Aihe: Milloin käytät alternate pickingiä?
1 2 3
Jackson Dinky
25.03.2004 21:42:36
Olen ihmetellyt, että mihin tätä tekniikkaa ylipäätänsä tarvitaan?

Fareri on hyvä esimerkki hyvän alternaten käytöstä. :)
Francesco Fareri on tyylitajuisin.
kid ego
25.03.2004 22:53:38
Ihan kuin threadin aloittajalla olisi sama käsitys alternate pickingistä kuin Remulla Dolbysta.

"Joo, laitetaan tähän vähän..."

vittu kitaransoitto oo mitään leipomista.
Raibishkele.
alphamale
26.03.2004 21:16:16

Eihän ilman alternate pickingin hallintaa voi edes soittaa paljon mitään.Paljon parempi kysymys olisi,että mitä hyötyä on downpickingistä.

Tasanen atakki, muka :)
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Necromuru
26.03.2004 22:59:35

kitaransoitonopettajani korostaa alternate pickingiä paljon joten se on se millä pääasiassa soittelen.
-Toi saksofooni ei oikein sovi tohon kappaleeseen. -Niin. Siihen vois laittaa säröä. Keskustelua koulun juhlassa esitetystä kappaleesta.
Spiridon
26.03.2004 23:03:50
Eihän ilman alternate pickingin hallintaa voi edes soittaa paljon mitään.Paljon parempi kysymys olisi,että mitä hyötyä on downpickingistä.

Soita vaikka Master of Puppets alternatella ja sitten koita downstrokella (niinkuin se "oikeasti" soitetaan).
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Da Make
26.03.2004 23:08:35
Ihan kuin threadin aloittajalla olisi sama käsitys alternate pickingistä kuin Remulla Dolbysta.

"Joo, laitetaan tähän vähän..."

heh! Tuo Surround läppä on kyllä mainio...

k:"Haluatko tähän Surroundia?"

v:"Joo. Laita vähän..."
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä!
telenaattori
27.03.2004 18:06:37
(melkeen)aina, jotain mättöjä downstrokeilla, kaik muu alternatella
saha
27.03.2004 19:04:40
aina. se on semmosta automatiota. jos kitaristi ei OSAA(huom ei mainita käyttämistä) alternatea, on aika paska. erittäin paska.

ohimennen; mitä tarkalleen ottaen meinataan legatolla? käsite hukassa.
olen nakkisormi
lxi
27.03.2004 19:44:40
ohimennen; mitä tarkalleen ottaen meinataan legatolla? käsite hukassa.

Nuottien sitomista toisiinsa. Kitaralla tämä toteutetaan hyvin pitkälti hammer-onien ja pull-offien avulla.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
Kitarajeesus
27.03.2004 22:40:59
Soita vaikka Master of Puppets alternatella ja sitten koita downstrokella (niinkuin se "oikeasti" soitetaan).

Vedin joskus nassikana tuota Metallican dägädägä-meininkiä ja huomasin jo silloin noissa selvän eron.Kaikenlaiseen mättöönhän se passaa ja sillä saa aikaan tarvittaessa paljon"jykevämpää"saundia jne.Tuo downpickingin hyödyttömyys ei siis ollut ihan pointtini,mutta ei mitään väliä...
Musiikki on elämä.
hemma
27.03.2004 23:33:24
Mä soitan kaikki alternatella...paitsi nyt jotain metalli riffejä mitkä saa kuulostamaan downstrokella raskaammalta. se on vain helmpompi ja nopeampi tapa mitä downstroke
Eikös wyldekin soita melkein kaikki alternatella?

ja taas Wyldestä...
HeavyMan
27.03.2004 23:39:43

ja taas Wyldestä...

mitä sitten?
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
Klovnixx
30.03.2004 10:17:28 (muokattu 30.03.2004 10:23:45)
Jaa vai, että meinaa alternate picking sitä, että lyödään vain ylös alas. Minä kun olen ihmetellyt, että mitäköhän lienee (olettanut, että en minä sitä kuitenkaan osaa), mutta nyt tajusin aina soittaneeni aina tuolla tyylillä :)

Tulee mieleen, että mitäköhän muuta "liian vaikeaa" juttua osaan :)
huru_ukko
30.03.2004 15:44:31
Jaa vai, että meinaa alternate picking sitä, että lyödään vain ylös alas. Minä kun olen ihmetellyt, että mitäköhän lienee (olettanut, että en minä sitä kuitenkaan osaa), mutta nyt tajusin aina soittaneeni aina tuolla tyylillä :)

Tulee mieleen, että mitäköhän muuta "liian vaikeaa" juttua osaan :)

Sama juttu. Pitkän aikaa lähinnä vaan itsekseen ja sillon tällön kavereitten kaa soittelin. Nyt kun oon seurannut näitä nettikeskusteluita niin käsitteitä vilisee. Ei ihme että menee alottelija sekasin noista kun on miljoona käsitystä kun itekkin meinaa mennä.
Huomasin osaavani kans aika paljon noita käsitteiden aiheita mutta ne käsitteet oli ihan hukassa. Eikös ois helpompi sanoo legatosta esim. että vedät sen hammer-oneilla ja pull-offeilla? Nämä pitäis olla tutumpia...

Downstrokee on hyvä käyttää sahaus(hevi) kompeissa, niin nopeesti kun sitä pystyy, mutta alternatella pystyy paljon nopeempaa. Kun oot soittanu vähän kauemmin niin ei noita mieti, sen vaan vetää silleen miten se tuntuu ja kuullostaa parhaalta.
Esim. vitossointuja soittaessa demppaamalla downstroke kuullostaa "yhtenäisemmältä". ala Faith no moren Digging the Grave
Yksinkertainen on kaunista! Ei siihen tilutusta tarvita...
lxi
30.03.2004 16:03:51
Huomasin osaavani kans aika paljon noita käsitteiden aiheita mutta ne käsitteet oli ihan hukassa. Eikös ois helpompi sanoo legatosta esim. että vedät sen hammer-oneilla ja pull-offeilla? Nämä pitäis olla tutumpia...

Tässä on kyse samasta asiasta kuin tuossa sweep/arpeggio-keskustelussa. Legato on vain yleismusiikillinen ohjetermi sille, että äänet soitetaan mahdollisimman paljon toisiinsa sitoen, riippumatta mistä soittimesta milloinkin on kyse.

Tämä legato-soittotapa sitten sattumoisin tiettyjen soitinten, kuten kitaran, kohdalla toteutetaan useimmiten tekniikoilla kuten hammer-on ja pull-off. Mutta legato-soittaminen onnistuu myös muuten, vaikka e-bow'n avulla.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
RomeoWannabe
30.03.2004 17:44:11
No kyllähän tämä nyt selvensi asioita, minulla ilmeisesti on käsitteet ollut hieman hukassa.

Normaalissa tilanteissa käytän kyllä downpickkiä, mutta sittenkun ruvetaan menemään yli 10 nuottia / sec, niin ylös-alas pickkailu tulee tarpeeseen.
jamez_wannabe
30.03.2004 21:30:23

mietin juuri samaa...itse soitan downstrokella niin paljon kuin mahdollista. jotenkin se on mukavampaa ja usein kuullostaa paremmalta. tosin on tietenkin biisejä joita kannattaa soittaa toisin, mutta siis pääasiassa downstrokea.
Liima
29.08.2004 01:54:06
Opetelkaa vaikka puhuun suomee tai keksikää edes järkevät suomennokset teidän pikkaustyyleille.
zepeteus
29.08.2004 04:05:53
Opetelkaa vaikka puhuun suomee tai keksikää edes järkevät suomennokset teidän pikkaustyyleille.

Suomea sujuvasti, ja välillä muitakin kieliä...hoho. Ongelma lienee, että tarvittaisiin vakiintunut käyttäjäkunta niille suomennoksille, kun taas noilla englannista väännetyillä pärjää jokainen, kun viitsii sen verran opetella.

Järkeviä suomennoksia?

Alasisku, ylösisku, vuoroisku. Marjoja poimitaan, mutta kieliä myös. Sydänkohtaus on vaarana vaikka kielistä puhutaan, muttei kielillä kuitenkaan. Talouspoiminta on ekonomiaa ja joskus pyyhkäistään pitemmälle, mutta haravoinnissa on erilaista tunnelmaa. Poimija voisi olla näppäin ja vinhasti liikkuukin, jos säveljakson nopea kertaaminen on mielessä, kielessä tai sivussa siitä, aivan pielessä. Käypä joiltakin ihan tuuletinpoiminta, mutta hitaisiin sopii vaikka mutistettu jyske jyske...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)