Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzkitarat hintaluokka 200-800e
1 2
wowow
22.02.2011 20:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olen jostain saanut päähäni että tuollaisen tarvitsisin. Kitara tulisi sekä akustiseen kappaleiden säveltelyyn (eli saa olla aika voimakas ääni akustisesti), että vahvistimella soittamiseen.
Musatyyli on rock/stoner/doom, kitaralta haen siis lähinnä ilmavaa, mureaa särösounndia.
Parissa musa liikkeessä olen käynyt noita testailemassa (siitään tää innostus oikeastaan lähtikin, kun sellaista aikani kuluksi testasin). Kyseinen kitara oli tää:
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/12306242
 
Millainen kiertoherkkyys noissa isokoppaisissa mahtaa olla?
Entäpä mitä suosituksia/ kokemuksia noista muussa kuin perinteisessä jazz-soitossa?
 
RamoQ
23.02.2011 21:47:36 (muokattu 23.02.2011 21:51:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzkitaraa doomiin? Ööh..?
Oletko nyt ihan varma vai trollaatko vaan?
 
Tilutus on yliarvostettua.
dropD
24.02.2011 09:17:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista jazzkitaroista ei tuollaiseen käyttöön ole kokemusta, mutta keskiblokilliset hollowbodyt toimii stonermeininkeihin kuin nakki silmään. Tietysti se akustinen sointi sellaisissa ei ole niin voimakas...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
wowow
24.02.2011 10:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzkitaraa doomiin? Ööh..?
Oletko nyt ihan varma vai trollaatko vaan?

 
Ihan varma olen. Pus.
 
Kävin selvittämässä kiertoherkkyys-asiaa musamaailmassa. Kitara käteen siis käteen ja alakertaan soittamaan. Yllätys oli positiivinen kiertoa oli, mutta se oli täysin hallittavaissa, ja saundi oli käytännössä juuri sitä mitä hain. Heel yeah.
Poistullessani kysäisin kaksimikkistä versiota kyseisestä kitarasta, kuulemma on, mut on kyllä vähän erimalllia kuin tuo kokeilemani (tätä myyjä ei tietenkään sanonut).
Huomautin myös kaulanliitoskohdan vauriosta kitarassa jota olin soittanut, lupas alentaa hintaa -20 % jos ostan heti pois...
 
Mut pääpointit tuli selvitettyä. Ei liikaa kiertoa, mulle ei ainakaan tuottanut mitään ongelmaa sitä hallita. Soundi oli kohtuullisen tumma (ehkä kaipais just tallamikkiä tuomaan inan kirkkautta), murea ja erotteleva. Täydellinen stoner, doom, rock jyrä!
Nyt vain sitten säästämään.
 
MikaHekkanen
24.02.2011 12:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on niin hullu idea, että pitihän sitä itsekin kokeilla.
 
Mulla on tällainen Ibanez ArtCore AF75
http://www.thomann.de/fi/ibanez_af7 … id=18b00d693e198fffa912e2b12b13e842
 
Ja vahvistimena Peavey Classic 30, putkitettu tarjoamaan alkuperäistä enemmän headroomia puhtaalla kanavalla.
 
Kliinikanava karkaa tuon H-H -mikityksen kanssa ruttuun vähän ennen aikojaan, mutta melko kovaa voi "noin" puhtailla soundeilla soittaa. Ja kun volan vääntää yhdelletoista, lähtee ääni kiertelemään.
 
Ruttukanava soi oikeinkin mureasti, etenkin stoner-juttuja ajatellen. Samalla ääni lähtee kiertämään herkästi, tallamikillä liiankin herkästi mutta kaulamikillä mukavammin. Ja kun vääntää sekä pren että postin yhdelletoista, niin aika lailla joutuu skarppaamaan, ettei kierto ala häiritä. Tällöin ollaan yhä makuuhuonevolyymeilla, mutta lähinnä on kyse omakotitalon naapurin makuuhuoneesta...
 
Kyllähän tuollainen totta kai kiertää, mutta ainakin noilla omilla kamoillani kierto on miellyttävästi hallittavan harmoninen eli se seuraa soittoa hyvin eikä pelkästään korvia särkevä ujellus.
 
Akustisestikin toi Ibanez soi oikein riittävästi rämpyttelyä ja jopa jonkin sortin säveltämistä varten.
 
Sensonic
24.02.2011 14:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on vastinetta rahalle, eli seiskakielinen jatsari:
 
http://img.diytrade.com/cdimg/394748/12769924/0/1273558562.jpg
http://img.diytrade.com/cdimg/394748/12769929/0/1273558573.jpg
 
Noita tuli viimeisimmässä Shenglunin kimpassa muutama kappale ja itselläni on ollut tuollainen vasurina noin vuoden päivät. Hinta oli 240 euroa Suomeen tuotuna. Ehdottomasti yksi parhaimmista kimppatilauskitaroistani. Mutta en mäkään ole tuota ikinä bändikämpälle vienyt, kun se ei oikein sovi hard rock/heavy -akselille.
 
Jos tuollaiselle on tarvetta, niin ehkä joku kimpassa mukana ollut haluaisi luopua omastaan kohtuullista korvausta vastaan?
 
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
HTMono
24.02.2011 14:54:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikaHekkanen: Ja kun vääntää sekä pren että postin yhdelletoista, niin aika lailla joutuu skarppaamaan, ettei kierto ala häiritä. Tällöin ollaan yhä makuuhuonevolyymeilla, mutta lähinnä on kyse omakotitalon naapurin makuuhuoneesta...
 
Nyt on offtopicia tähän ketjuun liittyen mutta pakko ihmetellä. Volkat Classic 30:stä klo 11 ja makuuhuonevola? :D Itse en uskaltanut tuota kerrostalossa avata kun sinne kello kasiin ja klo 11 on jo bändivola, rumpalikin kuulee ittensä ongelmitta. Vai onko homman juju tuo erilainen putkitus? Vai onko alkuperäisestä eroavat volapotikat yms?
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
dropD
24.02.2011 15:04:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jazzloota on toimivaksi havaittu, niin kannattaa katsastaa myös tuo Wolf http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=498189
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Victor Helldriver
24.02.2011 15:12:47 (muokattu 24.02.2011 15:13:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Jos jazzloota on toimivaksi havaittu, niin kannattaa katsastaa myös tuo Wolf http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=498189
 
meikäläinen tota on täs katellu et hitto ku ois massia ni toi vois laadultaan olla just sellanen hyvä voisko joku 700-800e "merkkikitaraa" vastaava millä meikäläinen pärjäis soolokeikoilla...p-90:set vaan humppamuodossa kiinnis ni se on siinä
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
MikaHekkanen
24.02.2011 15:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HTMono: Nyt on offtopicia tähän ketjuun liittyen mutta pakko ihmetellä. Volkat Classic 30:stä klo 11 ja makuuhuonevola? :D Itse en uskaltanut tuota kerrostalossa avata kun sinne kello kasiin ja klo 11 on jo bändivola, rumpalikin kuulee ittensä ongelmitta. Vai onko homman juju tuo erilainen putkitus? Vai onko alkuperäisestä eroavat volapotikat yms?
 
Ei, aivan suoraanhan minä asian tuossa auki kirjoitin.
 
Kotona kun ääntä avasin, niin tässä haja-asutusalueen omakotitaloryppäässä toi varmaan kuului myös naapurin makuuhuoneessa 60 metrin päässä.
 
HTMono
24.02.2011 15:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikaHekkanen: Ei, aivan suoraanhan minä asian tuossa auki kirjoitin.
 
Kotona kun ääntä avasin, niin tässä haja-asutusalueen omakotitaloryppäässä toi varmaan kuului myös naapurin makuuhuoneessa 60 metrin päässä.

 
Aah, aivan. Lukihärö täällä päässä. Nyt kun tuon uudestaan tavasin niin näinhän sinä taisit sen muotoilla =) Anteeksi ja jatkakaa.
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
RamoQ
24.02.2011 20:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nuo isokoppaiset lähtee aika helposti kiertämään jos sitä bassopalkkia ei sisällä ole ja soittaa sopivalla säröllä ja treblet on isolla. Clenilla en ole huomannut häiritsevää kiertoa. Ovatpa nuo kuitenkin omasta mielestäni semmoisia yhden saundin kitaroita vaikka niistä kovasti tykkäänkin. Empä noita "oikeita jazzlootia" ole muutenkaan tosin paljoa soittanut.

Godinia ovat kehuneet ja tykkään itsekkin kun tallamikkikin tulee käyttöön:

http://www.thomann.de/fi/godin_5th_avenue_kingpin_cw2p90_bg.htm
On olemassa myös yksimikkinen versio jos se on parempi.

Ja tuo jo ehdottamasi Tokai on kuulemma myös varsin hyvä. Omakohtaista kokemusta tosin ei ole.
 
Tilutus on yliarvostettua.
wowow
12.03.2011 00:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testaus jatkunut edelleen...
Aika isoja eroja olen huomannut akustisessa soinnissa. Washburn J-7:ssa jota testasin DLX:ssä oli mahtava ja iso akustinen sointi, mutta vahvarin kanssa ei ollenkaan sopinut ajattelemaani äänimaailmaan, mikit joko huonosti säädetyt tai vain liian "tuhnut". (Tulokseen myös vaikutti ENGL:in poweball 2 nuppi+4x12 marsun kaappi jota käytin... Oon aika varma että olen jopa keskivertoa parempi säätämään nupeista irti sen mitä haluan, tai edes jonkun ok saundin, mutta tuosta en sitä onnistunut saamaan irti noilla volilla. Voin ehkä ensikertaa elämässäni sanoa että oli liian, öh scuupatut soundit.)
Seuraavaksi vuoroon tämä:
http://www.thomann.de/fi/hagstrom_hj800_3tsb.htm
Akustinen sointi oli asetetuilla kielillä huomattavasti huonompi kuin edelllä mainitussa Washburnissa, mutta vaihdettuani vahvistimen pikku vox:iin kuului korviini se perusmurina jota juuri näiltä kitaroilta haluan. Mollisoinnut soivat puhtaasti ja riffit murisee raskaasti. Näitä testauksia ennen sg oli hankinnassa, mutta ei ole enää. Nämä kitarat ottavat paikkansa/tilansa kun niille se annetaan, ei tiukassa hevimatossa, mutta ilmavassa riffittelyssä?!? tai kai se nykyään on jo melkein bluessin-soitossa
http://www.youtube.com/watch?v=DDE-zsOH9tU&feature=related
 
No, kuitenkin viimeinen testissä oli :
http://www.thomann.de/fi/epiphone_emperor_ii_joe_pass_16_nt.htm
Ok sointi akustisena, ei jäänyt erityisesti mieleen.
mutta, sähköisenä miellytti minua eniten. Mikit sopivan erilaiset, tonet vaikuttivat. Murinaa, erottelevuuttaa ja asennetta. Kiva soittaa, inspiroi vahvistimen kanssa, ei akustisesti niinkään...
 
Tutustuminen jatkuu edellen... oikeilla jäljillä ollaan... tää on se soundi mitä minä haen, mutta pikku jutut pitää saada vielä kohdilleen .
 
Ukkovaari
12.03.2011 00:51:59 (muokattu 12.03.2011 00:57:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin AF125 AMB, käy testimässä tuo Levytukku Oy:ssä, tuossa on Super 58 Custom mikit. Itellä on joskus ollut tuo ja oli ihan kiva ja toimii myös säröjen kanssa.
 
Mutta kandee kyllä itse testata pitääkö, nämähän ovat niin soittajakohtaisia asioitakin.
 
Ensimmäinen linkki on Thomannin sivuille mutta Levytukusta lähteepi halvemmalla (ainakin kaikki Ibanezit mitä itse olen ostanut niin hinta on ollut Levytukku Oy:ssä halvemmat). Thomannin lähtöhintakin on yli tonnin kun taas Levytukku Oy:ssä tuon lähtöhinta taitaa olle edelleen alta tonnin eli siinä jossain 900 hujakoilla josta kyllä pitäs käteiskauppana lähteä 5-10 ellei 15 pojoa pois.
 
Thomann http://www.thomann.de/fi/ibanez_af1 … id=3d6381069c87c4fce1f1a5e42da244fc
 
Levytukku Oy http://www.levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=90
 
Joo mutta hyvä ääninen peli joka suhteessa ja tuolla soittelee jazzin bluesin lisäksi ihan rankempaakin kamaa, mutta käy testimässä, ainakin on sulle yksi vaihtoehto lisää.
 
Edit: Jaahas en huomannutkaan tuota kunnolla lukea eli voimakas ääni akustisesti kohtaa eli ei tuo akustisesti soi kylläkään niin voimakkaasti mutta sähköisesti sitäkin paremmin ja kyllähän tuota akustisestikin voi soittaa mutta siis ei ole niin voimakas akustisesti.
 
Jos haluat akustisestikin isompi äänisen niin taisi olla se kanadalaisten kitara eli Godin 5th avenue King Pin P90 mutta tuon särösoundeista mulla ei ole mitään käsitystä, muuten on kyllä aika kiva peli (toivottavasti muistin tuon oikein).
 
http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … _p90_cognac_burst_case_/_godin.html
 
wowow
12.03.2011 01:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ibanezin AF125 AMB, käy testimässä tuo Levytukku Oy:ssä, tuossa on Super 58 Custom mikit. Itellä on joskus ollut tuo ja oli ihan kiva ja toimii myös säröjen kanssa."
(sori mulle vieras makki, enkä osaa lainata oikein)
 
Mut kuten sanoit soittajakohtaisia asioita... Mikikien vaihto ei onnistu ihan tosta vaan ,
eli paketin pitää olla kasassa heti... Ja se akustinen sointi pitää miellyttää, kun ei es 335 kopsua etsitä...
 
Estranged
12.03.2011 01:47:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wowow: Mut kuten sanoit soittajakohtaisia asioita... Mikikien vaihto ei onnistu ihan tosta vaan ,
eli paketin pitää olla kasassa heti... Ja se akustinen sointi pitää miellyttää, kun ei es 335 kopsua etsitä...

 
Mikäs siinä mikkien vaihdossa sitten on, ettei onnistu?
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
kimurantti1
12.03.2011 02:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Estranged: Mikäs siinä mikkien vaihdossa sitten on, ettei onnistu?
 
Ootko kokeillu vaihtaa mikkejä onttokoppaiseen kitaraan? :-)
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Estranged
12.03.2011 02:22:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Ootko kokeillu vaihtaa mikkejä onttokoppaiseen kitaraan? :-)
 
En mutta ei se nyt ihan mahdoton tehtävä ole.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
Antasteroid
12.03.2011 04:12:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs siinä mikkien vaihdossa sitten on, ettei onnistu?
 
Suoraan sanottuna niitten f-aukkojen kautta tonkiminen! Ei onnistu minulta.
 
Victor Helldriver
12.03.2011 04:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tossa hintaluokassa on täysi selviö et mikit menee vaihtoon.
omaan skebaani tehtiin kaverin kans sillai et katkastiin mikin juuresta piuha ja kolvattiin uus mikki suoraan siihen piuhaan eli ei tarvinnu irrotella potikoita yms...
 
ainoa homma on et nyt on kaikki reilassa paitsi inhoan potikoita eli nekin pitäs vaihtaa jossain vaiheessa parempiin... ne volat on aina toiminu siinä skebassa normaalivolatoiminnon lisäks sillee vittumaisesti et tone menee kans ihan perseelleen kun laskee volaa...tälle on oikeakin termi mitä nyt en muista.
 
mut tollai pystyy vaihtaa helposti mikit jos ei potikoita tarvii...aina voi käyttää vähän maalaisjärkeä kun tekee hommaa ku hommaa
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «