Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi vahvistimesta kuuluu tv:n äänet?!
1 2
-nilikki-
19.02.2011 20:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs osaisko joku fiksu sanoa minkä takia mun behringerin mallintavasta kitaravahvistimesta kuluu telkkarin äänet.
En oo saanu sitä loppumaan vaikka oon roudaillu vahvaria ympäri kämppää ni se kuuluu koko ajan vaikkei oo ees oma televisio päällä, paitti ku kääntää kitarasta volume potikan kiinni ni se loppuu. Sama homma käy myös Line 6 Podin kanssa kun kytkee kitaran siihe kiinni ni alkaa tietokoneen kaiuttimista kuulumaan MTV3:n uutiset tai jotai muuta vastaavaa. Oiskohan mahollista että noi vermeet ottaa häiriötä jostain muualta esim. naapurin telkkarista kun näin kerrostalossa asun?
Auttakaa hyvät ihmiset jos tiiätte jotain tämmösestä ilmiöstä. Rupee kohta nimittäin korpeemaan nii että heitän kaikki sähkölaitteet ikkunasta pihalle.:/
 
Josid
19.02.2011 20:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tarkastaa kitaran häiriösuojaus ja tarvittaessa laittaa alumiini- tai kupariteippiä mikki- ja elektroniikkapoteroon. Vika voi myös olla huonossa kitarapiuhassa joka toimii paremmin antennina kuin signaalinjohtimena.
 
Klezberg
19.02.2011 20:57:56 (muokattu 19.02.2011 20:59:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeksi kun tämmöinen ongelma oli täällä käsittelyssä, syyksi paljastui naapurihuoneistossa ollut kuulovammaisen induktiosilmukka-kuulokoje -systeemi. Nykyisten tv-lähetystenhän ei pitäisi teknisestikään aiheuttaa tuommoisia, siis selkokielisiä, häiriöitä vaikka suojaukset olisivat kuinka pielessä. Toinen mahdollisuus on naapurilla käytössä oleva halpis-langaton kuuloke, niitä on kuulemma ollut am-moduloituja liikkeellä (koska tuommoinen selkokielinen häiriö lähes varmasti tarkoittaa että häiritsevän lähetyksen voimakkuus vaihtelee äänen mukaan, ts. lähete on amplitudimoduloitu).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
trih
19.02.2011 21:10:38 (muokattu 19.02.2011 21:12:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ilmottaa yle-virastoon, että tajuavat lähettää tv-lupamaksun.
 
Ja sit aiheesta. Ei pitäis olla mahdollista, ollaan digiajassa.
 
Edit
 
Naapuri ei tykkää sun soittoharrastuksesta niin on hankkinu vempeleen häiriköimään?
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Tawsky
19.02.2011 22:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kuuluu venäjää ja joskus jopa jotain thaita tai vietnamia. Se nyt ei varmasti ollut mikään uus juttu, mutta hauska niitä on seurata.
 
Klezberg
19.02.2011 22:06:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Mulla kuuluu venäjää ja joskus jopa jotain thaita tai vietnamia. Se nyt ei varmasti ollut mikään uus juttu, mutta hauska niitä on seurata.
 
Joo, nuo venäläiset ainakin ovat ihan oikeita radiolähetyksiä, siellä on vielä amplitudimodulaatio käytössä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
qtm
19.02.2011 22:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikä tahansa diodi toimii tasasuuntaajana voimakkaille radiolähetyksille.
Häiriösuojausta täytyy parantaa.
Saattaahan tuo johtua hetkellisesti myös vallitsevasta auringon aktiivisuudesta, suuresta auringon pilkkujen määrästä....
 
SirElwood
19.02.2011 22:21:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Mulla kuuluu venäjää ja joskus jopa jotain thaita tai vietnamia. Se nyt ei varmasti ollut mikään uus juttu, mutta hauska niitä on seurata.
 
Ettei olis ihan vaan kiinaa? Meinaan kun china radio international lähettää nykyisin vanhalla porin keskiaaltoasemalla ohjelmaa taajuudella 963kHz. Kuuluu hirmuisen hyvin esim. vanhalla putkiradiolla.
 
Tawsky
19.02.2011 22:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Ettei olis ihan vaan kiinaa? Meinaan kun china radio international lähettää nykyisin vanhalla porin keskiaaltoasemalla ohjelmaa taajuudella 963kHz. Kuuluu hirmuisen hyvin esim. vanhalla putkiradiolla.
 
Se voi olla että se on sitä. Minä en noita kieliä kauheen hyvin erota toisistaan, mutta sellaista joikumista se on niin oletin vain. Ehkä se on kiinaa.
 
Se on jännä että toi mun pieni Blackstar toistaa noita radioita paljon useemmin, mutta nyt kun on marsun stäkki niin venäjää kuuluu vaan silloin tällöin. Aika harvoin.
 
Klezberg
19.02.2011 22:54:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qtm: mikä tahansa diodi toimii tasasuuntaajana voimakkaille radiolähetyksille.
Häiriösuojausta täytyy parantaa.
Saattaahan tuo johtua hetkellisesti myös vallitsevasta auringon aktiivisuudesta, suuresta auringon pilkkujen määrästä....

 
Diodi toimii tasasuuntaajana, mutta tasasuuntauksen seurauksena kuuluu ääni ainoastaan jos radiotaajuinen signaali on amplitudimoduloitu (eli ääni on koodattu lähetyksen voimakkuuteen). Kotimaiset radio- ja tv-lähetykset eivät sellaista käytä, mutta ainakin kuulovammaisille tehdyt induktiosilmukat käyttää ja mahdollisesti jotkut luvattomat halvat langattomat kuulokkeet saattavat käyttää. Ja jos naapurilla on tuommoinen värkki, niin aika vaikea on suojata omat laitteet niin hyvin ettei häiritsisi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
SirElwood
19.02.2011 22:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Diodi toimii tasasuuntaajana, mutta tasasuuntauksen seurauksena kuuluu ääni ainoastaan jos radiotaajuinen signaali on amplitudimoduloitu (eli ääni on koodattu lähetyksen voimakkuuteen). Kotimaiset radio- ja tv-lähetykset eivät sellaista käytä, mutta ainakin kuulovammaisille tehdyt induktiosilmukat käyttää ja mahdollisesti jotkut luvattomat halvat langattomat kuulokkeet saattavat käyttää. Ja jos naapurilla on tuommoinen värkki, niin aika vaikea on suojata omat laitteet niin hyvin ettei häiritsisi.
 
Paikalliselta radioamatöörikerholta voisi ehkä kysellä apuja jos oikein kovasti häiritsee elämää. Ja ellei siis tavanomaiset kitaran häiriösuojaukset ja laadukkaat piuhat auta.
 
Klezberg
19.02.2011 23:06:29 (muokattu 19.02.2011 23:26:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisempi keskustelu vastaavasta aiheesta http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=15&t=190968&o=60&#p9631839
 
Tuo vasta virkisti muistiani että jos kyseessä on tuommoinen induktiosilmukka, se ei edes ole radiotaajuinen värkki vaan suoraan audiotaajuudella toimiva "muuntaja" jolla ääni siirretään kuulokojeeseen, kts. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_induction_loop
 
Siinä ei radiotaajuisen häiriön suojauskonstit auta. Tietysti voi yrittää minimoida häiriön indusoitumista... mutta siinä törmätään siihen että kitaran mikit on tehty nappaamaan magneettikentän vaihteluita.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
mika78
20.02.2011 11:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleen kun joskus aikoinaan meillä oli himassa tollanen induktiosilmukka. Silmukka oli alakerrassa ja mun huone ylhäällä. Sen signaali oli niin voimakas että mun hifikaiuttimista tuli niiden lähettämä ääni vaikka mun stereot ei ollu edes päällä. Sehän tarkoittaa että se on ottanut jotenkin suoraan elementin magneettiin. Kerrostalossahan tälläinen vois käydä myös naapurien välillä, vaikka aloittajan tapauksessa se ei ihan noin voimakas ole, jos kerran laitteiden täytyy olla päällä. Naapuriltahan voisi kysyä kiertääkö silmukka koko asuntoa vai ei, ja jos kiertää kokonaan, niin riittäisikö pelkkä olohuone/tvhuone. Saattaahan niissä silmukoissa olla myös joku lähetystehonsäätö?
ps. Jos on hyvät välit naapuriin, niin kysy josko hommais langattomat kuulokkeet=). Varmaan ei moni silmukankäyttäjä tajua että se kuuluu muuallekkin ja langattomat kuulokkeethan ajaa just saman asian.
 
Alfauros
21.02.2011 07:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kun näyttöruutu olisi niin monipuolisia laitteita ;)
 
ras ta far i
22.02.2011 09:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa vielä muutama vuos sitten tampereen telakalla kuulu jukeboksi musiikit kitarakamoista kun avas kitaran volumee, molemmilla kitaristeilla sama homma. Onneks ei keikan aikana ollu jukeboksi soimassa. Sittemmin tilanne on korjattu.
 
Prog Man
20.03.2011 21:15:08 (muokattu 20.03.2011 21:15:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilitko laittaa säröä?
:)
 
Sampok
29.03.2011 09:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina on itselle tullut vastaan monenlaisia jänniä ilmiöitä pa-laitteiden kanssa. Kitarani nappaa usein laulua ja koskettimia viereisen treenikämpän mikseristä. Kerran treenikämpän yläkerrassa oli jonkinlainen juhlatilaisuus menossa, ja heillä käytössä ollut langaton mikki nappasikin meidän laulut alakerran treenikämpästä. Meillä siis ei ole minkäänlaista langatonta systeemiä käytössä, lähettimenä nuo mikserivahvistimet näyttäsivät toimivan siitä huolimatta :D
 
jypae
29.03.2011 14:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun marshallin vahvistin tahtoo myös toistaa naapurin TV;n ääniä, tosin vain sillon kun vääntää reverbin täysille. Vaikka omistankin "laatu" piuhat ja lisäsin häiriösuojaukset jousikaiun koteloon niin ei auttanut sivuääniin, plussana tuli että kaiku voimistui..
 
let the guitar do the talking
Tawsky
29.03.2011 15:04:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jypae: Minun marshallin vahvistin tahtoo myös toistaa naapurin TV;n ääniä
 
No täähän on hyvä vaan. Kiertääköhän paljonkin lakia jos et maksa tv-lupaa?
 
krishabang
30.03.2011 08:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa väsäisit semmosen faradayn häkin ja laittaisit sen vahvistimen siihen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «