Aihe: Soundcraftin pöytien hyvät etuasteet? | 1 |
---|
|
Tässä nyt olen useammastakin lähteestä kuullut kehuja Soundcraftin 90-luvun pöydistä ja erityisesti niitten etuaste/eq -härpättimien omintakeisen hienosta saundista. Itse olen metsästämässä analogista tiskiä etuasteeksi ja myös loppusummausmikseriksi Pro Toolsin kaveriksi. Kanavien määrä ei ole se tärkein juttu, vaan tosiaan hyvän analogivermeen oma saundi. Oma tuntemukseni Soundcraftin malleista on aika rajallinen. Etuasteistakin tunnen nimeltä vain GB30:en. Eikö se oli aika lailla transparentti ja saundia muokkaamaton? Samasta syystä Mackie Onyx ei taida olla se mitä etsin..sehän on myös varsin transparentti. Olisiko jollain tietoa tarkemmin noista Soundcraftin malleista? Mikä voisi olla lähinnä sitä mitä itse haen? Tai tuleeko mieleen muita valmistajia? |
|
Varmaan myynti-ilmoituksista peräisin... "Mulla olisi tällainen hankalan kokoinen, painava, loppuun ajettu esine, jolla ei ole oikein käyttöä enää, mutta jollain uskottavalla argumentilla se pitäisi saada kaupaksi." Ei kitarailmoituksissakaan ole myytävänä kuin hyviä yksilöitä ja kaikissa matolaatikoissa on hyvät etuset. En tiedä, varmaan ovat asiallisia. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Groovi 24.02.2011 15:38:41 (muokattu 24.02.2011 15:39:27) | |
|
Jos studioon haluaa hyvää analogitiskiä summaukseen tai miksaamiseen, niin 90-luvun Soundcraft olisi vaihtoehtolistan viimeisten joukossa. Kyseisen aikakauden tiskit ovat paremminkin tunnettuja harvinaisen huonoista etuasteista, varsinkin kun niitä ajaa lähellekään säröytymistä. Jos olet lukinnut itsesi juuri Soundcraft -tiskin ostoon, niin katsele mielummin vaikka 80-luvun pöytiä. Niissä on paremmat etuset, tosin pöydän kohinatasokin on kauttaaltaan hieman kovempi. "the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein |
|
Tuosta tykkäsin: Soundcraft Ghost http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=27 Muusta hyvyydestä en tiedä, mutta pöydällä oli helppo miksata ja soundi oli lähellä, lämmin ja selkeä. Toisin kuin seuraajaksi tulleessa Yamaha DM-2000 digihäksättimessä. |
|
Groovi: Jos studioon haluaa hyvää analogitiskiä summaukseen tai miksaamiseen, niin 90-luvun Soundcraft olisi vaihtoehtolistan viimeisten joukossa. Kyseisen aikakauden tiskit ovat paremminkin tunnettuja harvinaisen huonoista etuasteista, varsinkin kun niitä ajaa lähellekään säröytymistä. Jos olet lukinnut itsesi juuri Soundcraft -tiskin ostoon, niin katsele mielummin vaikka 80-luvun pöytiä. Niissä on paremmat etuset, tosin pöydän kohinatasokin on kauttaaltaan hieman kovempi. En ottanutkaan tätä ihan 100% tosissani, mutta halusinkin siksi juuri mielipiteitä. Mikä sitten mielestäsi olisi hyvä valmistaja/hyvät valmistajat juuri jos etuasteeksi/summaamiseen sitä tarkottaisi? Eli toimivuus ja käytännöllisyys päämikserinä ei ole se pointti vaan analogisen ominaisaundin ajaminen. Siksi ihan transparentit mikserit (kuten uudet Mackiet) eivät aja asiaa. Transparenttejä etusia löytyy jo 18 kpl muutenkin. Tämä on nyt tätä hevimiehen vouhotusta kun digitaalimaailmasta on tullut ähky. Nyt tästä lähin rummut 16-raitanauhurille sisään ja lopullinen summaus ainakin analogimikserissä. Olette varmaan kuulleet tarinan ennenkin :-D |
|
Mulla on Soundcraft 6000 (ilman patsbayta) ja hyvänä seikkana pidän etuasteita, britti eq:ta, kuuntelu zydeemejä ja ryhmiä. Ainoa haittapuoli on iän tuomat rahinat potikoissa ja se että huoltajaa noille vaivoille ei löydy näiltä leveysasteilta. Houlama Mama tsäst ö sviit tsärönana. |
|
Noh noh. Kyllä ne nimenomaan 90-luvun Spirit Studio -pöydät on etuasteiltaan asiallisia. Niitä voi ajaa särölle asti ja se kuulostaa vielä ihan kivalta. Minullakin oli kyseinen tiski joitain vuosia. Vei vaan liikaa tilaa, kun vieressä oli 10 kanavaa MS Audiotronia, joka taas on hieman hifimpi soundiltaan (hyvää säröä kuitenkaan unohtamatta). Rumpuäänityksissähän noita yleensä käytetään. Muuhun käyttöön löytynee parempiakin vaihtoehtoja. |
|
Daunt: Noh noh. Kyllä ne nimenomaan 90-luvun Spirit Studio -pöydät on etuasteiltaan asiallisia. Niitä voi ajaa särölle asti ja se kuulostaa vielä ihan kivalta. Minullakin oli kyseinen tiski joitain vuosia. Vei vaan liikaa tilaa, kun vieressä oli 10 kanavaa MS Audiotronia, joka taas on hieman hifimpi soundiltaan (hyvää säröä kuitenkaan unohtamatta). Rumpuäänityksissähän noita yleensä käytetään. Muuhun käyttöön löytynee parempiakin vaihtoehtoja. Kyllä ja kyllä. Siis nimenomainen tarkoitus olisi ajaa ainakin kaikki 8-16 kanavaa rumpuja nauhoituksissa samojen etusten läpi nauhalle. Tätä tarkoitusta varten Soundcraftin pöytä voisi olla vallan mainio kapine. Eikö mielestäsi ole sitten tarpeeksi hyvä basson, kitaran ja laulun läpiviemiseksi? Tai toisaalta, kun tekee valmiista miksauksesta 4 stereo groupia ja ajaa ne tiskin läpi stereoraidaksi (headroomin/yhteenliimaamisen tunteen saamiseksi), niin olisiko Soundcraftin pikemminkin huonontava kuin parantava vaikutus yleiseen saundiin? Jos Soundcraft ei tähän sovi, niin mikä valmistaja sitten toimisi paremmin. SSL:n vintaget voidaan tässä tapauksessa budjetin takia unohtaa.... |
|
Itse käytin aina Soundcraftia vain pannujen äänittämiseen, overit ja muut soittimet vedin "hifimpien" etusten läpi. Mitä ne omistamasi 18 transparenttia etusta ovat? Analogisummaushommaan en osaa sanoa mitään, kun en ole koskaan ollut siitä erityisen kiinnostunut. |
|
Daunt: Itse käytin aina Soundcraftia vain pannujen äänittämiseen, overit ja muut soittimet vedin "hifimpien" etusten läpi. Mitä ne omistamasi 18 transparenttia etusta ovat? Analogisummaushommaan en osaa sanoa mitään, kun en ole koskaan ollut siitä erityisen kiinnostunut. Yamaha MLA8 ADATIN kautta on tosiaan käytössä Digin lisäksi. |
|
Mitä tähän voi lisätä. Jos haluat lähteä hommaan, niin hanki jostain muutamalla satasella tiski ja kokeile itse. Tuleepahan analogipuoli samalla tutuksi :) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|