Aihe: Symbaalit
1 2 3 4 516 17 18 19 2045 46 47 48 49
velipesonen
15.02.2011 21:32:20

hollmi-5: Melko free meininki :-) Soolossa oli hyviä juttuja paljon, mutta turhan pitkä se on kuunnella vain. Kuvan kanssa varmasti jaksaisi paremmin keskittyä.

Täytyypä ottaa ohjelmaan se dvd-materiaalin editointi ja konvertointi että miten se oikein tapahtuu. Vaikka onhan tuonne Youtubeen laitettu yli kahdenkin tunnin mittaisia pläjäyksiä, miten se sitten onnistuu? Tosin minä saisin epäonnistumaan senkin.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Vallu-Veke
16.02.2011 08:02:49
velipesonen: ....
- kosketuskohdan eli kosketusalan laajuus ja muoto
- kosketustapahtuman ajallinen pituus eli lautaseen kohdistetun voiman vaikutusaika
- kapulan symbaaliin aiheuttaman fysikaalisen voiman suuruus eli miten kovaa lyö; voima ja vaikutusaika yhdessä ovat fysikaalinen impulssi
...

Käsittääkseni tässä tuli Veliltä samalla teoreettinen selitys symbaalin rikkoontumisongelmiin, jos unohtaa laskuista vialliset tapaukset, jne...
Siis se, miksi joillakin menee symbaalit rikki ja toisilla ei.
Voima, massa,... ei selitä ongelmaa vaan se, miten paljon sitä voimaa siirtyy lyöntitapahtumassa symbaaliin ja miten paljon sitä palautuu esim. reboundina keppiin...?
Eli juuri tämä impulssinkaava (voima x vaikutusaika) on hyvin pitkälle se selitys.
Voimakkaasti voi lyödä, jos se voima palautuu symbaalin jousiominaisuuksien, kiinnityksen, lyöntitekniikan, jne. johdosta samantien keppiin tai suurimmaksi osaksi. Mutta jos se ei palaudu, menee voima symbaaliin kokonaisuudessaan tai liiaksi. Ja sitähän ne ei kestä.
:)
velipesonen
16.02.2011 08:19:12

Vallu-Veke: Käsittääkseni tässä tuli Veliltä samalla teoreettinen selitys symbaalin rikkoontumisongelmiin, jos unohtaa laskuista vialliset tapaukset, jne...
Siis se, miksi joillakin menee symbaalit rikki ja toisilla ei.
Voima, massa,... ei selitä ongelmaa vaan se, miten paljon sitä voimaa siirtyy lyöntitapahtumassa symbaaliin ja miten paljon sitä palautuu esim. reboundina keppiin...?
Eli juuri tämä impulssinkaava (voima x vaikutusaika) on hyvin pitkälle se selitys.
Voimakkaasti voi lyödä, jos se voima palautuu symbaalin jousiominaisuuksien, kiinnityksen, lyöntitekniikan, jne. johdosta samantien keppiin tai suurimmaksi osaksi. Mutta jos se ei palaudu, menee voima symbaaliin kokonaisuudessaan tai liiaksi. Ja sitähän ne ei kestä.
:)

Ei minulla ole peltien rikkoutumisesta muuta havaintoa kuin että jos sitä pellin heilahtelua lyönnin jälkeen jotenkin estetään niin silloin voi mennä rikki. Kädellä sammuttaminen ei tietenkään riko, se on eri asia, mutta jos esimerkiksi kiinnittää pellin telineeseen liian tiukasti ettei se pääse paljon heilumaan niin silloin hajoaa helpostikin. Teoriassa voisin kuvitella että jos peltejä survoo jäykällä niin että keppi jää asumaan peltiin kiinni ja vielä käyttää voimaa niin jostain samankaltaisesta voisi olla kysymys.

Eihän mikään symbaali oikeinkaan ripustettuna kestä kuinka kovaa hakkaamista tahansa, siinäkin voi käyttää järkeään että mille tasolle virittää oman maksiminsa, kyllä se muille soittajille yleensä riittää, ei mulle ole kukaan tullut koskaan sanomaan että soita kovempaa.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
MxS
18.02.2011 21:58:17
Mulla on 14" New Beatit setissä ja olis vähän meininki hommata toiset haikat jungle-/juniorisettiin. Yksi vaihtoehto on 13" New Beatit. Miten paljon se tuuman ero tekee eroa soundiin ja soittelutuntumaan? Jos ne on lähestulkoon samanlaiset niin tuskin päädyn sitten niihin.
moderndrummer88
18.02.2011 22:59:22 (muokattu 19.02.2011 09:49:51)
Yksiä 13" Avediksia oon soitellu ja ne oli ihan järkyttävät tuntumaltaan ja soundiltaan, niiden kanssa jotenkin oppi käsittämään mitä tarkoittaa huonotatsiset haikat.

E: Nimenomaan New Beatit oli nämä siis. Itse olen omistanut 14" New Beatit ja ne oli jo tosiaan huomattavasti mukavammat.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Ruutikallo
19.02.2011 00:36:22
velipesonen: mutta jos esimerkiksi kiinnittää pellin telineeseen liian tiukasti ettei se pääse paljon heilumaan niin silloin hajoaa helpostikin

Näinhän se on. Minä luovuin ylähuovista jokunen vuosi sitten kokonaan. Sattuipa eteeni duunista just eikä melkein sopivaa muoviputkea ständin koneistetun osan päälle. Sitä on nyt reservissä varmasti loppuiäkseni =)
Katkoin putkesta sopivan mittaiset niin, että siipimutteri kiristyy muoviputkea vasten, niin ettei symbaali extremekulmassakaan osu mutteriin.

Saattaa olla pelkkää omaa muka-hifi-fiilis-olotilaa, että symbaali soi vapaammin kuin ylähuovan kera, olkoot löysälläkin. Enpä tiedä, mutta näin minulla ja jääpähän varahuopia varastoon =)
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
hollmi-5
19.02.2011 07:32:15
moderndrummer88: Yksiä 13" Avediksia oon soitellu ja ne oli ihan järkyttävät tuntumaltaan ja soundiltaan, niiden kanssa jotenkin oppi käsittämään mitä tarkoittaa huonotatsiset haikat.

13" A-Customit oli minusta erittäin hyvät. Melko kevyet ja varsinkin avaus soundi kapulasoitossa oli tosi hyvä. Vaimeat poljettaessa ne kyllä oli, mutta ei muuta valittamista. 13" A-top ja Z-bottom-yhdistelmä oli karu. En pitkään jaksanut niitä kuunnella: Kiertoon.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Lucky 7
19.02.2011 15:44:53
13 K-custm dark on ollu yli 10 vuotta aktiivi palveluksessa, ja olen tykänny aivan mielettömästi. suhisee kivasti pikkusen rakosellaan, ja napsuu tiukasti kinni ollessaan. Esimerkiksi 14" newbeatteihin verrattuna volyymi on helpommin hallittavissa. Näillä on vedetty valssista rokkiin, mitä nyt sattunu kulloisenkin pändin soittolistalla olemaan.
TÄ?
6MurderDoll66
22.02.2011 16:12:04
Jaaha, kävi sitten hassusti tommosen meinl hcs 16" crashin kanssa, halki reunasta, halkeema karvan yli sentin pitkä..

Mitenköhän tuon korjais? Jyrsiä pala pois halkeeman kohalta, vai ottaa koko kehältä n 15mm pois? mitenköhän toi soi enää sitten jos 30mm lähtee halkasijasta?
markkuliini
22.02.2011 22:24:31 (muokattu 22.02.2011 22:25:43)

keitiiem: Perushommaa, eli teet noin kun sanoit taikka sitten poraat sen halkeeman pään. Jos sulla sorvi on käytössä niin voithan sä sen sorvata ajankuluks, toi ois sitten n. 15" lätty. Soundi muuttuu vähän pienemmäksi, mutta eipä ton käyttöarvo, tai tässä tapauksessa jälleenmyyntiarvokaan juuri muuttus.

Noh. Tuo halkeaman pään poraaminen ei juuri koskaan crash-symbaaleissa auta. Ensinnäkin siksi että halkeaman päätä ei yleensä näe kunnolla, vaan mikrohalkeama yltää pitemmälle, mitä päälle päin näyttää. halkeama jatkaa matkaansa porauksen toisella puolella ja yleensä sillä on haarakkeitakin.
Lisäksi porauskohtaan tulee tosi kova rasitus kun symbaaliin lyödään. Symbaalin resonoidessa ne halkeaman eri puolet aaltoilevat väkisinkin eri tahdissa, ja porauskohdasta lähtee uusi repeämä, koska porattu reikä on niin pieni. Niin ellei tässä siis tarkoitettu sellaista O-zone-crash tyylistä ison reiän porausta, joskin en tiedä miten sellainen toimii pellin reunassa.

Tuo pienemmäksi sorvaaminen on mun havaintojen mukaan vähän kehno keino. Symbaalin reuna ei ole enää tarpeeksi ohut ja symbaali ei enää syty. Lisäksi yleensä pihtaillaan sen leikkausmäärän suhteen, ja halkeaman pää jää vielä symbaaliin ja jatkaa leviämistään. Mutta mikäli symbaalista tekee vaikka haitsun alapellin, niin sitten paksu reuna ei ole niin paha juttu.

Mutta siis voit rohkeasti kokeilla, eihän tuolla enää juuri arvoa ole. Onnea matkaan, ja kerro miten kävi. :)

Itse suosittelisin pelkän halkeamakohdan leikkausta mahdollisimman pyörein kulmin, ja siitä tosiaan kannattaa ottaa pitemmältä mitä silmä halkeamaa näkee. Tällä tavoin pelastetut symbaalit saattavat vielä soida "ihan ok", ja ne ovat olleet ainoita mitä olen nähnyt, sekä kuullostavan symbaalilta, että kestävän pitkään.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
keitiiem
22.02.2011 22:28:59

Jep . Mutta kyseessä tuskin on nyt mikään keikkapelti niin ihan hyvin tolla treenailee jos sen saa sorvattua. Poraaminenkin pidentää ikää, vaikkei se siitä todellakaan ikuista tee. Mutta jos se sorvi kerta löytyy niin leikkauksen jälkeen sen reunan voi hioa ohuemmaksi siinä sorvissa..? Sitte se ois vielä ihan kelpo peli.
markkuliini
22.02.2011 22:32:45 (muokattu 22.02.2011 22:36:49)

keitiiem: Jep . Mutta kyseessä tuskin on nyt mikään keikkapelti niin ihan hyvin tolla treenailee jos sen saa sorvattua. Poraaminenkin pidentää ikää, vaikkei se siitä todellakaan ikuista tee. Mutta jos se sorvi kerta löytyy niin leikkauksen jälkeen sen reunan voi hioa ohuemmaksi siinä sorvissa..? Sitte se ois vielä ihan kelpo peli.

Miksi ottaa symbaalista liikaa tavaraa pois? Vain sen takia että symbaali olis pyöreä?
Anyway, voishan tästä alkaa vääntämään, mutta mä oon kuullut ihan hyvä kuuloisia, vain halkeaman kohdalta leikattuja, mutten yhtään hyvää pienemmäksi sorvattua. Tuon reunan ohuemmaksi sorvaamisen haluan nähdä ennenkuin uskon. Ei ole mitään helppoa hommaa se.

Poraaminen taas antaa lisäaikaa ehkä yhdet treenit. Se on ihan turhaa hommaa se...
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
hollmi-5
22.02.2011 22:54:28
Symbaalin pienentäminen voi onnistua. Jos kaareutuminen reunalta ei kokonaan katoa, saattaa symbaali soida oikeinkin hyvin. Mitä ohuempi ja isompi pelti, sen paremmin onnistuu. Jos kaarevuus symbaalin reunalta häviää, tulee soundista pelkkä kolahdus.

Sorvia hommaan ei tarvita välttämättä. Piirrä metalliharpilla symbaaliin uusi säde ja leikkaa kapaleikkurilla huolellisesti viivaa pitkin. Symbaalin reunat pitää hioa hienolla hiomakankaalla (180 ja 320) ja perään sitten vesihionta (400 ja 600) kiillottamaan reuna.
joonama
22.02.2011 23:08:32

Symbaalin pienentäminen saattaa myös epäonnistua... Itselläni on K 18" Crash/Ride, jota on pienennetty tuumalla (eli säteestä vajaa 13mm pois). Nätisti tehty. Ei ole tällaisenaan soundiltaan oikein mihinkään hyvä, mahdollisesti voisi toimia raskaan käden hevimiehellä krässinä (painoa tällaisenaan 1480g). En tiedä millainen tämä on ollut ennen sorvausta, arvaukseen perustuvaan mielikuvaan verrattuna soundi oli negatiivinen yllätys.

Ei ole rikkinäisistä pelleistä muita kokemuksia, mutta tämän perusteella palan leikkaus voisi olla varmempi keino, ehkä.
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
vanaha kettu
09.03.2011 18:14:00
Paisteen 602 Formula 20" medium ridestä rupesin etsimään sarjanumeroa. Sitä ei kuitenkaan pitkänkään syynäyksen jälkeen löytynyt. Onko kyseessä siis pre-serial yksilö? Pellissä on Paiste logo mustalla ja medium ride lukee punaisella. Leima on tälläinen:

http://www.drumatix.com/Cymbals%3B% … or%20Sale/Paiste60218Crash1Zoom.jpg
hollmi-5
09.03.2011 20:05:00
vanaha kettu: Paisteen 602 Formula 20" medium ridestä rupesin etsimään sarjanumeroa. Sitä ei kuitenkaan pitkänkään syynäyksen jälkeen löytynyt. Onko kyseessä siis pre-serial yksilö? Pellissä on Paiste logo mustalla ja medium ride lukee punaisella. Leima on tälläinen:

http://www.drumatix.com/Cymbals%3B% … or%20Sale/Paiste60218Crash1Zoom.jpg

Se on silloin ennen 1971 tehty. 602 sarja julkaistiin vuonna 1957.
vanaha kettu
09.03.2011 20:16:53
hollmi-5: Se on silloin ennen 1971 tehty. 602 sarja julkaistiin vuonna 1957.

Voiko tuosta päätellä mitenkään tarkempaa vuotta? Onko noi ennen vuotta 71 tehdyt arvokkaampia kuin uudemmat?
Veksi
09.03.2011 20:22:29 (muokattu 09.03.2011 20:24:41)
vanaha kettu: Voiko tuosta päätellä mitenkään tarkempaa vuotta? Onko noi ennen vuotta 71 tehdyt arvokkaampia kuin uudemmat?
Ei voi,Ovat ne !
hollmi-5
09.03.2011 20:45:01
Veksi: Ei voi,Ovat ne !

Ei voi. Eivät ole...

Kaikkein kalleimpia Paisten 602 symbaaleja ovat thin ja paper thin mallit ihan iästä riippumatta. Joku 11" splash on superharvinainen ja niistä ei kannata alle 200 euron luopua.

Jenkeissä isot sinileimaiset thinit maksavat toista tonnia.

http://instruments.shop.ebay.com/Mu … d=p3286.c0.m14&_sop=3&_sc=1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)