Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Windows7 ja hommat kusee??
1 2 3
tomaattiorava
21.02.2011 20:43:01 (muokattu 21.02.2011 20:43:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä ihme nyt voi olla vialla?
Laitettiin justiinsa Windows7 XP:n tilalle ja tänään rupesin asentamaan noita musaohjelmia uuestaan.
Nyt jostaan syystä hommat pyörii tosi huonosti.
Jos vaikka sound forgella tai reaperilla toistan mitä tahansa tiedostoa, niin toisto pätkii. Ihan kuin koneesta loppuisi hönkä kesken.
Sääsin äänikortin asetuksista latenssit todella suurelle jolloin asia parani. Mut silti, jos mulla on jotaan muita ohjelmia päällä, niin pätkimistä esiintyy. Elikkä aika toivotonta ois yrittää työskennellä entiseen malliin, jossa fruity loopsista tulee biitti ja forgessa on recci päällä kun nauhottelen riffejä.
Mikä tässä oikeen kusee? Jotaan sound forgea oon käyttäny täysin moitteetta joskus 10v sitte sen aikasella ihan paskalla tietokoneella, ja nytkö windows7 ja gigan keskusmuisti ei yhtäkkiä riitä?
 
Apuva!
 
E : Näköjään jotaan pöpöjä on koneelle päässy jota parhaillaan puhdistelen, mutta voiko pöpöt aiheuttaa moista?
 
gravehill
21.02.2011 21:01:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko äänikortissa ajurit ajan tasalla?
 
http://www.chaosresearch.de
tomaattiorava
21.02.2011 21:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gravehill: Onko äänikortissa ajurit ajan tasalla?
 
No hain viimesimmän ja asensin eikä vaikutusta....
 
Grugi
21.02.2011 21:12:42 (muokattu 21.02.2011 21:16:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virukset nyt voi tehä kaikenlaista mutta kuten tossa mainitsit niin windows 7 ja 1Gb keskusmuistia on vähä sama kun kerjäis verta nenästä :D Musakäytössä tuolla määrällä liikutaan siinä harmaalla alueella varsinkin kun alustana on Win7 ja mahdollisesti vielä joku virustorjunta. Ja vielä ne äänikortin ajurit kohdilleen eli valmistajan sivulta Win7 ajurit.
 
Sellanen tuli vielä mieleen että onko tää Win 7 sulla 32bit vai 64bit? Voipi tulla ongelmia jos ajelet 64bit käyttiksessä 32bit softaa, mutta siis tämä on vain mahdollista joten ei päde jokaiseen softaan.
 
SDMF
tomaattiorava
21.02.2011 21:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Virukset nyt voi tehä kaikenlaista mutta kuten tossa mainitsit niin windows 7 ja 1Gb keskusmuistia on vähä sama kun kerjäis verta nenästä :D Musakäytössä tuolla määrällä liikutaan siinä harmaalla alueella varsinkin kun alustana on Win7 ja mahdollisesti vielä joku virustorjunta. Ja vielä ne äänikortin ajurit kohdilleen eli valmistajan sivulta Win7 ajurit.
 
Sellanen tuli vielä mieleen että onko tää Win 7 sulla 32bit vai 64bit? Voipi tulla ongelmia jos ajelet 64bit käyttiksessä 32bit softaa, mutta siis tämä on vain mahdollista joten ei päde jokaiseen softaan.

 
Käsittääkseni 32bit ja ajurit asianmukaiset.
Mutta kyllä ihmettelen että ei pyöri kunnolla vaikka jossaan muinaisessa tietsikassa 10v sitte pyöris moitteetta.
Meinaatko että keskusmuistin tuplaaminen korjais asian?
Jokatapauksessa on suunnitteilla yhden lisägigan osto...
 
Grugi
21.02.2011 21:29:40 (muokattu 21.02.2011 21:30:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Käsittääkseni 32bit ja ajurit asianmukaiset.
Mutta kyllä ihmettelen että ei pyöri kunnolla vaikka jossaan muinaisessa tietsikassa 10v sitte pyöris moitteetta.
Meinaatko että keskusmuistin tuplaaminen korjais asian?
Jokatapauksessa on suunnitteilla yhden lisägigan osto...

 
Nyt pitää muistaa että puhutaan tietokoneista ja jos vertaat 10v vanhaa konetta nykyisiin ei niissä ole muuta samaa kuin nimi. Win7 suositus olis sen 1-2Gb RAM mutta mielummin reilusti enemmän ja tässä sitten vastaan tulee tuo 32bit järjestelmä eli melko turhaa laittaa koneeseen yli 4Gb muistia. Itse windows haukkaa jo ison osan tuosta 1Gb muistista ja kuten sanoin koneessa varmaankin rullaa virustorjunta joka sekin haukkaa oman osansa kuten muutkin sovellukset jotka taustalla rullaa.
 
SDMF
tomaattiorava
21.02.2011 21:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Nyt pitää muistaa että puhutaan tietokoneista ja jos vertaat 10v vanhaa konetta nykyisiin ei niissä ole muuta samaa kuin nimi. Win7 suositus olis sen 1-2Gb RAM mutta mielummin reilusti enemmän ja tässä sitten vastaan tulee tuo 32bit järjestelmä eli melko turhaa laittaa koneeseen yli 4Gb muistia. Itse windows haukkaa jo ison osan tuosta 1Gb muistista ja kuten sanoin koneessa varmaankin rullaa virustorjunta joka sekin haukkaa oman osansa kuten muutkin sovellukset jotka taustalla rullaa.
 
Mainitaan että tietokoneista puhuttaessa, meikäläiselle kannattaa vääntää asiat aika rautalangasta meinaan tietsikoiden fysiikasta ja henkimaailmasta mä en ymmärrä paljoo mitään.
Asioita vaikeuttaa se, että kaikilla niillä jotka asiasta tuntuvat jotain mymärtävän on yleensä melko ristiriitaiset mielipiteet.
Esim. yks kaveri väittää että 1GB pitäis riittää helposti tämmöseen touhuun...
Mutta jos mitään ohjelmia tai selaimia ei ole auki, CPU pyörii siinä 1-15% välillä, niin eikös siinä pitäs olla ihan tarpeeks jäljellä jotaan vaivasta reaperia pyörittämään?
 
Grugi
21.02.2011 21:47:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mainitaan että tietokoneista puhuttaessa, meikäläiselle kannattaa vääntää asiat aika rautalangasta meinaan tietsikoiden fysiikasta ja henkimaailmasta mä en ymmärrä paljoo mitään.
Asioita vaikeuttaa se, että kaikilla niillä jotka asiasta tuntuvat jotain mymärtävän on yleensä melko ristiriitaiset mielipiteet.
Esim. yks kaveri väittää että 1GB pitäis riittää helposti tämmöseen touhuun...
Mutta jos mitään ohjelmia tai selaimia ei ole auki, CPU pyörii siinä 1-15% välillä, niin eikös siinä pitäs olla ihan tarpeeks jäljellä jotaan vaivasta reaperia pyörittämään?

 
Noh juuh toki se Reaper tossa varmaan "pyörii" mutta kun sillä alat nauhoittamaan niin sitten se tilanne onkin jo tehonkulutuksessa toinen, varsinkin jos FL rullaa myös ja siinä läjä virtuaali-instrumentteja ja muuta. Prosessorin kuormitus ei ole sama kuin keskusmuisti eli vaikka prosessori kävisi 15% kuormalla voi muisti olla jo tapissaan.
 
Win7 minimisuositus on 1Ghz prosessori ja 1Gb RAM mutta ihan rehelliseti sanottuna tuolla muistilla ei pyöritä oikestaan muuta kuin itse windowsia.
 
SDMF
Antti1
21.02.2011 21:50:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Win7 minimisuositus on 1Ghz prosessori ja 1Gb RAM mutta ihan rehelliseti sanottuna tuolla muistilla ei pyöritä oikestaan muuta kuin itse windowsia.
 
Eipä ei. Kaikenmaailman virustutkien, nettiselaimen ja messengerin kanssa mulla pyörii 1,2gigassa käytetty keskusmuistimäärä. Giga on auttamatta liian vähän mihinkään käyttöön, kaksikin musahommissa ihan nippanappa.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
tomaattiorava
21.02.2011 22:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No melekosta, ei mulla ollu oikee mitää käsitystä et pelkkä käyttiksen vaihto vaatis noin paljon lisää muistia ylläpitääkseen totuttua työskentelyä.
 
No oisko sitte kone ihan hyvä jos tempasee sitte samantein neljään gigaan? Vai mimmonen koneremppa tässä sitte ois eessä?
 
Grugi
21.02.2011 22:05:59 (muokattu 21.02.2011 22:08:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No melekosta, ei mulla ollu oikee mitää käsitystä et pelkkä käyttiksen vaihto vaatis noin paljon lisää muistia ylläpitääkseen totuttua työskentelyä.
 
No oisko sitte kone ihan hyvä jos tempasee sitte samantein neljään gigaan? Vai mimmonen koneremppa tässä sitte ois eessä?

 
No siis tuo 32bit 7 kykenee siitä 4Gb:stä käyttämään sen 3,5Gb. Jos taas tahdot laittaa enemmän on syytä vaihtaa käyttis 64bit ja tietysti myös prosessorin tulee tukea tuota 64-bittisyyttä. Eli jos koneesi on niin vanha että prosessori ei tue 64-bittisyyttä on melko lailla parempi harkita uutta konetta jossakin vaiheessa musiikkihommia silmällä pitäen. Toki on mahdollista että tuon 4Gb laittamalla saat tuossakin koneessa homman pelaamaan. Voisit hieman katella vaikka task managerista että paljonko koneesi haukkaa keskusmuistia kun laitat kyseiset softat päälle.
 
SDMF
Antti1
21.02.2011 22:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohje vastaisuuden varalle: käytä koneella koneen komponenttien ikää vastaavaa käyttistä ja softaa, silleen vältyt ongelmilta. Uusimmille uusinta, vanhemmille vanhempaa.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Ukkovaari
21.02.2011 22:19:07 (muokattu 21.02.2011 22:28:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

32 bittinen käyttis ei kait tue yli 3 gigan ylimenevää muistia (korjatkaa jos olen väärässä). Ainakin tämä koskee aikaisempia win käyttiksiä.
 
Muisti on tänäpäivänä sen verran halvempaa että 64 bittinen käyttis on ihan hyvä valinta ja siihen suoraan 8 GT muistia, tosin sulla on 32 bittinen joten riippuen koneesta mikä sulla on voipi tuo 3-4 gigaa olla sitten se valinta muistimääräksi.
 
3 gigaa vaan on vähän hankala koko koska monissa koneissa emolla olevat paikat vaativat pareittain ne muistikammat eli käytännössä 2 x 2 kpl eli 4 muistikampaa tai sitten 2 kpl 2GT muistikampoja.
 
Mulla on 64bittinen Win 7 ja siinä on tähän mennessä toiminu kaikki 32 bittiset sovellukset, myös Protools LE 8 sekä FL studio ja ihan hyvin, tosin mulla on 8 GT muistiakin.
 
Ainakin Protools suosittaa että käyttis on eri kovalevyllä kuin itse Protools, tosin mulla nämä ovat saman kovalevyn eri osioilla ja homma toimii (tosin paremmin toimisi jos olisi kaksi kovalevyä ;-) )
 
Parit vinkit:
 
- Jos sulla on hyvä virustorjunta/palomuurisofta mutta myös wintoosan oma palomuuri päällä eli molemmat niin ihmeessä tuo wintoosan oma pois, koska ne voivat plokkia toisiaan ja näin mm. pöpöt eivät jää kiinni kun toinen tunnistaisi mutta toinen blokkaa sen tiedon menon toiselle.
- lisäksi kaksi softapalomuuria hidastaa
 
Virustorjunnalle myös voi tehdä ns. ohituksia eli kertoa mitä se skannaa ja mitä ei eli jos mahdollista niin kerro virustorjunnalle ettei skannaa sun musantekosoftan kansiota kun sitä käytät (skannaa ainoastaan siihen tuleva verkko/nettiliikenne).
 
Kun virustorjunta ei skannaa musantekosoftaa niin se nopeuttaa aika tavalla.
Mutta virustorjuntaan tehtäessä ohituksia kandee aina miettiä mitä on tekemässä eli oltava varovainen ettei jätä skannaamatta vaikkapa verkko/nettiliikennettä.
 
Jos sulla on ylimääräisiä softia päällä kuten messenger tai muu mitä et tarvi kun väännät musaa niin pois päältä, eli kaikki turha mitä et käytä vie kuitenkin sitä prossun aikaa ja näin ollen hidastaa koneen toimintaa.
 
Jos sulla on windowsin automaattinen päivitys päällä ja tuohon win7:aan tulee useammin päivityksiä kuin XP:n niin kerro asetuksissa että aina tuoreista päivityksistä tulee sulle ilmoitus mutta voit itse päättää asentaako ne, koska jos sä teet musaa ja wintoosa päivittää siellä taustalla niin aivan varma että hidastelee.
 
Kaikissa musasoftissa on myös itessään asetuksia jotka kandee tarkistaa kuten mitä ajuria käytetään esim. ASIO jne., ongelmia voi mm. tulla siitä, että käytät kahta softaa ja ne käyttää eri ASIO ajuria ja jos softat ns. toimii kimpassa voi homma olla tuskastuttavaa tai ei toimi jne. joten kandee käydä asetukset huolella läpi.
 
Äsken oli just jotain muutakin mielessä mutta katos kuin pieru saharaan.
Kirjoittelen lisää mitä mieleen tulee kuhan muistan.
 
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua sulle.
 
Edit:
 
En tiedä miten olet koneesi asentanut kun puhuit että on aikaisemmin ollut XP siinä eli lyhyesti seuraavaa:
 
- älä päivitä XP:tä win7:aan vaan tee ns. puhdas asennus niin että tuo XP ekaks on poistettu (näin ainakin meillä töissä työkoneissa tehdään jos tarve vaihtaa XP:sta Win7:aan).
 
Kun asennat koneen niin seuraava järjestys ja varotoimia:
 
Ota vanhasta käyttiksesta talteen kaikki tarvittavat kuten tiedostot, asetustiedostot jne. ja laita varmistuksiin josta saat ne takas. ja sitten vasta alat uuden asennukseen.
 
- verkkopiuha koneesta irti ennen uuden käyttiksen asennusta
- ekaksi asennetaan käyttis
- tokaksi asennetaan virustorjunta/palomuurisofta
- mahdolliset muut turvasoftat kuten vaikkapa Malwarebytesin Anti-Malware, Adaware ym.. (huom. näillä tarkoitan näitä spywaresoftan skaannajia ja estoohjelmia ei toista virustorjuntaa).
- sitten vasta verkkoon kone ja päivitykset päälle
 
Meinaan jos kone asennetaan siten, että verkkopiuha on päällä sitten asennat käyttiksen (niin ei kerkiä välttämättä kissaa sanoa kun on paskat sisällä, tämä on vähän tietysti onnesta kiinni jne. mutta varmuus ei venettä kaada), netistä kun ilman kunnollista palomuuria voi paskat tulla sisälle todella nopsaan, tosin wintoosan palomuurin pitäis noin estää sisälle tuleva paskasofta).
 
- vielä loppuun että älä käytä kahta softapalomuuria, näin on suositus ollut jo vuosia eikä se ole vieläkään muutunut.
 
Kirjoitan taas lisää jos mieleen tulee.
 
Grugi
21.02.2011 22:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipas taas asiaa mikä toki hyvästä :D Win7 pystyy käyttämään sen n.3,5Gb muistia joten ihan turvallisesti voi sinne lykätä sen 4Gb. Pro Tools asiasta olin lukevinani niin että Pro Tools nauhoitukset olisi hyvä tehdä eri kovalevylle eli kyllä käyttis ja Pro tools saa olla samalla levyllä. Itse en ole huomannut ongelmaa vaikka kaikki samalla kovolla rullaa tosin en ole kokeillut mitää massiivisia sessioita nauhoitella jolloin voisin kuvitella että tulee kovon rajat vastaan.
 
SDMF
mattim
22.02.2011 08:26:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No melekosta, ei mulla ollu oikee mitää käsitystä et pelkkä käyttiksen vaihto vaatis noin paljon lisää muistia ylläpitääkseen totuttua työskentelyä.
 
No oisko sitte kone ihan hyvä jos tempasee sitte samantein neljään gigaan? Vai mimmonen koneremppa tässä sitte ois eessä?

 
Minulla on käytössä 3 vuotta vanha masiina, johon olen päivittänyt win7:n muutama kuukausi sitten. Muistia systeemi haukkaa browserin (Firefox) ollessa käynnissä aika tarkasti gigan verran. Reaper nappaa 30 megaa, joten voisi kuvitella 2 gigan riittävän aika pitkälle.
 
Matti
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
tomaattiorava
22.02.2011 09:35:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukkovaari:
 
Kaikissa musasoftissa on myös itessään asetuksia jotka kandee tarkistaa kuten mitä ajuria käytetään esim. ASIO jne., ongelmia voi mm. tulla siitä, että käytät kahta softaa ja ne käyttää eri ASIO ajuria ja jos softat ns. toimii kimpassa voi homma olla tuskastuttavaa tai ei toimi jne. joten kandee käydä asetukset huolella läpi.

 
Tää on yks minkä kanssa tulee vähän onkelmia. Eli jos mulla on forge ja reaper päällä yhtäaikaa ja otan forgen esille, niin se pirulainen herjaa "The ASIO sample rate is not supported by one of the USB interfaces. Please check your sync settings in the control panel."
Eli mitäköhän tää suomeks meinaa?
 
Grugi
22.02.2011 10:06:39 (muokattu 22.02.2011 10:07:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Tää on yks minkä kanssa tulee vähän onkelmia. Eli jos mulla on forge ja reaper päällä yhtäaikaa ja otan forgen esille, niin se pirulainen herjaa "The ASIO sample rate is not supported by one of the USB interfaces. Please check your sync settings in the control panel."
Eli mitäköhän tää suomeks meinaa?

 
Eli kun sulla on käynnissä 2 sovellusta joista molemmat koittaa käyttää ilmeisetikkin samaa äänikorttia/interfacea niin säädäppä molemmista softista se samplerate samaksi. Vaikka 44.1kHz 16bit ,tuo virheimoitus kertoo että koitat käyttää ei tuettua sampleratea (=Näytteenottotaajuus) Eli tarkista että softien ja äänikortin hallintapaneeelissa on kaikissa sama asetus (44.1kHz 16bit)
 
SDMF
JoeHans
22.02.2011 10:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon onnistut jo sillä pienentään muistin käyttöä, että karsit kaikki ylimääräset taustaprosessit pois. Onnistuupi esim. sillä tavalla, että kirjotat komentoriville, tai Win7 ohjelmahakuun "msconfig" ja painat entteriä. Tuolta voit sitten ruksia pois käytöstä kaikkea ylimäärästä roskaa mitä käynnistyy Windowsin yhteydessä. Kannattaa kuitenkin aina tarkistaa esim. googlella ettet vahingossa ruksi tärkeitä taustasovelluksia veks. Itsellä Win7 firefoxin kera vie 570mt muistia.
 
Heavyä Rovaniemen malliin: Intervention
mattim
22.02.2011 12:05:34 (muokattu 22.02.2011 12:07:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Paljon onnistut jo sillä pienentään muistin käyttöä, että karsit kaikki ylimääräset taustaprosessit pois. Onnistuupi esim. sillä tavalla, että kirjotat komentoriville, tai Win7 ohjelmahakuun "msconfig" ja painat entteriä. Tuolta voit sitten ruksia pois käytöstä kaikkea ylimäärästä roskaa mitä käynnistyy Windowsin yhteydessä. Kannattaa kuitenkin aina tarkistaa esim. googlella ettet vahingossa ruksi tärkeitä taustasovelluksia veks. Itsellä Win7 firefoxin kera vie 570mt muistia.
 
Totta turiset. Buuttasin koneeni huvikseen Gigan muistilla ja vain yhdellä ytimellä käyntiin. Windows näemmä sovittaa käyttämänsä muistin käytettävissä olevan muistin mukaan.
 
http://www.dvdplaza.fi/galleria/sho … cessor-1024-mem-and-reaper/cat/1043
 
Reaper toimi takertelematta myöskin tässä tapauksessa.
 
Koneessani on käynnissä koko liuta taustaprosesseja, mm pahamaineinen Nokian OVI, sekä useta työpöytä "Gadgetteja"
 
Matti
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
tomaattiorava
22.02.2011 12:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan offtopiccina, minkä verran muistia mylly keskimäärin tarttis jos siitä meinaa siirtää teräväpiirtokuvaa telkkariin?
Näytönohjain ei oo mikää huippu mutta pitäis olla tarpeeks tehokas.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «