Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko liian myöhä?
1 2
Kormesabz
19.02.2011 10:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittamisen noin 15 vuoden iässä?
Olen ihan ok pianisti, mutta piano ei ole kuulemma mikään suuri pohja saksofonille?
Onko jotain ns. puhallin soitinta joka on lähellä pianoa?
 
Kormesabz
19.02.2011 10:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittajaksi ja aloittaa sen noin 15 vuoden iässä?
Olen ihan ok pianisti, mutta piano ei ole kuulemma mikään suuri pohja saksofonille?
Onko jotain ns. puhallin soitinta joka on lähellä pianoa?
 
Sir Härö
19.02.2011 10:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskinpa koskaan on liian myöhäistä ottaa uusi instrumentti haltuun.
 
Pianoa lähinnä taitaa olla melodica ;)
 
baron
19.02.2011 11:29:07 (muokattu 19.02.2011 12:11:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kormesabz: Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittajaksi ja aloittaa sen noin 15 vuoden iässä?
Olen ihan ok pianisti, mutta piano ei ole kuulemma mikään suuri pohja saksofonille?
Onko jotain ns. puhallin soitinta joka on lähellä pianoa?

 
Mä oon jostain lukenut että jos haluaa "maailmantähdeksi" niin viulu pitää aloittaa muutaman vuoden iässä, piano alle kymmenvuotiaana mutta puhaltimilla ehtii vielä sun iässäsi.
 
Edit: Piano on hyvä pohja kaikille soittimille!
Mä oon pianon jälkeen vähän kokeillut saksofonia ja ainakin sormitukset helppoja, vaikeudet ihan muualla:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sergei Fallinen
19.02.2011 11:53:28 (muokattu 19.02.2011 11:54:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo ei puhaltimil mun käsittääkseni edes maailman huipulle päästäkseen tarvi alottaa viel vaippaiäs. Toisin kuin just viulul ja pianol. Ja voihan soittaminen olla kivaa vaikkei sit oliskaan uus Coltrane. Mut tietty jos on perfektionisti:)
 
kannattaa ottaa se puhallin mitä haluaa soittaa, tuskin se piano sen enempää auttaa yhtään missän, ja toisaalta taas siitä on aina tosi paljon hyötyä et osaa pianoa soittaa
 
Sax-pappa
19.02.2011 13:09:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kormesabz: Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittamisen noin 15 vuoden iässä?
Olen ihan ok pianisti, mutta piano ei ole kuulemma mikään suuri pohja saksofonille?
Onko jotain ns. puhallin soitinta joka on lähellä pianoa?

 
Ei toki ole liian myöhäistä. Pianosta on se hyöty, että nuotit on jo hallussa.
 
Zeeboo
19.02.2011 17:21:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kormesabz: Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittamisen noin 15 vuoden iässä?
Olen ihan ok pianisti, mutta piano ei ole kuulemma mikään suuri pohja saksofonille?
Onko jotain ns. puhallin soitinta joka on lähellä pianoa?

 
Komppia Baronille: piano on hyvä pohja mille tahansa soittimelle.
 
15V ei ole ikä, eikä mikään oikeastaan minkään soittimen aloittamiseen. Lapsitähteyshaaveet joutuu kyllä unohtamaan, mutta jos tähtäimessä on soittaminen ja siinä kehittyminen, niin anna palaa. Kaksi tuttua ovat vaihtaneen pääinstrumenttinsa kitarasta (!) tenorifoniin suht vanhana, ja kummastakin kehkeytyi varsin kovia soittajia. Istuipa toinen kotvan aikaa läänintaiteilijan jakkarallakin.
 
White men can't Monk
baron
19.02.2011 17:32:23 (muokattu 19.02.2011 17:35:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Komppia Baronille: piano on hyvä pohja mille tahansa soittimelle.
 
Joissain musiikkiopistoissa ne vaatii että soittimesta riippumatta jonkin verran opetellaan pianoa sivusoittimeksi.
Mark Levine kirjassaan "Jazz Theory Book" joka on tarkoitettu kaikkien soittimien soittajille sanoo että tää homma toimii parhaiten pianolla eli lainaa piano tai pyydä pianistikaveriasi näyttämään!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
marjak
20.02.2011 13:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kormesabz: Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittamisen noin 15 vuoden iässä?
Olen ihan ok pianisti, mutta piano ei ole kuulemma mikään suuri pohja saksofonille?
Onko jotain ns. puhallin soitinta joka on lähellä pianoa?

 
Aina kannattaa aloittaa jos siltä tuntuu! Joitakin raskaampia torvisoittimia ei kai edes saa aloittaa liian nuorena.
 
Komppaan minäkin, että pianon tai minkä vaan muun soittimen soitto antaa monenlaista pohjaa muille soittimille: on tietty hienomotoriikka kehittynyt eli nakit tottelevat, osaa lukea nuotteja ja noin yleensäkin on musisoinut.
 
Puhaltimissa asian pihvi ja suurin haaste on äänen tuottaminen ja hengitystekniikka, johon piano ei hirveästi apuja anna, ja niiden suhteen on kyllä vaikeuseroja eri soittimissa. Lisäksi sävelpuhtautta joutuu tarkkailemaan mikä pianistille on uusi juttu. Mutta rohkeasti vaan, treenaamalla ja hyvän opetuksen avulla oppii!
 
Huilu on puhaltimien helpommasta päästä, mutta nyt puhun vain omasta rajallisesta kokemuksesta (aloitin muuten sen myös 15-vuotiaana). Se helppous ja vaikeus puhaltimissa on myös yksilöllistä ja riippuu myös esim suun rakenteesta mikä kenellekin luonnistuu ja selviää lähinnä kokeilemalla.
 
Se, millaista musiikkia haluat soittaa, tietysti sanelee myös mikä soitin kannattaa valita. Foni on aika monikäyttöinen ja joissain muissa saa sitten enemmän käyttää luovuutta jos on esim bändihommiin kiinnostusta :)
 
baron
20.02.2011 14:59:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marjak: Huilu on puhaltimien helpommasta päästä, mutta nyt puhun vain omasta rajallisesta kokemuksesta
 
Kelle on, kelle ei:-)
Kun en huilusta saanut mitään ääntä niin kokeilin klarinettia ja saksofonia ja niillä sentään opin simppelit melodiat soittamaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Murgo
21.02.2011 06:56:41 (muokattu 21.02.2011 06:57:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kelle on, kelle ei:-)
Kun en huilusta saanut mitään ääntä niin kokeilin klarinettia ja saksofonia ja niillä sentään opin simppelit melodiat soittamaan.

 
Sama vika, huilusta en saa kuin epämääräistä pihisevää vinkunaa mutta fonista lähti ääni (ei tosin vielä siinä vaiheessa kovin kaunis) ihan ensiyrityksellä.
 
Eli taitaa olla aika yksilöllistä se "vaikeusaste", itse olen aina ollut siinä käsityksessä (jota kokemus eri foneista on vahvistanut, barskalla kuulostan jopa ihan hyvältä välillä kun taas sopraanolla aika kamalalta) että puhaltimissa pätee yleensä että mitä korkeaäänisempi soitin sitä vaikeampi se on soittaa siedettävällä soundilla.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Ventulus
21.02.2011 22:42:02 (muokattu 21.02.2011 22:49:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faktahan tosiaankin varmasti on se, että ihminen kehittyy anatomisesti oikeastaan melko samaa tahtia, riippuen tietenkin monista tekijöistä. Puhaltimissa päteekin se, että aloitusikä olisi mahdollisimman korkea (mutta oppimisen kannalta kuitenkin mahd. matala) - näin ollen keuhkot jne. olisivat varmasti mahd. kehittyneet ja soittaminen iisimpää. En lähtisi itse törkkämään kymmenvuotiaalle nassikalle minkäänlaista puhallinsoitinta.
 
"Always forgive your enemies - nothing annoys them so much." -Oscar Wilde
marjak
21.02.2011 22:50:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kelle on, kelle ei:-)
Kun en huilusta saanut mitään ääntä niin kokeilin klarinettia ja saksofonia ja niillä sentään opin simppelit melodiat soittamaan.

 
Niinpä, täällä toisinpäin. Kaverin huilusta lähti ääni kerralla kun jujun hoksasi. Klarinettia joskus kokeillessa puhkuin naama punaisena ja aika hiljaista oli. Hirveällä pusertamisella sai tuhautettua sitten "satu meni saunaan"-melodian haukkoen henkeä joka toisella nuotilla :)
 
Morphia
26.02.2011 01:31:51 (muokattu 26.02.2011 01:34:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kormesabz: Onko liian myöhä jos haluaa hyväksi saksofonin soittamisen noin 15 vuoden iässä?
 
Olen itse harkinnut myös saksofonin hankkimista ja soiton opettelua, ikää 27. :)
 
Ventulus: En lähtisi itse törkkämään kymmenvuotiaalle nassikalle minkäänlaista puhallinsoitinta.
 
Et edes nokkahuilua? ;D
 
How far can they control my mind?
Klezberg
26.02.2011 10:38:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marjak: Niinpä, täällä toisinpäin. Kaverin huilusta lähti ääni kerralla kun jujun hoksasi. Klarinettia joskus kokeillessa puhkuin naama punaisena ja aika hiljaista oli. Hirveällä pusertamisella sai tuhautettua sitten "satu meni saunaan"-melodian haukkoen henkeä joka toisella nuotilla :)
 
Siinä on ollut aloittelijalle liian jäykkä lehti ja varmaan suukappaleessa turhan iso rako. Kyllä fonin ja klarinetin saa soimaan kuka tahansa kylmiltään, jos on sopiva lehti ja suukappale ja joku vähän neuvomassa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Morphia
26.02.2011 12:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marjak: puhkuin naama punaisena ja aika hiljaista oli.
 
Didgeridoosta on myös mielenkiintoista yrittää saada ääntä aikan. :)
 
How far can they control my mind?
Ventulus
27.02.2011 16:51:04 (muokattu 27.02.2011 16:57:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morphia: Et edes nokkahuilua? ;D
 
Noh, sekin on vähän niin miten asian käsitti aikaisemmasta viestistäni..jos puhutaan hengityksen säätelystä jne. ei edes pikkunassikatkaan osaisi nokkista soitella välttämättä. Toki, ääntähän siitä saa huomattavasti helpommin, mutta ei nokkahuilu mikään helppo soitin ole sekään loppujenlopuksi. 8) Tietty, lahjakkaita poikkeuksia aina on!
 
"Always forgive your enemies - nothing annoys them so much." -Oscar Wilde
Morphia
28.02.2011 16:28:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ventulus: ei edes pikkunassikatkaan osaisi nokkista soitella välttämättä.
 
Heh, elän sellaisessa käsityksessä että nokkahuilu olisi ala - asteiden musiikkitunneilla aika yleinenkin soitin; paitsi tietenkin meidän pienessä maalaiskoulussa, jossa tyydyttiin kuorolauluun. :)
 
How far can they control my mind?
Ventulus
28.02.2011 19:19:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morphia: Heh, elän sellaisessa käsityksessä että nokkahuilu olisi ala - asteiden musiikkitunneilla aika yleinenkin soitin; paitsi tietenkin meidän pienessä maalaiskoulussa, jossa tyydyttiin kuorolauluun. :)
 
Toki se on yleinen, koska se on
1. halpa ja helppo kuljettaa
3. helppo soittaa edes jotenkin
 
:) Sinänsä kuitenkin harmi, koska juuri niiden vuoksi sillä on vähän..sellainen maine.
 
"Always forgive your enemies - nothing annoys them so much." -Oscar Wilde
Klezberg
28.02.2011 21:21:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se pääasiallinen syy miksi puupuhallinta, niinkuin fonia tai klarinettia, ei aloiteta ihan varhain, on se että käsien ja varsinkin sormien koko ei riitä. Klarineteistakin on tehty lastenversioita ja poikkihuiluihin on käyrä suukappale jolloin soittimen koko on helpompi lapsella. En ole tuommoista kuullut että keuhkot eivät olisi tarpeeksi kehittyneet. Ei se puupuhaltimen ilman tarve nyt niin merkillinen ole. Naaman lihakset siinä kovemmalla on kuin keuhkot.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «