Tankoprinssi 23.03.2004 12:42:33 | |
---|
En ole väittänytkään, että 60-luvulla olisi vain soinut rautalanka. Aiemmat kommentit ovat aivan oikeita, eli rautalankabändit soitti joko tanssien alussa tai tauoilla. Lisäksi pohjanmaalla saivat vielä turpiinsa kun pilasivat tauon ilman tangoa. Onpa muutaman bändin kamatkin heitetty lapuanjokeen ja soittaja muilutettuina perässä. Asia jota lähinnä kommentoin oli se, että 70 -luvulla rautalanka ei soinut muualla kuin pimeässä komerossa. Vasta 80 luvulla se alkoi pikkuhiljaa hiipimään takaisin ja 90 luvusta lähtien sitten alkoi nykyinen buumi. |
carevi 23.03.2004 13:17:35 | |
---|
Tanssiminen kuulema vaatii hyvää rytmitajua. Mä olen joskus tiedustellut tanssijoilta että minkälaiset kappaleet nyt sitten on hyviä tanssia? Vastauksena tulee aina "Sellaiset kappaleet jossa on hyvä rytmi". Kun pyydän selittämään tarkemmin, niin selviää että tanssijan mielestä hyvä rytmi = monotoninen rytmi. Aika pahan kysymyksen laitoit tanssijoille. Innostava biisi, jossa on imua ja joka sytyttää, semmoinen kappale on mukava tanssia. Luonteenomaisena esitetty kappale, jossa on mielellään paljon erilaisia mahdollisuuksia soveltaa tanssia eri tanssityyleihin. Tempo saisi mielellään olla myös sellainen, että tanssitettava daami pysyy raahaamatta kyydissä. Tai sitten niin nopea, että voi järkevästi puolittaa. |
päivis 23.03.2004 14:30:53 | |
---|
Tanssiminen kuulema vaatii hyvää rytmitajua. Mä olen joskus tiedustellut tanssijoilta että minkälaiset kappaleet nyt sitten on hyviä tanssia? Vastauksena tulee aina "Sellaiset kappaleet jossa on hyvä rytmi". Kun pyydän selittämään tarkemmin, niin selviää että tanssijan mielestä hyvä rytmi = monotoninen rytmi. Minkälainen on sinun mielestäsi hyvä rytmi? "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
Iines 23.03.2004 14:35:28 | |
---|
Lisäksi pohjanmaalla saivat vielä turpiinsa kun pilasivat tauon ilman tangoa. . Oi noita hyviä wanhoja aikoja... =) "Humppaa tai kuole" |
U.Honey 26.03.2004 06:31:27 | |
---|
Esim. 3/4 biisi joka ei ole valssi, ja välillä komppi katkeaa ja tulee rubatoa, sitten tuplataan tempo soolossa, bridge menee 4/4, jne. Siis hyvissä biiseissä on usein koukkuja rytmiikkapuolella. Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää |
carevi 26.03.2004 10:24:09 | |
---|
Esim. 3/4 biisi joka ei ole valssi, ja välillä komppi katkeaa ja tulee rubatoa, sitten tuplataan tempo soolossa, bridge menee 4/4, jne. Siis hyvissä biiseissä on usein koukkuja rytmiikkapuolella. Herkulta kuulostaa. Svengi, imu, jänne ja munat vielä biisiin niin se on siinä! |
Kirstiina 26.03.2004 10:37:31 | |
---|
Herkulta kuulostaa. Svengi, imu, jänne ja munat vielä biisiin niin se on siinä! ei ehkä kovin eksakti määritelmä hyvälle biisille, mutta ah, niin kipeän totta... Oh lord, it's hard to be humble, when you're perfect in every way.... |
baron 26.03.2004 11:11:13 | |
---|
Siis hyvissä biiseissä on usein koukkuja rytmiikkapuolella. Siitähän tanssijat tykkää. Buona Sera, välillä tangoa ja välillä jiveä Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
v_m_kangas 26.03.2004 12:22:58 | |
---|
Buona Sera, välillä tangoa ja välillä jiveä Mitenköhän PN pojjaat tuon valohärvelillään ilmoittaisivat :D Laitetaanko pariksi tango vai jive? Humppaa tai soita |
päivis 26.03.2004 22:39:04 | |
---|
Mitenköhän PN pojjaat tuon valohärvelillään ilmoittaisivat :D Laitetaanko pariksi tango vai jive? Minusta se on tangolla maustettua jiveä. Eli vastaan b. "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
päivis 26.03.2004 22:40:12 | |
---|
Esim. 3/4 biisi joka ei ole valssi, ja välillä komppi katkeaa ja tulee rubatoa, sitten tuplataan tempo soolossa, bridge menee 4/4, jne. Pitäisi kuulla. "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
baron 26.03.2004 22:45:55 | |
---|
Pitäisi kuulla. Ja nähdä kun sä tanssit! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
Ja nähdä kun sä tanssit! Tähän biisin vai ylipäätää? :) JeppeQ väittää nähneensä... Siis joskus, ei tähän biisiin... "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
isojussi 27.03.2004 00:40:58 | |
---|
...Vastauksena tulee aina "Sellaiset kappaleet jossa on hyvä rytmi"... Näin on - ja samassa lauseessa kehutaa sitten kumminkin Souvareita. Ota ny näistä selvä sitten... Osta mut - ma olen kaupan! |
Ossi 27.03.2004 01:44:10 (muokattu 27.03.2004 01:54:04) | |
---|
Eh.. eksyin ihan vika palstoille mutta nostalgia iski päälle. Muistuu mieleen, kuinka vanhempieni kodissa soi joskus 50-60 luvulla Volare, Hernandon Salaisuus jne. sekä Edmundo Rossin ja Xavier Cougatin tico-ticot yms. melodinen rytmimusiikki. Okei, vaikka olin tuohon aikaan ihan räkänokkaiässä, ovat vanhempien kotoiset tanssisessiot jääneet mieleen. Käsittääkseni jo jälkikasvuakin hankkineiden aikuisten irrottelun taustalla ei ollut välttämättä parinmuodostamisriitti yms. vaan a i v a n joku muu juttu. Rakastavat/rakastivat musiikkia (no.. meitä koltiaisia soittoharrastuksessa pyyteettömästi tukenut äiti meni taivaaseen jo yli 10 v. sitten, mutta isäukko potkii täysillä eteenpäin ja kyselee ketä tulee Imatran festareille, eli kannaataako lähtee) Sentimentot sinne ja asiaan. Eivät hinkanneet kuitenkaan erityisesti tangoa, niin hieno ja hienovarainen musiikinlaji kuin se onkin, vaan kaikenmaailman Elviksiä joutui kuulemaan: "Its nau oo nevööööö.." On tyhmää takautua menneeseen, mutta mulle on jäänyt käsitys, että takavuosien Olli Hämeet, Acre Karit jne. olivat niitä oikeita tanssimuusikoita joille on tarvetta tänäkin päivänä. Äijät näki aikoinaan helvetillisen määrän vaivaa tsekkaamalla mieleisiään biisejä mistä niitä nyt ylipäänsä saattoi tuohon maailmanaikaan löytää: keski-eurooppalaisia radioasemia kuuntelemalla ja niistä korvakuulolla sovittamalla. Ja toimi. Loppujen lopuksi nuo edelliset jorinani kannattaa jättää aivan omaan arvoonsa. Ajatukseni oli alunperin ehkä sellainen, että jos asialleen vihkiytynyt bändi soittaa oikeaan tilaisuuteen tilattuna itselleen mieleistä musaa, ei seinillä juurikaan seiso väkeä vaan porukat joraa autuaallisen tietämättöminä mikä heidät on heittänyt tanssilattialle. Mun mielestä "hyvä meininki"-periaatetta kannattaa yrittää pitää yllä sekä vapaalla että arkena. Vaikeatahan tuo on, kieltämättä, mutta yrittänyttä ei laiteta. P.S. Panin merkille, että hyvässä uskossa ja fiiliksissä värkätty kirjoitelmani ei välttämättä natsannut keskustelutilanteeseen oikeastaan missään suhteessa. No, hukkuu onneksi muiden sekaan aika nopeesti. "..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?" |
R.W. Piuha 27.03.2004 09:48:15 | |
---|
Esim. 3/4 biisi joka ei ole valssi, ja välillä komppi katkeaa ja tulee rubatoa, sitten tuplataan tempo soolossa, bridge menee 4/4, jne. Siis hyvissä biiseissä on usein koukkuja rytmiikkapuolella. Aah,tuosta syntyisi jo sellainen nautinto että...turakaiset kääntäisivät komppia kuin lettua ja päät pyörisivät ja varmasti joku esko tulisi sanomaan:"Ettehän te osaa edes soittaa!!!"siihen sitten minä heittäisin:"ettekä te osaa tanssia saati edes laskea kolmeen ja neljään ,notta tasapeli !" Muistan että nuorena miehenä kun oltiin vielä omasta mielestämme kovia (rock) jätkiä ja katsottiin vähän alta kulmain noita mystisiä turakaisia niin tuo koukkujen viljely oli oikeen kivaa,sitä soitettiin vähän tyyliin "tosta saatte,ja tosta prkele,koitas ny tähän tanssia,s...tanan kuhilas"!Oli siinä Nurmon punottavat kyrmyniskat ihmeissään kun tuli tuplabasarilla filliä "Satumaahan"...oi niitä aikoja(huoh!) Oisko esikuvana sitten ollut tuo kuuluisa Frank Zappan liveversio kyseisestä tangosta joka on ehdottomasti yks parhaita tangosovituksia mitä mä olen kuullut :^) |
baron 27.03.2004 11:07:13 | |
---|
Tähän biisin vai ylipäätää? :) JeppeQ väittää nähneensä... Siis joskus, ei tähän biisiin... Sekä että, sais nähdä, tanssitko sä väärin vai soitanko mä väärin vai sekä että (siis jos sattuis synkkaamaan) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
U.Honey 27.03.2004 11:15:35 | |
---|
Muistan että nuorena miehenä kun oltiin vielä omasta mielestämme kovia (rock) jätkiä ja katsottiin vähän alta kulmain noita mystisiä turakaisia niin tuo koukkujen viljely oli oikeen kivaa,sitä soitettiin vähän tyyliin "tosta saatte,ja tosta prkele,koitas ny tähän tanssia,s...tanan kuhilas"! R.W Piuhalla on aina yhtä empaattinen asenne paritanssia harrastavaa väestönosaamme kohtaan! Children of Baron - kun vain hyvä on kyllin parasta |
tytsy 27.03.2004 11:43:13 | |
---|
Oisko esikuvana sitten ollut tuo kuuluisa Frank Zappan liveversio kyseisestä tangosta joka on ehdottomasti yks parhaita tangosovituksia mitä mä olen kuullut :^) Tämän Turakaisen kokoelmiin kuuluu myös ko. helmi vuodelta 1974. Soitin sen erään tanssiseuran kokkareilla ja -yllätys yllätys- Turakaiset sen myös tanssivat :-) Mites onnistuu sen soittaminen ? |
U.Honey 27.03.2004 11:58:40 | |
---|
Tämän Turakaisen kokoelmiin kuuluu myös ko. helmi vuodelta 1974. Soitin sen erään tanssiseuran kokkareilla ja -yllätys yllätys- Turakaiset sen myös tanssivat :-) Mites onnistuu sen soittaminen ? Niin, ei riitä kaikilla muusikolla rytmitajua Frank Zappan tanssimiseen. Children of Baron - kun vain hyvä on kyllin parasta |