Aihe: Gibson sg special faded
1 2 3
LesPaul70
17.02.2011 08:33:27 (muokattu 17.02.2011 08:36:55)
Jees, laitanpa itsekin tähän kokemuksiani fadedista lyhyesti, kun en kokonaista artikkelia juuri tähän hätään jouda kirjoittamaan (kiitos kysymästä!).

Isoimmat erot verrattuna Standardiin:
- Mikkipari 490T/490R. Oman kokemukseni mukaan tämä pari on vähän hankala saada balanssiin keskenään. Minulla oli tallamikki todella lähellä kieliä ja kaulamikki ruuvattuna ihan alas, mutta silti kaulamikki tuuttasi sellaista mökää että tallamikki kuulosti ohkaiselta, heiveröiseltä ja hiljaiselta. No voihan sitä tietysti kompensoida kaulamikin itsenäisellä volapotikallakin (diskanttien menetys ei niin iso ongelma kaulamikissä), mutta minä ratkaisin homman vaihtamalla tallamikin (ja lopulta myös kaulamikinkin).

- Otelauta on eebeniä, Standardissa ruusupuuta. Ruusupuun soundi on hieman tummempi ja paksumpi, eebenin hieman tiukempi ja napakampi. Makuasia kummasta tykkää enemmän.

- Ei reunalistoja. Jos ostat uutena, varaudu siihen, että nauhanpäät alkavat törröttää ensimmäisenä talvena. Ei mikään iso homma korjata viilalla.

- Se pintakäsittely tietysti. On totta, että ohut lakkaus ei paljon suojaa puuta, joka muutenkin on melko pehmeää mahonkia. Pinta kuluu ehkä vähän helpommin ja lommoja tulee ehkä vähän helpommin, mutta mitään "sarvet tippuu" -katastrofeja ei tosiaankaan tartte pelätä. AINOA kestävyysero mun käsittelyssä (nyt n. 7 vuotta) olleessa SG Fadedissa muihin kitaroihin on ollut, että vyönsolki-ihottuma on tullut paljon helpommin ja syvemmäksi. Sitten tällä ohuella pintakäsittelyllä on toisaalta se HYVÄ puoli, että se (mielestäni) itse asiassa parantaa kitaran sointia, kun puu pääsee soimaan jotenkin "vapaammin" kuin tukkoon lakattuna. Mun SG Faded soi akustisesti nätimmin kuin mikään toinen kokopuuskittani ja on aika rokin kuuloinen vahvistettunakin.

- Ulkonäkö (erilainen pinta, ei reunalistoja, avoimet mikit, dot-otelautamerkit); jälleen makuasia.

Muissa suhteissa täysin Standardin veroinen peli. Mielestäni hyvinkin hintansa arvoinen kitara.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
MTM
17.02.2011 09:05:52
LesPaul70: Otelauta on eebeniä, Standardissa ruusupuuta.

Näin oli ennen, nyt on nyt. Uudemmissa Specialeissa (noin 2003 eteenpäin) otelauta on myös ruusupuuta.
Freewheeler
17.02.2011 09:23:22 (muokattu 17.02.2011 09:24:58)
Ostin käytetyn ruskean fadedin ja sehän onkin yllättävän maukas kepukka. Täällä jo mainitut keveys ja hyvä resonointi olivat mullakin positiiviset ensivaikutelmat. Hyvä, tuhti kaula ja matala action. Mikkeihin laitoin Schallerin paksut kromikuoret, jotka paransivat perusmikkien soundia ja samalla oikean käden soittotatsikin parani, kun ei avokela enää osu näppeihin.
Muuten tykkään faded-viimeistelystä, mutta kaulan hioin tasaiseksi, vahasin ja kiiillotin. Parempi niin.

Toi halpis-SG on ihan suosikkejani soitannollisesti ja soundillisesti, kun kyseessä on vähän rankempi ROK.

http://www.propellihattu.fi/sg1.jpg
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Kivijalka
17.02.2011 16:30:31
LesPaul70: - Ei reunalistoja. Jos ostat uutena, varaudu siihen, että nauhanpäät alkavat törröttää ensimmäisenä talvena. Ei mikään iso homma korjata viilalla.

Toisaalta sitten taas nauhoja vaihtaessa reunalistat aiheuttavat kohtuuttoman paljon tuskaa... Ei siis voine sanoa että kumpikaan on parempi, etenkin kun listattoman kaulan törröttävät nauhat viilaa 5 minuutissa jonka jälkeen ne eivät enää ole ongelma.

Sitten tällä ohuella pintakäsittelyllä on toisaalta se HYVÄ puoli, että se (mielestäni) itse asiassa parantaa kitaran sointia, kun puu pääsee soimaan jotenkin "vapaammin" kuin tukkoon lakattuna. Mun SG Faded soi akustisesti nätimmin kuin mikään toinen kokopuuskittani ja on aika rokin kuuloinen vahvistettunakin.

100% samaa mieltä. Tuo Fadedini saundaa selkeästi elävämmältä kuin toinen SG:ni. Ei pintakäsittelykään ole tämän 7-8 vuoden aikana vielä mennyt miksikään ja tuskin meneekään ellei ala tyhmäilemään soittimen kanssa kohtuuttoman paljon.
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Kivijalka
17.02.2011 16:39:45
Freewheeler: Ostin käytetyn ruskean fadedin ja sehän onkin yllättävän maukas kepukka. Täällä jo mainitut keveys ja hyvä resonointi olivat mullakin positiiviset ensivaikutelmat. Hyvä, tuhti kaula ja matala action. Mikkeihin laitoin Schallerin paksut kromikuoret, jotka paransivat perusmikkien soundia ja samalla oikean käden soittotatsikin parani, kun ei avokela enää osu näppeihin.
Muuten tykkään faded-viimeistelystä, mutta kaulan hioin tasaiseksi, vahasin ja kiiillotin. Parempi niin.

Toi halpis-SG on ihan suosikkejani soitannollisesti ja soundillisesti, kun kyseessä on vähän rankempi ROK.

http://www.propellihattu.fi/sg1.jpg

Tuo kaulaprofiiliin muuntaminen 60's tyyliseksi on kyllä käynyt mielessä itsellänikin. Etenkin 12. nauhalta ylöspäin se tuntuu melkoisen pyöreältä, vaikkei liian paksu olekaan. Tässä vielä kuva tuosta omasta Fadedista jota tuunasin uusilla potikannupeilla ja kromikuorilla. Kyllä se edelleen on meikäläisen ykköskitara vaikka omistan monin verroin kalliimpiakin soittimia:

http://tinyurl.com/5rwksgo
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Spirocore
17.02.2011 22:13:09

Itsekin kannan korteni kekoon ja kerron omista kokemuksistani faded-lankusta. Ei mitään pahaa sanottavaa. Olkoonkin että alkuperäinen tallamikki oli vähän tukkoisen oloinen, mutta olen kuullut siitäkin saatavan varsin uskottavaa rokkeroll-soundia. Ei vain itselleni sopinut, niin vaihdoin koko setin kuorellisiin 490/498 Gibsoneihin. Toimii! Tykkään melkeen enemmän kuin standardistani. Melkeen. ;)

Päivitin myös ulkoasua hivenen, ja virikoneet piti uusia kun vanhat alko pettämään. Pinta on kestäny todella hyvin, vaikkakaan en soita millään pirunsarvi-vyönsoljella. Kaula on kulunut tasaiseksi itsestään, juuri sopivan oloinen pinta. Saisi vain olla skidisti vielä ohuempi, tuntuu että slim taper on enempi meikän sormille sopiva kaula. Enkä uskalla itse tuota ryhtyä sorvaamaan ohuemmaksi.

Plussat ja miinukset:

+kevyt (~3,2kg) mutta!
+...soi vallan ihanasti, myös akustisesti
+melko kelvolliset mikit
+ei hinnalla pilattu
+todella tyylikäs!

-pintakäsittely kuluu jos sitä oikein kuluttaa (pirunsarvivyöt yms.), olen nähnyt varsin karujakin selkäpuolia
-vain "melko kelvolliset" mikit
-makuasia, mutta toiset saattavat pitää soundia vähän "kireänä", itse tykkään

Alla vielä linkkiä omaan fadediini. Tuttu missikisoista! *vinkvink*

http://muusikoiden.net/dyn/users/83631.jpg
"I say Goddamn what a rush!"
rock ankka
17.02.2011 22:18:44
LesPaul70: Jees, laitanpa itsekin tähän kokemuksiani fadedista lyhyesti, kun en kokonaista artikkelia juuri tähän hätään jouda kirjoittamaan (kiitos kysymästä!).

Isoimmat erot verrattuna Standardiin:
- Mikkipari 490T/490R. Oman kokemukseni mukaan tämä pari on vähän hankala saada balanssiin keskenään. Minulla oli tallamikki todella lähellä kieliä ja kaulamikki ruuvattuna ihan alas, mutta silti kaulamikki tuuttasi sellaista mökää että tallamikki kuulosti ohkaiselta, heiveröiseltä ja hiljaiselta. No voihan sitä tietysti kompensoida kaulamikin itsenäisellä volapotikallakin (diskanttien menetys ei niin iso ongelma kaulamikissä), mutta minä ratkaisin homman vaihtamalla tallamikin (ja lopulta myös kaulamikinkin).

- Otelauta on eebeniä, Standardissa ruusupuuta. Ruusupuun soundi on hieman tummempi ja paksumpi, eebenin hieman tiukempi ja napakampi. Makuasia kummasta tykkää enemmän.

- Ei reunalistoja. Jos ostat uutena, varaudu siihen, että nauhanpäät alkavat törröttää ensimmäisenä talvena. Ei mikään iso homma korjata viilalla.

- Se pintakäsittely tietysti. On totta, että ohut lakkaus ei paljon suojaa puuta, joka muutenkin on melko pehmeää mahonkia. Pinta kuluu ehkä vähän helpommin ja lommoja tulee ehkä vähän helpommin, mutta mitään "sarvet tippuu" -katastrofeja ei tosiaankaan tartte pelätä. AINOA kestävyysero mun käsittelyssä (nyt n. 7 vuotta) olleessa SG Fadedissa muihin kitaroihin on ollut, että vyönsolki-ihottuma on tullut paljon helpommin ja syvemmäksi. Sitten tällä ohuella pintakäsittelyllä on toisaalta se HYVÄ puoli, että se (mielestäni) itse asiassa parantaa kitaran sointia, kun puu pääsee soimaan jotenkin "vapaammin" kuin tukkoon lakattuna. Mun SG Faded soi akustisesti nätimmin kuin mikään toinen kokopuuskittani ja on aika rokin kuuloinen vahvistettunakin.

- Ulkonäkö (erilainen pinta, ei reunalistoja, avoimet mikit, dot-otelautamerkit); jälleen makuasia.

Muissa suhteissa täysin Standardin veroinen peli. Mielestäni hyvinkin hintansa arvoinen kitara.

Jee, kiitoksia tästä, ja muista vastauksista. Pidän vaan enemmän tosta kitarasta. Ei kun vaan rahat kasaan ja testaamaan ja toivottavasti ostamaan. (tämä ei tosin ennen toukokuuta tapahdu juten mieli ehtii vielä muuttua)
Elämä on, sullakin toivottavasti :-P
Kivijalka
17.02.2011 22:23:07
rock ankka: Jee, kiitoksia tästä, ja muista vastauksista. Pidän vaan enemmän tosta kitarasta. Ei kun vaan rahat kasaan ja testaamaan ja toivottavasti ostamaan. (tämä ei tosin ennen toukokuuta tapahdu juten mieli ehtii vielä muuttua)

Kannattaa tarkkailla toria ja ostaa käytettynä hieman vanhempi malli jos mahdollista, kuten edellisissä viesteissä onkin jo perusteltu.
Freewheeler
27.02.2011 11:41:25
Kiillotin SG Fadedin lavan hiomakoneella ja -tahnalla. Tuli tosi siisti ja kitara muuttui hetkessä arvokkaamman näköiseksi :-) Homma kesti 5 minuuttia.

http://www.propellihattu.fi/kiiltoa.jpg
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
ajs
04.03.2011 19:37:11 (muokattu 04.03.2011 19:42:20)
Minulla on ollut punainen Special Faded nyt puolentoista vuoden ajan, ja noin rakenteellisesti keppi on toiminut mainiosti. Ainoa miinus on paska muovisatula, joka on Gibson-merkkisessä kitarassa täysin anteeksiantamatonta. Diggaan myös kovasti paksuhkosta kaulaprofiilista.

Ennen ostoa kävin läpi aika monta Fadedia, joissa viimeistely oli aikamoista skeidaa, mutta tässä ei ole sen suhteen ollut moittimista. Positiivinen yllätys, kun on lukenut niin paljon juttuja siitä, miten nyky-Gibsoneista ei meinaa saada laatua edes rahalla. Ainakin tuurilla se näyttää onnistuvan :)

Mutta mutta...
Jotenkin kitaran soundi on aika "yksiulotteinen" verrattuna kalliimpiin Gibsoneihin. Joskus sanotaan että hyvissä Gibsoneissa on "pianomainen" soundi, joka minusta tarkoittaa sitä, että yläsävelet kuuluvat kirkkaina läpi, mutta alarekisteri on kuitenkin tiukka ja voimakas. Tämän voisi sanoa muistuttavan enemmän Hammondia, jotenkin kaikissa nuoteissa on mukana sellainen karvainen kähinä ja alapää on vähän ponneton.

Perusrokkia suht tukevilla säröillä soitettaessa tämä ei juuri haittaa (no mitäköhän sillä SG:llä yleensä soitetaan...!), mutta tiukempi metallimättö, puhdas "twang" tai kirkkaan kuulaat, erottelevat soolosoundit ei vaan onnistu siinä missä "paremmilla" kepeillä. Hyvä jos ne nyt multa onnistuvat muutenkaan, mutta...

Ajattelin hyödyntää tätä "ominaisuutta" jatkossa niin, että laitan tähän kromikuorien alle Super Distortionin tallaan ja tehdään tästä sitten kunnon stoner-keppi, jos ei kirkkaampi meno onnistu...

Freewheeler: Kiillotin SG Fadedin lavan hiomakoneella ja -tahnalla. Tuli tosi siisti ja kitara muuttui hetkessä arvokkaamman näköiseksi :-) Homma kesti 5 minuuttia.

http://www.propellihattu.fi/kiiltoa.jpg

Heti tuli lisää mojoa :) Ja tossa toisessa kuvassa näkyvät kromikuoret on kyllä pakko laittaa nekin.

EDIT: adjektiivit hakusessa
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
Jii-Gee
04.03.2011 20:00:10

(..tsorge,ot'tä bukkaa..tulen Gibson ketjuun sikailemaan Fender jorinoilla...)

Freewheeler: Kiillotin SG Fadedin lavan hiomakoneella ja -tahnalla. Tuli tosi siisti ja kitara muuttui hetkessä arvokkaamman näköiseksi :-)

Mä glanssasin joskus jeesikerhon opeilla Stratocasterin mattabodyn (Satin Laqcuer) täyskiiltäväks.
Eli vastaava viimeistely kuin tuo G'n faded..käsittääkseni..ohkanen mattalakka siis.

Homma kesti 5 minuuttia.

Tais sin puol tuntia mennä ku käsipelillä pistin glanssaten.

Tällanen tuli;

https://dl.dropbox.com/u/4742478/rsz_dsc01350%20fenkku%20polish.jpg
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
fox
05.03.2011 12:32:22

Jii-Gee:
Mä glanssasin joskus jeesikerhon opeilla Stratocasterin mattabodyn (Satin Laqcuer) täyskiiltäväks.
Eli vastaava viimeistely kuin tuo G'n faded..käsittääkseni..ohkanen mattalakka siis.

Tais sin puol tuntia mennä ku käsipelillä pistin glanssaten.

Tällanen tuli;

https://dl.dropbox.com/u/4742478/rsz_dsc01350%20fenkku%20polish.jpg

Käsipelillä varmaan enemmän kuin järkevää ryhtyä runkoa hiomaan, vaikka olis miten huolellinen, niin voi konehella äkkiä mennä erittäin ohkasesta lakkakerroksesta "läpi". Nähty on.. :(
Satulakeskustelua taas herätellään - se nyt vaan on sillee, anteeksiantamatonta tai ei, että nykymaailman aikaan täytyy melkosen kalliiseen kitaraan mennä jos sitä "oikeaa luuta" haluaa. Coriania tms. "keinoluuta" nuo ihan tavallisten kitaroitten tavalliset satulat on. Kannattaa ihan ite kokeilla, millasta se oikean luusatulan tekeminen on, hajuineen kaikkineen. Ja ennenkaikkea, nykyisissä valmistusmäärissä vähän kyseenalaista, onko edes kelvollista aihioo saatavilla. Hintapolitiikkakin saattaa tulla vastaan? Vaikka se olis soittajan intresseissä saada puol ilmasiks aivan huippulaatua, ei se soitinvalmistajan kohdalla ihan sillee mene. Corian on tasalaatuista, helpohkosti työstettävää, ja siksi sitä käyttävät.
Kannattaa katsastaa vaikka Warmothin kauloista "custom options" - eipä sielläkään tarjoilla kuin coriania tahi tusqia, eli siis "keinoluuta" tai "muovia", miten sitä sitten haluaakaan kutsua. Samaa kamaa on sarjatuotannosta tulevien kitaroitten satulat nykyään, vaikka sitä sitten "bone"-nimikkeellä kutsuisivat. =)

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Tele_ConversionNeck.aspx

vaikka tuosta esimekiksi..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
rock ankka
17.04.2011 23:07:28
No hitto pistetäänpä näin vaalien kunniaksi kysymys tänne.
Tympiinnyin etsimään netistä, että missä tätä kitaraa myydään. Tietääkö kukaan stadissa tai Turussa jotain liikettä joka tätä myy. Mä havaitsin vain ton soitin-laineen, mutta olen tunnettu siitä, etten koskaan löydä sitä mitä etsin :D
Elämä on, sullakin toivottavasti :-P
s8na
17.04.2011 23:25:14

rock ankka: No hitto pistetäänpä näin vaalien kunniaksi kysymys tänne.
Tympiinnyin etsimään netistä, että missä tätä kitaraa myydään. Tietääkö kukaan stadissa tai Turussa jotain liikettä joka tätä myy. Mä havaitsin vain ton soitin-laineen, mutta olen tunnettu siitä, etten koskaan löydä sitä mitä etsin :D

Kitarapaja ja F-musiikki ainakin noita myy Helsingissä. On varmasti muitakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)