Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lakan poisto vanhasta pillistä.
1
jouni-K
19.02.2011 13:06:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve vaan.
 
Olkoon tämä samalla vaikka esittäytyminen, kun en ole aiemmin kirjoitellut.
Olen siis aloitteleva saksofonin soittelija, ja mulla on parikin vanhaa amerikkalaista tenoria.
Toinen on Connin "new wonder 1" C-melody vuodelta 1921, se on kunnossa oleva peli ja soi soittotaitoihin nähden mainiosti.
Toinen taas on projektimielessä hankittu "Kingston", eli Martinin stenciloima "Handgraft"-malli jostain about 1935.
Mekanismit kingstonissa toimii ok, ehkä pientä öljyilyä vailla, mutta tabsit pitää uusia. (mitä ne tabsit muuten on suomeks?)
Torven lakkapinta on surkea. Ei siis pidä ymmärtää väärin, tarkoitus ei ole raiskata sitä lakkaamalla uudestaan, tämmöisessä lakka saisi ollakin kauhtunut. Tässä on vaan niin, että vehjas on kait lakattu paukkupullosta vanhan päälle säilyttäen patinat yms. Nyt sitten muovilakka hilseilee vanhan sellulakan(?) päältä ja näyttää törkeältä.
Martinit kait on tunnettuja huonosta lakastaan, joten mun ratkaisu olisi kaikki pois ja antaa pillin patinoitua arvoiseensa uskottavuuteen. Olisi hyvä sauma tehdä homma, kun ne tabsit pitää jokatapauksessa uusia.
 
Ja se kysymys: Olen joskus lukenut jostain, ehkä tältä palstalta, että lakan saisi poistettua suolavedellä. Pitääkö paikkansa? Nitromors tietysti käy mihin vaan, siis se maalinpoistoaine, mutta sen käyttö on muodoista johtuen hankalaa. Mutta jos upottaisi kylmästi vaan ammeeseen, jossa lämmintä suolavettä. Toimisiko?
 
Ja toinen kysm: Ne tabsit, saako suomesta jostain hyviä järkevään hintaan, vai tilaanko muualta? Mitään kiinalaisia en aio laittaa, kun soitinkaan ei ole kiinassa käynyt. Vähän olen katellut sellasia "Roo-padseja" MusicMedicilta. Vois olla hyvät ja näyttää valkoisina aika hauskalta pikkuhiljaa tummuvassa soittimessa..
 
Joo tiedetään, on aika outo tapa aloittaa soittoharrastus rakentamalla soitin, mutta se on mun tapa, aloitin esimerkiksi moottoripyöräilyn rakentamalla parista laatikollisesta romuja 1940-luvun moottoripyörän. Pahinta mitä voi sattua, on että soitin ei koskaan valmistu, tai en koskaan opi sillä soittamaan. Korkealta siis ei voi pudota :-)
 
Kiitos mielenkiinnosta niille, jotka jaksoivat lukea edes kysymykseen saakka. Ja erityinen kiitos mahdollisista vastauksista.
 
***jouni-K
 
saxfreak
19.02.2011 17:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Kyselet, miten lakka lähtee vanhasta saksofonista. Tekisi mieli vastata vanhalla viisaudella, että se lähtee vain kulumalla. Muitakin keinoja tosin on. Itse olen poistanut lakan 30-luvun Buescherista auton jarrunesteen avulla. Kokeilin kyllä aluksi kaupasta saatavalla lakanpoistoaineella, mutta heikolla menestyksellä.
Jarrunestettä (dot 4) levitin siveltimellä pienelle alueelle ja annoin sen vaikuttaa tunnin pari. Aine pehmentää lakkaa senverran, että se lähtee sopivalla lastalla kaapien. Ei kyllä erityisen helposti.
On tietysti käytettävä työkalua, joka ei vaurioita messinkipintaa. Santsikolojen putsaamisessa on avuksi pienoisporakone ja messinkiharja.
Suolavesikylpyä en ole kokeillut. Sitä en suosittele, koska se voi pilata jouset, jos suolaa jää jousenreikiin.
 
terv Saxfreak
 
jouni-K
19.02.2011 18:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Hei hyvä pointti nuo jouset! olenkin miettinyt, että mitään ruostuvaa tuossa ei näytä olevan, kun ruuvitkin on messinkiä, mutta unohdin jouset. Vois olla hyvä vinkki tuo jarruneste, sehän tunnetusti on paha maalipinnoille, mutta ei kuitenkaan vahingoita tai aiheuta korroosiota metalleille.
 
Toi Nitromorskin kyllä tehoaa, olen kokeillut, mutta on aika vaivalloista just esim. lastan kanssa päästä joka paikasta poistamaan. Harjaaminen ois hyvä, mutta aine on sen verran styrkkiä myrkkyä iholle ja silmille, että ei uskalla ajatellakaan. Roiskuis kuitenkin harjatessa. Sama ongelma on kyllä tuossa jarrunesteessäkin...
 
Kiitti vinkistä enivei, pannaan harkintaan. Muitakin ideoita ja etenkin kokemuksia kuunnellaan.
 
***jouni-K
 
V1lleK
20.02.2011 11:36:08 (muokattu 20.02.2011 11:37:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei ole kokemusta lakan poistamisesta fonista mutta olen seuraillut joitakin aiheesta käytyjä keskusteluja, joista tässä muutama Lontoon kielellä:
 
Homemade tips for stripping lacquer?
http://cafesaxophone.com/showthread … ripping-lacquer&highlight=stripping
 
Delacquering a saxophone, It's not that bad!!
http://forum.saxontheweb.net/showth … -not-that-bad!!&highlight=Stripping
 
Ja sitten niitä suosituksia tyynyistä:
 
Pad recommendations
http://cafesaxophone.com/showthread.php?3887-Pad-recommendations
 
First time pad replacement
http://forum.saxontheweb.net/showth … time-pad-replacement&highlight=pads
 
(Muoks: Korjasin kirjoitusvirheen)
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Murgo
20.02.2011 13:37:13 (muokattu 20.02.2011 13:41:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä poistin tuosta omasta Weltklangistani ( http://s273.photobucket.com/albums/jj240/Murola/Weltklang/ ) spraymaalin pari vuotta sitten juuri NitroMorsilla, lähti muutamalla käsittelyllä ihan vain sutimalla myrkkyä pintaan, antamalla vaikuttaa jonkin aikaa ja huuhtelemalla runsaalla kuumalla vedellä, hankaamista ei siis tarvittu. Viimeisen huuhtelun jälkeen kuivaus paineilmalla ja hiukan öljyä jousiin. Sotku ja liuottimenkäry on kyllä melkoinen joten ihan kylppärissä/keittiössä en hommaan rupeaisi, itse tein työpaikan korjaamohallissa.
 
Toki lakka saattaa messinkipinnassa istua lujemmassa kuin hopeoinnissa, en tiedä. Väittävät tosin että nuo kaikkein vanhimmat lakat lähtisivät jopa jo kuumassa vedessä liottamalla.
 
"tabseista" en ole koskaan kuullut fonin yhteydessä puhuttavan, oletan että tarkoitat tyynyjä eli "pads"? Niitä (ja muitakin tarvittavia tavaroita) saa mm. sinunkin mainitsemaltasi MusicMedicilta tilaamalla, rahtikulutkin ovat pinehköille lähetyksille kohtuulliset. Kengurunnahkaiset "roopadit" ovat kuulemma hyviä mutta eivät ehkä jämäkkyytensä takia kaikkein helpoimpia asentaa ainakaan aloittelijalle, "pelivaraa" on kuulemma sovituksessa vähemmän kuin pehmeämmillä malleilla. Itse käytin ko. firman "precision padejä" omassa barskassani ( http://s273.photobucket.com/albums/jj240/Murola/Berg%20Larsen/ ), en tosin vaihtanut kaikkia, vain n. puolet tyynyistä, loput olivat vielä käyttökelpoisia. Yleensä torven yläosan tyynyt hapertuvat ja kovettuvat ensimmäisinä koska niihin joutuu soitettaessa eniten kosteutta.
 
Suosittelen kahlaamaan läpi esim. SaxOnTheWeb-sivuston "sax repair and maintenance"-osastoa sekä MusicMedicin ja Stephen Howardin nettisivuja. Kannattaa myös hankkia joku alan kirja, ainakin mainitun Stephen Howardin kirjoittamaa ja Haynesin kustantamaa Saxophone manualia ( http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/ … eId=10001&productId=49601&langId=-1 ) voi suositella, siinä on kansantajuisesti (ainakin mikäli englannin luetunymmärtäminen on hanskassa) ja hyvillä kuvilla selitetty tärkeimmät työvaiheet ja paljon muuta foneihin liittyvää. Tyynyjen vaihtoon liittyy paljon muutakin kuin niiden irrottaminen ja uusien kiinnitys, koneiston säädöt menevät myös käytännössä uusiksi joten niihin on perehdyttävä jos hommaan aikoo ryhtyä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jouni-K
20.02.2011 16:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, sori, padseista oli tietty kysymys :-)
 
Hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Torvea tarkastellessani on vain käynyt ilmi, että täähän taitaakin olla kullattu, josta sitten perusmatsku on kulunut ja kukkinut paikoin esiin. Siihen sitten päälle nuo aiemmin mainitut lakkasotkut. Eli ei tästä taida tullakaan sellasta "hienostuneesti patinoitunutta", vaan mieluumminkin kovassa käytössä kulunut "rottatorvi", jos tommonen ajoneuvomaailman termi on sopivaa tässä yhteydessä.
Sopii ehkä jotenkin soittajankin tyyliin... Lakat lähtee kuitenkin ja puhdistelen liikkuvat. Ylipäätään laite on tällä hetkellä ikäänkuin kauttaaltaan tahmea, joten myös joku mieto yleispuhdistusainekylpy on tarpeen.
 
Kiitos taas ja tota "tapsi"-asiaa :-) :-) täytyy katella tarkemminkin kuin pelkkien materiaalien suhteen. Eikä kirjakaan tietysti varmaan haittaisi.
 
***jouni-K
 
ZaGaali
20.02.2011 23:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta!
 
Tuosta lakan poistosta suolavedellä niin se toimii.
 
Ensimmäinen juttu mitä tarvii tehdä on purkaa koko foni. Kaikki irti. Jouset saa jättää paikoilleen, mutta ruuvit kannattaa purkaa.
Isoon saaviin jonka vuoraa sisäpuolelta foljopaperilla tai fonin rungon ja sitten vettä ja merisuolaa sekaan.
Antaa olla rungon siellä vaikka yön yli niin lakat on veks.
Mä en ihan tasan tarkkaan tiedä miksi lakat lähtee pois, mutta syy on varmaan samankalainen kuin hopeaesineiden puhdistamisessa. Tai siis se perustuu jotenkin samaan juttuun.
Kun rungon ottaa pois suolavedestä, tarvitsee rungon vain huuhdella erittäin hyvin käsittelyn jälkeen, ettei suolavesi jää häiritsemään myöhemmin (ruuvien ja jousien ruostuminen, koneiston jumittuminen)
Ja jousien ei pitäisi ehtiä ruostumaan tuossa ajassa, tai itseasissa oikeastaan ikinä.
Nehän ovat vedettyä pikaterästä ja kestävät kovaa käyttöä. Ikinä en ole missään soittimessa nähnyt ruostuneita jousia, ehkä ruuveja on muutama näkynyt.
 
Mutta tuollainen kaiken näköinen kemikaalien kanssa tekeminen on jotenkin musta kyseenalaista. Tai siis tarkoitan, että kokeile ensin tuota lakan poistamista suolavedessä, koska et häviä siinä yhtään mitään. Suosittelisin ainakin näin.
 
Muutenkin nämä uusien pillien lakka on jo niin kovaa (ilmiesesti jonkin näköistä pulverilakkaa) ja on levittynyt tasaisena kerroksena koko soittimen ympärille, niin todennäköisesti sellaista lakkaa on todella vaikea poistattaa.
Mutta tuollainen lakkapinta joka on tod näk perinteisesti kastettu lakkaan, pitäisi olla aika helposti poistettavissa.
 
..ja vielä henk koht mielipide. Älä poista lakkoja. :)
Iso homma jälkeenpäin kun yrittää jälkeenpäin ottaa tummentumia ja hapettunutta jälkeä pois.
Mutta jos otat lakan pois suosittelen menemään varaosa-kauppaan ja ostat jotain kunnon vanhaa kovaa autovahaa ja vahaat rungon operaation jälkeen. Estää hapettumat, mutta ei ole ikuinen. Mut ehkä voi kestää neljä-viisi vuotta.
 
-ZaG
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
jouni-K
21.02.2011 18:33:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"...Mä en ihan tasan tarkkaan tiedä miksi lakat lähtee pois, mutta syy on varmaan samankalainen kuin hopeaesineiden puhdistamisessa. Tai siis se perustuu jotenkin samaan juttuun."
 
***Tää on varmaan sellanen elektrokemiallinen tapaus. Joskus olen kuullut kromia, nikkeliä, yms metallipinnoitteita poistetun teräskappaleista, esim. auton, tai motskarin osista uudelleenkromaamista varten siten, että vesiastiaan laitetaan suolaa ja sitten kappale, josta pinnoite tulisi poistaa sekä joku toinen raudan kappale, johon on johdettu sähkövirta esmes auton akusta. Sitten akun toinen napa kytketään käsiteltävänä olevaan kipaleeseen ja HUMPSIS! Kromit ja nikkelit on siirtynyt siihen toiseen kappaleeseen. En vain muista, kuinka päin navat tulisi olla, miinus vai plussa käsiteltävässä kappaleessa.
Kuka tekee tämän ekana fonilleen? :-) Mun tapauksessa tämä olis tietty hyvä siinä tapauksessa, että haluaisin eroon myös siitä rujosta ja kulahtaneesta kultauksesta. Mutta se on kyllä sen verran PUNK, että se saa jäädä. Enkä kyllä uskaltaisi muutenkaan.
 

"..ja vielä henk koht mielipide. Älä poista lakkoja. :)
Iso homma jälkeenpäin kun yrittää jälkeenpäin ottaa tummentumia ja hapettunutta jälkeä pois."
 
***En poistaisikaan, jos lakka olisi alkuperäinen, mutta kuten alunperin kerroin, on ameriikanserkku vetäissyt paukkupullokerroksen koko komeuden päälle ja nyt se "uusi" lakka oireilee. Tummentumista ei ole huolta, ideana olisikin antaa torven vaan tummua pikkuhiljaa, tuollainen ajan kanssa syntynyt patina on törkeen hienoa. Toiset tietty tykkää tosi kiiltävistä jutuista, eikä siinä mitään hienoja nekin on, mutta tästä fonista ei vaan mitenkään sellaista enää saisi. Paitsi uudella kultauksella. Silloin pitäisi kai rututkin oikoa...
 
Anteeksi pitkä ja mielikuvituksellinen vastaus.
Niin ja ennen kaikkea kiitos kokemuksesi jakamisesta!
***jouni-K
 
ZaGaali
21.02.2011 23:37:12 (muokattu 21.02.2011 23:39:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

***Tää on varmaan sellanen elektrokemiallinen tapaus. Joskus olen kuullut kromia, nikkeliä, yms metallipinnoitteita poistetun teräskappaleista, esim. auton, tai motskarin osista uudelleenkromaamista varten siten, että vesiastiaan laitetaan suolaa ja sitten kappale, josta pinnoite tulisi poistaa sekä joku toinen raudan kappale, johon on johdettu sähkövirta esmes auton akusta. Sitten akun toinen napa kytketään käsiteltävänä olevaan kipaleeseen ja HUMPSIS! Kromit ja nikkelit on siirtynyt siihen toiseen kappaleeseen. En vain muista, kuinka päin navat tulisi olla, miinus vai plussa käsiteltävässä kappaleessa.
Kuka tekee tämän ekana fonilleen? :-) Mun tapauksessa tämä olis tietty hyvä siinä tapauksessa, että haluaisin eroon myös siitä rujosta ja kulahtaneesta kultauksesta. Mutta se on kyllä sen verran PUNK, että se saa jäädä. Enkä kyllä uskaltaisi muutenkaan.

 
Pakko vähän tarkentaa sillä olen itse pinnoitus alalla töissä ja kromaamon huoltaja. :)
 
Kyseessä ei todellakaan ole irtikeitto.
Suolavedellä ei kyllä kromipintaa saa pois vaan suolahapolla.
Suolahapolla poistetaan vain erittäin paksut pinnoitteet, koska se on metallille erittäin raju.
Meillä on töissä käytössä ihan rikkihappoirtikeitto joka toimii kationina (välittäjänä) ja irtikeitettävä kappale toimii anodina (-) ja (muistaakseni haponkestävä) toimii katodina (+). Ja kromi/nikkeli ei tartu katodeihin, vaan se laskeutuu sakkana pohjalle.
Kyseinen irtikeitto on "hellä" irtikeitettävälle kappaleelle, mutta kyllä siltikin kappaleet tarvitsee hioa ja kiillottaa uudelleen.
 
Kromaus, hopeointi, kultaus, nikkelöinti jnejnejne tapahtuu toisinpäin.
(Edit. tottakai silloin anodina toimii esim kuparoinnissa kupari anodit, kationina toimii kuparisulffaatti ja katodina kromattava kappale.)
 
Mutta jos pistät soittimen rungon suolaveteen niin ei se varmastikaan irtikeitä pinnoitetta.
 
*Ajattelisin enemmänkin niin että messingille käy samoin kuin hopealle, eli oksidi kerros häviää ja samalla myös oksidikerrokseen kiinnittynyt lakka irtoaa.
Itse messingille ei tapahdu muuta kuin puhdistuu.*
 
-ZaG
 
*Pelkkää mututuntumaa
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
jouni-K
22.02.2011 00:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Meillä on töissä käytössä ihan rikkihappoirtikeitto joka toimii kationina (välittäjänä) ja irtikeitettävä kappale toimii anodina (-) ja (muistaakseni haponkestävä) toimii katodina (+)."
 
***Hienoa, löytyi tietoa. Muistelisin kuitenkin, että joku tee-se-itse-mies olisi keitellyt jotain pinnoitteita irti osista autotallissaan ihan suolavedessä mainitulla tavalla "sähköisesti". Ei olisi eka kerta, että muistaisin väärin, eikä eka kerta, että olisin tullut huijatuksi. No en lähde kokeilemaan...
 

"Ajattelisin enemmänkin niin että messingille käy samoin kuin hopealle, eli oksidi kerros häviää ja samalla myös oksidikerrokseen kiinnittynyt lakka irtoaa.
Itse messingille ei tapahdu muuta kuin puhdistuu."
 
***No, tässähän se ei sitten auta, koska suurinta osaa laitteen rungosta peittää kultaus, jonka se ameriikanurpo on lakannut yli. Kultaanhan ei oksideja kait muodostu, eli lakka on kiinni itse kullassa ja tiukassa? Lakalla ei ole ilmeisesti kuviteltukaan suojattavan kultausta, vaan kohdat, joista kultaus on kulunut puhki on ilmeisesti kiillotettu, että ero materiaaleissa olisi mahdollisimman huomaamaton ja sitten lakattu, että kiilloitetut kohdat eivät hapettuisi. Ovat vaan sittenkin tummuneet lakan alla. Vaikea selittää, sori...
 
Mutta iso kiitos vaivannäöstä. Tuota suolakylpyä taidan koettaa.
 
***jouni-K
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «