Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paljonko on viisasta maksaa aloittelijan kitarasta?
1 2
la maman maniable
20.02.2011 01:29:11 (muokattu 20.02.2011 21:31:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poikani on soittanut akustista kitaraa. Sähkökitaran tinkiminen on jokapäiväinen taistelun aihe. Lisäksi hän tinkii vahvistinta.
 
Minä en ymmärrä lainkaan pojan mielen sisältöä. En ole koskaan ollut pieni poika. Kysyisin teiltä, itseäni viisaammilta, onko edes normaalia harjoitella kitaran soittoa, niin, että lähes koko vapaa-aika kuluu harjoitellessa.
 
Paljonko on viisasta maksaa ensimmäisestä sähkökitarasta? Mistä kannattaa Helsingissä ostaa? Mitä kannattaa vahvistimesta maksaa ja mistä niitä voi ostaa?
 
munkero
20.02.2011 02:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

la maman maniable: En ole koskaan ollut pieni poika. Kysyisin teiltä, itseäni viisaammilta, onko edes normaalia harjoitella kitaran soittoa, niin, että lähes koko vapaa-aika kuluu harjoitellessa. Meillä kokoontuu kome hikisukkaa joka ilta soittamassa. Oikein kivoja heppuja kylläkin.
 
On normaalia ja jopa suotavaa. Olisipa itselläkin moinen treenimotivaatio...
 
Olenko peto äidiksi, jos edellytän ruotsin numeron edes kuutoseen nostettavaksi, ennenkuin ostan mitään soittovehkeitä? Poika käyttäytyy sikamaisesti ruotsin tunneilla. Olen istunut koululla kuulemassa hänen tuhmuuksiaan: heittelee paperitolloja, rummuttelee, laulelee ja naamailee.
 
Olet. Kaikki eivät vaan osaa. Ja kuten sanoit et ole ollut teini-ikäinen poika, tuollainen käytös on melko normaalia.
 
Paljonko on viisasta maksaa ensimmäisestä sähkökitarasta? Mistä kannattaa Helsingissä ostaa? Mitä kannattaa vahvistimesta maksaa ja mistä niitä voi ostaa?
 
Helsingissä on MONTA soitinliikettä. Niistä varmasti saa asiantuntevaa palvelua. Suurimpina mainittakoon Musamaailma, F-musiikki ja Levytukku. Suosittelen käymään kaikissa poikasi kanssa, sillä kitaravalikoima on melko erilasta. 200-400€ riittää hyvään ekaan kitaraan. Vahvistin sitten siihen päälle ja sitä kaverin marsuakin harkitsisin...
 
Kuuntele poikaasi kitaran suhteen, äläkä osta mitään ilman hänen hyväksyntäänsä. Vaikka se 100€ kalliimpi malli saattaa sinun silmiisi ja korviisi vaikuttaa lähes samalta kun halvempi, niin se oikea kitara nostaa poikasi soittomotivaation aivan toiselle tasolle. Tämä on tärkeämpää kuin uskotkaan ja saattaa johtaa koko loppuelämän kestävään rakkaaseen harrastukseen tai jopa ammattiin. Se väärä kitara jää helpommin soittamatta. Ja koska poikasi on noinkin pitkään soitellut niin hän on todennäköisesti muodostanut jonkinlaisen kuvan haluamastaan kitarasta niin siihen kannattaa myös tähdätä.
 
Ja mikä tärkeintä, tue poikasi harrastusta. Kalliiksihan kitaransoitto voi tulla, mutta pianhan tuon ikäinenkin pääsee kesätöihin...
 
More than you can afford pal. Amfisound. TWO, THREE, FOUR!
kimurantti1
20.02.2011 02:07:09 (muokattu 20.02.2011 02:09:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

la maman maniable: Kysyisin teiltä, itseäni viisaammilta, onko edes normaalia harjoitella kitaran soittoa, niin, että lähes koko vapaa-aika kuluu harjoitellessa.
 
Tällä tavalla ne maailmanluokan huippusoittajat kovin usein kasvaa.
 
Tuosta kouluhommasta, ainakin äkkiseltään ajateltuna jos kerran kaikki muut aineet sujuu oikein hyvin, niin musta tuntuisi vähän kohtuuttomalta edellyttää menestystä siinä ainokaisessa aineessa joka ei nappaa. Pakottamalla muksu "kiinnostumaan" kaikesta ja tekemään vähän kaikkea, saadaan se muksu tosiaankin tekemään vähän kaikkea, keskinkertaisesti. Jos palo soittaa on tosiaankin tuollainen kuin kuvailit, niin musta olisi suorastaan idioottimaista olla ostamatta kunnollista kitaraa.
 
Soittimen hankinnassa on tietysti kaksi puolta. Toisaalta lasten kiinnostusten kohteet vaihtelee vähän väliä, eikä ole mitenkään realistista että vanhemmat panostaisi hirveästi rahaa aivan kaikkeen mahdolliseen. Toisaalta taas jos tilanne on kuvailemasi kaltainen, niin ehkäpä innostus kitaran soittoon ei ole ihan hetkessä ohi menevä päähän pisto.
 
Laadukas soitin on, noh, aina laadukkaampi kuin ne huonommat, ja kunnon soitin pitää arvonsa myös paremmin. Nykyään saa jo muutamalla sadalla eurolla kitaran, jolla voi kiroilematta soittaa. Satasella saa kotisoittoon kelvollisen pikkuvahvistimen, kuten esim. Roland Micro Cuben.
 
Kun kerran asut Helsingissä ja tälle palstalle tulit kyselemään, niin suosittelen harkitsemaan myös käytetyn soittimen ostoa. Jos ei tee typerää diiliä, niin sen myynnistä ei tule takkiin välttämättä yhtään (jos niin ikävästi käy), toisin kun kaupasta ulos kannettaessa soittimen käypä myyntihinta, jolla se esimerkiksi tuolla myyntipalstalla menee kaupaksi, putoaa ainakin parikymmentä pinnaa. Näiltä palstoilta voisi hyvinkin löytyä joku valistuneempi henkilö mukaan kitarakaupoille, niin että mahdollisen vikaostoksen mahdollisuus pienenee.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
marviner
20.02.2011 02:12:33 (muokattu 20.02.2011 02:14:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

la maman maniable: onko edes normaalia harjoitella kitaran soittoa, niin, että lähes koko vapaa-aika kuluu harjoitellessa.
 
Kitaran soittaminen ei ole harrastuksena todellakaan huonoin mahdollinen valinta. Hyviä puolia soittoharrastuksessa on paljonkin. Se on usein sosiaalista toimintaa, kehittää nopeaa ajattelua ja motorisia toimintoja, ruokkii mielikuvitusta ja luovuutta - ja voi ehkäistä myöhemmällä iällä jopa dementiaa - ihan vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.
 
Musical experience and dementia:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15636467
 
Osteri
20.02.2011 02:24:25 (muokattu 20.02.2011 02:28:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

la maman maniable: Poikani kymmenisen vuotta soittanut akustista kitaraa. Sähkökitaran tinkiminen on jokapäiväinen taistelun aihe. Lisäksi hän tinkii vahvistinta. onko edes normaalia harjoitella kitaran soittoa, niin, että lähes koko vapaa-aika kuluu harjoitellessa. Kaikki muut aineet sujuu koulussa oikein hyvin, paitsi ruotsi.
 
Kieltämättä haasteellinen tilanne, koen myötätuntoa.
Tuolla soittamisen historialla on pakko uskoa että poika todella haluaa siirtyä sähkökitaraan. Totta on myös että vahvistin tarvitaan. Näkisin, että tilanne ei muutu ennenkuin kitara ja vahvistin on hankittu. On myös totta että tuon ikäisillä kaikki huomio ja aika saattaa mennä soittamiseen. Toisaalta siksi meillä Suomessa nuoria virtuooseja löytyykin.
Kitaraa kannattaa katsella täältä Torilta käytettynä, noin € 250 hintaan saa jo hyvän millä aloittaa. Kotiin vahvistimen saa jo kaupastakin satasella. Täältä Torilta sillä hinnalla löytyy myös. Ehkä tässä vaiheessa kannattaa ostaa sellainen mikä poikaa eniten motivoi, myöhemmin sitten laadulliset seikat ovat enemmän arvossaan.
 
Hyvä että koulu sujuu hyvin. Kouluhan on tämän ikäisillä kuitenkin se tärkein tehtävä. Ihmisellä menettämisen pelko on suurempaa kuin saavuttamisen tahto. Tämän perusteella hankkisin ne soittokamat nyt ja sen jälkeen on helppoa laittaa soittokamat kaappiin jos ei kouluhommia hoideta kunnolla. En usko että nykyinen tilanne helpottuu jos annat lupauksen soittokamoista sen jälkeen kun ensin ruotsin lukeminen on hoidettu.
Tällaisia ajatuksia nyt tuoreeltaan. Toivottavasti on apua.
 
Niin joo, mulla on kolme lasta että ehkä jotain tiedän aiheesta :)
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
slapvete
20.02.2011 02:34:10 (muokattu 20.02.2011 02:34:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä trolli, raikuvat golfaplodit.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
marviner
20.02.2011 02:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Hyvä trolli, raikuvat golfaplodit.
 
Mutta myös hyviä ohjeita. Aplodit siitä.
 
Robert
20.02.2011 02:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Hyvä trolli, raikuvat golfaplodit.
 
Successful troll is successful!
marviner
20.02.2011 02:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert: Successful troll is successful!
 
... but only when somebody gets pissed off :)
 
arppah8
20.02.2011 03:31:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Hyvä trolli, raikuvat golfaplodit.
 
Veikkaan häntä jonka nimeä ei saa mainita. Hei modet, antakaa hänelle jo rauha! Kukaan ei trollaa yhtä hyvin ja viihdyttävästi sekä muita loukkaamatta :)
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
marviner
20.02.2011 04:02:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Veikkaan häntä jonka nimeä ei saa mainita. Hei modet, antakaa hänelle jo rauha! Kukaan ei trollaa yhtä hyvin ja viihdyttävästi sekä muita loukkaamatta :)
 
Tämä on kyllä omituisinta 'trollaamista', mihin minä olen vähään aikaan törmännyt, mutta jos maailma on tähän suuntaan menossa, niin ehdottomasti kannatetaan :D
 
MannihilatoR
20.02.2011 09:27:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei kukaan mutsi kirjoita tolleen kuin maniable. .. taitaa olla Jaska 19v.
 
la maman maniable
20.02.2011 11:53:03 (muokattu 20.02.2011 21:33:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos erittäin paljon asiallisista vastauksista. Dementialinkkikin oli mielenkiintoinen. Täytyy tilata se tutkimus.
 
En tiedä mikä on trolli, mutta minä olen enemmän kuin vakavissani. Olen pelännyt, että vimmainen soittaminen on isän ikävää, sublimaatiota. Surua Ranskan kodin menetyksest etc. Muutoksia on olosuhteiden pakosta ollut liikaa, enkä minä oikein pääse takaisin suomalaisuuteeni kiinni lähes 30 vuoden poissaolon jälkeen.
 
Tänä aamuna pääsimme sopimukseen iltatähden kanssa, että näin aluksi käytämme 700 euroa yhteensä rahaa ja hän saa itse valita vehkeensä. Hän sai soitonopettajansa mukaan ostamaan. Minua ei kaupoille huolita. Hävettää... nyt tiedän mikä on marsu...kerkisin siitäkin jo riidan nostattamaan. Sen verran kiristin, että käytös pitää ruotsin tunneilla parantua. Muuten minä otan palkatonta lomaa ja tulen kouluun viereen istumaan.
 
Kiitos siitäkin, että teitte selväksi, ettei ruotsin opiskelulla ja soittamisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kumpikin asia hoidetaan erikseen. Eri konstein.
 
selkäsaunametalli
20.02.2011 14:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laitoin 1000e omaa rahaa ekoihin kamoihin. Möin käytettynä ja sain 620e :D. Kantsii käytettynä ostaa.
 
vvaltsu
20.02.2011 14:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelisin soitonopettajan kanssa katselemaan tämän Muusikoiden.netin toria myös, tuohon rahaan saa jo vaativammallekin kelpaavat vermeet käytettynä.
 
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur | I feel like a king, when I swing my thing -Günther
Jasma
20.02.2011 16:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

la maman maniable: Kiitos erittäin paljon asiallisista vastauksista. Dementialinkkikin oli mielenkiintoinen. Täytyy tilata se tutkimus.
 
En tiedä mikä on trolli, mutta minä olen enemmän kuin vakavissani. Olen pelännyt, että vimmainen soittaminen on isän ikävää, sublimaatiota. Surua Ranskan kodin menetyksest etc. Muutoksia on olosuhteiden pakosta ollut liikaa, enkä minä oikein pääse takaisin suomalaisuuteeni kiinni lähes 30 vuoden poissaolon jälkeen.
 
Tänä aamuna pääsimme sopimukseen iltatähden kanssa, että näin aluksi käytämme 700 euroa yhteensä rahaa ja hän saa itse valita vehkeensä. Hän sai soitonopettajansa mukaan ostamaan. Minua ei kaupoille huolita. Hävettää... nyt tiedän mikä on marsu...kerkisin siitäkin jo riidan nostattamaan. Sen verran kiristin, että käytös pitää ruotsin tunneilla parantua. Muuten minä otan palkatonta lomaa ja tulen kouluun viereen istumaan.
 
Kiitos siitäkin, että teitte selväksi, ettei ruotsin opiskelulla ja soittamisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kumpikin asia hoidetaan erikseen. Eri konstein.
 
terveisin: Arja 51vuotta, kolmen lapsen äiti ja psykologi

 
Että jotain konkreettista niin Ibanez RG321 http://www.thomann.de/fi/ibanez_rgr321exbk.htm
on todettu erittäin hyväksi. t. 10v rämpytellyt. Vaffariksi suosittelen Peaveyn vypyriä http://www.thomann.de/fi/peavey_vypyr_30.htm tai Rolandin cubea http://www.thomann.de/fi/roland_micro_cube.htm. Jos totta puhutaan niin näillä kamoilla pärjäisin nyttenkin aivan hyvin mut ku mut ku mut ku pitää ollan niin taitava ja ostaa kaikkea shaibaa lisää. Ja kaikki kamat käytettynä tietenkin jos irtoaa!
 
la maman maniable
20.02.2011 21:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvästikin 500 eurolla saa hyvät aloittelijan vehkeet. Kiitos linkeistä ja kiitos vinkistä ostaa täältä tavarat. Täytyy ensin opetella omat viestit poistamaan, ettei lapsi törmää äitnsä vuodatuksiin.
 
Nettikauppa olisi varmasti viisas ratkaisu, mutta kun kitara pitää saada heti.
 
Jos oikein ymmärsin, niin joku pedalikin pitäisi saada? Onko sellainen välttämätön?
 
Jos joskus palaan huolineni, niin toivon teidän jatkossakin olevan yhtä ystävällisiä ja avuliaita.
 
PS
Suomessa on tehty upeaa työtä musiikkiterapian saralla. Resonaarin kehittämä kuvionuotti-järjestelmä on kaikissa tasokkaimmissa kehitysvammaisten kouluissa käytössä Keski-Euroopassa. Juuri kuulin, että menetelmää aletaan pilotoimaan käytöshäiriöisten lasten kuntoutuksessa Ranskassa. Kummallista, että Suomessa ei oteta laajemmin menetelmää käyttöön, vaikka kouluttajat olisivat nurkan takana.
 
RamoQ
20.02.2011 21:44:14 (muokattu 20.02.2011 21:45:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

la maman maniable:
Jos oikein ymmärsin, niin joku pedalikin pitäisi saada? Onko sellainen välttämätön?
 

Pedaali ei ole välttämätön.
Pedaalien tarkoituksena on tuoda soittoon uusi efekti jota ei vahvistimesta saa muuten irti.
Tai sitten paremmin soiva efekti kuin vahvistimen oma tai boostaus.
 
On muitakin käyttötapoja varmasti mutta välttämätön pedaali ei ole.
 
Tilutus on yliarvostettua.
Victor Helldriver
20.02.2011 23:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äiti ostaa kitaran,piuhan ja vahvistimen.
pedaalit ostetaan sitten itte omista rahoista kun ollaan soitettu ensin jonkun aikaa ja opittu.
 
:D
 
tai näin se meillä meni...rippikoulurahoista sitten sai ostella jotain ylimäärästä vasta.
sen jälkeen onkin sitten osteltu ja osteltu ja osteltu omilla rahoilla...
ja vielä kerran osteltu!
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Jeszse
21.02.2011 08:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victor Helldriver: osteltu ja osteltu ja osteltu omilla rahoilla...
ja vielä kerran osteltu!

 
...ja ihan vähän vielä osteltu. Ja jos sit vielä tuokin.. Kohta onkin jo Anonyymit GASilaiset -ketju tuttu. :D Kamojen hamstraaminen on kyl aivan loputon kierre. Ei sitä tarvi kyl pelätä ensimmäisiä kamoja ostaessa, se tulee sit myöhemmin. :)
 
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «