Aihe: Andy McCoy
1 2 3 4 525 26 27 28 29137 138 139 140 141
Atomic Cafe
16.02.2011 15:38:52 (muokattu 16.02.2011 17:07:39)
PJS: Verrataan andya vaikka toiseen kotimaiseen kitaraurhoon Jukka Toloseen (tai vaikka Petri Walliin), jonka ura on myös lähtenyt kirkkaan alun jälkeen syöksykierteeseen lähinnä huimausaineiden takia. Ei liene kellekkään epäselvää kummalla näistä kahdesta on maailmanluokan näyttöä ihan soittajanakin?

Jukka on reuman vammauttama ja kitara vaihtunut Jeesukseen, Petri on kuollut mutta meidän Antti se vaan porskuttaa.

Eihän se ole koskaan ollut samanlainen virtuoosi kun nuo kaksi muuta mutta ammattitaitoinen ja hyvä soittaja se oli parhaimpina päivinään. Nykyinen kunto nyt on mitä on mutta rankalla elämällä on hintansa.

Jukka Tolonen on tästä kolmikosta se jolla on eniten sitä kansainvälistä näyttöä vaikka se ei ole koskaan ollut maailmaluokan tähti samassa merkityksessä kun Andy "kolkyt donaa" McCoy.
PJS
16.02.2011 15:44:36 (muokattu 16.02.2011 15:48:33)

Atomic Cafe: Jukka on reuman vammauttama ja kitarointi vaihtunut Jeesukseen, Petri on kuollut mutta meidän Antti se vaan porskuttaa.
No on hengissä ja pystyy vielä jotenkuten soittamaan ja toimimaan. Porskuttamiseksi en tuota kutsuisi.

Eihän se ole koskaan ollut samanlainen virtuoosi kun nuo kaksi muuta mutta ammattitaitoinen ja hyvä soittaja se oli parhaimpina päivinään. Nykyinen kunto nyt on mitä on mutta rankalla elämällä on hintansa.
Jep, mut en silti ymmärrä mistä se maine kovanluokan soittajana tulee? Missä sitä kovan luokan soittoa, mitä ei kuka tahansa vähän pätevämpi kitaristi vetäis vastaavasti voi kuulla?

Myönnän, että syynä voi olla vaan se etten mä tajua. Mut silti?

Mut siis: Hyviä biisejä on tehnyt kyllä, ja rockmusa on ylipäänsä liian suorituskeskeistä varsinkin mitä tulee kitaristeihin. Tärkeämpää on osata soittaa omat juttunsa niin et ne toimii ja osata sovittaa soittamansa biisit omien taitojen ja vahvojen puolien mukaan. Siinä mielessä Andysta voi koska tahansa sanoa, että oli loistonsa päivinä ihan hyvä kitaristi. Itsekkin diggaan kuitenkin semmoisia soittajia jotka soittaa instrumentin sijaan niitä biisejä...
Peace!
Mancubus
16.02.2011 15:46:01 (muokattu 16.02.2011 15:48:47)
PJS: No on hengissä ja pystyy vielä jotenkuten soittamaan ja toimimaan. Porskuttamiseksi en tuota kutsuisi.

Jep, mut en silti ymmärrä mistä se maine kovanluokan soittajana tulee? Missä sitä kovan luokan soittoa, mitä ei kuka tahansa vähän pätevämpi kitaristi vetäis vastaavasti voi kuulla?

Myönnän, että syynä voi olla vaan se etten mä tajua. Mut silti?

Kovan luokan soittajan pitää myös keksiä ne riffit ja piisit, ei välttämättä osata soittaa covereita. Kovan luokan soittajalla on monta paljon myytyä laulua. Jos biisi on mielestäsi yksinkertainen ja paska, niin myy ite ihmisille parempi biisi.
Andy McCoysta en tiedä mitään, mutta luulen että se on keskivertoa kovempi muusikko jos vertaa CV:tä
varakeef
16.02.2011 16:27:49
Andyllä on kuitenkin tunnistettava tatsi ja soundi, sellainen omintakeinen tapa käsitellä melodialinjoja. Kerrassaan riemukas, tunnistettava tapa venyttää ja käyttää vibratoa. Kuviot ovat kekseliäitä ja käsittely on asiaan kuuluvan rujoa.

Nämä seikat tekevät Andystä hienon kitaristin. Se, että ailahtelua esiintyy, on valitettavaa, mutta ei sillä perusteella voi väittää, ettei se osaisi kylliksi soittaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
sirdickyj
16.02.2011 16:30:59
Miks pitää aina sotkea asiat? Ei sillä biisintekemisellä ja siillä et onko hyvä soittaja, ole mitään tekemistä keskenään.

Andy nyt kuitenkin on ohan kelvoton soittaja, etenkin nykykunnossaan, ikinä ei ole kovin kaksinen ollutkaan. Mut rock-hahmohan se on ja ollu kovan bändin jäsen. Ne on kuitenkin eri asia ku soittotaito.
Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu
Funk-neekeri
16.02.2011 17:15:00
Taskinen todella on kyseisen albumin isä ja taiteellinen johtaja. Se, että hän oli sunnuntain keikalla mukana oli erittäin hieno asia ja ainakin minulle oli tärkeää, että kokoonpano oli juuri se sama, kuin 30 vuotta sitten. Kuten aikaisemmassa postauksessa kirjoitin, hänen panoksestaan kuitenkaan paha mennä sanomaan yhtään mitään. Kyllä ne Nordit siellä jotain pihisi ja kovasti keskikehoaan kasvattanut mies niiden takana istui. Kyllä koskettimet kuuluu kaikesta vaatimattomuudestaan huolimatta tuohon albumiin.

Moni cover-bandi olisi tehnyt homman paljon paremmin. Jos vastaavasti joku cover-bandi olisi tehnyt homman kuten Pelle ja kumppanit sunnuntaina tekivät, yleisö olisi pitänyt luultavasti keikkaa täytenä paskana ja ilmaissut sen hyvin selkeästi. Näin on kuitenkin useimpien varsin nimekkäiden, pitkän ja hienon uran tehneiden artistien ja yhtyeiden kanssa: ei se ole niin tärkeää, että kappaleet tulevat kuten levyllä aikoinaan - tai paremmin. Koko juttu on jossain "nostalgian janossa" ja "fiilistelyssä".

Kaikki olivat kuitenkin selvästi harjoitelleet ja keskittyivät esitykseen, paitsi Andy. Lisäksi hänen kehonkielestään sai sellaisen vaikutelman, että mies kuvitteli yleisön tulleen Tavastialle hänen takiaan.
Jimmie
16.02.2011 18:19:26 (muokattu 16.02.2011 18:23:03)

Mä en ihan lähtis sanomaan, et Antti on aina ollut täysin kelvoton soittaja, eikä osaa soittaa yhtään mitään.

http://www.youtube.com/watch?v=R9bdUlfqnSE

Tampere'91/Andy's Rumble

Musta tossa on etenkin välillä 1.00-2.10. oikeinkin maukasta soittoa. Ei kyseisen musiikkityylin piirissä mitään ihmeellistä, mut perus rockkitaristiksi aika hyvin kuitenkin. Jää varmasti samat jutut soittamatta muutamiltakin nimimiehiltä rockmusiikin saralla. Kyllä tosta nyt näkee, että joskus on muutakin treenattu, kuin epävireisiä vitossointuja.
Nykyäänhän sen soitto onkin sitten kokolailla perseestä, mutta musta on epäreilua väittää ettei ole IKINÄ osannut soittaa MITÄÄN. Ei nykyinen räpellys poista vanhoja meriittejä. Mutta ei myöskään vanhat meriitit auta yhtään, ku kuuntelee tota paskaa nykyään. Ja erityisesti ylimielinen, kanssamuusikoita halveksuva ja yleisöä aliarvioiva asenne miehessä vituttaa. Joku tiukka tuottaja vois saada siitä studiossa vielä ihan hyvääkin matskua irti, mutta kyllä sen korkin pitäis mennä ensin myös kiinni. No, silti keikkaa riittää ja yleisö tulee katsomaan. Miten kauan, onkin sitten toinen asia. Ja kyllä alkuperäinen Hanoi Rocks oli/on mulle kova juttu edelleen, vaikka harvoin tuleekin kuunneltua enää.
Jokapaikanapina
16.02.2011 18:48:04
Jimmie: Mä en ihan lähtis sanomaan, et Antti on aina ollut täysin kelvoton soittaja, eikä osaa soittaa yhtään mitään.

Tampere'91/Andy's Rumble

Yllättävän makee, kiitos!
Tande
16.02.2011 18:57:42 (muokattu 16.02.2011 18:59:31)
Minä olen käsittänyt, että Andya on pidetty sen aidon Rock N' Roll-imagon lisäksi oikeasti kovana kitaristina. Ainakin, mitä Hanoin' levyjä ja livejä kuuntelee, niin ihan "kansainväliselläkin" mittarilla hienoja rytmikitarakuvioita ja erittäin omaperäisiä sooloja. Suurimpia vaikuttajia myös omaan soittooni.

http://www.youtube.com/watch?v=J0mM-Gy0PhI&feature=related

Ehkä ette tykkää, mutta minä kyllä.
Anteeksi.
teg
16.02.2011 20:05:34
Ja pitää muistaa se tosiasia, että herra on ensimmäinen Suomalaismuusikko, jolle on myönnetty kultalevy jenkeistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Andy_mccoy .
Nacho-king
16.02.2011 21:02:04
Jimmie: Mä en ihan lähtis sanomaan, et Antti on aina ollut täysin kelvoton soittaja, eikä osaa soittaa yhtään mitään.

Tampere'91/Andy's Rumble

Musta tossa on etenkin välillä 1.00-2.10. oikeinkin maukasta soittoa. Ei kyseisen musiikkityylin piirissä mitään ihmeellistä, mut perus rockkitaristiksi aika hyvin kuitenkin. Jää varmasti samat jutut soittamatta muutamiltakin nimimiehiltä rockmusiikin saralla. Kyllä tosta nyt näkee, että joskus on muutakin treenattu, kuin epävireisiä vitossointuja.
Nykyäänhän sen soitto onkin sitten kokolailla perseestä, mutta musta on epäreilua väittää ettei ole IKINÄ osannut soittaa MITÄÄN. Ei nykyinen räpellys poista vanhoja meriittejä. Mutta ei myöskään vanhat meriitit auta yhtään, ku kuuntelee tota paskaa nykyään. Ja erityisesti ylimielinen, kanssamuusikoita halveksuva ja yleisöä aliarvioiva asenne miehessä vituttaa. Joku tiukka tuottaja vois saada siitä studiossa vielä ihan hyvääkin matskua irti, mutta kyllä sen korkin pitäis mennä ensin myös kiinni. No, silti keikkaa riittää ja yleisö tulee katsomaan. Miten kauan, onkin sitten toinen asia. Ja kyllä alkuperäinen Hanoi Rocks oli/on mulle kova juttu edelleen, vaikka harvoin tuleekin kuunneltua enää.

Toi oli hieno keikka, minkä Andy teki Dave Lindholmin ja Nicky Hopkinsin kanssa. Vieläkin varmaan löytyisi jostain c-kasetti, joka on videolta nauhoitettu. Harmi, ettei koko keikkaa ikinä tullut televisiosta. Pahojakin hetkiä keikalla oli mm. Andyn versio Angiesta. Mutta meininki oli hyvä, vaikka Andyn huivi meinasi koko ajan valua silmille.
Nykykuntoa ilman kitaraa voi ainakin vilaukselta nähdä tämän videon lopusta...

http://www.youtube.com/watch?v=V9pohYsv3gU
Cimble
16.02.2011 21:11:27 (muokattu 16.02.2011 21:11:51)
Tande: Minä olen käsittänyt, että Andya on pidetty sen aidon Rock N' Roll-imagon lisäksi oikeasti kovana kitaristina. Ainakin, mitä Hanoin' levyjä ja livejä kuuntelee, niin ihan "kansainväliselläkin" mittarilla hienoja rytmikitarakuvioita ja erittäin omaperäisiä sooloja.

Onhan se ollut maailmanluokan asteikollakin kova ja vaikuttava rock-kitaristi ihan siinä missä rokkaripersoonakin. Se on ollut jotain suurta. Tosin tämäkin veteraani on ruhjoutunut siellä vuosikymmenten kentällä juuri nykypäivän kuntoonsa. Eli sitä ammattitaitoo on melko olemattomasti. Imago, persoona, elintavat ja päihderiippuvuus ovat keulineet kaiken edelle ja teloneet sankarin hyvin huonoon soittokuntoon. Verratkaapa esim samoja myllyjä läpikäynyttä Sam Yaffaa, aikas skarppi ja ammattitaitoinen mies. Ja silti niin rock.
Suklaapallo ei ole välttämättä geishakuula.
Atomic Cafe
16.02.2011 21:46:10 (muokattu 16.02.2011 22:08:30)
Nacho-king: Toi oli hieno keikka, minkä Andy teki Dave Lindholmin ja Nicky Hopkinsin kanssa. Vieläkin varmaan löytyisi jostain c-kasetti, joka on videolta nauhoitettu. Harmi, ettei koko keikkaa ikinä tullut televisiosta. Pahojakin hetkiä keikalla oli mm. Andyn versio Angiesta. Mutta meininki oli hyvä, vaikka Andyn huivi meinasi koko ajan valua silmille.

Tuo oli oli todella hieno minikiertue, Antti onnistui ylipuhumaan Nicky Hopkinsin tähän kylmään maahan ja muistaakseni vieläpä keskellä talvea. Tuossa nauhoituksessa Angie menee pieleen koska Antti rääkyy kun vanha varis. Muilta osin Antti oli hyvässä iskussa ja sillähän oli vielä tuohon aikaan sitä rocktähden karismaa vaikka muille jakaa.

Levykin oli suunnitteilla mutta homma kaatui jo ennen alkua ja se on kyllä sääli se.
JCM
16.02.2011 23:29:54

sirdickyj: Miks pitää aina sotkea asiat? Ei sillä biisintekemisellä ja siillä et onko hyvä soittaja, ole mitään tekemistä keskenään.

Andy nyt kuitenkin on ohan kelvoton soittaja, etenkin nykykunnossaan, ikinä ei ole kovin kaksinen ollutkaan. Mut rock-hahmohan se on ja ollu kovan bändin jäsen. Ne on kuitenkin eri asia ku soittotaito.

Kuka muuten soittaa Building on tradition levyllä liidikitarat?
JCM
16.02.2011 23:39:06

Tampere'91/Andy's Rumble

Nyt kyllä heitit vettä sirdickyj:n myllyyn:D

Ouch!
sirdickyj
17.02.2011 09:14:05
JCM: Kuka muuten soittaa Building on tradition levyllä liidikitarat?

En mä tiiä. Kui? Onks siin hyvää soittoa? Voi toki ollakin.
sirdickyj
17.02.2011 09:16:03
JCM: Nyt kyllä heitit vettä sirdickyj:n myllyyn:D

Ouch!

No eihän toi mitään ihan kelvotonta soittoa ole, ei tosin missään nimessä hyvääkään. Mutta ei tosiaan mitään normaali turakointia, vaan ihan skarpisti vetää. Turha silti ton perusteella puhua ympäriinsä et osaa vetää flamencoa.
Stradlin
17.02.2011 09:25:34
sirdickyj: No eihän toi mitään ihan kelvotonta soittoa ole, ei tosin missään nimessä hyvääkään. Mutta ei tosiaan mitään normaali turakointia, vaan ihan skarpisti vetää. Turha silti ton perusteella puhua ympäriinsä et osaa vetää flamencoa.

No mutta kuitenkin ihan hyvin vedetty kaverilta, joka ei ole koskaan osannut soittaa yhtään.
"You lost today kid, but it doesn't mean you have to like it"
Musta Arkipyhä
17.02.2011 09:40:36 (muokattu 17.02.2011 09:46:52)
sirdickyj: Miks pitää aina sotkea asiat? Ei sillä biisintekemisellä ja siillä et onko hyvä soittaja, ole mitään tekemistä keskenään.

Mun mielestä kaveri joka keksii vaikkapa hyviä riffejä ja melodioita on jo hyvä soittaja.

Tekninen suoritus on minusta eri asia kuin hyvä soitto.Sulla on siitä oma käsitys ,mutta se ei ole ainoa oikea.

Andy nyt kuitenkin on ohan kelvoton soittaja, etenkin nykykunnossaan, ikinä ei ole kovin kaksinen ollutkaan.

Soolokitaristina ei mikään erityinen ,mutta kitaransoitto on muutakin kuin akrobaattisia arpeggioita sooloissa.Ja vaikkapa sen Costellon soolot Popedan Kaasua..ja Musta Enkelit levyillä ovat melkoista räpeltämistä.Sitteminhän hän kehittyi soolokitaristina ,mutta on kyllä edelleen enemmän ehkä lauluntekijä kuin kitaravirtuoosi.

Mut rock-hahmohan se on ja ollu kovan bändin jäsen. Ne on kuitenkin eri asia ku soittotaito.

Toki ovat eri asioita.Mutta Andy on ollut myös hyvä soittaja.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)