Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virittimistä!
1
elliot_92
25.02.2011 10:42:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet virittimet oon ajatellu hommata ja mulla on Epiphonen SG kitara joten kertokaa mulle että minkälaiset olis hyvät niin että saa vireen paremmin pysymään! oon kattonu GIBSON PMMH-010 noita onko hyvät vai huonot?
 
adretlan
25.02.2011 10:49:03 (muokattu 25.02.2011 10:50:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elliot_92: Uudet virittimet oon ajatellu hommata ja mulla on Epiphonen SG kitara joten kertokaa mulle että minkälaiset olis hyvät niin että saa vireen paremmin pysymään! oon kattonu GIBSON PMMH-010 noita onko hyvät vai huonot?
 
Virittimet tuskin ovat se heikoin lenkki kitaran vireenpitävyydessä. Todennäköisimmin satula ahdistaa. Vai onko se jo vaihdettu?
 
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
the-Antero
25.02.2011 11:04:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schalleria kehiin
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … k=17583&tuoteryhma_id=251&offset=90
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Sulo-Wilen
25.02.2011 11:20:06 (muokattu 25.02.2011 11:21:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt haluat ne tosiaan vaihtaa, niin schaller on jo hyvä vaihtoehto.. Mutta kuten tuossa jo arveltiinkin, niin useimmiten huonon vireen pääsyyllinen on se satula, ja kielen liikkuminen siinä. (ainakin tässä tapauksessa oletan, että talla on TOM) Lyijykynää uraan, ja jollei auta, niin voisihan niitä koittaa väljentää vaikka vanhalla kielellä hinkkaamalla, muovisatula kun ei juuri muuta tarvi.
Tuskin tuohon kannattaa ensialkuun hankkia stewmacin satulaviilasarjaa ensi hätään, kyllä askertelulaatukin välttää. (jos sille tielle lähtemiseen kokee tarvetta)
 
Viritys sitten aina löysästä kireälle, ei kireältä löysälle. Kokemukseni on, että aika p@skat virittimet saa olla, josseivät oikeasti virettä pidä.
 
Illu
25.02.2011 11:21:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

adretlan: Virittimet tuskin ovat se heikoin lenkki kitaran vireenpitävyydessä. Todennäköisimmin satula ahdistaa. Vai onko se jo vaihdettu?
 
Satulastahan ne ongelmat yleensä johtuvat, mutta kunnon virityskoneistot parantavat käyttömukavuutta huomattavasti verrattuna halpiskoneistoihin. Mulla oli Epiphone Supernova aikoinaa kokeiltavana ja täytyy sanoa, että kyllähän se vireen piti, mutta ei se virittäminen kovin miellyttävää ollut. Siinä oli siis sellaiset vintage-tyyliset koneistot.
 
Illu
25.02.2011 11:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulo-Wilen: Kokemukseni on, että aika p@skat virittimet saa olla, josseivät oikeasti virettä pidä.
 
Tämäkin on tullut vastaan, tohon Tokai Love Rockiin piti vaihtaa koneistot, koska ne olivat yksinkertaisesti aivan loppu. Parikymmentä vuotta ne originaalit kestivät.
 
Hi-Power
25.02.2011 11:30:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni tälle http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … odi=520&tuoteryhma_id=251&offset=90
 
Jos pitää valita Gibsonin 1:14 ja tämän laadukkaan 1:16 koneiston väliltä...
 
Alfauros
25.02.2011 13:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanki virittimien sijasta Gibson SG, ei varmaan paskempi idea? :D
 
fox
25.02.2011 13:43:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: Ääni tälle http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … odi=520&tuoteryhma_id=251&offset=90
 
Jos pitää valita Gibsonin 1:14 ja tämän laadukkaan 1:16 koneiston väliltä...

 
Herää kysymys muuttuuko Schallerin virikone sitten "laaduttomaksi" kun siihen kuoreen onkin tuon "S" kirjaimen tilalle stanssattu "Gibson".. ;) (ilmeisesti)
Nimittäin kyllä Gibson on käyttänyt muun muassa Schallerin koneistoja, sen verran useita tullut vaihdettua, syystä tai toisesta.. Jos virikoneet on kovassa käytössä, kuten runsaasti keikkaa "tekevässä" ykköskepissä, jota sitten vielä useaan kertaan keikan aikana vaihdetaan eri vireisiin, kuluuhan se aikaa myöten, oli se sitten miten "laadukas" hyvänsä. Tähän kun vielä lisätään mahdolliset kohtaamiset kaiutinkaappien tms. kanssa, niin..
Vinkki: Klusonin orkkis-tulip buttonit ja nuo Schallerin vastaavat erottaa pohjalevyn valmistuksen erilaisuudesta, Kluson luottaa prässättyyn pohjaan kun taas Scallereissa levy on valua. Ja siinä lukee että "Made In Germany".. ;)
Vaikka siis kuoreen onkin stanssattu Gibson ja toiseen väliin Deluxe..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
varakeef
25.02.2011 14:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fox, tällainen juttuhan kiertää että Gibsoneissa olleet Gibson-merkkiset Schallerit olivat huonommat kuin Schaller-merkkiset Scallerit. Minulla olleessa Les Paul Deluxessa vuosimallia 1983 alkuperäiset Gibson-virittimet, jotka sanoivat itsensä irti vuonna 1996 (no, yksi niistä) ihan spontaanisti.
 
Kitarapajalla suositeltiin tuolloin vastaavia Schallereita ja niitä kehuttiin paremmiksi. Ostin. Samanoloisethan ne kovasti olivat ja kestivät kyllä ainakin vuoteen 2009. Ehkä olisivat kestäneet kauemminkin, mutta seuraava omistaja kaatoi kitaran ja sai yhden tapeista vinoon. Vaihdettiin taas samanlainen setti Schalleria.
 
Nyt siis näytti siltä, että Schaller-stanssattu deluxe-viritin 90-luvulta olisi kestänyt ainakin sen, minkä Gibsonkin. Testi vain jäi ikävästi kesken. Nyt pitää odotella taas 13 vuotta.
 
Pirullistahan tässä on, että ihmisikä ei tunnu riittävän näiden kohtuulaatuisten esineiden testaamiseen normaalikäytössä. Sinänsä olen sitä mieltä, että 70-luvulla saattoi tavata oikeasti huonoja virittimiä. Sieltä on jäänyt elämään ajatus siitä, että virityskoneistoja kannattaisi rutiininomaisesti kitaroissa vaihtaa. Näin ei taida enää oikeasti olla.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
fox
25.02.2011 14:53:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef:Sinänsä olen sitä mieltä, että 70-luvulla saattoi tavata oikeasti huonoja virittimiä. Sieltä on jäänyt elämään ajatus siitä, että virityskoneistoja kannattaisi rutiininomaisesti kitaroissa vaihtaa. Näin ei taida enää oikeasti olla.
 
No juu, itsehän olen juurikin tuona aikana (70-luvun loppu - 80-luvun noin puoliväli) tehnyt juurikin noita virikonevaihtoja, osa ihan syystä, osa taas "sen takia kun KAIKKI kovat soittajat on vaihtanut virikoneet Rotomatikkeihin. Imperialeihin tai muihin vastaaviin.. Joten kyllä niit lapoja on tullut porailtua, ja sellon viritintappi-kartiojyrsimellä koiverrettua että nuo tuhdimmat konehet olis sopineet..
 
Varsinaisiin kestävyysongelmiin sen verran, että itse oon aina "vannonut" noitten valettujen koneitten nimiin, ja ehdottomasti suosinu Groverin Rotomatikkeja tai vastaavia, ja taitaapa olla sillee, ettei omistakaan juur muunlaisia löydy.. Olisko sitten senkin vuoksi, että on noita hennolla varrella (jotka taipuu, kun kitara kaatuu) ja muovinupeilla (jotka halkeaa, kun osuu johonkin/jää jossain vaiheessa kiinni tms)
olevia virikonehia vierastanut. Senkin vuoksi että niitä on em. syistä joutunut vaihtelemaan ihmisten kitaroihin. Kaikki tuolla systeemillä valmistetut virittimet myös on mekaaniselta kestävyydeltään, ja "tarkkuudeltaan" huonompia kuin kestovoidellut valukoneistot, tykkään mä. Niihin tulee ennemmin tai myöhemmin myös sitä "klappia" hammasrattaan hammastuksesta (tuo 1:14 vs 1:16..) riippumatta, joten SAATTAA olla että jossain vaiheessa niiden elinkaarta ne yksinkertasesti "väljistyy" sen verran että niihin tulee sitä klappia. Slack, sanoo britti.
Tulip-buttoneitakin epävarmemmiksi lukistin Klusonin "pallopää"-virikoneet, ainoa hyvä puoli niissä on se, että niit on myös metallinupeilla.. =)
Ohutvartiset hyvät virittimet on mielestäni Klusonin "Toaster"-malliset, joissa on jykevämpi koneisto, vaikkakin ohutvartisia ovat.
No, lopputulemana voi kuitenkin todeta, että kyllä periaatteessa kaikki nykyajan koneet joihin se valmistaja on sen nimensä laittanut, on varmasti ihan toimivia, toiset vaan on sitten itsekullekin jostain syystä mieluisemmat johtuu sitten joko omakohtaisesta kokemuksesta tai "luotettavista ylistyslausunnoista" ;)
Ja ainahan saattaa olla, että kätösiin osuu se maanantai-aamun ensimmäinen satsi... josta sitten sydämistyneenä Intternettiin avaudutaan, että kaikki nää on ihan scheissee.. =)
Schallerit on hyvät, kuin myös moni muu. Itsellä on aivan uskomattoman hyvät Gotohin koneet olleet yhdessä kitarassa, niissä on "kaikki kohdallaan".. Mutta sitten on hyviä Klusoneita, ja tietty myös Grovereita, sekä jenkkejä että näitä hieman uudempia japonialaisia. Korean-Grovereihin en oo sen syvällisemmin perehtynyt.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Hi-Power
25.02.2011 15:14:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No lähinnä tarkoitin vain tuota välitystä mutta anteeksi jos pahoitin mielesi väärällä sana valinnalla....
 
fox
25.02.2011 15:19:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hi-Power: No lähinnä tarkoitin vain tuota välitystä mutta anteeksi jos pahoitin mielesi väärällä sana valinnalla....
 
Et sä mitenkään pahoittanu, koin vaan tarvetta tuohon "laadukkuuteen" lausua sanasen.. =)
Että eipä siin mitään anteeksipyyntöjä tarvita. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Alfauros
25.02.2011 23:41:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitä Fox kuvalinkkiä tommosesta Klusonin "pallopää"virikoneesta.
 
fox
26.02.2011 00:14:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alfauros: Heitä Fox kuvalinkkiä tommosesta Klusonin "pallopää"virikoneesta.
 
Koitanpa löytää..
sivustolla blueshawk.info ollaan samoilla linjoilla oltu..
 
"problems
bullet:_Poor quality machine heads - well at least the look crap - although they don't necessarily perform badly"
 
Ja ei löytyny tuolta Nighthawk/Blueshawk/Little Lucille - kuvagalleriasta ainootakaan jossa ei olis vaihdettu tulip-button Klusoneihin etupäässä, tai muutama noihin metallinuppisiin Klusoneihin, ne pyöreenuppiset virittimet, jotka on helvatun herkät löystymään, jos ei muuta..
Täytyy pistää Foxin Pajasta sitte kuvaa..
 
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/Nhawk3pStd.jpg
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tomugorba
01.03.2011 17:30:32 (muokattu 01.03.2011 21:01:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tsekki Epi Les Paul ja virittimissä ei mitn merkintöjä...käännettäessä viritintä, ei kieli kiristy / löysty tasaisesti, vaan nytkähtäen kiristyy tahi löystyy, jolloin virittäminen kasvattaa itsehillintää...onko virittimien vaihto vai joku poppakonsti elikkäst niksi?
 
~panomies~
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «