Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pearl free floating snare maple 14'' 6.5'' tukossa?
1 2
PearlEX
15.02.2011 14:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä ostin tuollaisen virvelin viime kesänä ja hyvin toiminut kunnes eräänä päivänä viritin alakalvoa vähän löysemmälle ja löin yläkalvoa ,saundi oli aivan hirveä ja ihan kuin virveli olisi mennyt tukkoon vaikka viritin virvelin samanlailla kuin aina aikaisemmin. Noh kun olin aikani käännellyt ja ei hyvää saundia tullut jätin virvelin silleen vain. Viikon päästä virittelin jälleen ja rupesi saundia löytymään. siinä soiteltuani n. kuukauden ajan virveli meni samalla lailla tukkoon ja on nyt parhaillaan. parempaa saundia ei löydy millään vaikka kuinka kääntää ruuvia, ja kyllä mielestäni kuitenkin melko hyvä virittämään olen. Alkaa vähän ihmetyttämään tuollainen kun eikös tuon ihan hyvä virveli pitäisi olla.
 
jtannin
15.02.2011 22:22:28 (muokattu 15.02.2011 22:24:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile aluksi virittää rumpu alusta alkaen uudelleen. Kalvot aivan nollavireisiin ja tasainen vireen nosto vastakkaisilta puolilta vähän kerrallaan kiristäen, niinkuin asiaan kuuluu. Sama molemmille kalvoille.
Joskus viritys puoltaa pahasti vaikka mielestään tekisikin huolellista jälkeä.
 
Jos ei pelitä, vaihda uudet kalvot ja sama show alusta
 
Mites muuten virvelin matto? Kuinka kireällä oli? Varmaan olitkin jo tietoinen, että liian kireä matto tappaa rummun soinnin...
 
PearlEX
15.02.2011 23:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo olen kyllä tuotakin tehnyt että kalvot löysälle ja yläkalvon kyllä vaihtanut ja juuri tasaisesti virittänyt mutta ei se meinaa auttaa. Matto on kyllä yleensä melko löysällä ollut että ei kyllä kireällä ainakaan. Kiitos vinkeistä kuitenkin.
 
marktark
16.02.2011 12:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti perusasiat on kunnossa eli vanteet ja runko viistepuolelta suorat, testaus lasilevyllä tms. suoralla pinnalla ja valoa rungon sisään, niin mahdolliset poikkeamat näkee paremmin.
Olen usein ihmetellyt sellaista neuvoa, jossa kalvoa aloitetaan löysäämään, jos on liian korkea vire, siis että soundi haetaan tuolla tavalla "yläkautta" alaspäin.
Mun (ihanoma) fysiikan laki sanoo, että kun kalvo ei ole mitään kumia, viritettäessä alaspäin sointi vähenee ja botne lähes katoaa ja usein jää jäljelle pelkkä maton kaamea räsähdys.
Siksi aloitan esim uudelleenvirityksen aina "alakautta" ylöspäin. Uskaltaisin veikata, että paremmissakaan virveleissä kalvo ei soi parhaalla mahdollisella tavalla toisinpäin viritettäessä. Kyse on kalvon fysiikasta.
Kommentit tervetulleita, varsinkin kun snaren viritys on vielä kovin hakusessa.
 
...josta jatkan vielä lyhyesti. Ajatellaan, että : olen saanut (Sensitone Brass ja MMX)-virvelini juuri soimaan hienosti ilman mattoa, millä tahansa sävelkorkeudella, ja laitan maton päälle huom. riittävän löysällä ja soundi, erityisesti botne (se "duum") on lähes tiessään. Mikitettäessä sen kyllä aina kaivaa jostakin, mutta haluaisin sen tulevan myös akustisesti suoraan korviini, silloin kun PA:ta ei ole käytössä.
Neuvoja !
ps. maksan, jos joku on kiinnostunut tulemaan viritystutkimusmatkalle Hgin Pajamäkeen (Pearl Session Custom).
 
Play that song.
hansakemanelius
16.02.2011 14:01:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marktark:
...josta jatkan vielä lyhyesti. Ajatellaan, että : olen saanut (Sensitone Brass ja MMX)-virvelini juuri soimaan hienosti ilman mattoa, millä tahansa sävelkorkeudella, ja laitan maton päälle huom. riittävän löysällä ja soundi, erityisesti botne (se "duum") on lähes tiessään. Mikitettäessä sen kyllä aina kaivaa jostakin, mutta haluaisin sen tulevan myös akustisesti suoraan korviini, silloin kun PA:ta ei ole käytössä.
Neuvoja !
ps. maksan, jos joku on kiinnostunut tulemaan viritystutkimusmatkalle Hgin Pajamäkeen (Pearl Session Custom).

 
Oletko pistänyt jonkun muun soittamaan settiäsi ja mennyt itse muutaman metrin päähän kuuntelemaan. Tämä on ainakin yllättänyt minut kun olen saanut huomata että jotkut virvelit kuulostavat paljon paremmalta setin etupuolelta kuunneltuna kuin soittajan paikalta. Jotkut vireet eivät vaan kertakaikkiaan pääse oikeuksiinsa läheltä kuultuna.
 
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
PearlEX
16.02.2011 15:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä ihan suora on. Niin siis kyllähän yleensäkin kun viritän niin eka vähän enemmän löysälle ja sitten kiristää hiukan. kiitos sinullekkin vinkeistä!
 
hansakemanelius
16.02.2011 17:10:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PearlEX: kyllä ihan suora on. Niin siis kyllähän yleensäkin kun viritän niin eka vähän enemmän löysälle ja sitten kiristää hiukan. kiitos sinullekkin vinkeistä!
 
Omat virvelini soivat parhaiten jos alakalvo on kireä, siis paljon kireämpi kuin lyöntikalvo. Jos alakalvo on liian löysä niin silloin tulee tuontapaisia ongelmia joista mainitsit tämän keskustelun avauksessa.
 
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
Strumbali
16.02.2011 20:57:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne free-floaterin "rakennetta", kuin kuvista. Onko ne tapit jotenkin kiinnitetty siihen kelluntavanteeseen? Ei ole joku löysällä ja virittäessä ruuvi ei kiristykään.. tai jotain muuta sen tyyppistä, tappeihin liittyvää? Sivultahan näkee, onko tasaisesti kiristyneenä. Uutena olit vissiin virvelin ostanut...? Virvelit saa tukkoon liian kireällä matollakin. Setin ja tomien soundi muuttuu kun vaan nousee seisomaankin setin takana, ainakin minun treenikämpässä. Virveli on silleen just vähän semmosessa paikassa setissä.... soittaja kuulee yläpuolelta ja jaloilla dempataan ympäriltä.
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
hollmi-5
16.02.2011 21:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa olla niinkin, että resokalvo on virunut ja kysyjä ei vain rohkene virittää sitä tarpeeksi kireälle?
 
Alakalvo kannattaa vetää kireään vireeseen. Jostain lukaisin, että jopa A, eli 440 Hz olisi hyvä. Mittarilla en omia resokalvojani viritä, mutta aika taajaan niitä saa tiukkailla kireämmälle, koska resokalvo löystyy virumisen seurauksena.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
16.02.2011 21:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa noita maple-virveleitä ei ole usua kiristää samalla tavalla, kuin metallirunkoisia? Minulla ihtellä tulee virittäessä joskus sellainen paniikki päälle tämän oman virvelini kanssa. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että se puu ei kestä sitä kireyttä, mitä metalliset....
 
hollmi-5
16.02.2011 21:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Jospa noita maple-virveleitä ei ole usua kiristää samalla tavalla, kuin metallirunkoisia? Minulla ihtellä tulee virittäessä joskus sellainen paniikki päälle tämän oman virvelini kanssa. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että se puu ei kestä sitä kireyttä, mitä metalliset....
 
Minulla on sellainen tuntuma, että varsinkin vaahterarunkoisten virveleiden alakalvo kannattaa vetää kunnolla kireälle, ennen kuin siitä tule itselleni mieleinen.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hansakemanelius
16.02.2011 21:58:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Jospa noita maple-virveleitä ei ole usua kiristää samalla tavalla, kuin metallirunkoisia? Minulla ihtellä tulee virittäessä joskus sellainen paniikki päälle tämän oman virvelini kanssa. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että se puu ei kestä sitä kireyttä, mitä metalliset....
 
Mulla on kyllä alakalvo kireässä vireessä sekä Suprissa että puuvirveleissä.
 
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
Vallu-Veke
16.02.2011 22:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hansakemanelius: Mulla on kyllä alakalvo kireässä vireessä sekä Suprissa että puuvirveleissä.
 
Joo tämä sinun ja Mikan edellinen kommentti on kyllä huojentavaa tietoutta. Kiitti. Täytyypä ruuvailla kokeeksi vähän kireemmälle alakalvoakin :)
 
PearlEX
16.02.2011 22:57:42 (muokattu 16.02.2011 22:58:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sitä on tässä viikon aikana tullut väänneltyä joka suuntaan, kireälle ja löysälle, vaan aina samanlainen ''tunkkainen'' saunti. Rupee pikkuhiljaa ärsyttämään kun ei meinaa löytyä hyvää ääntä. Ja kyllä ei ole tapit kiinni rungossa ollenkaan vaan juuri kelluntavanteessa. Ystävälläni on samanlainen virveli, ja vaikka virittäisi kummankin virvelin kalvot samanlailla niin kyllä kaverin virveli on aivan erinlainen ja soi enemmän puhtaasti ja paremmin kuin tämä minun... tuntuu aivan siltä kuin virvelini menisi välillä tukkoon ja jossain vaiheessa taas avautuisi jolloin saundi on taas puhdas, merkillistä.... täytyypä vielä koettaa tuota että oikein kireälle alakalvo.
 
BanZai88
17.02.2011 00:01:02 (muokattu 17.02.2011 00:09:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti kannattaa sekin muistaa, että jos alakalvon vetää ns. överi-tiukalle, niin se tappaa rungon soundin kokonaan. Ite huomasin tuon 13x6 Ayotten kanssa, että kummasti kuulosti virppasoundi ihan kuolleelle. Sitten alakalvon ruuveja alle 1/4 kierros löysemmälle ja kappas, soundi heräsi ihan erilailla eroon. Joskus se voi olla hyvinkin pienestä kiinni. Tuo virppa ainakin tykkää melkolailla "mediumista" alakalvon vireestä, herkkyyttä löytyy hemmetisti löysemmälläkin vireellä. Edge taas hieman kireämmästä vireestä. Riippuu niin paljon itse rummusta, jokainen kun on yksilö.
 
edittiä. Mitenkäs soittotila? Oletko koko ajan soittanut virppaa samassa tilassa? Vaihtanut kapulamallia? Mulla on itellä myös päiviä, jolloin sama rumpu ja vire kuulostaa hemmetin hyvältä, pidät parin tunnin tauon ja menet takaisin soittamaan. Rumpu kuulostaa tälläkertaa erilaiselta, välillä paremmalta ja toisinaan taas huonommalta. Korvat on tottunut reenien aikana tiettyyn melutasoon ja soundiin. Sitten tauon aikana korvat on päässeet lepäämään ja soiton alettua kaikki kuulostaa taas erilaiselta. Paljon se on myös niistä korvista ja päivästä kiinni. Voisimpa melkein veikata, että mielialalla on myös vaikutusta, että minkälaisena koet tietyn soundin sillä hetkellä.
 
EJ84
17.02.2011 08:44:10 (muokattu 17.02.2011 08:48:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä ton sun rummun historia on? Onko se ollut liian kosteassa tilassa ja kerännyt kosteutta roudauksen yhteydessä tai hörpännyt esim. olutta tai muuta nestettä vahingossa?
Mitkä kalvot, onko ehjät vai montuille hakatut?
Jos ei tunnu aukeavan sointi, niin koeta ottaa siitä tarkkoja valokuvia ja pistä tänne kolleegoille nähtäväksi, niin ehkä niistä voisi paljastua jotakin.
Lisäyksenä vielä uusintakysymys: Mites viisteiden kunto?
 
Strumbali
17.02.2011 08:54:04 (muokattu 17.02.2011 09:13:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PearlEX: Ja kyllä ei ole tapit kiinni rungossa ollenkaan vaan juuri kelluntavanteessa.
 
Eikun tarkoitin, että ne on jotenkin kiinnitetty siihen kelluntavanteeseen ja onhan kunnolla kiinni. Tama teki 80-luvulla virveleitä, missä tapit "kelluvat", eli ne liikkuvat ylös alas suunnassa. Jos lähtee esim. alapuolelta vaan kalvoa kiristämään, niin tapit tulee alaspäin.... http://www.tamadrum.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=90&now=1 kuvassa tuo syvempi virveli. No näin ei tuossa free-floaterissa voi käydä, mutta onko ne tapit esim. kierteellä kiinni siinä kellutavanteessa ja tapit ei pääse liikkumaan, kun kiristät alakalvon viritystappeja? Silloin vire kalvossa ei muutu, hmm tai siis muuttuu, mutta yläkalvossa. ; ) Voisin jopa arvata, että nuo tapit on mahdollista vaihtaa, mikä on vaan hyvä juttu, jos vioittuvat jostain syystä. Eipä kait se noista tapeista johdu, mutta kunhan tarkensin. : )
 
Edit. siellä on ilmeisesti joku mutterin paikka siinä kelluntavanteessa ja se estää tappeja pyörimästä: http://www.thomann.de/fi/pearl_ft_35_10_spannboeckchen_ffs_sn.htm
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Veksi
17.02.2011 09:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pöljä kysymys,onko runko " oikeinpäin "siis viiste ylöspäin? alapuoli on tasainen!
 
joonama
17.02.2011 09:54:11 (muokattu 17.02.2011 09:57:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veksi: Pöljä kysymys,onko runko " oikeinpäin "siis viiste ylöspäin? alapuoli on tasainen!
 
Pöljä kysymys: mitä hittoa? Eikö tuossa rummussa olekaan ihan normaali runko?
 
Vähän isommalta ruudulta kun tihrustin niin eipä taida tosiaan olla. Onko alakalvo metallia vasten? Jänskä systeemi.
 
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
markkuliini
17.02.2011 12:16:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joonama:
 
Vähän isommalta ruudulta kun tihrustin niin eipä taida tosiaan olla. Onko alakalvo metallia vasten? Jänskä systeemi.

 
Kylläpä kyllä. Ja itse kun omistin pari freefloateria aikoinaan, niin niinä puurunko makaa metallin päällä, mutta välissä on ohut huopapinta. Ihmettelin aina miksi siinä sellainen on, kun se varmasti estää resonoinnin liikkumista rungon kautta alakalvoon.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «