Aihe: Pienet mausteet | |
---|
Spiral 24.02.2011 11:36:05 (muokattu 24.02.2011 11:36:58) | |
|
Parhaiden kitaristien tarkkaileminen saa minut yleensä ihmettelemään aivan jotain muuta kuin esim. hillitöntä tekniikkaa. He kun tekevät paljon semmoisia pieniä ja helppoja juttuja (joita minunkin kaltainen nakkisormi kykenee soittamaan) jotka tekevät kuitenkin soitosta huomattavasti kiinnostavampaa. Elikkästä PIENET MAUSTEET jotka tekevät SOITOSTA ELÄVÄMPÄÄ. Ehkä triviaalina esimerkkinä voisi antaa pre-bendien käytön. Esim. jos soittaa D-kieleltä b-nuotin, niin tulee siihen nuottiin ylhäältä käsin, vaikka ihan pienelläkin pre-bendillä. Minusta tämä (kuten monet muutkin näistä) on erittäin hieno ja helppo kikka, mutta jää amatööreiltä usein käyttämättä. Instru-shreddaajat tuntuvat käyttävän myös (liian?) paljon nopeita liu'utuksia nuotista pois ja takaisin. Joku erikoinen nuottivalinta tai nuottien järjestys vaikka peruspentatonisessa osuu samaan kategoriaan. Voi tietenkin olla että tällaiset ovat itsestäänselvyyksiä monille, mutta itse olen juuri yrittänyt "säveltää" kitarasooloa ja oikeastaan ilahtunut siitä kuinka vähällä tekniikalla saa ihan mielenkiintoisia juttuja aikaa jos vaan paneutuu yksityiskohtiin. Mitä muita tällaisia tiedät/käytät/suosittelet/pidät/vihaat? |
|
Ite tykkään tosi paljon tosta ylhäältä alas liu'uttamisesta. Ei sen liun pitkään tarvii kestää ja ihan puolen sävellajin tiputus kuullostaa ihan perkuleen hyvältä. Toinen tekniikka mitä Steve Vai ja Stam1nan Pexi harrastaa niin se floikan saaminen ns. "Värisemään". Vaikee selittää eikä tekniikan nimikään tuu nyt mieleen, mutta semmonen aika rankka tremolo kun floikkaa "lyödään" saa kyllä puntin tutisemaan! :D |
cr4b 24.02.2011 12:41:06 | |
|
Joskus kun teen sooloa (useimmiten en tee valmiita sooloja), mietin ensin melodian, minkä jälkeen kokeilen eri tapoja soittaa se sama melodia. Usein siitä saa täysin eri tyylisiä fiiliksiä sen mukaan, mitä "mausteita" käyttää. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
|
Power_chord: Toinen tekniikka mitä Steve Vai ja Stam1nan Pexi harrastaa niin se floikan saaminen ns. "Värisemään". Vaikee selittää eikä tekniikan nimikään tuu nyt mieleen, mutta semmonen aika rankka tremolo kun floikkaa "lyödään" saa kyllä puntin tutisemaan! :D Flutter? cr4b: Joskus kun teen sooloa (useimmiten en tee valmiita sooloja), mietin ensin melodian, minkä jälkeen kokeilen eri tapoja soittaa se sama melodia. Usein siitä saa täysin eri tyylisiä fiiliksiä sen mukaan, mitä "mausteita" käyttää. Tää onkin hyvä metodi, pitääpä kokeilla. |
Spiral 24.02.2011 12:52:45 (muokattu 24.02.2011 12:54:21) | |
|
Niin, oli Steve Vain musiikista mitä mieltä tahansa, niin minusta on jotenkin hienoa kuinka paljon se pistää ajatusta soittamiseen. Freak Show Excess demonstration 04:20 eteenpäin. http://www.youtube.com/watch?v=OFowXaMFPCg |
kimurantti1 24.02.2011 13:38:41 (muokattu 24.02.2011 13:39:43) | |
|
Näitä pieniä mausteita mä olen saanut soolosoittooni ehkä eniten siitä, kun olen yrittänyt matkia laulajia. En siis pelkästään ole soittanut laulumelodioita kitaralla, vaan olen koittanut matkia laulajien fraseerausta mahdollisimman hyvin. Mä olen vaan laittanut esim. jonkun Rascal Flattsin, Keith Urbanin tms Nashville-pop-levyn soimaan ja vetänyt mukana, koska siellä on musta tosi siistiä kamaa. Sieltä on tarttunut soolofraseeraukseen paljon juttuja, joita en olisi mitenkään muuten varmaan tullut ajatelleeksikaan. |
|
Ylipäätän kaikkien muiden soittimien matkiminen kitaralla tuottaa kiinnostavia lopputuloksia. Mikään ei ole niin tylsää kuin kuunnella kitaristia, joka on kuunnellut pelkkiä kitaristeja. Ihmisääni ja puhaltimet, niissä etenkin löytyy todella paljon ilmaisuvoimaa - samoin jousisoittimissa. Korvat käyttöön ja rohkeasti kokeilemaan! Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Ylipäätän kaikkien muiden soittimien matkiminen kitaralla tuottaa kiinnostavia lopputuloksia. Mikään ei ole niin tylsää kuin kuunnella kitaristia, joka on kuunnellut pelkkiä kitaristeja. Ihmisääni ja puhaltimet, niissä etenkin löytyy todella paljon ilmaisuvoimaa - samoin jousisoittimissa. Korvat käyttöön ja rohkeasti kokeilemaan! Violin-tekniikka on loistava tuohon jousisoittimen matkintaan. Ja tuosta ihmisääni/puhallin-lisäyksestä, kuunnelkaa Deep Purple - Strange Kind of Woman, Made in Japan LP:ltä. |
|
Erittäin helppo ja hieno pieni mauste on tämä: http://www.youtube.com/watch?v=XHtPYZRVeGI#t=4m3s Toimii lähes joka paikkaan. |
|
Sakmongkol: Erittäin helppo ja hieno pieni mauste on tämä: http://www.youtube.com/watch?v=XHtPYZRVeGI#t=4m3s Toimii lähes joka paikkaan. Kiitos, juuri tällaisia tarkoitin! |
|
Kuolleilla nuoteilla rytmittäminen on kanssa ihan sooloilussakin hyvä kikka. Tarkkakorvaiset voivat kuulla ainakin Knopflerin loppusoolossa Sultans of Swingiin tämmöistä. Soolosoitossa tuo rytminen fraseeraus ja rytmikkyys ovat asioita, joita harvemmin näkee koulujen musaluokissa harrastettavan. Paul Gilberthän tästä on puhunut paljonkin niksinurkissaan. Lisäksi juurikin se, miten lähtee soitettavaan säveleen. Alkaako/loppuuko se kuin seinään vai soljuuko se sisään vähän takavasemmalta esim volapotikan avustuksella. Itselläni on joskus tapana aloittaa sillä Spiralin mainitsemalla alkubendillä mutta käännän kepakosta volaa vasta kun olen pikannut jo. :) "Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä. |
|
Joo toi volapotikalla sisääntulojen pehmittäminen tekee kitaran soinnista vähän ihmisääntä muistuttavan. Mm. Derek Trucks käyttää tätä kikkaa todella mestarillisesti. http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
|
plektran kääntäminen. kyllä, kuulitte oikein. Kokeilkaa joskus soittaa esmes clapton-balladi tyyppisiä juttuja "plektran sivulla" soundin ero on yllättävä. batteries included - no strings attached |
|
Chunga: plektran kääntäminen. kyllä, kuulitte oikein. Kokeilkaa joskus soittaa esmes clapton-balladi tyyppisiä juttuja "plektran sivulla" soundin ero on yllättävä. On kokeiltu, saundiero on tosiaan yllättävä koskapa sillä sivulla ei saa kuulumaan juuri mitään ääntä. Kun on tottunut kärjellä soittamaan, ja silläkin siten että kärki osuu vain juuri sen verran kuin on pakko, niin ei sitä sivua saa osumaan kieleen mitenkään järkevästi, liukuu yli vain. Joillain plektroilla onnistuu vähän paremmin mutta Jazz III:lla, jolla enimmäkseen soitan, on aika hankalaa. Tuli tuosta B.B. King "slide to the 1" -likistä mieleen vielä toinen hieman samantyyppinen juttu. Tässäkin toistetaan nuotti tulemalla siihen alapuolelta mutta bendaamalla liu'uttamisen sijaan. Jeff Beck vissiin käyttää tätä aika paljon, tuossa videossa on hieman selitetty asiaa: http://www.youtube.com/watch?v=y6NKk2fgim0 Toivottavasti on jotain apua. =) |
|
Plektran sivulla soittamalla saa kyllä kivan pehmeän soundin, mm. Pat Methenyhän pikkaa näin. Ja ääntä kyllä saa myös, pitää vaan muuttaa vähän pikkaustekniikkaa. Onnistuu oikein hyvin myös Jazz III:lla. |
|
kimurantti1: Plektran sivulla soittamalla saa kyllä kivan pehmeän soundin, mm. Pat Methenyhän pikkaa näin. Ja ääntä kyllä saa myös, pitää vaan muuttaa vähän pikkaustekniikkaa. Onnistuu oikein hyvin myös Jazz III:lla. Kyllä vaan, mutta vaatii se vähän totuttelua. Minulla parhaiten onnistuu hieman isommilla ja ohuemmilla plektroilla kuin Jazz III. |
|
Itse käytän toisinaan peruslickeissä sellaisia puolisävelaskeleen nopeita edestakas-liu'utuksia. Saa ihan hyvin mennä ulos asteikosta ja kuulostaa välillä ihan jännältä. Ohessa äsken kuvaamani video, jossa käytän räikeästi liikaa kyseistä "maustetta" ihan vaan koska olen paska selittämään kirjoittaen. Päätöntä sahausta vailla päämäärää. Sopisi toki myös tuonne huvittavimpiin ja säälittävimpiin kitaravideoihin http://www.youtube.com/watch?v=Raom3MJzoRc "Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK |
|
Lord of the strings: Itse käytän toisinaan peruslickeissä sellaisia puolisävelaskeleen nopeita edestakas-liu'utuksia. Saa ihan hyvin mennä ulos asteikosta ja kuulostaa välillä ihan jännältä. Ohessa äsken kuvaamani video, jossa käytän räikeästi liikaa kyseistä "maustetta" ihan vaan koska olen paska selittämään kirjoittaen. Päätöntä sahausta vailla päämäärää. Sopisi toki myös tuonne huvittavimpiin ja säälittävimpiin kitaravideoihin http://www.youtube.com/watch?v=Raom3MJzoRc Jumaliste, että on komia vibra! |
cr4b 26.02.2011 01:49:23 (muokattu 26.02.2011 01:50:26) | |
|
RATTin Warren DiMartinilla on kanssa persoonallinen tapa tehdä vähän kuin vibrato nopeilla edestakaisin liu'utuksilla. http://www.youtube.com/watch?v=8M60rLoCbbo Katsokaapa ja kuunnelkaapa esimerkiksi tuosta soolosta kohdat n. 2:31 ja 2:39, eli soolon tahdit 4 ja 8. Kummassakin fraasi loppuu tuollaiseen edestakaisin liu'utukseen, ja jälkimmäisessä se on kuvassakin. Ei kyllä itseltä onnistu vielä tuommoinen liu'uttelu, pitää feikata se normivibratolla. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
|
Jep, toi slide-vibrato on tosi siistin kuuloinen. Muita käyttäjiä mm. Greg Howe ja Ritchie Kotzen. Näkyy tässä pätkässä moneen otteeseen hyvin: http://www.youtube.com/watch?v=edVbz_uXJd0 Myös Pat Metheny tekee saman tapaista, mutta slaidaa vain kahden nauhan välillä, niin että lopputulos kuulostaa ehkä enemmän trilliltä kuin vibratolta. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|