhaan..pitääkö vaihtaa talo??
Haluaisin nauhoittaa soitantaa konepohjien päälle, mutta nämä pianot soundaavat lähinnä hyvinkin mikitettynä kilkattavilta western-kapakkapianoilta!
 
Lämpötilan muutokset tuntuvat olevan ympäri taloa aikalailla samat ja sijoittelulla en ole saanut isoja muutoksia asiaan.
 
Onkohan Macille mitään riittävää pianon viritysohjelmaa(ilmaista)?
 
Kiitoksia, jos joku jaksaa vastailla.
 
töräytän
27.02.2011 11:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

shamaani74: Minulla on ollut tähän mennessä kaksi pianoa. Molemmat ovat olleet sijoitettuna samaan paikkaan samassa talossa. Ongelmana on vireen nopea katoaminen ja heittely. Nykyisen pianon olen omistanut 3 vuotta ja virittänyt sen 2 kertaa. Talossa on mahdoton saada lämpöä pysymään tasaisena ja säiden vaihteluiden myötä lämpötila heittää+-2astetta. Olen virittänyt pianon viimeksi +21 asteessa ja siinä se joskus soikin parhaiten, mutta silti epävireisesti.
Kysymykseni onkin: ovatko kaikki pianot näin herkkiä lämpötilan muutoksille? Vai onko kohdalleni sattunut halpojen pianoiden myötä myös halvat materiaalit ja sitä kautta ongelmat?
 
Oletko ajatellut että koti piano pitää virittää vain joko keväällä tai syksyllä..
 
Mieleen tulee myös että halvoissa pianoissa
laatu heittelee ja tuo mm. kuulostaa siltä
että pianolangoissa vois olla kierteisyyttä jolloin
sitä on mahdotonta saada vireeseen
pitää siinä tapauksessa kielittää kokonaan uudestaan
ainakin osa, jos tuo tinkeli tankeli soundi häirii liikaa.
 
Tasalämpö ja kosteus on hyvä, mutta pienet vaihtelut piano kyllä sietää. Hyvä pinaonvirittäjä kyll osaa neuvoa ja ratkaista ongelman, ainakin sellainen joka on korjannut myös vuosia.
 
Rantsu
27.02.2011 13:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

shamaani74: Minulla on ollut tähän mennessä kaksi pianoa. Molemmat ovat olleet sijoitettuna samaan paikkaan samassa talossa. Ongelmana on vireen nopea katoaminen ja heittely. Nykyisen pianon olen omistanut 3 vuotta ja virittänyt sen 2 kertaa. Talossa on mahdoton saada lämpöä pysymään tasaisena ja säiden vaihteluiden myötä lämpötila heittää+-2astetta. Olen virittänyt pianon viimeksi +21 asteessa ja siinä se joskus soikin parhaiten, mutta silti epävireisesti.
Kysymykseni onkin: ovatko kaikki pianot näin herkkiä lämpötilan muutoksille? Vai onko kohdalleni sattunut halpojen pianoiden myötä myös halvat materiaalit ja sitä kautta ongelmat?

 
Lähinnä se kosteuden vaihtelu on se, joka sen vireen vie. Toki lämpötilan muutos vaikuttaa usein myös siihen kosteuteen. Liika kuivuus, ikkunan ja oven läheisyys, auringonpaiste, veto... kaikki nää on huonoja. Hyväkin piano on mahdollista saada pilalle huonoissa olosuhteissa, vaikka ne hyvin kestäviä onkin. Eikä kallis piano välttämättä pidä muutuvissa olosuhteissa virettään yhtään halpaa paremmin, tosin halpaa pianoa ei usein edes saa kovin hyvään vireeseen, johtuen viritystukin ja kielten ongelmista.
 
Pianon viritys on niin työläs homma ettei jaksa kovin montaa kertaa vuodessa tehdä. Anoppilassa on vanha Hellas ja siihen ei tunnu vaikuttavan mikään, soi aina yhtä hyvin.
Nyt mielessä on hyvälaatuisen ja kalliin pianon hankinta ja toivoisin että siitä olisi loppuelämäksi soitinta, mutta haaveilenko turhaan..pitääkö vaihtaa talo??
Haluaisin nauhoittaa soitantaa konepohjien päälle, mutta nämä pianot soundaavat lähinnä hyvinkin mikitettynä kilkattavilta western-kapakkapianoilta!

 
Se viritys nyt vain kuuluu noiden akustisten pianojen luonteeseen. Studioidenkin flyygelit joudutaan yleensä virittämään ennen sessiota ja joskus session aikanakin. Ja samoin konserttisalien isot flyygelit, nekin joudutaan virittämään ennen jokaista käyttöä, vaikka ne on niitä ihan parhaita pianoja mitä ylipäänsä on tehty.
 
Pystypiano yleensä kuulostaa enemän tai vähemmän pystypianolta, vaikka sen miten mikittäisi, vaikket tuossa sen tarkemmin kerrokaan millaista soundia haet.
 
Onkohan Macille mitään riittävää pianon viritysohjelmaa(ilmaista)?
 
Viritysohjelmaa?? Täytyypä myöntää, etten ole kuullutkaan. Korvalla tehtävää hommaahan tuo lähinnä nykyäänkin vielä on, tosin viritysmittaria/taajuuslaskijaa voi käyttää apuvälineenä.
 
shamaani74
27.02.2011 13:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vedottomassa paikassa piano nyt. Olen yrittänyt virittää aina keväisin, joskus lisäksi myös syysviritys.
Minulla on macille viritysohjelma jolla olen saanut vireen hyväksi. Ohjelma oli sellainen 90päivän kokeiluversio, enkä viitsi sijoittaa siihen niin paljoa kuin se maksaa. Ohjelmasta on kyllä paljon apua alkuvirityksessä ja loppuun vien sitten korvan kanssa.
Ilmankosteus vaihtelee väkisinkin joka omakotitalossa etenkin kosteana kesänä.
 
Tässä tammikuussa pianon vire oli yhdessä yössä mennyt niin pieleen että minun oli tarkistettava paikat mahdollisten hajoamisien varalta. Tästä ihmeellisestä laajasta epävire-pommista piano ei ole vieläkään ihan toipunut. Sen huomaan että kun viritin pianon huoneen lämpötilan ollessa 21c, niin siinä lämpötilassa se soikin ihan ok, mutta kun tästä poiketaan, on vire yllättävänkin pielessä. Kun taloa lämmitetään varaavalla takalla joka on samassa olohuoneessa, on aika vaikea ilman koneellista ilmavaihtoa pitää lämpötilaa vakiona.
Lähinnä tässä ihmetyttää voimakas vaihtelu vireessä ja lähinnä olen kiinnostunut tietämään hiukan laadukkaampien pianoiden eloisuutta samassa tilassa.
Piano on -70 luvun Rösler, joka ostohetkellä oli todella matalalle viritetty. Liekö sitten tästä vireongelmasta johtuen? Koneisto vaikuttaa kaikinpuolin todella hyväkuntoiselta ja soitin oli ollut yhdellä omistajalla samassa paikassa koko sen historian.
Annan pianolle vielä kaksi viritystä, jos ongelma ei katoa, viritän alas ja myyn pois. Ostan hyvän pianon tilalle ja totean tilanteen sitten uudelleen.
 
Rantsu
27.02.2011 15:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

shamaani74: Vedottomassa paikassa piano nyt. Olen yrittänyt virittää aina keväisin, joskus lisäksi myös syysviritys.
Minulla on macille viritysohjelma jolla olen saanut vireen hyväksi. Ohjelma oli sellainen 90päivän kokeiluversio, enkä viitsi sijoittaa siihen niin paljoa kuin se maksaa. Ohjelmasta on kyllä paljon apua alkuvirityksessä ja loppuun vien sitten korvan kanssa.
Ilmankosteus vaihtelee väkisinkin joka omakotitalossa etenkin kosteana kesänä.
 
Tässä tammikuussa pianon vire oli yhdessä yössä mennyt niin pieleen että minun oli tarkistettava paikat mahdollisten hajoamisien varalta. Tästä ihmeellisestä laajasta epävire-pommista piano ei ole vieläkään ihan toipunut. Sen huomaan että kun viritin pianon huoneen lämpötilan ollessa 21c, niin siinä lämpötilassa se soikin ihan ok, mutta kun tästä poiketaan, on vire yllättävänkin pielessä. Kun taloa lämmitetään varaavalla takalla joka on samassa olohuoneessa, on aika vaikea ilman koneellista ilmavaihtoa pitää lämpötilaa vakiona.
Lähinnä tässä ihmetyttää voimakas vaihtelu vireessä ja lähinnä olen kiinnostunut tietämään hiukan laadukkaampien pianoiden eloisuutta samassa tilassa.
Piano on -70 luvun Rösler, joka ostohetkellä oli todella matalalle viritetty. Liekö sitten tästä vireongelmasta johtuen? Koneisto vaikuttaa kaikinpuolin todella hyväkuntoiselta ja soitin oli ollut yhdellä omistajalla samassa paikassa koko sen historian.
Annan pianolle vielä kaksi viritystä, jos ongelma ei katoa, viritän alas ja myyn pois. Ostan hyvän pianon tilalle ja totean tilanteen sitten uudelleen.

 
Jaa-a, vaikea mennä arvuuttelemaan mistä on kyse. Rösler ei oo niitä ihan parhaita pianoja muttei ihan kelvotonkaan, kyllä sen pitäisi kunnossa ollessaan viritys pitää ihan normaalisti. Tosin ikäähän sillä on yli 30 vuotta, eli aika paljon tuon laatuluokan pianolle.
 
Pianolla on taipumus hakeutua takaisin siihen vireeseen, missä se on pitkään ollut, mikä voi selittää osittain tuon ongelman. Tai sitten viritystukki voi olla löystynyt, itsevirittely on omiaan sitä vielä lisäämään (näin on mulle kerrottu). Ja äkillinen suuri ilmankosteuden muutos voi joskus saada aikaan virityksen "laukeamisen".
 
Kosteus ei mitään yleensä riko, mutta kuivuus sen voi tehdä. Tällaisena kovana pakkastalvena on vaara olemassa. Kutsu ammattivirittäjä apuun, näin mäkin neuvoisin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «