Aihe: Protools vai logic?
1 2 3
olazabal
21.04.2010 15:30:46
Aki: Eikös Pro Toolsin kehittäminen ole lopetettu vuosikausia sitten? Logicin laatuun ja kehittämiseen on melko varmasti käytetty viimevuosina enemmän työtunteja kuin PT:n.

Okei, kommenttini oli aika mutu-pohjalta heitetty. Logicia käyttäessä on vaan tullut sellainen olo, että siitä tehdään julkaisu heti, kun on saatu laatu juuri ja juuri siihen kuntoon että sen kehtaa julkaista. Bugikorjaukset on jätetty suosiolla päivityksiin. Protoolsia en siis omista, mutta jostain oon saanu sen kuvan (ilmeisesti siis virheellisesti), että siinä on panostettu enemmän luotettavuuteen.

Ihmetetyttää vaan, että jos protools on vielä bugisempi kuin logic, niin miten sitä voi kukaan ikinä vakavissaan käyttää :).
Mikael
22.04.2010 11:07:14 (muokattu 22.04.2010 16:12:25)

Aki: Eikös Pro Toolsin kehittäminen ole lopetettu vuosikausia sitten? Logicin laatuun ja kehittämiseen on melko varmasti käytetty viimevuosina enemmän työtunteja kuin PT:n.

En omista Logicia, mutta vaikka kollegani sen bugisuudesta välillä valittaa, uskon että se on kokonaisuutena paljon parempi vaihtoehto kuin mikään versio Pro Toolsista.

Kyllä mun Pro Toollssiin on tullut säännöllisesti päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ihan viime vuosinakin. Onks tää siis tietoa vai jotain sun henkilökohtaista PT-angstia?

Kollegani Pro Tools on tosin tainnut olla vielä pahempi kaatumatautinsa kanssa. Eräälläkin miksauskeikalla meidän piti kesken keikan asentaa Reaper (silloinen mäkki-beta) ja soittaa loppukeikan taustanauhat siltä kun PTLE ei millään pysynyt pystyssä. Reaperin asentaminen, projektin siirtäminen ulkoiselta kovolta ja Reaperin käynnistäminen kesti vähemmän aikaa kuin pelkkä PT:n käynnistäminen. Ja loppukeikka sujui täysin ongelmitta.

Mun mäkilä PTLE 8.jotain käynnistyy noin 10 sekunnissa. Miten nopeasti ton Reaperin oikeen asentaa? Oliskohan sun kolleegan koneen asetuksissa tai laitekokoonpanossa jotain pahasti vialla? Mulla aktiivisessa studiokäytössä PT vaatii jumituksen/kompuroinnin vuoksi udelleenkäynnistämistä erittäin harvoin ja useimmiten vika on jonkun ulkopuolisen softan tai päivitysversion yhteensopimattomuudesta. En nyt väitä että PT olis jotenkin parempi jossain suhteessa kuin joku muu mutta tää sun antama kuva ei vastaa ainakaan mun todellisuutta. Kuinka aktiivisiseti sä käytät Pro Toollssia ja millaisella kokoonpanolla?

Edit: Käynnistykseen menikin 17s. joten mun mielikuva oli selvästi alakanttiin... :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Aki
22.04.2010 16:53:15 (muokattu 22.04.2010 16:53:25)

Mikael: Onks tää siis tietoa vai jotain sun henkilökohtaista PT-angstia?

Se oli kyllä täysin varmuudella puhtaasti mun henkilökohtaista angstia.

Mun mäkilä PTLE 8.jotain käynnistyy noin 10 sekunnissa.

Jotain ongelmaa siinä kaverin PTLE:ssä on hyvin saattanut olla. Pitiköhän siinä lähes jokaisen plugarin kohdalla painaa OK:ta kun ei tainnut olla Dongle mukana, tms. Käynnistyminen kesti muistaakseni noin minuutin. Tästä on jo pari vuotta aikaa.

Miten nopeasti ton Reaperin oikeen asentaa?

9,5s siinä nykyään näköjään kestää kun se kysyy erikseen sitä lisenssin hyväksymistä. Ja käynnistymiseen menee 5s. Jos sulta vaan löytyy aikaa niin kokeile omalla kokoonpanollasi.

Kuinka aktiivisiseti sä käytät Pro Toollssia ja millaisella kokoonpanolla?

Viikottain tuolla Arabialla. PTHD oisko 7.4, Mac Pro. Viimeaikoina on ollut paljon ongelmia joissa yksittäinen plugari ei yhtäkkiä teekään mitään, tai joku yksittäinen reititys lopettaa toimintansa kunnes Toolsin käynnistää uudelleen.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Mikael
22.04.2010 18:23:27 (muokattu 22.04.2010 18:24:27)

Aki:
Jotain ongelmaa siinä kaverin PTLE:ssä on hyvin saattanut olla. Pitiköhän siinä lähes jokaisen plugarin kohdalla painaa OK:ta kun ei tainnut olla Dongle mukana, tms. Käynnistyminen kesti muistaakseni noin minuutin. Tästä on jo pari vuotta aikaa.

Eli siis virheellisestä laitteistokokoonpanosta oli kyse - siis jos on plugareita jotka vaatii dongeln ja donglea ei ole. MItenhän kävis muiden DAWien kanssa samassa tilanteessa?

9,5s siinä nykyään näköjään kestää kun se kysyy erikseen sitä lisenssin hyväksymistä. Ja käynnistymiseen menee 5s. Jos sulta vaan löytyy aikaa niin kokeile omalla kokoonpanollasi.

Jep aika nopsaan asentui kyllä - siis valtavasti nopsempaan kuin PT :D Ekalla käynnistyksellä kaatui kun ei löytynyt jonkun vst-plugarin autorisointieja. Sen korjattuani tokalla kerralla kesti kans pari minuuttia kun se ekan kerran skannas kaikki vst:t, mut sitten kolmannella kerralla aukes kyllä nopeammin kuin PT. Mut silti jos eroa on n. 5 sekuntia niin se ei mulle oo vielä iso ongelma.

Viikottain tuolla Arabialla. PTHD oisko 7.4, Mac Pro. Viimeaikoina on ollut paljon ongelmia joissa yksittäinen plugari ei yhtäkkiä teekään mitään, tai joku yksittäinen reititys lopettaa toimintansa kunnes Toolsin käynnistää uudelleen.

Onks ne koulun opetuskäytössä? Just tuollaisia ongelmia mulla ei oo ollut ikinä omassa studiossa, eikä vielä toistaiseksi missään studiossa missä oon PTHD:llä tehnyt töitä. Muita mystisiä ongelmia joskus kuitenkin... :P
Esp
23.04.2010 01:34:19

Mikael: Onks ne koulun opetuskäytössä? Just tuollaisia ongelmia mulla ei oo ollut ikinä omassa studiossa, eikä vielä toistaiseksi missään studiossa missä oon PTHD:llä tehnyt töitä. Muita mystisiä ongelmia joskus kuitenkin... :P

Hehee, itsekin olen pahimpiin ongelmiin Pro Toolsin kanssa törmännyt nimenomaan opetusstudiossa (siinäpä pohdittavaa itse kullekin ;)). Kaupallisissa pajoissa ei ole isompia ongelmia ollut koskaan, ja yleensä ongelmat ovat olleet ihan käyttäjästä kiinni (esmes vaihdoin kesken äänitysten kovalevyä ja sain disc allocatiot vituilleen, kun en hirveästi pysähtynyt miettimään mitä tein...).

Sille jonka mielestä Pro Tools ei ole kehittynyt vuosiin, suosittelen kokeilemaan PT 8:ia, jos kerran tuo 7.4. on uusin millä on tehnyt? Tuossa kasissa on kyllä pari muutakin muutosta kuin kosmeettista.

ADC:n puutteesta en pahemmin ole kärsinyt LE:tä käytettäessä, raitakohtaiset viiveet näkee helposti ja niiden mukaan voi viivästää mitä tarvitsee viivästää. Itseasiassa nykyään käytän raidoissa ns. "konsoliajattelua", eli pistän suoraan Wavesin SSL channelin jokaiselle audioraidalle :D

DAW:illa nyt muutenkaan ole hirveästi merkitystä, kaikilla nyky-DAWeilla pystyy tekemään sen mitä tarvitsee, ja enemmänkin on kyse työn sujuvuudesta. Tietysti jos ei tunne käytössä olevan softan kaikkia ominaisuuksia, on helppo syyttää tästä softaa. En minäkään osaa käyttää Cubasea kunnolla, mutta en silti syytä siitä ohjelmaa (vaan lähinnä sitä, että kun aloitin nämä hommat Pro Toolsilla, niin Cubasen logiikka tuntuu ihan käsittämättömältä). Olen jo aikapäivää sitten päättänyt opetella käyttämään Logicia, mutta sopivaa hetkeä ei ole vielä tullut vastaan ja oikeastaan mitään isompaa tarvettakaan ei ole vielä tullut. Pro Toolsin paljon parjatut midiominaisuudet ovat olleet enemmän kuin riittäviä omaan käyttööni ja kun hommasin Structuren sekä siihen East Westin soundikirjaston, en ole pahemmin kokenut tarvitsevani enempää softasyniakaan (tietysti olisi mukava laajentaa tuota East Westin kirjastoa :P). Tietysti voisin ajatella eritavalla, jos tekisin enemmän koneisiin painottuvaa musiikkia.

Eli kukin miettiköön mitä ominaisuuksia tarvitsee, jos aloittaa puhtaalta pöydältä niin en usko että mikään vähänkään "tunnetumpi" DAW on huono valinta. Jos taas on tottunut jonkin DAWin tapaan tehdä asioita, ei välttämättä ole mitään syytä vaihtaa uuteen, paitsi tietysti henkilökohtainen halu oppia uusia asioita.
Täh?!?
kyseinen
21.02.2011 16:10:59 (muokattu 21.02.2011 16:13:37)
Alkaa Garageband-demottelu riittää mulle. Tarkoitus olisi siirtyä isojen poikien vehkeisiin ja opetella, miten hommia oikeasti tehdään.

Luin edellä olevat kirjoitukset, mutta silti jäi hieman auki, kumpiko olisi "varmempi" valinta käyttötarkoitukseeni.

Tarkoitus olisi äänittää rumpuja, kitaraa (ja laulua). Plugarit menisivät sitten bassoille ja piano-/urkuosastolle.

Alustaksi tulee uusin ja spekseiltään kovin MacBook Pro (hankitaan, kunhan kohta ilmestyy), kai se riittää ohjelmien pyörittämiseen ihan OK?

Äänikorttina on toistaiseksi toiminut Apogee Duet, ei tietysti toimi PT:n kanssa, mutta onko kokemuksia Logic-käytöstä?

Olen ihan käsi ja kärsimätön säätäjä ohjelmien kanssa, mutta liekö näissä sitten enää juuri käyttäjäystävällisyyseroja? Käsitykseni on, että PT olisi hitusen helpompi käyttää.

Jotenkin edellä olevista kuvauksista tulee sellainen mutu-tuntuma, että PT aiheuttaa enemmän lisäsäätöä, kun Logic taas voisi olla helpompi ottaa nopeasti käyttöön.
War, come with us home!
Jaava
21.02.2011 17:46:32
kyseinen: Alkaa Garageband-demottelu riittää mulle. Tarkoitus olisi siirtyä isojen poikien vehkeisiin ja opetella, miten hommia oikeasti tehdään.

Luin edellä olevat kirjoitukset, mutta silti jäi hieman auki, kumpiko olisi "varmempi" valinta käyttötarkoitukseeni.

Kumpi vaan.

Tarkoitus olisi äänittää rumpuja, kitaraa (ja laulua). Plugarit menisivät sitten bassoille ja piano-/urkuosastolle.

Alustaksi tulee uusin ja spekseiltään kovin MacBook Pro (hankitaan, kunhan kohta ilmestyy), kai se riittää ohjelmien pyörittämiseen ihan OK?

Riittää enemmän kuin hyvin.

Äänikorttina on toistaiseksi toiminut Apogee Duet, ei tietysti toimi PT:n kanssa, mutta onko kokemuksia Logic-käytöstä?

Toimii se protarillakin.

Olen ihan käsi ja kärsimätön säätäjä ohjelmien kanssa, mutta liekö näissä sitten enää juuri käyttäjäystävällisyyseroja? Käsitykseni on, että PT olisi hitusen helpompi käyttää.

Jotenkin edellä olevista kuvauksista tulee sellainen mutu-tuntuma, että PT aiheuttaa enemmän lisäsäätöä, kun Logic taas voisi olla helpompi ottaa nopeasti käyttöön.

Mulla ainakaan protari ei aiheuttanut mitään lisäsäätöä. Käyttöliittymältään se on ehkä vähän intuitiivisempi, mutta en mä tiedä onko se varsinaisesti helpompi.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Aki
22.02.2011 00:48:55 (muokattu 22.02.2011 00:51:34)

kyseinen: Luin edellä olevat kirjoitukset, mutta silti jäi hieman auki, kumpiko olisi "varmempi" valinta käyttötarkoitukseeni.

Tämä on sen luonteinen asia että tästä voi esittää melkein pelkästään mielipiteitä. Siispä kerron omani. Mielipide ei ole merkittävästi muuttunut tämän ketjun aikaisemmista kirjoituksistani.

Toimintavarmuudessa ei taida olla merkittävää eroa, molemmissa on bugeja. Viimeaikoina tosin on PT:stä kantautunut korviin aika paljon enemmän ongelmia, etenkin tästä uudesta ysistä. Oliko se niin että uuden PT 9:n asennuksen jälkeen tietokoneen omaa äänikorttia ei enää voinut käyttää lainkaan, tms. Tokihan valmistaja tuollaiset bugit aina korjaa, mutta niissä kestää oma aikansa, eikä mun luottamus tuollaiselle oikein lämpene.

Toisekseen, PT:n kanssa voi tehdä downmixit (bounce/render/export/mixdown/...) ainoastaan reaaliajassa. Jos siis haluat äänittää nettiradiosta keskustelun ja tehdä siitä mp3:sen, Toolsilla tuo tapahtuu reaaliajassa vaikka et käyttäisi ensimmäistäkään plugaria.

Jos GB on sulle tuttu, Logic on sille hyvin luonteva jatke. Käyttöliittymiä on toki moneksi, mutta mulle tulee PT:n kanssa aina jyrkkä seinä vastaan kun pitäisi vähääkään näppärämpiä juttuja tehdä. Tuntuu että kaikki asiat pitää tehdä mutkien kautta. PT näytti suunnan 90-luvulla, mutta se ei ole kehittynyt samaa tahtia kilpailijoiden mukana.

Loppupeleissä kuitenkin kaikkiin käyttämiinsä softiin tottuu. Mutta jos työskentely on satunnaista, hankalaan ohjelmaan ei pääse sisälle yhtä syvälle kuin intuitiivisempiin. Olen käyttänyt Toolsia monikymmenkertaisesti Logiciin verrattuna, mutta kyllä mä silti Logicilla mieluummin tekisin.

Tosin, kun on olemassa ohjelma jonka voi asentaa muistitikulle ja sillä näemmä hyvin luotettavasti äänittää ja miksata missä tahansa tietokoneessa omilla sekä käyttikselle asennetuilla plugareilla, käytän mieluiten sitä.

Pitäis ihan kellottaa PT:n ja Reaperin käynnistysajat. Eräänkin studion Mac Pro:ssa siinä ajassa kuin pelkkä Tools käynnistyi, Reaperin olis ladannut netistä, asentanut muistitikulle, ja käynnistänyt uudessa koneessa. Ja identtisen projektin käynnistysajat oli 4s vs puolisen minuuttia.
_

Disclaimer, puhun pelkästään omista kokemuksistani, enkä mustamaalaa mitään tuotetta, valmistajaa tai henkilöä aiheetta.
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
JPQ
22.02.2011 07:52:07

olazabal: Okei, kommenttini oli aika mutu-pohjalta heitetty. Logicia käyttäessä on vaan tullut sellainen olo, että siitä tehdään julkaisu heti, kun on saatu laatu juuri ja juuri siihen kuntoon että sen kehtaa julkaista. Bugikorjaukset on jätetty suosiolla päivityksiin. Protoolsia en siis omista, mutta jostain oon saanu sen kuvan (ilmeisesti siis virheellisesti), että siinä on panostettu enemmän luotettavuuteen.

Ihmetetyttää vaan, että jos protools on vielä bugisempi kuin logic, niin miten sitä voi kukaan ikinä vakavissaan käyttää :).

Saavutettu maine ja paremman puutteessa. ja ihmisten vaatimus taso jos on tottunut että kone käynnistetään jatkuvasti uusiksi niin voi tuntua oudolta että koneita jotak pysyy vaikka viikon pystyssä jne...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kyseinen
22.02.2011 10:44:22
Kiitos tähänastisista näkemyksistä ja vastauksista. Lisääkin saa kertoa, hyvää tietoahan tämä kaikki.

Aki: Jos GB on sulle tuttu, Logic on sille hyvin luonteva jatke.

Näin se varmaan voisi mulle turvallisinta ja helpointa olla.
War, come with us home!
Velli
22.02.2011 16:24:37
kyseinen: Alkaa Garageband-demottelu riittää mulle. Tarkoitus olisi siirtyä isojen poikien vehkeisiin ja opetella, miten hommia oikeasti tehdään.

Sekin vielä, että Logicilla pystyt avaamaan suoraan Garageband-tiedostoja. Ei tarvitse siirrellä äänitiedostoja erikseen tms. En nyt tiedä miten suuri painoarvo tuolla on DAW:ia valitessa, mutta näppärä feature se on joka tapauksessa.
Esp
22.02.2011 23:04:13

Aki:
Toisekseen, PT:n kanssa voi tehdä downmixit (bounce/render/export/mixdown/...) ainoastaan reaaliajassa. Jos siis haluat äänittää nettiradiosta keskustelun ja tehdä siitä mp3:sen, Toolsilla tuo tapahtuu reaaliajassa vaikka et käyttäisi ensimmäistäkään plugaria.

Kyllä PT:llä voit "exportata" plugarittoman audion ei-reaaliajassa. Konsolidoit regionin, nimeät sen ja haet audiokansiosta. Ei ota yhtään sen enempää aikaa kuin tallentaminen.
Täh?!?
Jaava
23.02.2011 01:07:40
Esp: Kyllä PT:llä voit "exportata" plugarittoman audion ei-reaaliajassa. Konsolidoit regionin, nimeät sen ja haet audiokansiosta. Ei ota yhtään sen enempää aikaa kuin tallentaminen.

Joo.. mut tässä ei ole plugareita eikä muitakaan raidalle tehtyjä edittejä mukana sitten. Vaikkapa volumeautomaatiot jää pois.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Mikael
23.02.2011 09:12:21 (muokattu 23.02.2011 09:15:08)

Esp: Kyllä PT:llä voit "exportata" plugarittoman audion ei-reaaliajassa. Konsolidoit regionin, nimeät sen ja haet audiokansiosta. Ei ota yhtään sen enempää aikaa kuin tallentaminen.

Paitsi jos on äänittänyt wavin niin mp3:sta siitä ei tuullsilla saa nopeasti erkki-setäkään. Toi on todellakin vähän ärsyttävä PT-ominaisuus, vaikka mua se ei sinänsä palojoakaan haittaa, kun mun miksuissa on useimmiten jotain ulkopuolisia asioita niin ettei sitä muutenkaan vois tehvä kuin reaaliajassa. Mut veikkaisin silti että kaikista softista löytyy parempia ja huonompia yksittäisiä ominaisuuksia johon vois tarttua. Paras on se mitä itse kukin parhaiten osaa käyttää ja omimmaksi tuntee. Itsenäisiin harrastushommiin mä suosittelisin kans Reaperia, jonka hinta/ominaisuus-suhde on aika kondiksessa. Tai jos on joku yhteisömeininkin kavereiden kesken niin sit sitä samaa mitä kaveritkin käyttää tai jos on tarkoitus tehdä yhteistoimintaa jonkun studion kanssa niin sit sitä mikä siellä studiolla on tai...
Danko
23.02.2011 10:10:53

Ei tartte mennä ees audiokansioon asti, Export Region (Cmd+shft+K) hoitaa homman ja tarvittaessa eri formaattiinkin. Jos plugareissa ei oo automaatioita, niin suurinta osaa olen käyttänyt "offline"-tilassa ihan AudioSuiten kautta (copy/paste plugin settings).

Jaava: Joo.. mut tässä ei ole plugareita eikä muitakaan raidalle tehtyjä edittejä mukana sitten. Vaikkapa volumeautomaatiot jää pois.

Mä käsitän editit semmoisena, että vaikka lauluraidasta leikataan joku maiskutus veke ja laitetaan fadet molemmin puolin. Tuo consolidate-toiminto (Alt+shft+3) laittaa kyl semmoiset toimenpiteet mukaan siihen uuteen muodostuvaan pökäleeseen.

Mikael: Paitsi jos on äänittänyt wavin niin mp3:sta siitä ei tuullsilla saa nopeasti erkki-setäkään.

Mitäääh, toi mp3-exporthan tuli ysissä vakiona. Mut joo, ostakaa se Reaper. Itse en saanut sillä edes muutaman raidan äänityssetuppia aikaiseksi. :D
"Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." -Jouni Kesti
Mikael
23.02.2011 10:28:04

Danko:
Mitäääh, toi mp3-exporthan tuli ysissä vakiona.

Kah, Erkki-Setä! Joo mä en siis vaan osaa ja mulla on vielä kasi...
Esp
23.02.2011 20:41:03

Mikael: Mut veikkaisin silti että kaikista softista löytyy parempia ja huonompia yksittäisiä ominaisuuksia johon vois tarttua. Paras on se mitä itse kukin parhaiten osaa käyttää ja omimmaksi tuntee.

Tämä juurikin.

Täytyy kyllä sinänsä kehaista Logicin intuitiivisyyttä, kokeilin sitä ensimmäisen kerran pari viikkoa sitten kun mun piti opastaa kaveria sen käytössä :P Erittäin helppokäyttöinen tuntui olevan ja paljon hyviä ominaisuuksia. Taidan hommata sen ton PT:n rinnalle studioon tässä pikapuolin.
Täh?!?
Cathi777
25.02.2011 13:38:07

Tässä vertailussa kannattaa ottaa myös hinta huomioon. Logic on huomattavasti halvempi verrattuna Pro Toolsiin ja muutenkin kattavampi paketti kaiken kaikkiaan.
Only pop music can break my heart...
T-Stag
25.02.2011 14:38:33
Mikael: Kah, Erkki-Setä! Joo mä en siis vaan osaa ja mulla on vielä kasi...

Pitäisikö kuitenkin toimia siten, että jos vertaillaan softia niin puhutaan aina viimeisen version ominaisuuksista että mikään softa ei saa osakseen aiheetonta kritiikkiä?

Nykyäänhän PT:n kanssa voi käyttää mitä tahansa äänikorttia, myös koneen sisäistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)