Aihe: Miksi käytetyt kitarat ovat halvempia kuin uudet?
1 2 3 4 5
lavaamo
21.02.2011 22:47:05
niemepet: Minä olen huomannut, että uudet kitarat maksaa yhtä paljon tai vähemmän kuin käytetyt.

Suomessa tämäkin homma on vähän niin kuin autovero. Ainoa maa euroopassa, jossa kitaran hintaan tulee ns. "suomilisä".

Suomilisään kuuluu:
- pieni markkina-alue, joten musaliikkeet eivät saa tänne kamoja halpaan tukkuhintaan. Tämän vuoksi myös valikoima on todella suppea.

- em. hintaan lisätään myyjän provikat, kalliit musaliikkeen vuokrat ym. Ja yht' äkkiä kitara maksaa saman verran kuin uusi kitara ulkomailla. Ja kumman ostan samalla hinnalla, uuden vai muutaman vuoden käytetyn...

- ja siitä suomalaisten myyjien "vittuilupalvelusta" en maksa senttiäkään.

Tämän vuoksi olenkin ostanut kaikki kitarani ulkomailta.

Sen sijaan jos vintage kitaraa halajaa, niin siitä saakin maksaa moninkertaisesti (sekä ulkomailla että suomessa) verrattuna uuteen kitaraan.

Mitähän sä sekoilet?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
FensonGibder
22.02.2011 06:19:19
niemepet:

Tämän vuoksi olenkin ostanut kaikki kitarani ulkomailta.

Paljonko tuo Landola maksoi ulkomailla?
Riffi, nyt.
Muuki
22.02.2011 07:25:35
lavaamo: Jos ketjun aloittaja (tai joku muu) aikoo hankkia lisää keppejä, niin mä myyn minkä tahansa omistani (tai kaikki) hintaan 1,5 * uuden hinta.

Ei kait tuossa mitään uutta ollu? :0
M4ss3 m/: "Myytti: Kitarankielien paksuuden sopivuus on makukysymys."
tonicaster
22.02.2011 12:57:32
Nyt ahdistaa, mutta on pakko tarttua taas nauhanpäihin....

Jos ostan auton uutena oletan renkaiden olevan ehjät, ts. ei ole reikiä...
Jos ostan uuden kitaran oletan nauhojen olevan SOITTOKELVOLLISIA.

Joo ja tiedän kyllä ihan omasta kokemuksesta kuinka iso/pieni homma nauhojen hionta on, enemmin kyse on periaatteesta kuin homman hankaluudesta.

Ja iso plussa liikkeille joilla on nauhojen hiontapalvelua jne, näin ne asiat kuuluukiin hoitaa.
Viimeisenä huomiona täytyy todeta ettei todellakaan ole aina valmistajan vika törröttävät nauhat, vaan johtuu juuri esim. Suomessa kuivasta talvesta yms.
Rämppy
22.02.2011 14:20:38
tonicaster: Viimeisenä huomiona täytyy todeta ettei todellakaan ole aina valmistajan vika törröttävät nauhat, vaan johtuu juuri esim. Suomessa kuivasta talvesta yms.
Juu ei aina, mutta etenkin halvemmat otelautapuut kutistuvat herkemmin talvikeleillä. Riippuu lähinnä siitä siitä, kuinka huolella kuivattua puutavara on ja mikä on puun alkuperäinen laatu. Eli jossain määrin materiaalinvalinnastakin on kyse. Mutta onneksi nauhanpäiden viilaus ei ole iso operaatio.
En sitten malttanut olla sanomatta.
joku muu sikko
23.02.2011 12:08:30
Eikö se uusikin kitara ole tuota pikaa käytetty kun se otetaan käyttöön. Jännä asenne tuo että haluaa kitaran jota liian moni ei ole rämpytellyt ennen itseä. Mukavahan se on uusia kitaroita liikkeessä hiplata. Kivaa se (olisi) neitsyttäkin silloin tällöin päästä polkaisemaan mutta en minä ainakaan sellaista vaimoksi haluaisi.
Breaking The law, Breaking The law. Breaking The law, Breaking The law.
mattim
23.02.2011 23:03:33 (muokattu 23.02.2011 23:05:43)

Rämppy: Juu ei aina, mutta etenkin halvemmat otelautapuut kutistuvat herkemmin talvikeleillä. Riippuu lähinnä siitä siitä, kuinka huolella kuivattua puutavara on ja mikä on puun alkuperäinen laatu. Eli jossain määrin materiaalinvalinnastakin on kyse. Mutta onneksi nauhanpäiden viilaus ei ole iso operaatio.

Suomen kuiva talvi on urbaanilegenda. Ongelma johtuu suomen asuntojen ylenmääräisestä lämmittämisestä liian nopeaan tahtiin. Ei talvella tartte olla 22 astetta sisällä (plussaa) .. Huonosti lainattu, sori
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
Rämppy
24.02.2011 09:29:00
mattim: Suomen kuiva talvi on urbaanilegenda. Ongelma johtuu suomen asuntojen ylenmääräisestä lämmittämisestä liian nopeaan tahtiin.

Kyllähän ulkoilman kosteusprosentti on kovemmilla pakkasilla alhainen. Sori, oli pakko...Mulla on kitarat laukuissaan silloin, kun en niitä soita. Varmaan hillitsee jonkun verran puiden elämistä. Ainakaan mulla ei ole ollut juurikaan ongelmia kitaroiden kanssa lämmityskaudellakaan.
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
24.02.2011 09:46:18

mattim: Suomen kuiva talvi on urbaanilegenda. Ongelma johtuu suomen asuntojen ylenmääräisestä lämmittämisestä liian nopeaan tahtiin. Ei talvella tartte olla 22 astetta sisällä (plussaa) .. Huonosti lainattu, sori

en tiennyt että urbaanilegenda tarkoitta totta olevaa asiaa.

itse asiassa 22 pitäisi olla sisällä ja ulkona.
Murgo
24.02.2011 10:33:30

Kyllä talvella on kuivempaa, monia hämää se että yleensä puhutaan suhteellisesta kosteudesta joka tarkoittaa sitä montako prosenttia ilmassa on kosteutta maksimimäärästä joka vielä pysyy höyrynä. suhteellinen kosteus siis riippuu ilman vesipitoisuuden lisäksi lämpötilasta, lämpötilan noustessa suhteellinen kosteus laskee mikäli ilman absoluuttinen vesipitoisuus pysyy samana.

Niinpä vaikka talvella sen -20 asteisen ulkoilman suhteellinen kosteus olisi suunnilleen sama kuin kesälläkin, sen absoluuttinen vesipitoisuus on paljon pienempi joten kun se lämmitetään huoneenlämpöiseksi, sen suhteellinen kosteus putoaa todella pieneksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosteus

Eli siis tavallan se sisäilman matala suhteellinen kosteus kyllä johtuu lämmittämisestä mutta toisaalta ei se 20 asteen pakkanenkaan sisällä kovin mukavaa olisi.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Mr. Speed
24.02.2011 21:16:26
GrooverMan: Voisin ostaa kitaran yhtä hyvin uutena kuin käytettynäkin. Täällä tuntuu kuitenkin olevan aika vahva konsensus ettei uusia kannata ostaa, joten esitän vähän toiselta kantilta asiaa.

Kun ostat käytettynä (yksityiseltä, ei liikkeestä) kitaran, kuinka paljon olet päässyt sitä testaamaan? Paljon, vähän, riittävästi? Onko käsitys kitaran ominaisuuksista ja mahdollisista ongelmakohdista päässyt muodostumaan? Entä millä todennäköisyydellä ihmiset laittavat kiertoon loistoyksilöitä ja millä todennäköisyydellä ongelmayksilöitä?

Thomannilta "sokkona" tilaamista monesti tälläkin palstalla parjataan, mutta mun mielestä kahden viikon palautusoikeus "no questions asked"-pohjalta on aika helevetin hyvä optio. Ehtii säätää kitaran kuosiin, soittaa ja funtsia haluaako pitää sen.

Mulla oli joku aika sitten aikomuksena ostaa käytettynä (että olis voinu ajatella joskus saavansa omansa pois) joku Custom Shop Les Paul, mutta mua hirvitti ajatus keskinkertaisen soittopelin ostamisesta kovaan hintaan, ilman mitään palautusoikeuksia. Vai oletteko myytyänne kitaran tavanneet myöntää jonkinlaista kaupanperumisoikeutta?

Itsehän ainakin testaan myös käytetyt kitarat. Tietysti, jos ei ole käsitystä siitä millainen on hyvä kitara, kannattanee pysytellä niissä halvemmissa. Yhtälailla sieltä T-kaupasta voi sokkona tulla paska yksilö, ja voi olla siihen myös tyytyväinen, jossei tiedä paremmasta. Eihän se ole sinulta mitään pois jos sinä saat hyvän yksilön, ja joku toinen vielä paremman. Sinulla on silti se hyvä yksilö.

Pointtina on se, että kitaran soinnin kyllä huomaa aika nopealla testillä. Samoin viimeistelyn huomaan, kunhan kitaraa ei soita silmät kiinni, ja pelkkiä avosointuja.
http://www.sieni.us/?id=38 http://www.mikseri.net/artists/?id=135143
GrooverMan
24.02.2011 22:29:48 (muokattu 24.02.2011 22:30:20)
Mr. Speed: Itsehän ainakin testaan myös käytetyt kitarat. Tietysti, jos ei ole käsitystä siitä millainen on hyvä kitara, kannattanee pysytellä niissä halvemmissa. Yhtälailla sieltä T-kaupasta voi sokkona tulla paska yksilö, ja voi olla siihen myös tyytyväinen, jossei tiedä paremmasta. Eihän se ole sinulta mitään pois jos sinä saat hyvän yksilön, ja joku toinen vielä paremman. Sinulla on silti se hyvä yksilö.

Pointtina on se, että kitaran soinnin kyllä huomaa aika nopealla testillä. Samoin viimeistelyn huomaan, kunhan kitaraa ei soita silmät kiinni, ja pelkkiä avosointuja.

No jos ei ylipäänsä tajua kitaroista mitään, lienee sama mistä ostaa. Tai oikeastaan silloin on ehkä parempi ostaa liikkeestä uutena, totaalikusetuksen mahdollisuus pienempi.

Tässä oli nyt kuitenkin sisäänrakennettuna oletuksena että tietää jotain kitaroista. Silloin se Thomannin kahden viikon palautusoikeus toimii.

Mun pointtina nimenomaan oli se että ku käyt Peran luona testaamassa kitaraa, niin kauan sä sitä voit näplätä ja miten rauhassa. Ja voiko siinä ajassa saada kokonaisvaltaista kuvaa mikä se kitara on soittimiaan. Väitän että useissa tapauksissa ei voi. "Kitaran soinnin" voi "huomata" aika nopealla testillä, mutta onko joku kitara hinta-laatu suhteeltaan loisto-ostos vai ainoastaan kohtuullinen, onkin jo toinen juttu.

Kuviota sotkee lisäksi se, että kun joku on sijoittanut paljon rahaa uuteen kitaraan, on psykologinen pakko sille että kitara on loistava yksilö. Varsinkin jos ostopäätös on pitänyt tehdä suht pienellä testaamisella.
Enduropyörä, vaikea pyörä.
Mr. Speed
24.02.2011 22:35:06
GrooverMan: No jos ei ylipäänsä tajua kitaroista mitään, lienee sama mistä ostaa. Tai oikeastaan silloin on ehkä parempi ostaa liikkeestä uutena, totaalikusetuksen mahdollisuus pienempi.

Tässä oli nyt kuitenkin sisäänrakennettuna oletuksena että tietää jotain kitaroista. Silloin se Thomannin kahden viikon palautusoikeus toimii.

Mun pointtina nimenomaan oli se että ku käyt Peran luona testaamassa kitaraa, niin kauan sä sitä voit näplätä ja miten rauhassa. Ja voiko siinä ajassa saada kokonaisvaltaista kuvaa mikä se kitara on soittimiaan. Väitän että useissa tapauksissa ei voi. "Kitaran soinnin" voi "huomata" aika nopealla testillä, mutta onko joku kitara hinta-laatu suhteeltaan loisto-ostos vai ainoastaan kohtuullinen, onkin jo toinen juttu.

Kuviota sotkee lisäksi se, että kun joku on sijoittanut paljon rahaa uuteen kitaraan, on psykologinen pakko sille että kitara on loistava yksilö. Varsinkin jos ostopäätös on pitänyt tehdä suht pienellä testaamisella.

No mutta harkitsematta ja ilman kunnollista testiä olisi tyhmää ostaa kitaraa.
http://www.sieni.us/?id=38 http://www.mikseri.net/artists/?id=135143
GrooverMan
25.02.2011 08:47:43
Mr. Speed: No mutta harkitsematta ja ilman kunnollista testiä olisi tyhmää ostaa kitaraa.

Samaa mieltä olen tästä.
Enduropyörä, vaikea pyörä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)