Aihe: Kielten määrä
1 2 3 4 525 26 27 28 29 30
veltto
09.11.2010 22:56:29
En usko, että kielten määrällä on tekemistä soittimen laadun kanssa paljoakaan.
Tai no -aika monessa 5-kielisessä just se paksuin kieli on semmoinen ritsa, ettei se tahdo soida kunnolla. Vaan onpa niitäkin, joissa just se toimii helvetin hyvin. Ei harmainta aavistusta miksi niin on, scaalahan on periaatteessa sama. Sehän siinä soittimen haussa se hauskuus on, jokin niistä vain istuu syliin ja hyppyseen heti niinkuin vanhat Terinitin verkkarit ja 70-luvun jättipeikko-räpsä.
Itse soitan 5-kielisellä, 4- ja 6-kielisetkin on, nauhoilla ja ilman. Kaikilla on paikkansa.
Bestbass
23.11.2010 11:26:34
Itsellä 5-kielinen. Toimii mulla paremmin siten että b-kieli antaa tukea kun soittaa nopeampia pätkiä e-kielellä.
Painoissa ei nyt eroa huomaa, riippuu tietty mallista jne.
Onhan 4-kielinen perinteisempi mutta ei 5-kielinen nykyään mikään ufo ole
6-kielistä en ole koittanut. Varmaan liian leveä kaula mulle.
You never know, 'til you try
"It's when the drums stop you should worry, because then the bass solo starts"
ibanezicbowner
24.02.2011 14:08:02
omasta mielestä se B on siinä vaan tiellä ja hidastaa soittoa. MUn musassa se on tarpeeton koska tykkään että linjasta kuuluu muutakin kun murinaa. Itelläni nyt Fenkku presari mexicossa tehty. ostin sen koska pidän mexicolaisten kauloista enemmän. Myös shecter oli samasta syystä harkinnassa. Helvetin monella basistilla menee into kun haluaa ekaksi bassoksi 5 kielisen. Eli siis vinkki minulta; älkää ostako niitä femmoja te aloittelijat, vaan odottakaa ainakin pari vuotta.
musamies
25.02.2011 00:05:47 (muokattu 25.02.2011 00:09:13)
Mä olen käsittänyt, että se paksuin kieli on vähän kuin efektin omainen ja sitä soitetaan vähemmän samoin kuin ylintä kieltä. Noinhan on asian laita kiippareissakin, että alimmat on vähemmällä käytöllä samoin kuin aivan ylimmät äänet.

Olen parikytä vuotta pysynyt basson soitossa aloittelijana... haitanneeko tuo mittään... homma kuitenkin edennyt sitä kautta koska kiippareilla tulee soitettua bassoa vasurilla, samoja ideoita voi siirtää oikealla bassolla soitetuksi.
KMT
03.03.2011 00:41:53 (muokattu 03.03.2011 00:43:31)

musamies: Mä olen käsittänyt, että se paksuin kieli on vähän kuin efektin omainen ja sitä soitetaan vähemmän samoin kuin ylintä kieltä. Noinhan on asian laita kiippareissakin, että alimmat on vähemmällä käytöllä samoin kuin aivan ylimmät äänet.

Olen parikytä vuotta pysynyt basson soitossa aloittelijana... haitanneeko tuo mittään... homma kuitenkin edennyt sitä kautta koska kiippareilla tulee soitettua bassoa vasurilla, samoja ideoita voi siirtää oikealla bassolla soitetuksi.

Komppaan vähän kyllä. Itse taas kaipaan sitä murinaa. Itse olen huomannut että enempi B-kielellä on käyttöä kuin G:llä, vaikka yleensä sitä käyttää vaan D:stä ylöspäin. Esim rokkenroll-kuviot F:stä on mukavempi soittaa B:n 6:lta kuin E:n 1 nauhalta. Muutenkin huomannut että vitosella soitettaessa rokkenrollia voi biisin sävellajin laittaa E-kielelle ja IV aste löytyy A:lta ja V B-kieleltä, sormitus pysyy samana, jollei kuvio nyt yli oktaavin ole.
Sinänsä että normipoppipiisein riittäisi vaikka kolmikielinenkin EAD vireinen basso.

Jossakin vaiheessa kauheesti innostuin tosta kutosestakin, se nyt on välillä ollu niin F#BEADG vireessä kuin BEADGC:ssä, kyllähän se soitto silläki sujuu mutta kyllä mulle tää vitonen sittenkin on se riittävä kapistus mutta on toi kutonen olemassa jos joskus tulee tarvetta.
SF3YLO
06.03.2011 17:15:14

musamies: Mä olen käsittänyt, että se paksuin kieli on vähän kuin efektin omainen ja sitä soitetaan vähemmän samoin kuin ylintä kieltä. Noinhan on asian laita kiippareissakin, että alimmat on vähemmällä käytöllä samoin kuin aivan ylimmät äänet.

Nimenomaan näin.

Itse olenkin naureskellut kylillä, että voisin vaikkapa laittaa capon 5.nauhalle. Soitto on siirtynyt sinne, koska se kuulostaa tästä kohdasta paremmalta. Esim.B-kielen 5-nauha (E) kuulostaa paljon paremmalta kuin vapaa E.
markus16
14.03.2011 23:24:32
http://www.youtube.com/watch?v=EdRHpZIoe_k&feature=related
Tuossa on noin about 5 ylimääräistä kieltä. Saman länkytyksen hoitais nelosella, tekijämies vielä moninverroin tyylikkäämmin.
Miksi tehdä keulimisvideo jos ei nokka nouse?
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
Johannes_t
15.03.2011 09:27:12

markus16: http://www.youtube.com/watch?v=EdRHpZIoe_k&feature=related
Tuossa on noin about 5 ylimääräistä kieltä. Saman länkytyksen hoitais nelosella, tekijämies vielä moninverroin tyylikkäämmin.
Miksi tehdä keulimisvideo jos ei nokka nouse?

Olipa kyllä harvinaisen huono.
McStadey
10.04.2011 19:28:52
ite oon kanssa jämähtäny vitosella soittelemaan, lähinnä sitä D:tä tulee sieltä alhaalta haettua.. ihan joka biisiin ei tuu koko kieltä ees käytettyä, mutta on se mukava lisä =) ja kun on hyvä basso & muut kamat niin kyllähän se vapaa B kuulostaa tajuttoman hyvältä..
I am easily satisfied with the very best. -Winston Churchill
Nazareth
09.06.2011 12:44:30
Itelle riittää neljä kieltä. Ei koskaan oo kuitenkaan nii paljoa "sanottavaa" mihi nuo ei riittäis..
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
henrihell
12.06.2011 02:16:35
Iteltäni löytyy yks 5 ja yks 4 kielinen, pääasiassa sitä 5-kielistä käytän koska soitan aika paljo agressiivisempaa heviä kuten Fear Factorya ja slipknotia joten A:han asti täytyy alaspäin päästä. Sitten sillä vanhemmalla 4-kielisellä harjottelen slap tyyliä koska se matalin kieli on aina vaan tiellä ku yrittää slappailla. 6-kielistä olen päässy kokeilemaan kerran mutta se korkein kieli oli niin ohut että se pureutu epämukavasti sormiin ja jätti kipeet kohat joten ei niitä mulle. muutenki ku kitarat mun useimmiten on A:n ja d:n välillä viritetty mun tyylisessä musiikissa ni ei sitä siinä paljoa tartte.
ChiliTikka
16.06.2011 17:01:00
Neljällä kielellä mennään.
Viis kielisellä on ihan mukava soittaa jos on laadukas basso, mutta eipä sille itselläni ole mitään käyttöä.

4 strings forevahh!
"Free your mind and your ass will follow" G.Clinton.
sn
23.06.2011 00:31:20
Neljä kieltä riittää mullekin soitossa, näin päätin; ei ole tarvetta päästä drop-d:tä alemmas saati rimputella ylä-c:tä. Olisi kuitenkin lyhytkatseista ylenkatsoa viisikielisen huomattavia, vaikkakin hieman epäsuorasti soittoon liittyviä etuja, joihin kuuluvat mm. seuraavat: viisikielisellä (a) on mahdollista soittaa myös e-kieltä niin että oikean käden sormet (normaaleilla ihmisillä) stoppaavat alempaan (tässä tapauksessa b-) kieleen, näin saavuttaen miellyttävästi jytkymmän soundin, ja (b) kieliväli on tiheämpi, mikä vaikuttaa useimmissa tapauksissa soittotuntumaa parantavasti sormi- ja varsinkin plektrasoitossa--ainakin tälle, aiemmin kitaran huomattavasti tiheämpään kieliväliin tottuneelle kirjoittajalle--poislukien kuitenkin släppäys, jota suorittaessa on varsin hankalaa saada poppaussormia siististi ylempien kielten väliin ilman kynsinauhojen menemistä verille sekä ilman että peukalon juuren liha tai käden muu osa saa vahingossa b-kielen jylisemään epäsuotuisasti.
washburn
30.06.2011 21:28:24

Kaksi kieltä riittäis mulle hyvin.
Live long and prosper.
Smli
06.07.2011 21:47:07
Kaipa se neljä kieltä on tarpeeksi. Släpätessä viides tai kuudes kieli kuitenkin on perin turha, ja kyllä ne kaikki sävelet tuoltakin otelaudalta löytyy. Ei tosin niin matalina tai korkeina, mutta kaikkea ei voi saada. Valitsen släppäilyn. Vaikka ottaisin kyllä vaikka 7-kielisen tuon nykyisen basson tilalle, sitä ei kehtaa soittaa kuin kotona.

Ja kyllähän se Nathan Eastkin släppää kuusikielistä aivan tyytyväisenä... Ehkä joskus, muttei kyllä vähään aikaan.
Bass_guitar
03.10.2011 21:50:49
Tällä hetkellä ihan 4 kielisellä soitan. Ei ole tultu kokeiltua viittä tai enemmän kieliä omaavaa bassoa. Mutta aloittelijalle (kuten minä hehhe :D) luulen että tuo 4 kielinen on iha sopiva
Miikss
05.10.2011 14:47:49 (muokattu 05.10.2011 14:48:45)
Tuosta viiskielisen sopivuudesta alottelijoillekin voi olla montaa mieltä. Veikkaisin, että itsellä olisi motivaatio ollut paljon parempi jos olisin suoraan hommannut viiskielisen. Plektralla tuli itse aloteltua soitto ja neljäkielisen jäätävät kielivälit sekä käsituen (B-kieli) puute vitutti ankarasti aikanaan. Siitä se innostus sitten laantukin siihen asti kun päätin hommata viiskielisen. Sillä taas innostu sitten urakalla treenaamaan lähinnä sujuvamman plektrasoiton takia. Kyllä se tosin omaan käteen tuntu siinä vaiheessa mukavammalta myös sormilla soitettaessa.

Että jos yhtään pysyy plektra kädessä tai sormilla osaa jotain näppäillä (esim. kokemusta kitarasta) niin kannattaa ihan testata liikkeessä kumpi se sopii itselle paremmin. Minusta vähän turha ohje tuo nelikielisellä alottelun "pakollisuus".

Ja nykyäänhän siis soitan 99% sormilla ja edelleen viiskielinen on ykkösvaihtoehto soitteluun.
KMT
07.10.2011 00:34:08

Ite taas tykkään isosta kielivälistä ja viiskieliseni on isommalla kielivälillä myös.
Havainnut että se onkin syy miksi kuuskieliset ei niin sovi käteen kun niissä pienempi väli, kielet ja sormet eivät aina osu oikeaan verrattuna siihen että nelikielisestä tähän vitoseen siirtyminen oli noin viikon opettelu.
cthulhu98
15.02.2012 09:57:22
nelikielinen on minun henkilökohtainen suosikki mutta useisiin juttuihin tarttee myös 6-kielistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)