Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran nauhojenpäiden viilauksesta
1 2
VIPMetal
21.02.2011 21:56:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Olis Gibsonin LP:n nauhojen päitä tarve hieman viilailla, tuntuvat otelaudan reunassa. Kiitos Kenraali Talven. Mulla on hommaan jo valmiina tämmönen (en tosin tiedä käytetäänkö sitä edes siihen):
http://www.thomann.de/fi/goeldo_ws045_fretboard_guard.htm
 
Kaksi moniosaista kysymystä:
 
1. Mikä viila olis hyvä? Tämmönen on ilmeisesti loistava, mutta:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … File.html?actn=100101&xst=3&xsr=531
 
Onko joku tilaillut tuolta Stewmacistä sillä halvemmalla Postal-Air tavalla? Tuleeko ne kotiin asti vai kuinka?
 
2. Oisko jotain ohjetta tohon hommaan?
 
Parit juutuubi videot katselin aiheesta, mutta jäi semmonen mietityttämään, että miten sieltä saa reunalta sen ohuen kannan myös viilattua? Se nauhan reunan pyöristäminen varmaan onnistunee. Entäs se kiillotus?
 
Ajattelin, et tää ois hyvä ottaa nyt haltuun, kun aikanaan yhden kitaran hioskelin, toimi muttei välttämättä paras jälki ollut siinä. Tossa nyt tuli näköjään enemmänkin kysymyksiä, mutta..
 
Kiitos avusta!
 
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
kojones
21.02.2011 22:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon vedellyt hiomasienellä kaulan suuntaisesti, hyvä on tullut.
 
Eli tuommoisella http://webshop.industriacenter.fi/tuotekuvat/270x270/3M_hiomasieni.jpg
 
VIPMetal
21.02.2011 23:06:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mä oon vedellyt hiomasienellä kaulan suuntaisesti, hyvä on tullut.
 
Eli tuommoisella http://webshop.industriacenter.fi/tuotekuvat/270x270/3M_hiomasieni.jpg

 
Mites siinä tuo otelauta? Ottaako damagea?
 
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
kbrown
22.02.2011 00:36:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä suojasin kaulan maalarin teipillä ja pyöristin ihan työkalukaupasta saatavalla neulaviilasetillä.
 
Tuota mainitsemaasi fretboard guardia käytetään, kun nauhojen kruunua viilataan. Ei siis päiden viilaamiseen.
 
-- // K
1275 A+
22.02.2011 08:20:35 (muokattu 22.02.2011 08:24:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä viila olis hyvä? Tämmönen on ilmeisesti loistava, mutta:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … File.html?actn=100101&xst=3&xsr=531
 
Onko joku tilaillut tuolta Stewmacistä sillä halvemmalla Postal-Air tavalla? Tuleeko ne kotiin asti vai kuinka?

 
Maanantaina kun tilaa niin loppuviikolla to/pe on kuljetusliike ovella. Ikävä kyllä meillä päin tulostaan ilmoittamatta. Kannattaa seurata kuljetus liikkeen sivuilta paketin kulkua, siitä näkee koska paketti on toimitus matkalla.
Ja tuo viila on hyvä. Viime tilauksen yhteydessä tuli tuo ja monta muuta hommattua. Todella hieno hampainen viila. Tekee hyvän jäljen.
Jos ostat jonkun viila sarjan, niin en suosittele halpakauppojen viiloja, ovat karkea hampaisia ja muutenkin hampaiden laatu vaihtelee koko viilan matkalta.
 
Niin ja se ohut kanta, tolla mainitsemalla viilalla nauhan kulman mukaan varovasti ettei mene "lihoille" ja kun siihen tuppaa jäämään sellainen jämä, niin itse olen varovasti painanut mattoveitsen terällä sen irti. Tarpeeksi ohut niin menee kyllä.
Tapoja on varmasti monia.
 
http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/
Kämis
22.02.2011 09:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...
 
Onko joku tilaillut tuolta Stewmacistä sillä halvemmalla Postal-Air tavalla? Tuleeko ne kotiin asti vai kuinka?

 
mä olen aina (4 kertaa) tilannut sillä halvemmalla kyydillä ja ovat tulleet noin 10 päivässä. Lähipostista on pitänyt hakea seuraavana päivänä, kun ei ole postiluukusta mahtunut.
 
olen myös pitänyt tilaukset alle tuon alv-rajan joten en ole joutunut tullipostiinkaan.
 
okabass
22.02.2011 10:15:47 (muokattu 22.02.2011 10:54:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos puu on kutistunut ja nauhanpäät ovat tulleet esiin, paras viila on n. 20-25 cm hienohampainen lattaviila tai hyvä kivi. Ja vedot kaulan pituussuunnassa. Se vaan vaatii tuntumaa, ettei mene otelautaan tai että viila/ kivi on oikeassa kulmassa. Toi pieni viila on hyvä nauhojen päiden viimeistelyyn, mutta ei itse oireeseen.
Mielestäni: jos joudut kysymään ko. asiaa, jättäisin Gibsonin viilailun ammattimiehelle.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
varakeef
22.02.2011 10:23:15 (muokattu 22.02.2011 10:25:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kbrown: Minä suojasin kaulan maalarin teipillä ja pyöristin ihan työkalukaupasta saatavalla neulaviilasetillä.
 
Innostuin ja vetelin viime yönä testimielessä ilman mitään suojausta sellaisella lättänällä markan timanttiviilalla. Tuli jäljet myös puuhun, mutta ne hioin sitten pois sellaisella Stewmacin hiomatyynysetillä (karkeudet 1500:sta 12000).
 
Loistotuote... kun karkeuksissa pääsi johonkin puoleen väliin, kaulan reuna alkoi suorastaan kiiltää, sileä kuin vasta-ajeltu leuka. Kun huomasin, että muuten kaula on suorastaan matta, tein saman käsittelyn (ilman timanttiviilaa toki) koko kaulalle. Sairaan hyvä tuli.
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … Mesh_Soft_Touch_Finishing_Pads.html
 
(...ei ollut kyllä Gibsoni, vaan satasen kaula telelle...)
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
VIPMetal
22.02.2011 11:05:05 (muokattu 22.02.2011 11:09:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos asiallisista vastauksista. Kitarakamapuolella olis varmaan tullu, että osta ESP. =)
 
Tuolta Stewmacilta olis vaan niin paljon tilattavaa, että pitäis ottaa sitte sillä halvemmalla ja hitaammalla toimitustavalla ilman ALVia. Ilmeisesti Euroopan puolella ei oo vastaavia viiloja tarjolla?
 
Kyllähän tässä pohtinut olen sitä, että kun en asiasta mitään tiedä, että josko veisi vaan Gibbonin liikkeeseen, mutta myös jos tämmöisen ns. pikkuhomman saisi itsekin tehtyä. Jos opettelis työpaikan Squierilla ensin... =) Ilmeisesti se kuitenkin maksaa sen 70€ liikkeessä. Mutta mutta... ei tota Lespaa viittis kyllä pilatakaan. hmm...
 
Varmaan sen kannan hiominen siinä eniten arveluttaa, teipillähän ne noita suojaa, mut et miten sen kannan saa puun tasalle? En aivan ymmärtäny tosta ylemmästä esimerkistä sitä mattoveitsihommaa.
 
Entäs kannattaako ennemmin odottaa toiseen talveen ennen kuin tekee nauhojenpäiden hionnan (itse/liikkeessä)?
 
e: Toi pieni viila on hyvä nauhojen päiden viimeistelyyn, mutta ei itse oireeseen.
???
 
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
wilo
22.02.2011 12:10:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Tuolta Stewmacilta olis vaan niin paljon tilattavaa, että pitäis ottaa sitte sillä halvemmalla ja hitaammalla toimitustavalla ilman ALVia. Ilmeisesti Euroopan puolella ei oo vastaavia viiloja tarjolla?
 
Kopsasin Stewmacin sivuilta tuotteen nimen fret end dressing file ja laitoin sen hakusanaksi ebayhin. Euroopasta löytyi nämä:
http://cgi.ebay.ie/Fret-end-dressin … -file-guitar-and-bass-/130475870984
http://cgi.ebay.ie/Set-Five-Fret-dr … Files-guitar-and-bass-/130459533047
http://cgi.ebay.ie/Fret-File-Guitar … t-Fret-file-Fret-wire-/250760480107
 
Tossa on paria erilaista. Hintaa on enemmän kuin Stewmacin viilalla, mutta voi olla että toimitus olis nopeempaa.
Mun kokemusten mukaan ainakin pienten kamojen toimitus on nopeampaa Englannista kuin Saksasta, koska Englannin kama tulee lentokoneella.
 
okabass
22.02.2011 12:21:31 (muokattu 22.02.2011 12:37:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal:
 
Entäs kannattaako ennemmin odottaa toiseen talveen ennen kuin tekee nauhojenpäiden hionnan (itse/liikkeessä)?
 
e: Toi pieni viila on hyvä nauhojen päiden viimeistelyyn, mutta ei itse oireeseen.
???

 
Ei kannata odottaa.
 
Niin siis kuivuus kutistaa kaulapuuta, ja metallinauhaa taas ei. Eli nauhan päät tuntuvat keljuilta käteen. Nauhat on paras viilata esim. lattaviilalla (kaulan pituussuuntaan) lyhemmiksi. Tuolla pikkuviilalla on hyvä viimeistellä nauhan "kruunun" päistä terävyys (lattaviilalla viilaamisen jälkeen) pois.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
e0700719
22.02.2011 12:45:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensikis sanotaan näin että tuon hintaista kitaraa, jossa on bindingit kaulassa ei kannata lähteä itse räpläämään, jos vähänkin tuntuu ettei tiedä mitä tekee.
 
Jos kuitenkin tietää....
Itellä on hinohampainen 2 hakkuinen viila josta on leikattu sellainen 7cm pitkä pala. Se on sit liimattu saman pituiseen noin 2 cm leveään vaahterapalikkaa ja viilan päät on pyöristetty vähä niinku suksen kärjet. Sillä oon vedelly ja hyvä tulee. Lopuks oon ottanu 3mm paksun kumiläpyskän jonka päälle voi kietoa erilaisia hiomapapereita, sen taittelee sit kaksin kerroin, että se muodostaa poimun ja pyyhkii ees taas kaulan pituus suunnassa kallistettuna haluttuun kulmaan. Bindingin vois suojata esim alumiiniteipillä, ei mene niin helmposti rikki ku maalarinteippi.
 
varakeef
22.02.2011 12:48:27 (muokattu 22.02.2011 12:50:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sieltä stewmacilta löytyy paljon hyviä, kuvitettuja ohjeita pikkuremppoihin ja isompiinkin.
 
Esimerkiksi tämä voisi soveltua, vaikka kyse onkin Vietnamissa käyneestä banjosta:
 
http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0122.html
 
Tässä ihan kitara:
http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0013.html
 
Edit: vissiin Lespa studiosta on kyse, kun nauhat ylipäätään voivat törröttää (reunalistaton kun on).
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
VIPMetal
22.02.2011 13:38:31 (muokattu 23.02.2011 18:48:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep kiitos avusta!
 
Tilasin nyt Stewmacilta tolla hitaammalla 37€ tuli kokonaishinnaksi, että pitäis läpäistä tulli. Toivotaan ja odotellaan kauanko menee. Tänään pitäis lähteä.
 
Tosiaan ei ole reunalistoja, Gibson Studio LP kyseessä. Otin mukaan tilaukseen noita hiomalappuja, eiköhän noilla saa homman hoidettua. Pitänee ostaa jotain hyvää teippiä millä peittää otelaudan? Ehdotuksia?
 
E: aa, tossa tulikin jo näköjään alumiiniteippi ehdotuksena. Jep, varmaan mikä tahansa vähän paksumpi teippi toimii. Kiitos.
 
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
1275 A+
22.02.2011 13:42:53 (muokattu 23.02.2011 09:47:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu taisin hiukan innostua kun itse puhun vaahtera otelaudallisesta kaulasta joka on lakattu ennen nauhojen asennusta. LP taitaa olla reunalistalla ja liekö niin vaarallista jos sitä joutuu hiomaan uudelleen. Tässä pieni kuva sarja omasta työtavasta vaahteraotelaudalla.
Ensin tietty pituus suuntaan niin että suojateipin pinta juuri ja juuri rikkoutuu. Sen jälkeen oon tolla mainitulla viilalla joka nauhan yksitellen käynyt läpi. Näin olen tehnyt useampaan kaulaan eikä ole valittamista ollut. Eikä myöskään jälkiä tullut.
Kuvassa myös tuo mattoveitsen terä, vähän epäselvä mutta kuitenkin. Siis kun viilaa tuohon suuntaan hankkii jäämään nauhan päähän pieni "parta" jonka poistan mattoveitsellä varovasti sahaamalla.
http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/nauhat/
 
Pieni lisäys vielä, kun katselin noita kirjoituksia ja linkkejä. Siis sulla on tuo nauhan jalka ulkona ja tietty nauhan pää. En huomannut että olit kirjoittanut, ettei lp:ssä ole reuna listaa. Kun olen kauloja tehnyt olen ottanut tavaksi katkaista jalkaa muutaman millin matkalta, ettei kutistumisen vuoksi ala törröttämään.
Nyt jos joku törröttää, niin se nauhan pää ja sen olen viilannut tolla mainitulla viilalla. Enkä kyllä keksi miksei sillä voi viilata myös sitä jalkaa.
 
http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/
VIPMetal
10.03.2011 13:31:36 (muokattu 10.03.2011 21:59:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, tilaus saapui postilaatikkoon kahdessa viikossa. Nauhojen päiden pyöristäminen oli tosi helppoa tuon viilan avulla, suosittelen kyllä kaikille. Samalla viilalla sain satulan päätkin pyöristettyä. Dunlopin Fret Polish liuskoilla kiillotin nauhojen päät, hyvä jälki tuli. Ihan kaapista löytyneellä maalarinteipillä peitin otelaudan. Gibson käy ja kukkuu nyt loistavasti. Positiivinen asiakaskokemus ensimmäisestä Ameriikan tilauksesta Stewmaciltä. Pitänee tilailla sieltä jatkossakin tavaraa.
 
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
e0700719
10.03.2011 17:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: No niin, tilaus saapui postilaatikkoon kahdessa viikossa. Nauhojen päiden pyöristäminen oli tosi helppoa tuon viilan avulla, suosittelen kyllä kaikille. Samalla viilalla sain satulan päätkin pyöristettyä. Dunlopin Fret Polish liuskoilla kiillotin nauhojen päät, hyvä jälki tuli. Ihan kaapista löytyneellä maalarinteipillä peitin otelaudan. Gibson käy kukkuu nyt loistavasti. Positiivinen asiakaskokemus ensimmäisestä Ameriikan tilauksesta Stewmaciltä. Pitänee tilailla sieltä jatkossakin tavaraa.
 
Hyvä homma että tuli kuntoon. Hyvää oon kuullu tuosta amerikasta tilaamisesta. Tuntuu että ne on jotenki palvelualttiita. Esim. ku tilasin explorerin piirustukset, myyjä oli laittanut mitat senteiksi kun katsoi että eurooppaan menee. Ite sain kokea tuon ystävällisen palvelun New Yorkissa viime kesänä kun kävin sielä. Sam Ashin kitarakaupas oli hyvä palvelu.
 
Tomtom
05.04.2013 12:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha, tulee vissiin oma enkka 756 päivää vanhan ketjun nostosta mutta Kirkan sanoin, antaa mennä vaan.
 
Vinkkiä kaivataan n 30v nailoniakkarin nauhanpäiden viilaukseen. Nauhat tuntuu pikkasen törröttävän tasaisesti koko kaulan matkalta. Passeli viila hoituu kyllä, maalarinteipillä suojaus, mutta ettäkö kaulan suuntaisesti pitää viilaaman?
 
Nauhat on ehkä just sen verran yläällä että teipin kanssa ei välttämättä viilalla irtoa nauhan ja kaulan liitoskohdasta juurikaan mitään. Noin hypoteettisesti mitä tapahtuu jos viilaa poikkisuuntaan kaulan pituussuunnassa? Ei kai tota nyt voi täysin ryssiä niinkään?
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Kefiiri
05.04.2013 13:45:53 (muokattu 05.04.2013 13:47:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Noin hypoteettisesti mitä tapahtuu jos viilaa poikkisuuntaan kaulan pituussuunnassa? Ei kai tota nyt voi täysin ryssiä niinkään?
 
Kyllä viilaus noinkin onnistuu. Pitää vaan olla tarkkana ettei kallistele viilaa, ettei tule jälkiä otelaudan reunaan nauhan viereen. Voi operaation tuolla tyylillä ryssiä kokonaankin, jos ruopii viilalla niin päin että nauhat nousevat otelaudasta ylös =D
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
Tomtom
05.04.2013 13:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: ... Voi operaation tuolla tyylillä ryssiä kokonaankin, jos ruopii viilalla niin päin että nauhat nousevat otelaudasta ylös =D
 
Totta ja näinhän mä sen olisinkin aloittanut että kiitos vaan. Mä ajattelin laittaa teipit reilusti nauhojen väliin kaulan reunan yli ja viilata jokaisen nauhan erikseen silläviisii että viila ei menisi kuitenkaan teipistä läpi (ja rouhisi tuota puuainesta).
 
Katotaan miten käy, kitarahan on oma eka akkari 80- luvun alkupuolelta eli hommaa ei saa tyriä..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «