Aihe: En osaa harjoitella
1 2 3 4 5 6
velipesonen
16.07.2008 09:28:20

EDIT:

Pelleltä tuli joku nuori kundi kysymään kapakassa keikan jälkeen kuunteleeko se klassista musiikkia. Se vastas; "oon mä kuullu sen..."

Heh heh. Pelle on muutenkin aliarvostettu taiteilija ja sananiekka. Kerran keikalla joku huusi sille "Mitä on punk" (Pellen biisi), ja Pelle vastasi mikkiin "Mitäs tässä".
Iivariksi
12.02.2011 14:57:32
Moi! Selasin ja hain mut en löytänyt vastausta niin pistetään tähän. Tilasin juuri tuplat DW5000 ja oon säätän niitä ees taas, mut en löydä sopivaa säätöä. Lattiaan polkemalla heel-up tekniikalla irtoaa vaikka mitä tykytyksiä ja kikkailuja, mut sitku ottaa pedaalit alle niin ei irtoo yhtään mitään.. Mitä kannattaisi tehdä, että saisi siirrettyä optitut basarikikat laittiaan polkemalla pedaaleille? Onko mitään neuvoa/säätöä? Toivottavasti joku ottaa tosta selvää mitä ajan takaa.. Kiitos ja anteeksi.
Ruutikallo
12.02.2011 16:47:59
Iivariksi: Moi! Selasin ja hain mut en löytänyt vastausta niin pistetään tähän. Tilasin juuri tuplat DW5000 ja oon säätän niitä ees taas, mut en löydä sopivaa säätöä. Lattiaan polkemalla heel-up tekniikalla irtoaa vaikka mitä tykytyksiä ja kikkailuja, mut sitku ottaa pedaalit alle niin ei irtoo yhtään mitään.. Mitä kannattaisi tehdä, että saisi siirrettyä optitut basarikikat laittiaan polkemalla pedaaleille? Onko mitään neuvoa/säätöä? Toivottavasti joku ottaa tosta selvää mitä ajan takaa.. Kiitos ja anteeksi.

Olettaisin että heel-DOWN lattiaan tuottaisi enemmän tulosta pedaalisoittoa ajatellen, tämä on mutua vaan.
Mutta ajattelisin että heel-up lattiaan tyylillä treenatessa ne opitut jutut kyllä pysyvät ja ovat siellä, mutta pedaalin tuoma vastus puuttuu. Ehkä mahdollisimman kevyet nuija polkimiin voisivat auttaa ja jouset löysälle. Noilla alkuun, jotta jalat ja lihasmuisti tottuu pedaaleihin.
Tämä on siis hyvin rajua mutua, mutta tuolla hyvin kevyellä nuijalla ja löysäjousituksella olen itse treenaillut joskus vaikken tuplia omistakaan. (lukuunottamatta yksiä EDP pedaaleita, jotak toisistaan on irroitettu omiksi yksilöikeen =)=) )
Luulen että vastuksen nostaminen pikkuhiljaa voisi olla SE juttu tässä.
Kertokaapa muut mikäli on jotain muuta mielessä.
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Iivariksi
12.02.2011 16:58:16
Kiitoksia. Kokeilempa laittaa jouset tosi löysälle. Heel-down tekniikka siirtyy "helposti" "lattiasta" pedaaleille, mutta väsyy kintut samantien, koska on hieman vastusta. Ensisijaisesti treenailen heel-upilla. Toinen miten naputtelen lattiaa on päkiät maassa ja kantapäillä naputan, mutta sitä en saa siirrettyä pedaaleille. :) Pitääkin vissii alkaa kantaa tuplia mukana, koska naputan aina kun istun jossain. Varmaa joku AD/HD. reeniä reeniä.
Narcosynthesis
14.02.2011 16:03:18

Iivariksi: Kiitoksia. Kokeilempa laittaa jouset tosi löysälle. Heel-down tekniikka siirtyy "helposti" "lattiasta" pedaaleille, mutta väsyy kintut samantien, koska on hieman vastusta. Ensisijaisesti treenailen heel-upilla. Toinen miten naputtelen lattiaa on päkiät maassa ja kantapäillä naputan, mutta sitä en saa siirrettyä pedaaleille. :) Pitääkin vissii alkaa kantaa tuplia mukana, koska naputan aina kun istun jossain. Varmaa joku AD/HD. reeniä reeniä.

Niinhän se menee, että ilman pedaaleja jalat ovat nopeammat ja usein tarkemmatkin, koska tosiaan tuo pedaalien antama vastus puuttuu - tuplabasarikuvioissa kun jalat kuitenkin joutuvat pedaalin polkaisun lisäksi kontrolloimaan myös sitä kun pedaali kimpoaa kalvosta takaisin ja tätähän ei pedaalitta treenatessa joudu ottamaan huomioon.

Käytännössä tämä heijastuu reaaliseen soittoon siten, että ne nopeudet, joita tuossa pelkillä jalalla naputtaessa on helppo saavuttaa, ovat pedaalilla soitettaessa liian korkeita ja soitto on epätarkkaa. Omalla kohdallani erot ovat varmaan sellaista ainakin 30 bpm:n luokkaa, riippuen tietysti jalkojen vireystilasta (tuntuu että väsyneenä pedaalin vastustuskerroin kasvaa ja ero pedaalillisen ja pedaalittoman soiton välillä siten on tavallista isompi).

Eli neuvona esittäisin treenaamista klikin kanssa, jotta löydät oman comfort zonesi (eli temmon, jossa soittaminen on RENTOA ja HELPPOA) ja voit siitä alkaa pikku hiljaa kehittämään vauhtia ja tekniikkaa ylöspäin. Pedaaliton soitto voi auttaa jonkin verran hermoratojen kehittämisessä, mutta tuskin mikään korvaa ns.aitoa asiaa. Eli tempo korvaan ja rauhassa treenaamaan. Itse aloittelin muistaakseni jollain 60 Bpm:llä tms. hyvin hitaalla vauhdilla. Tylsäähän se on, mutta eipä näissäkään asioissa ole oikotietä onneen.
Vaikea on vauvankakkaa mieltää kermatoffeeksi, vaikka pehmeää, kellertävää ja lämmintä sekin on.
Savuhh
14.02.2011 19:35:08
Itekkii hommasin just DW:n 5002 tuplat ja rämmin lähes samois ongelmissa.. Eniten nyt nakertaa, koska en saa slavea säädettyä sopivaksi. Masteria kun säätää suuntaa ja toisee niin se pysyy lähes hyvänä soittaa koko ajan, ellei säädä jousta liian kireelle. Slavessa on "tatsi" ongelmia. Esim soittaessa 120 bpm neljäsosia eli tosi hidasta tykytystä niin slavea ei edes tunne alla vaa ihan kuin joka iskussa pedaali olisi jo valmiiksi alhaalla. Soitan siis heel-upilla. Oon koettan säätää nuijan kulmaa ja jousen kireyttä. Nuijat osuvat basariin 90 asteen kulmassa. Soittelen siis sähkörummuilla..

Huomasin myös, että masterilla soittaessa lähes joka kerta kun töräyttää nuijan basariin niin tulee tuplaisku. Toikin alkoi päivä sitten, enkä pääse siitä eroon vaikka ruuvaillu ees taas. Kiitoksia vain jos jollain joku hyvä vinkki heittää tai manaajan puhelinnumero.
-Dr.DW-
14.02.2011 20:04:54 (muokattu 14.02.2011 20:32:10)
Savuhh: Itekkii hommasin just DW:n 5002 tuplat ja rämmin lähes samois ongelmissa.. Eniten nyt nakertaa, koska en saa slavea säädettyä sopivaksi. Masteria kun säätää suuntaa ja toisee niin se pysyy lähes hyvänä soittaa koko ajan, ellei säädä jousta liian kireelle. Slavessa on "tatsi" ongelmia. Esim soittaessa 120 bpm neljäsosia eli tosi hidasta tykytystä niin slavea ei edes tunne alla vaa ihan kuin joka iskussa pedaali olisi jo valmiiksi alhaalla. Soitan siis heel-upilla. Oon koettan säätää nuijan kulmaa ja jousen kireyttä. Nuijat osuvat basariin 90 asteen kulmassa. Soittelen siis sähkörummuilla..

Huomasin myös, että masterilla soittaessa lähes joka kerta kun töräyttää nuijan basariin niin tulee tuplaisku. Toikin alkoi päivä sitten, enkä pääse siitä eroon vaikka ruuvaillu ees taas. Kiitoksia vain jos jollain joku hyvä vinkki heittää tai manaajan puhelinnumero.

Kopase ottaa huomioon slavepuolen välitangon paino. Ihan aavistuskarvan verran slavepuolen nuijaa ylemmäksi, jousien ollen samalla tasolla.
...Tai opettelet tekniikan, joka ei ole niin herkkä tollaiselle pikkusäädölle!
Siitähän se lähtee että rentona soitat.
Eli hienoiset erot kompensoituu automaattisesti, muutaman polkaisun jälkeen.
Tietty jos esim jousien kireydellä on millin kierteellä senttien ero, niin saattaa vaatia enempi kun totuttelua.
...Ja jos joku mussuttaa että ei kuulu tasaseen iskut, niin kuittaa dynamiikalla, niin mieki teen=P
Sama se oli joskus itselläkin, että ei toiminut kun millilleen säädettynä.
Nykyisin ei oo ihan niin just, kun on vähän* petraantunut!
(* lue: hyvin vähän)

Tuplaiskuihin voisin suositella pädin herkkyyden pudottamista alaspäin, näinollen tekniikkakin paranee!
Basaripädin crosstalkin toimintoa tuskin tarttee pahemmin käyttää!
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
Weetoz
14.02.2011 20:34:54
-Dr.DW-: Tuplaiskuihin voisin suositella pädin herkkyyden pudottamista alaspäin, näinollen tekniikkakin paranee!

What? Tekniikka paranee, kun ei enää kuule omia virheitään? Minä antaisin tuohon ongelmaan sellasen neuvon, että opettelee polkemaan niin, ettei se nuija jää pärisemään siihen kalvolle tai tässä tapauksessa pädille. Mieluiten siis siten, ettei hautaa nuijaa ollenkaan.
-Dr.DW-
14.02.2011 20:58:50
Weetoz: What? Tekniikka paranee, kun ei enää kuule omia virheitään? Minä antaisin tuohon ongelmaan sellasen neuvon, että opettelee polkemaan niin, ettei se nuija jää pärisemään siihen kalvolle tai tässä tapauksessa pädille. Mieluiten siis siten, ettei hautaa nuijaa ollenkaan.

Pädit saattaa vanhetessaan hiukan "löystyä", jolloin tulee tuplaiskuja.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä kerrottuna.
Herkkyyttä pienemmälle.
...eikai tuossa sanottu että niitä tuplaiskuja olisi ennen ollut?

Ja omista virheistä, tottakai niihin on huomio kiinnitettävä.
Mutta Lupaan tekniikan parantuneen, siinä vaiheessa kun pedaaleitten säätö ei ole enää nysvistä kiinni.
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
mukis
15.02.2011 10:39:47

Narcosynthesis: Niinhän se menee, että ilman pedaaleja jalat ovat nopeammat ja usein tarkemmatkin, koska tosiaan tuo pedaalien antama vastus puuttuu - tuplabasarikuvioissa kun jalat kuitenkin joutuvat pedaalin polkaisun lisäksi kontrolloimaan myös sitä kun pedaali kimpoaa kalvosta takaisin ja tätähän ei pedaalitta treenatessa joudu ottamaan huomioon.

Käytännössä tämä heijastuu reaaliseen soittoon siten, että ne nopeudet, joita tuossa pelkillä jalalla naputtaessa on helppo saavuttaa, ovat pedaalilla soitettaessa liian korkeita ja soitto on epätarkkaa. Omalla kohdallani erot ovat varmaan sellaista ainakin 30 bpm:n luokkaa, riippuen tietysti jalkojen vireystilasta (tuntuu että väsyneenä pedaalin vastustuskerroin kasvaa ja ero pedaalillisen ja pedaalittoman soiton välillä siten on tavallista isompi).

Jännää, mulla menee ihan toisin päin: lattiaan naputtaessa jalka ei toimi ei sitten ollenkaan, mutta kera pedaalin paljon paremmin.
Narcosynthesis
15.02.2011 20:51:47

mukis: Jännää, mulla menee ihan toisin päin: lattiaan naputtaessa jalka ei toimi ei sitten ollenkaan, mutta kera pedaalin paljon paremmin.

Lucky you:)...vaihdetaanko jalkoja?
Vaikea on vauvankakkaa mieltää kermatoffeeksi, vaikka pehmeää, kellertävää ja lämmintä sekin on.
Savuhh
16.02.2011 00:31:21
Jaahas. Tänään se taas kävi. Aloin tossa illalla treenailemaan taas jalkoja, mutta jalat olivat täysin halvaantuneet. Lämmittelen silloin tällöin jaloilla mm. soittamalla tuplilla tasaista 140 bpm 16-osia, mut hyvä et sain menemään tuolla temmolla 8-osiakaan. Jalat olivat ihan tönkkönä Käykö kelleen ikinä samoin? Ei suinkaan ollut eka kerta..
Pitää varmaa hommaa varuiksi pyörätuoli jos halvaantuu totaallisesti :)
mukis
16.02.2011 09:22:20

Narcosynthesis: Lucky you:)...vaihdetaanko jalkoja?

Ei kyllä kannata vaihtaa, virtuoositeetti majailee melko kaukana näistä kintuista.

Vaihdoin reilu vuosi sitten ehjän resokalvon ja päätin, että en enää hautaa nuijaa, jonka jälkeen on ollut melkoista kamppailua tuon jalan kanssa.. Ihan viime aikoina on ollut havaittavissa pientä kehittymistä, tosin en ole kovin intensiivisesti treenannut, kunnon treenillä kehittyminenkin olis varmasti nopeampaa.
maggot_76
17.02.2011 21:37:07
mukis: Jännää, mulla menee ihan toisin päin: lattiaan naputtaessa jalka ei toimi ei sitten ollenkaan, mutta kera pedaalin paljon paremmin.

Minulla taas toimii sekä lattialla että pedaaleillakin :D On se sen verran hyvin tullu harjoteltua ;) Meni siinä ehkä tunti tai jotain :)
Kailis
01.03.2011 15:07:40

velipesonen: Heh heh. Pelle on muutenkin aliarvostettu taiteilija ja sananiekka. Kerran keikalla joku huusi sille "Mitä on punk" (Pellen biisi), ja Pelle vastasi mikkiin "Mitäs tässä".

Pakko nostaa. Pelleltä oli joku nuori fanittaja tohkeissaan kysynyt onko tämä kuunnellut klassista musiikkia. "Oon mä kuullut sen" vastasi sopivasti cool reggah-mies expressbussin nopeudella.
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
Jupi57
01.03.2011 15:41:11
16072008 Kailis: Joo joo. Vanhalla istuin ja samassa pöydässä Järvinen sanoi mulle että hae bisset. Toin ne ja olin antamassa loppurahoja. Sanoi että pidä. Satasesta. -82. Good Golly Miss Molly.

EDIT:

Pelleltä tuli joku nuori kundi kysymään kapakassa keikan jälkeen kuunteleeko se klassista musiikkia. Se vastas; "oon mä kuullu sen..."

Vanhuus ei tule yksin...
Kailis
01.03.2011 16:50:10

Jupi57: 16072008

Vanhuus ei tule yksin...

Yksi merkki vanhuudesta on nillityksen potentiaalinen lisääntyminen =D
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
HCW
11.03.2011 09:16:52
Savuhh: Jaahas. Tänään se taas kävi. Aloin tossa illalla treenailemaan taas jalkoja, mutta jalat olivat täysin halvaantuneet. Lämmittelen silloin tällöin jaloilla mm. soittamalla tuplilla tasaista 140 bpm 16-osia, mut hyvä et sain menemään tuolla temmolla 8-osiakaan. Jalat olivat ihan tönkkönä Käykö kelleen ikinä samoin? Ei suinkaan ollut eka kerta..
Pitää varmaa hommaa varuiksi pyörätuoli jos halvaantuu totaallisesti :)

Kyse on ihan normaalista hermotuksesta ja lihas jumituksesta. Bassorumpua soittaessa joko sinkulla tai tuplalla - ei niin väliä - etureisi sekä pohje aktivoituu melko tehokkaasti jos soittaa kantapää ilmassa. Kantapää lattiassa aktivoi nilkkaa ja säären etuosaa. Jos tämmöistä "lihasharjoitetta" - vaikka tekniikka onkin kyseessä - tekee peräkkäisinä päivinä, niin on ihan normaalia, että hermojumeja ilmaantuu.

Treenaamisesta on puhuttu paljon ja senkin voi tiivistää muutamaan ajatukseen.
-Aseta (realistinen)tavoite, niin harjoituksien kuin ajankäytön suhteen. Ei liian montaa asiaa kerrallaan. Mieti myös kuinka usein OIKEASTI voit harjoitella.
- Harjoittele, älä kikkaile ylimääräisiä (tehokas ajankäyttö)
-Tee itsellesi treeniohjelma
-Hitaat tempot, paljon toistoja.
- Astu pois "mukavuus"vyöhykkeeltä. Joskus tuntuu pahalta ja siltä ettei onnistu. Niin pitää ollakkin. Uuden opettelu ei aina ole helppoa ja mukavaa.
TommyPoison
03.04.2011 19:23:33
Itselläni käytössä Rumpupäiväkirja- johon merkkaan jokaisen tunnin mitä soitan rumpuja. Oma harjoittelu, bänditreenit, soittotunnit yms. Laske joka kuukausi kuinka paljon olet soittanut ja aseta parempi tavoite seuraavalle kuukaudelle. Näit itse piiskaan itseäni soittamaan enemmän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)