Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikainen kysymys 50w putkinupeista
1 2
Jinxed
16.02.2011 13:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin hakua, mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni. Koska itselläni ei ole 50w putkareista kokemusta enkä pääse moisia mihinkään testaamaan (ainakaan niillä volumeilla, joita kysymykseni koskee), kysyn seuraavaa:
Jos käytössä on 212 V30:llä ja nuppina olisi joku 50w putkari (esim. Engl Thunder, Laney LH50, Jet City JCA50H, Engl Screamer, Laney GH50L, Laboga Caiman) tai jopa 30w (esim. Orange Dual Terror tai Thunder 30H), niin miten pitkälle cleanit pysyvät täysin puhtaina?
 
Tietysti trankuissa ja putkareissa on eroa, mutta olen soittanut keikoilla, joissa 100w trankku jäi jalkoihin vaikka kanava- ja master volume olivat molemmat siellä 8-9 tienoilla. Tietysti niillä keikoilla, joissa on ollut sen verran luksusmeininki, että kitaravahvarillekin on riittänyt mikki, ei ole tarvinnut niin luukuttaa, mutta nonetheless: riittääkö 30-50w nuppi 2x12:sta kanssa headroominsa puolesta, että cleanit pysyvät täysin puhtaina kovillakin volumeilla (esimerkkinä sen verta kovaääniset rummut ja basso, että tarvittaisiin kuulumiseen vaikka tuo 100w trankku missä kanava ja masteri 8-9 paikkeilla)? Vai kannattaisiko suosiolla pysytellä kaiken varalta kolminumeroisissa?
 
"What a tool!"
Antti1
16.02.2011 13:39:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä 50W vahvarissa puhdas puhtaana pysyy päätteen puolesta melkolailla missä vaan. Eri asia on sitten se, että mitä etuasteesta tulee ulos. Se voi säröytyä miten herkästi vaan ja siihen ei äänenvoimakkuuden säätely oikein auta.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
sickboy
16.02.2011 13:40:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasiassa varmaan riittää. Olen täysin noviisi teknisellä puolella (en siis kauhean hyvin tiedä miten eri elektroniikka siellä sisällä vaikuttaa), mutta käsittääkseni muuntajilla sun muilla on radikaalisti merkitystä esim. headroomiin. Eli et voi tuijottaa pelkkiä watteja.
 
On myös käyttäjästä kiinni, mikä on tarpeeksi puhdas saundi. Eli testaamaan vaan, eihän siinä paljon muu auta. Ehkä olisi järkevää ensin etsiä hyvältä saundaava vahvistin ja sitten valita sen mallin sisällä kokoluokka, jos mahdollista.
 
Vladi
16.02.2011 13:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ekaks, vahvarin wattimäärä on vain yks osa siitä, mikä määrittää headroomin määrän.
 
Siihen vaikuttaa lisäks käytettävän kitaran mikit, vahvistimen signaalitie, käytettävät putket ja ties mitä muuta. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että 50w riittää puhtaidensa puolesta ihan mihin vain. Putkipelit on keskimääräisesti ihan eri juttu kuin trankkupelit, niiden watteja ei voi suoraan vertailla. :)
Jinxed
16.02.2011 13:58:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas, eli muitakin juttuja pitäisi vahvistimista katsoa kuin watteja? Onpa hankalaa kun pitää tietää niin paljon :P Mutta siis, käytän kitaroita, joissa on passiivihumpparit, eli en hevikeppejä, mutta humpparit on kuitenkin. Tarvin puhtaita, jotka todellakin pysyy super-puhtaina silloinkin kun rumpali vetelee minkä käsistään saa irti, basso jyrää päälle, kaikilla tulpat korvissa ja soitetaan tyyliin kaikki nupit 11:sta, noin kärjistettynä. Kun soitetaan funkkia ja metallia ja silloinkin kun soitetaan mätömpää osastoa, pompin jatkuvasti cleanin ja särön välillä. Tuosta syystä cleanin tulee pysyä täysin puhtaana samalla kun nupin pitää pystyä sylkemään ulos metallisäröjä humpparikitaran kera, eli en edes halua säröttää clean-kanavaani. Ollenkaan.
 
50w pelit olis vaan kätevämpiä roudailla ja voishan niitä luukuttaa vähän isommilla numeroilla kuin 100w peliä, mutta mietin vain, että jos valitsen 50w:n niin päädynkö sitten yhtäkkiä soittamaan vahvistimella, jossa on vain kevyt rock-särö (jos cleani rupeaa särkemään kovemmilla volumeilla) ja mättösärö cleanin ja mättösärön sijasta? Tosin ymmärtämäni mukaan Peaveyn 6505:lla clean-kanava säröytyy myös aika varhaisessa vaiheessa vaikka vahvistimessa on 120w tehoja...
 
Vladi: Putkipelit on keskimääräisesti ihan eri juttu kuin trankkupelit, niiden watteja ei voi suoraan vertailla. :)
 
Tuota monet sanoo ja yhtä monet sanoo, että watti on watti, oli se sitten trankussa tai putkarissa. Mä en tiedä kummastakaan väitteestä mitään mitä oikeellisuuteen tulee :P
 
"What a tool!"
JoKo
16.02.2011 14:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista mainitsemistasi vahvistimista minulla ei ole kokemusta, mutta itse olen soitellut paljon Vox AC50-nupilla ja 2x12 kaapilla jolla hyvin voi vetää puhtaanakin. Se ei ole loppunut kesken missään, itseasiassa sitä joutuu usein keinokuormalla jarruttelemaan.
 
Tietysti se on vähän makuasia millä volyymillä tykkää soitella. Hyvin usein mulla Vox jää treenikselle ja keikalle tulee joku pienempi 10-30 wattinen kombo. Jos pelkkää voluumia kaipaat niin suosittelisin ennemminkin mikittämistä. Vahvistimilla on hyvä hakea sitten sitä soundia ja dynamiikkaa jne.
 
sickboy
16.02.2011 14:08:21 (muokattu 16.02.2011 14:09:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö sulla ole mitään mahdollisuutta ottaa ja lähteä ihan fyysisen olemuksesi kera musakaupparundille? Helsingissä pääsee kiertämään pienellä kävelyllä hyvän määrän kauppoja ja eikös melkein kaikista isoimmista kaupungeista löydy ainakin yksi melko kattava soitinliike.
 
Ei tällaisesta nettikyselystä varmasti saa kuitenkaan ihan realistista kuvaa. Jos ei ole rahasta kiinni niin ainakin mun 80w Bogner Shiva pysyy puhtaana niin pitkälle ku ikinä tarviin ja säröä saan siitä omiin tarpeisiin aivan riittävästi. Pedaaleilla pääsen sitten jo helposti yli omien tarpeiden. Ja hyviä nuppeja on toki pilvin pimein olemassa, jos on valmis maksamaan.
 
Eikös noi Voxin AC-30:set pysy puhtaina kovaakin luukutettaessa. Se on eri asia, saako niistä millään pedaalilla tarpeeksi rankkaa säröä sinun käyttöösi.
 
Se rajoittaa tosi paljon vaihtoehtoja, jos haluaa kaikki yhdestä vahvistimesta ilman ainuttakaan säröpedaalia.
 
hallu
16.02.2011 14:11:29 (muokattu 16.02.2011 14:14:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jinxed: Kokeilin hakua, mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni. Koska itselläni ei ole 50w putkareista kokemusta enkä pääse moisia mihinkään testaamaan (ainakaan niillä volumeilla, joita kysymykseni koskee), kysyn seuraavaa:
Jos käytössä on 212 V30:llä ja nuppina olisi joku 50w putkari (esim. Engl Thunder, Laney LH50, Jet City JCA50H, Engl Screamer, Laney GH50L, Laboga Caiman) tai jopa 30w (esim. Orange Dual Terror tai Thunder 30H), niin miten pitkälle cleanit pysyvät täysin puhtaina?
 
Tietysti trankuissa ja putkareissa on eroa, mutta olen soittanut keikoilla, joissa 100w trankku jäi jalkoihin vaikka kanava- ja master volume olivat molemmat siellä 8-9 tienoilla. Tietysti niillä keikoilla, joissa on ollut sen verran luksusmeininki, että kitaravahvarillekin on riittänyt mikki, ei ole tarvinnut niin luukuttaa, mutta nonetheless: riittääkö 30-50w nuppi 2x12:sta kanssa headroominsa puolesta, että cleanit pysyvät täysin puhtaina kovillakin volumeilla (esimerkkinä sen verta kovaääniset rummut ja basso, että tarvittaisiin kuulumiseen vaikka tuo 100w trankku missä kanava ja masteri 8-9 paikkeilla)? Vai kannattaisiko suosiolla pysytellä kaiken varalta kolminumeroisissa?

 
No mulla on Fender BluesDeVille, joka on 60W kylläkin, mutta säilyy puhtaana ja jättää rummut ja muut jalkoihinsa ihan leikiten. Kanava aukeaa siellä kolmosen paikkeilla ja puhdas kanava alkaa säröytyä siellä vitosen jälkeen, mutta äänenpaine on niin kova jo silloin että keinokuormaa on käytettävä myös bändin kanssa reenatessa ja keikalla. En tiedä minkälaisia nuo mainitsemasi vahvarit ovat, mutta tuossa fenderissä ainakin piisaa puhdasta kanavaa todella pitkälle eikä ihan varmasti äänenpaineen puolesta tule ongelmia. Sen verran vaan että tuo fenderi on tietenkin kombo ja nähdäkseni ne keijuttimet tai ainakin niiden herkkyys ja silleen, vaikuttaa myös tuohon ääneen ja sen voimakkuuteen.
 
Semmoinen puute tuossa fenkussa on, että särö on aika blues ja toimii kyllä AC-DC R&b hevanderiin, mutta ei siitä sellaista etuasterokkisäröä lähde mihin useimmat ovat tottuneet. Itse ratkaisin sen erillisellä etuvahvistimella joten varsin toimivaksi sen saa. VOipi kokeilla myös särötyspurkilla, kuulemma toimii hyvin tuossa vahvarissa semmosetkin.
 
Antti1
16.02.2011 14:11:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jinxed: Engl Thunder, Jet City JCA50H, Engl Screamer, Laney GH50L
 
Sanotaan nyt näistä malleista, kun on kovinkin tuttuja: pysyvät tarvittaessa puhtaana.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
McLeach
16.02.2011 14:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

50w pelit olis vaan kätevämpiä roudailla ja voishan niitä luukuttaa vähän isommilla numeroilla kuin 100w peliä
 
omaa 40w blues deluxia ei tarvitse nostaa yli kolmosen edes kovakätisenkään rumpalin kanssa. Säröytyy sinkuilla jossain seiskassa, humppareilla selvästi aikaisemmin. Käsittääkseni kyseinen styrkkari on kuitenkin niitä äänekkäimpiä watteihin nähden...
 
s8na
16.02.2011 14:22:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

50W Orangen Rockerverbi alkaa säröytyä just niillä nurkilla missä puhtaan volumet mulla on treeniksellä rumpujen kanssa. Mun mielestä just oikeassa paikassa, keventämällä soittoa tulee puhdasta, kovemmalla pientä säröä. Tässä kandee muistaa että Orangeissa on tyypillistä aika aikanen säröytyminen.
 
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
Tsugu Way
16.02.2011 14:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ketjussa ei ole näköjään vielä mainittu Fender Hot Rod deluxea (40w). Siinä riittää kyllä aivan tolkuttomasti ääntä ja headroomia clean-kanavalla!
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Jinxed
16.02.2011 14:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään säröpedaaleista ja yleensäkin olen aina ollu enemmän pedaali- kuin vahvistinefektijannu, mutta olen testaillu varmaan... no, yli 20 säröpedaalia (mm.Boss Metal Zone, Boss Mega Distortion, RAT2, EH Metal Muff, Rocktron Metal Planet, Visual Sound Jekyll & Hyde, Turborat, MXR Fullbore Metal, Krank Distortus Maximus, Blackstar HT DistX, HBE Doomsday Distortion jne) eikä yksikään ole antanu edes lähelle vastaavanlaisia metallisäröjä kuin Peavey 6505 tai Blackstar HT-100. Tuosta syystä olen vähän menettänyt uskoni pedaaleihin metallipuolella. Rock-säröt, chorukset yms. otan edelleen pedaalilaudasta, mutta raskaat säröt pedaalista... no, sanotaan, että bees in a can on ollu hyvä kuvaus niistä soundeista mitä oon saanu irti. Tai sitten jos olen käyttäny jotain esim. RAT2:sta, on EQ loppunut kesken ja täppäilyt sun muut olleet vähemmän tyydyttäviä kuin ed.main.putkivahvistimien omilla säröillä. Eli jos joku tietää yhdistelmän "kovaääninen putkivahvistin, jossa on hyvä clean, ja josta saa hyvän metallisärön pedaalilla X" niin mielelläni kuulisin, etenkin sen, että mikä pedaali pitäisi olla käytössä.
 
sickboy: Eikö sulla ole mitään mahdollisuutta ottaa ja lähteä ihan fyysisen olemuksesi kera musakaupparundille? Helsingissä pääsee kiertämään pienellä kävelyllä hyvän määrän kauppoja ja eikös melkein kaikista isoimmista kaupungeista löydy ainakin yksi melko kattava soitinliike.
 
Olen tuon rundin Hesassa juuri tehnyt, mutta musakaupoissa eivät tykkää jos nostan volumet niille tasoille mitä tarkoitan :)
 
Antti1: Sanotaan nyt näistä malleista, kun on kovinkin tuttuja: pysyvät tarvittaessa puhtaana.
 
Vielä semmoista sulta kysyisin kun nuo vahvistimet kerta tunnet, että mitä mieltä olet, handlaavatko puhtaana pysymisen lisäksi särökanavilla mättösäröt tyyliin Arch Enemy, Nasum, Slayer jne?
 
"What a tool!"
Antti1
16.02.2011 15:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jinxed: Vielä semmoista sulta kysyisin kun nuo vahvistimet kerta tunnet, että mitä mieltä olet, handlaavatko puhtaana pysymisen lisäksi särökanavilla mättösäröt tyyliin Arch Enemy, Nasum, Slayer jne?
 
Noh totanoin... Joo ja ei. GH50L mun mielestä putoaa ensimmäisenä hevikelkasta pois, ENGLin ominaissoundin on sellanen kireä "raskas rokki" ja JC taas puolestaan sellanen kirkas hifirokkimeininki (orkkisputket oli mulla ainakin aivan kamalan kuuloiset, oli pakko vaihtaa). Kaikki enempi siis rockhenkisiä, kuin metallimasiinoita, mutta taipuvat jytistelyyn ihan kohtuullisen hyvin. Gainia löytyy kyllä riittämiin, mutta ainakin Laney kaipaa boostia eteensä hurjimmassa mörinässä, eikä se pahitteeksi välttämättä JC:lläkään ole haetusta lopputuloksesta riippuen.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
blues guitar
16.02.2011 15:21:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: omaa 40w blues deluxia ei tarvitse nostaa yli kolmosen edes kovakätisenkään rumpalin kanssa. Säröytyy sinkuilla jossain seiskassa, humppareilla selvästi aikaisemmin. Käsittääkseni kyseinen styrkkari on kuitenkin niitä äänekkäimpiä watteihin nähden...
 
Minäkin tätä suosittelisin, mutta en metalliin :D
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
mhelin
16.02.2011 15:22:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi se kaiutinkin olla se joka menee särölle ennen nuppia (50W) - mitä enemmän elukoita kaapissa sen epätodennäköisempää että yhden elementin liikevarat loppuvat (ja elementti pohjaa).
 
Miikathebest
16.02.2011 15:55:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaravahvistimet vääristää=säröyttää signaalia aina jollain tapaa, mikä ei suinkaan kuulosta korvaan pahalta tai erityisen epäpuhtaalta.
 
http://www.youtube.com/results?sear … uery=robchappers+how+loud+is+a&aq=f
 
Liikaa säröä!
Jinxed
16.02.2011 16:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli keksittekö yhtään 50w nuppia, joka hoitaisi paitsi cleanit, myös vähän extrememmän metallin? Tuntuu, että nuo hevinupit on lähinnä 100+-wattisia...
 
"What a tool!"
Vladi
16.02.2011 16:26:26 (muokattu 16.02.2011 16:26:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jinxed: Eli keksittekö yhtään 50w nuppia, joka hoitaisi paitsi cleanit, myös vähän extrememmän metallin? Tuntuu, että nuo hevinupit on lähinnä 100+-wattisia...
 
Älä tuijota niitä watteja! Mä oon soitellu 95wattisella mesalla kerrostalossa vuoden päivät ja soundi oli aina hyvä. Toimiva mastervolume on se juttu, ei ne watit. :)
 
E: Olikos sulla budjettia tolle vahvarille?
Music_Fighter
16.02.2011 16:47:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Marshall DSL50 ja 2x12" 1936V jossa ilmeisesti V30-tyyliset kaiuttimet jos ei just ne (tästä paljon keskustelua), ainakin V30 antaa noin 3db enemmän volyymia yhdellä wattilla kun perus G12T-75, eli sama kuin soittais peruskaapilla ja 100-wattisella tai 50W ja 4x12" jos olen ymmärtänyt oikein. Mun setistä lähtee jo sen verran volyymiä, että en koskaan ole voinut luukuttaa täysillä, yleensä master on 4-4.5/10. Metallit ja cleanit hoituu hyvin. Sitä ennen omistin Engl Screamer-nupin, siitä lähti metallit ja cleanit vielä paremmin mut rokki ei, oli jotenkin liian hifi ja jäykkä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «