BigPapa 22.02.2011 16:08:32 (muokattu 22.02.2011 16:08:40) | |
---|
velsa: Mun korviin se tekee bluesista tietyissä raameissa vähän mielenkiintoisemman kuuloista!!!! Onko se parempaa vai ei on vain ja ainoastaan kuulijan korvista kiinni......joku tykkää,joku ei....... Itsekään en välitä semmoisesta tarpeettomasta itsetarkoituksellisesta "rajojen" venyttelystä......se on aika harvoin hyvän kuuloista ,mutta kyllä mun mielestä esim. juuri Matt Schofield ja Robben Ford & Larry Carlton tyylinen soitto on erittäin maukasta........mutta siis mun mielestä.......se ei siis tarkoita sitä että jonkun muun pitäisi ajatella samalla tavalla ko. asiasta!!!!! Eihän kaikki diggaa kaurapuurostakaan.......8D Kylläkai mummielestä se tyylitaju on se juttu just. Näillä mainitsemillas herroilla sitä on. Se sit että vedetään Z-mollia ihan vaan sentakia, että sitä vedetään on toinen juttu. Se on vähän niin, että näillä mainitsemillas herroilla on niin vahvat juuret bluesissa, että ne voi käsitellä sitä tyylitajuisesti jazzimminkin värein, sen menemättä överiksi. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
velsa 22.02.2011 16:10:44 | |
---|
BigPapa: Kylläkai mummielestä se tyylitaju on se juttu just. Näillä mainitsemillas herroilla sitä on. Se sit että vedetään Z-mollia ihan vaan sentakia, että sitä vedetään on toinen juttu. Se on vähän niin, että näillä mainitsemillas herroilla on niin vahvat juuret bluesissa, että ne voi käsitellä sitä tyylitajuisesti jazzimminkin värein, sen menemättä överiksi. Näin minäkin sen asian näen!!!!!! Kauas on pitkä matka........ |
BigPapa: Onks toi nyt sit ainoo oikee ja sallittu tapa täällä M.Netin roots-skabassa? Saatan olla hakoteillä mutta eikös juurikin se peruspentatonin ole se ainoo ja sallittu tapa millä pitäs vetää? Ainakin sillä pääsee pisteille. Ihme lokerointia kaiken kaikkiaan...mitä väliä sillä on jos yks tai pari kolme vetää vähän "sivuun" perinteestä? Ne vedothan, tai ainkin mun vetoni, esim sä ja latuska voitte suoraan ohittaa, ei tarvi kuunnella jos tietää mitä on odotettavissa, eikö? Ei mua haittaa yhtään. Tekeekös se bluesista jotenkin "parempaa"? Makuasia, mulle on ainakin pääasia saada soittaa just sen mukaan miltä itestä tuntuu, en mä ajattele asiaa noin. Mulle on ainakin henk.koht, mielenkiintosempaa kuulla joskus jotain muutakin kuin samoja lickeja perä perää, sama on sitten oman soitonkin kaa. Tai ainakin pyrkimys siihen että siinä olis jotain omaakin eikä vaan muilta kopsattuja ja opittuja lickeja. Jos skabassa on 15-20 sooloa ja kaikki samasta muotista, mitä järkeä? Jos tämä "omaehtoisuus" ei kerran sovi skaban muottiin niin ei mun ole pakko täällä pyöriä, soittaa saa muutenkin yllin kyllin. Vois oikeestaan vaikka alkaa treenaan soittamista tosissaan, toi Velsan linkki iski tajuntaan siinä määrin että noi soitu/harmoniahommat ois kiva osata kunnolla, ja oishan sitä muutakin treenaamista. Blueslickeja ainakin vois katella...heh heh. Väärät äänet on tietty eri juttu kun noi, mut niinkun sanottu niin blueskontekstissa ne kuullostaa vierailta. Siis sun mielestäsi pitäisi pitäytyä pentatonisessa maailmassa ja paikoin ikikuluneissa lickeissa jotka on soitettu jo miljoonaan kertaan? Sekö on bluesin syvin olemus, aina sitä samaa? Ei pysty tohon... Jazzissa ja jazzbluesissa taas suorastaan himoituilta. Että jazz skabakin on olemassa kai juuri sen vuoksi, että näistä ei tarttis kinata täällä, mikä on ihan helvetin tyhmää, siis se kinaaminen. Kuka täällä kinaa? Asioista voi ja saa olla montaa mieltä, kinaaminen ei johda mihinkään. Heh...sama hommahan on tuolla jazz-skabassa, jos joku soittaa liikaa vibraa tai on liian blues tai väärä saundi niin ei se oo jatsia...tuntus väki olevan vieläkin puritaanisempaa tuolla jazz-puolella paikoin. Miksi ihmeessä ei voitais antaa kaikkien soittaa just niin kuin itestä tuntuu, mulle on aivan sama jos joku ei ymmärrä tai pidä mun soitostani, joku kuitenkin näyttäs aina sillon tällön pitävän, se riittää mulle. No okei...ehkä mä vedin lievät herneet yhen "pikkujärvisen" mun harmoniatajuni vastaisista kommenteista muka "riitaisista" äänistä soolossani, tyhmää sinänsä, jokainenhan kuulee ja kokee asiat omalla tavallaan, joillekkin kaikki ohi pentatonisen ja kolmen soinnun on "jatsia", se siitä. |
BigPapa 22.02.2011 16:44:35 (muokattu 22.02.2011 18:35:56) | |
---|
WanhaWetäjä: Siis sun mielestäsi pitäisi pitäytyä pentatonisessa maailmassa ja paikoin ikikuluneissa lickeissa jotka on soitettu jo miljoonaan kertaan? Sekö on bluesin syvin olemus, aina sitä samaa? Ei pysty tohon... Noinko mä tossa oon sanonut? Miksi ihmeessä ei voitais antaa kaikkien soittaa just niin kuin itestä tuntuu Tätä minäkin ihmettelen. Jos skabassa on 15-20 sooloa ja kaikki samasta muotista, mitä järkeä? Onko näin joskus ollut? Jos tämä "omaehtoisuus" ei kerran sovi skaban muottiin niin ei mun ole pakko täällä pyöriä Eli tämä onkin se juttu? Omasta mielestäsi olet ainoa, joka soittaa täällä omaa juttuansa? Ai että, tosi hienoa. No okei...ehkä mä vedin lievät herneet yhen "pikkujärvisen" mun harmoniatajuni vastaisista kommenteista muka "riitaisista" äänistä soolossani, tyhmää sinänsä, jokainenhan kuulee ja kokee asiat omalla tavallaan, joillekkin kaikki ohi pentatonisen ja kolmen soinnun on "jatsia", se siitä. Jonka jälkeen sit vedit lievät herneet "isommanpikkujärvisen" kirjoituksista, joissa oli mainintaa Carltonin ja Fordin vahvoista bluesjuurista ja tyylitajusta, ja että siksi nämä pystyvät tyylitajuisesti laittamaan bluesiin jazzimpaakin väriä sen menemättä överiksi. Millä perusteella kuvittelet olevasi oikeutettu arvioimaan ihmisten musiikin kokemista ja pitämään sitä jotenkin vähäisempänä kuin omaasi. Ei mulla ainakaan olis kanttia kenenkään musiikin kokemista alkaa väheksymään ja luulemaan, että pitäydytään pentatonisessa musiikissa ja kolmessa soinnussa. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
velsa 22.02.2011 17:26:47 | |
---|
Älkää jaksako vanhat miehet........8D Musa on siinä mielessä eri juttu kun monet muut että siinä ei välttämättä asian osaamisella ole useinkaan mitään merkitystä kuulijalle......kuulija ei välttämättä erota niitä finessejä sieltä mitä soittaja on hieronut vuosikausia saavuttaakseen itseään tyydyttävän tason ko. hommassa!!!!! Eli tekeekö monimutkaisten harmonioiden oppiminen tai oppimatta jättäminen loppupeleissä siitä soittajasta sen parempaa tai huonompaa peruskuulijan korvissa vai ei, onkin toinen kysymys..... Vai onko homman ydin kanssasoittajilta saatu/annettu rispekti tai dissaus........ Yhtä totuutta tässä asiassa ei ole....... jos joku klaaraa kaiken tai ei mitään mut kuulija ei tajuu ......vots tö point??????? Kauas on pitkä matka........ |
vox10 22.02.2011 17:31:34 | |
---|
Makuasiat on kuin p-reikä...kaikilla on sellainen. Omat mieltymykset ja se millä kohtaa kehityksen polussa ollaan vaikuttaa siihen. Mun mielestä ns. general- arvostelun perusteita pitäis olla tyylitaju(vallitsevaan genreen) ja taimissa soitto. Puritaaneille hiemankin eksoottisempi ääni blues biisissä (vaikka biisin harmonia sitä suorastaan kerjää) on liikaa tai sitä ei ymmärretä...tai sitä ei haluta ymmärtää.OK,senkin voi pistää tavallaan omien mieltymysten piiriin. Mutta tuo taimissa soitto pitäisi olla yks tärkeimpiä kriteerejä soolonsoitossa. Täällä tuntuu useasti olevan tärkeämpää painaa mollipentatoonista niinkun ryssä pernavoita. Huom! Tämä ei ollut vihjailua & vittuilua ketään kohtaan. |
BigPapa 22.02.2011 17:33:08 (muokattu 22.02.2011 17:40:27) | |
---|
velsa: Älkää jaksako vanhat miehet........8D Musa on siinä mielessä eri juttu kun monet muut että siinä ei välttämättä asian osaamisella ole useinkaan mitään merkitystä kuulijalle......kuulija ei välttämättä erota niitä finessejä sieltä mitä soittaja on hieronut vuosikausia saavuttaakseen itseään tyydyttävän tason ko. hommassa!!!!! Eli tekeekö monimutkaisten harmonioiden oppiminen tai oppimatta jättäminen loppupeleissä siitä soittajasta sen parempaa tai huonompaa peruskuulijan korvissa vai ei, onkin toinen kysymys..... Vai onko homman ydin kanssasoittajilta saatu/annettu rispekti tai dissaus........ Yhtä totuutta tässä asiassa ei ole....... jos joku klaaraa kaiken tai ei mitään mut kuulija ei tajuu ......vots tö point??????? Täytys varmaan perustaa sellanen harmoniaskaba, että sais taustaan keksiä mitä v..ttumaisimpia harmonioita ja se kenellä on kaikkein laajin v..ttumaisuus aste harmonioissa, voittaa. Kaikenlaisen rytmin ja fraseerauksen ja nyanssit vois unohtaa ja vetää vaan sitä suurta harmoniaa sydämensä kyllyydestä. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Grugi 22.02.2011 17:33:18 | |
---|
Pieni muna ja iso sielu, ei siinä muuta tarvitse. Elkää ottako hyvät immeiset tätä niin vakavasti. SDMF |
BigPapa 22.02.2011 17:36:04 (muokattu 22.02.2011 17:43:08) | |
---|
vox10: Makuasiat on kuin p-reikä...kaikilla on sellainen. Omat mieltymykset ja se millä kohtaa kehityksen polussa ollaan vaikuttaa siihen. Mun mielestä ns. general- arvostelun perusteita pitäis olla tyylitaju(vallitsevaan genreen) ja taimissa soitto. Puritaaneille hiemankin eksoottisempi ääni blues biisissä (vaikka biisin harmonia sitä suorastaan kerjää) on liikaa tai sitä ei ymmärretä...tai sitä ei haluta ymmärtää.OK,senkin voi pistää tavallaan omien mieltymysten piiriin. Mutta tuo taimissa soitto pitäisi olla yks tärkeimpiä kriteerejä soolonsoitossa. Täällä tuntuu useasti olevan tärkeämpää painaa mollipentatoonista niinkun ryssä pernavoita.
Voihan se näin puritaaneille olla, en tiedä onko sellaisia täällä roots-skabassa. Pitää myös muistaa niin tärkeä duuripentatoninen mollipentatonisen ohella ja sitten ripaus kromaattisuutta niin sillähän jo pääsee aika pitkälle. Ja sitä taimia, sitäkin on niin monenlaista, on etteen ja taakse ja sille välille. tyylitaju(vallitsevaan genreen) No nii, kylläpä kyllä. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
BigPapa 22.02.2011 19:49:26 (muokattu 22.02.2011 23:04:35) | |
---|
Kuha: Päivän harmoonit. http://maihinnousu.net/s/11196 Tää on joku purilainen pentagooni harmonihormooni. Tähän kuuluu hymiö ja sellaista, ettei väärin ymmärretä laisin. Hienot harmoonit on Kuhalla. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
SikaSilu 22.02.2011 23:00:21 | |
---|
Jep jep... "Watch my back" sano kyttyräselkä... |
BigPapa 22.02.2011 23:03:07 | |
---|
SikaSilu: Jep jep... Oliks jotain? For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Epämuusikko 23.02.2011 10:34:30 (muokattu 23.02.2011 10:36:04) | |
---|
BigPapa: helvetin tyhmää, siis se kinaaminen. Mitä nuo viestisi sitten ovat? e: ja eihän harmoniantaju ole bluesista pois. viimeksi kun tarkistin niin blues oli tunne, ei sävelkielen rajoitteisuuden tuoma leima. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
BigPapa 23.02.2011 11:14:58 | |
---|
Epämuusikko: Mitä nuo viestisi sitten ovat? e: ja eihän harmoniantaju ole bluesista pois. viimeksi kun tarkistin niin blues oli tunne, ei sävelkielen rajoitteisuuden tuoma leima. Jos et ymmärrä mikä on keskustelua ja mikä kinaamista, niin syytön minä siihen olen. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
dieter 23.02.2011 11:15:36 (muokattu 23.02.2011 11:19:58) | |
---|
|
BigPapa 23.02.2011 11:19:36 (muokattu 23.02.2011 16:07:14) | |
---|
dieter: Mäkin tulen riitelemään krapulapäivänäni. Aivan helvetin turhaa narinaa jostain harmonioista sun muista. Etenkin, kun ottaa huomioon mistä tämäkin typerä kina lähti. WW:n vedossa ei ollut "vääriä" ääniä, harmonioita taikka mitään, mitä ei bluespohjaan saisi soittaa. Kaikki kaksitoista säveltä oktaaveineen ovat vapaasti kaikkien käytettävissä, eikä siihen voi olla mitään mussutettavaa. Soittaako Miles tossa bluesia vai ei? http://www.youtube.com/watch?v=5Asq4r42zwk No saahan niitä soittaa, ihan mitä tahansa ääniä voi soittaa ihan mihin tahansa taustaan, mutta kyllä tollaset jatsimmat meiningit rootsbluesissa kuullostaa vierailta. V-I-E-R-A-I-L-T-A! Vääristä äänistä en ole sanonut sanaakaan. Koittakaa pitäytyä asiassa vääntelemättä muiden sanomisia. Tuskin tämä on mussuttamista vaikka Herra Dieter kuinka haluaisi näin väittää. Miles soittaa niinkuin Miles soittaa ja siinäsuhteessa Milesin soitto on kuitenkin Jazzpainotteista. Nää herrat vetää hienosti: Carlton ja Ford http://www.youtube.com/watch?v=f64XZRRs0jA For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
dieter 23.02.2011 11:23:13 (muokattu 23.02.2011 11:24:39) | |
---|
BigPapa: No saahan niitä soittaa, ihan mitä tahansa ääniä voi soittaa ihan mihin tahansa taustaan, mutta kyllä tollaset jatsimmat meiningit rootsbluesissa kuullostaa vierailta. V-I-E-R-A-I-L-T-A! Vääristä äänistä en ole sanonut sanaakaan. Koittakaa pitäytyä asiassa vääntelemättä muiden sanomisia. Tuskin tämä on mussuttamista vaikka Herra Dieter kuinka haluaisi aukoa päätänsä. En toki halua aukoa päätäni. Enhän edes kirjoittanut sinulle tai kommentoinut tekstejäsi. Latuska90 sanoi WW:n ääniä riitaisiksi. Vieraat sävelet tuovat mielenkiintoa bluesiinkin, esim. mun korvaan tuossa linkissä Milesin sooloilu edustaa tyylitajuista pentatonista bluesia kromaattisilla mausteilla. Tästähän sinäkin kirjoitit aiemmin ja nyökkäilen rankasti! |
BigPapa 23.02.2011 11:26:54 (muokattu 23.02.2011 11:27:05) | |
---|
dieter: En toki halua aukoa päätäni. Enhän edes kirjoittanut sinulle tai kommentoinut tekstejäsi. Latuska90 sanoi WW:n ääniä riitaisiksi. Vieraat sävelet tuovat mielenkiintoa bluesiinkin, esim. mun korvaan tuossa linkissä Milesin sooloilu edustaa tyylitajuista pentatonista bluesia kromaattisilla mausteilla. Tästähän sinäkin kirjoitit aiemmin ja nyökkäilen rankasti! Joo no tässä meinaa välillä alkaa skraitta kärytä kun täällä tulee vaikka mitä vääntelemistä ja kääntelemistä, että sori - meni väärään osotteeseen. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
dieter 23.02.2011 11:30:58 | |
---|
BigPapa: Joo no tässä meinaa välillä alkaa skraitta kärytä kun täällä tulee vaikka mitä vääntelemistä ja kääntelemistä, että sori - meni väärään osotteeseen. Kyllä mä kirjoitin tuhmasti itsekin. Mutta minkäs krapulalleni enää voin :D Olisi kyllä hienoa kuulla enemmän muitakin soittimia kitaran lisäksi tässä kisassa. Missä ovat bluesharpistit, pasunistit, fonistit ja muut nistit? |
BigPapa 23.02.2011 11:31:35 | |
---|
dieter: Kyllä mä kirjoitin tuhmasti itsekin. Mutta minkäs krapulalleni enää voin :D Olisi kyllä hienoa kuulla enemmän muitakin soittimia kitaran lisäksi tässä kisassa. Missä ovat bluesharpistit, pasunistit, fonistit ja muut nistit? No sanos muuta. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |