Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: apuva kaulan liimaamiseen
1
warlock
26.02.2011 10:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pystyykö pulttikaulaisen muuttamaan liimakaulaiseksi?
 
millä ja miten se kannattaa tehdä? miten saan vanhan otelaudan otettua siististi pois?
Ja vielä millä kansi kannattaa liimata bodyyn? Kansi olis tarkoitus tehdä koivu vanerista.
 
e0700719
26.02.2011 10:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmana pulttikaulan liimaamisessa on se, että liimattava kaula tarvitsee paljon liimauspinta-alaa ja pulttikaulasessa tämä pinta-ala puuttuu kokonaan taskun treble-puolelta. Myös kaulan taskuun sovitus on väljempi kuin liimakaulaisessa.
 
Ite irrotan otelaudan laittamalla kostean rätin otelaudan päälle ja sitä kuumentelen silitysraudalla, jotta saan liiman pehmeäksi. Nostelen otelautaa äärimmäisen varovasti jollain hyvin terävällä. Aloitan kaulan bodyn päästä, koska sielä mahdolliset työjäljet jää piiloon. Otelauta on helppo tuhota tai kuumentaa mustaksi. Tarkkuutta tähän. Ei väkivalloin.
 
e0700719
26.02.2011 10:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja tuo kansi ja body pitää eka saada tasasiks. Käytä jotain puuliimaa, ite käytän titebondia, esim korpi-instruments myy. Sitä sellanen kerros koko kannen alalle niin että just ja just vähä puu läpikuultaa, sit jotkut pienet naulat bodyyn ja ne sit katkot pari millin pituisiks niin ei lähe liikkumaan ku puristaa. Purista mahdollisimman monella eri puristimella (isolla) ja asdettele apupalikoita väliin jotta saisit tasaseks sen voiman.
 
warlock
26.02.2011 11:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no ni kiitos. nyt ollaan taas vähän viisampia. tuon kaulan liimaamisen taidan sitte unohtaa.
 
e0700719
26.02.2011 18:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: no ni kiitos. nyt ollaan taas vähän viisampia. tuon kaulan liimaamisen taidan sitte unohtaa.
 
Pysyy ne pulttikaulan edutki :)
 
warlock
26.02.2011 21:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo näin on. vaan nyt ku malttas odotella kesää että pääsis kunnolla keskittyyn rakenteluun. jotain ns. ennen näkemätöntä tulossa:))) ehkei sentään mutta varmasti sellasta mitä muut ei ehkä ole ennen kokeillu. kesällä tulee sitte kuvia ku soitin on toivottavasti onnistunu niin ku olen ajatellu.
 
e0700719
27.02.2011 01:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: ns. ennen näkemätöntä tulossa
 
Stratocaster projekti? :D
 
Musta? :D
 
rainmaker
27.02.2011 10:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jotain ns. ennen näkemätöntä tulossa:))) ehkei sentään mutta varmasti sellasta mitä muut ei ehkä ole ennen kokeillu.
 
Juu, en ole kyllä kovinkaan montaa kitaraa nähny, jossa pulttikaula ois muutettu liimakaulaksi ja kanneksi laitettu koivuvaneri. Luultavasti tälle on syynsä, että kovinkaan monet ei tuollasta ole kokeilleet ;)
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
warlock
27.02.2011 10:26:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: Juu, en ole kyllä kovinkaan montaa kitaraa nähny, jossa pulttikaula ois muutettu liimakaulaksi ja kanneksi laitettu koivuvaneri. Luultavasti tälle on syynsä, että kovinkaan monet ei tuollasta ole kokeilleet ;)
 
liimakaula ajatuksesta olen luopunu mutta koivuvaneria ajattelin koska siihen olis helpompi tehdä sellanen pinta ku olen suunnitellu.
 
e0700719
27.02.2011 16:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei tuo koivuvaneri käy jos ei perfektionisti ole. Onhan siinäklin kuviota. Tosin ei saa hioa viilua puhki, näyttää tyhmältä jos yhessä kohdassa kulkee syyt väärään suuntaan. Tarkkana!. Kaarevaa siitä ei saa.
 
Ei loimukoivu niin kallista kylläkään ole. Bookmatchasin iite just yhteen stratoon kansipuun. Tuli maksamaan noin 8 euroa ja on ehtaa tavaraa.
 
e0700719
27.02.2011 16:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uuden kokeilu kunniaan. Itekki tein explorerin rumgon ja kaulan kokonaan umpi wengestä. Saas nähä. ainaki laihduttaa sen pitää vähä.
 
warlock
27.02.2011 17:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puun syyt ei jää näkyviin vaan siihen ois tarkoitus tehdä erikois kuvioitu maalaus. se on helpompi tehdä kun maalaa ensin levyyn ja vasta sitte sahaa sen muotoihinsa.
 
warlock
27.02.2011 17:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Stratocaster projekti? :D
 
Musta? :D

 
ei ole strato projekti eikä musta vaikka on mulla yks sellanenki käynnissä:)
 
Puavali
27.02.2011 21:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: liimakaula ajatuksesta olen luopunu mutta koivuvaneria ajattelin koska siihen olis helpompi tehdä sellanen pinta ku olen suunnitellu.
 
Muistaakseni olen jostain Blackmoren haastattelusta lukenut, että Richien stratojen kaulat olivat omatoimisesti (Richie/kitarateknikot) liimattuja, että saisi paremman sustainin.
 
Kaulataskun ja kaulan pinnat kannattanee tarkistaa että ovat hyvät ja puhtaat, ja sitten kaula paikalleen, kielet suht löysälle, ruuveja auki että saa liimat väliin, ja sitten ruuveja tiukkomaan ja asettamaan kaulaa oikeaan asentoon ja sitten ruuvit kunnolla kiinni. Tuolleen tehtynä kielien pieni veto auttaa kaulaa asettumaan kaulataskun pohjalle.
 
Ei ollut kovin hyvin selitetty, mutta en ole hyvä selittämään.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «