Aihe: Symbaalit
1 2 3 4 515 16 17 18 1945 46 47 48 49
markkuliini
15.02.2011 14:11:10

velipesonen:
Sivuliikkeen mielekkyyttä voi pohtia kosketuksen perusteella: Pelti soi siitä johtuen että keppi osuu siihen. Kapulan ja symbaalin keskinäinen kontakti on ajallisesti äärellinen ja mitattavissa. Hyvin lyhyt aika se yleensä kuitenkin on, arvellakseni sadasosasekunnin suuruusluokassa. Tämän kosketuksen suhteen lienee melko samantekevää, millainen kapulan liikerata on ollut ennen kosketusta? Ellei sitten kapulalla sananmukaisesti pyyhi pellin pintaa, mikä on tietenkin mahdollinen soittotapa mutten usko että moni siihen suoranaisesti ainakaan normaalisoitossa pyrkii.

Sanoisin että olet pihalla kuin lumiukko. ;)
En ehkä käyttäisi sanaa 'pyyhkiä' mutta itse ainakin pyrin todella paljon yksityiskohtaisempaan kosketukseen symbaaliin kuin vain on-off-tyyliseen keppi osuu nyt-tatsiin. Vaikka kosketusaika on hyvin lyhyt, on kapulan liikeradalla ja suunnalla on äärimmäisen suuri merkitys saatavaan soundiin, ja myös symbaalin kestävyyteen.
En tiedä mitä tarkoitat normisoitolla, harrastajan paukutusta vai jotain tyylilajia. Mutta itse käytän sivuliikettä AINA, ja erittäin hyvin tuloksin. Voin sanoa että symbaalisoundini on hyvä ja monipuolinen eli pärjään vähillä lautasilla, se on balanssissa muun setin kanssa, lisäksi en riko symbaaleja ja pärjään tatsin ansiosta myös huonompilaatuisilla lautasilla tarpeentullen.

Kosketuksen ja pienten asioiden merkitystä voi avata Youtubessa löytyvä video jossa on kuvattu rumpujen soittoa supernopealla videokameralla. Hakusanat time warp ja mike mangini niin pitäisi löytyä. Hämmäsryttäviä yksityiskohtia, ja ne auttavat esim. tajuamaan sen miten kapulan tipin muoto vaikuttaa rumpusoundiin. :) Voisko joku linkittää sen tänne? Itse olen kännykän kanssa, joten hieman hankalaa...
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
velipesonen
15.02.2011 15:10:09 (muokattu 15.02.2011 15:13:10)

markkuliini: Sanoisin että olet pihalla kuin lumiukko. ;)
En ehkä käyttäisi sanaa 'pyyhkiä' mutta itse ainakin pyrin todella paljon yksityiskohtaisempaan kosketukseen symbaaliin kuin vain on-off-tyyliseen keppi osuu nyt-tatsiin. Vaikka kosketusaika on hyvin lyhyt, on kapulan liikeradalla ja suunnalla on äärimmäisen suuri merkitys saatavaan soundiin, ja myös symbaalin kestävyyteen.
En tiedä mitä tarkoitat normisoitolla, harrastajan paukutusta vai jotain tyylilajia. Mutta itse käytän sivuliikettä AINA, ja erittäin hyvin tuloksin. Voin sanoa että symbaalisoundini on hyvä ja monipuolinen eli pärjään vähillä lautasilla, se on balanssissa muun setin kanssa, lisäksi en riko symbaaleja ja pärjään tatsin ansiosta myös huonompilaatuisilla lautasilla tarpeentullen.

Vai että pihalla. Lyöntisuunta vaikuttaa pääasiassa siksi että kapulan pää eli nuppi on eri suunnissa hieman eri muotoinen. Mutta myös symbaalissa itsessään on eri kohdissa eri ääni johtuen laaksoista ja kukkuloista sen pinnalla sekä paksuusvaihteluista, puhumattakaan etäisyydestä keskikohdasta (ja kääntäen reunasta). Näitä soundia rikastavia vaihteluita voi kaivaa esiin muutenkin kuin sivuliikkeellä, joka on fysiologisesti huono vaihtoehto.

Normaalisoitolla - en normisoitolla - tarkoitin tavanomaista soittoa jossa lautasta lyödään eikä esim. hangata, sivellä tms.

Minua on vaikea saada uskomaan että kosketusta edeltävä liikeradan laajuus ja muoto vaikuttaisivat symbaalin ääneen. Minusta ajatus on järjenvastainen. Minun nähdäkseni vaikuttavat tekijät ovat:

- symbaalin ominaisuudet (koko, muoto, massa, materiaali, taontatapa yms. yms.)
- mihin kohtaan peltiä osuu
- kapulan yleiset ominaisuudet (materiaali, massa, nupin muoto, pintakäsittely yms.) kuin myös kapulaote (käsi demppaa kapulan sointia) ja muut seikat jotka vaikuttavat siihen, miten kapula soi ja soittajan keho resonoi
- kosketuskohdan eli kosketusalan laajuus ja muoto
- kosketustapahtuman ajallinen pituus eli lautaseen kohdistetun voiman vaikutusaika
- kapulan symbaaliin aiheuttaman fysikaalisen voiman suuruus eli miten kovaa lyö; voima ja vaikutusaika yhdessä ovat fysikaalinen impulssi
- kapulan mahdollinen ääntä sammuttava vaikutus (kapula jää liian pitkäksi aikaa peltiin kiinni)

Jätetään nyt huomiotta telineet, rummut, muut ympäristön akustiset ominaisuudet, maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys, ilmanpaine ja ilmanpuhtaus puhumattakaan kuulijoiden tai mittalaitteiden ominaisuuksista.

Lopettakaa siis sivuttainen heijaaminen välittömästi! Kipeytätte vain itsenne ja soitatte huonommin kuin olisi tarpeen!
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
markkuliini
15.02.2011 15:41:10 (muokattu 15.02.2011 15:42:39)

velipesonen: Vai että pihalla. Lyöntisuunta vaikuttaa pääasiassa siksi että kapulan pää eli nuppi on eri suunnissa hieman eri muotoinen...

Kyllä, pihalla. Itse olen juuri treeniksellä, ja ihan omin korvin selvästi havaitsen miten sivuttaisliike saa symbaalin syttymään alhaisemmalla äänenvoimakkuudella mitä suora liike. Suorassa liikkeessä on enemmän atakkia ja symbaalin kolahdusta, sivuttaisliikkeellä enemmän crash-ääntä. Kapulan tipillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Nythän puhutaan crash-lyönneistä, niihin käytetään kapulan "shoulder"-osaa.

Sorry, mutta sulla ei ole kompetenssia saada mua muuttamaan souttotekniikkaani joka on palvellut minua työssäni vuosia ilman soittimen, kapuloiden tai kropan vahinkoja. Myöskin monet opettajani käyttävät kiertävää liikettä, joten kuittaan kirjoituksesi puhtaana mutuna. :)
En toki väitä että tekniikkaa tulisi aina käyttää, mutta itse pystyn soittamaan hiljaisia, hyvin avautuvia crashlyöntejä sen avulla, jotka siis muilla lyöntitekniikoilla eivät sytyttäisi symbaalia.
velipesonen
15.02.2011 15:50:36

markkuliini: Kyllä, pihalla. Itse olen juuri treeniksellä, ja ihan omin korvin selvästi havaitsen miten sivuttaisliike saa symbaalin syttymään alhaisemmalla äänenvoimakkuudella mitä suora liike. Suorassa liikkeessä on enemmän atakkia ja symbaalin kolahdusta, sivuttaisliikkeellä enemmän crash-ääntä. Kapulan tipillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Nythän puhutaan crash-lyönneistä, niihin käytetään kapulan "shoulder"-osaa.

Sorry, mutta sulla ei ole kompetenssia saada mua muuttamaan souttotekniikkaani joka on palvellut minua työssäni vuosia ilman soittimen, kapuloiden tai kropan vahinkoja. Myöskin monet opettajani käyttävät kiertävää liikettä, joten kuittaan kirjoituksesi puhtaana mutuna. :)
En toki väitä että tekniikkaa tulisi aina käyttää, mutta itse pystyn soittamaan hiljaisia, hyvin avautuvia crashlyöntejä sen avulla, jotka siis muilla lyöntitekniikoilla eivät sytyttäisi symbaalia.

Sori vaan, et puhu liikeradasta vaan siitä mikä kohta kepistä osuu peltiin. Saatat puhua myös siitä, että iskevää kosketusta seuraa sivuliikkeellä lyötynä vähäinen hankaava kosketus, vaikken ole varma, koska hankaus toisaalta ehkäisee symbaalin "syttymistä".

Mitä kompetenssiini tulee, olen koulutukseltani insinööri ja opiskellut liikuntafysiologiaa. Olen myös soittanut rumpuja ammatikseni ja opettanut rumpujen soittoa ammatikseni.
markkuliini
15.02.2011 15:58:07

velipesonen: Sori vaan, et puhu liikeradasta vaan siitä mikä kohta kepistä osuu peltiin. Saatat puhua myös siitä, että iskevää kosketusta seuraa sivuliikkeellä lyötynä vähäinen hankaava kosketus, vaikken ole varma, koska hankaus toisaalta ehkäisee symbaalin "syttymistä".

Yksi kosketus, samalla kohtaa kapulaa molemmat. Selvä ero syttymisherkkyydessä. Ehkä tuo sun allekirjoitus selittää miksi et huomaa eroa. :)

Mitä kompetenssiini tulee, olen koulutukseltani insinööri ja opiskellut liikuntafysiologiaa. Olen myös soittanut rumpuja ammatikseni ja opettanut rumpujen soittoa ammatikseni.

Jep! Ei riitä tässä tapauksessa.
velipesonen
15.02.2011 16:29:07

markkuliini: Yksi kosketus, samalla kohtaa kapulaa molemmat. Selvä ero syttymisherkkyydessä. Ehkä tuo sun allekirjoitus selittää miksi et huomaa eroa. :)

Kyse on vain siitä että olet harjaantunut koskettamaan peltiä eri tavalla erilaisesta liikeradasta käsin. Asia palautuu soittotekniikkaan. En tiedä mutta arvaan että keppisi suoraan lyötynä jää pellin pintaan pellin syttymisen kannalta liian pitkäksi aikaa. Saattaa olla että sivuliikkeellä pystyt vaikuttamaan niin että isku ei ole crashin kannalta "liian paksu".

Jep! Ei riitä tässä tapauksessa.

Minun siis pitäisi olla professorina TKK:lla, liikuntatieteellisessä ja Sikatemiassa, kaikissa kolmessa. Oletko itse? Ei työhistorialla tai koulutushistorialla ole väliä, paljas väite ratkaisee, ja se on yleensä joko oikein tai väärin.
sahkuifk
15.02.2011 16:51:01
Uskaltaakohan tähän törkätä mitään väliin? Samaa mieltä Markkuliinin kanssa että jos soitan hiplaten ja herkästi niin kyllä se kapulan pää piirtää ympyrää ja pyyhkii peltiä. Syynä siihen on se että se on joskus kuulostanut mulle oikealta ja tavottanu sillä sen mitä on hakenut suondillisesti+tuntuu helpolta ja luontevalta.
Sitten kun mennään nopeampaan juttuun niin varmaan sitten siirtyy edestakaiseen liikkeeseen kun ei vaan ehdi sitä ympyrää piirtää.
Siitä oli kuulkaa etydit kaukana, oli aika tanakkaa tulkintaa. Aamulla söin sitten sen koiran diapamit. Ihan normi ilta.
markkuliini
15.02.2011 16:53:33 (muokattu 15.02.2011 20:05:42)

velipesonen: Saattaa olla että sivuliikkeellä pystyt vaikuttamaan niin että isku ei ole crashin kannalta "liian paksu".

Voi olla. Mutta olen edelleenkin sitä mieltä että syy ja seuraus menee tässä toisin päin. Sivuliikkeellä nimenomaan on helpompi hallita voimansiirtoa ja siksi sitä suositaan. Itse pidän liikettä täysin vaarattomana, etenkin kun crash-lyöntejä soitetaan suhteellisen harvoin.

Minun siis pitäisi olla professorina TKK:lla, liikuntatieteellisessä ja Sikatemiassa, kaikissa kolmessa. Oletko itse? Ei työhistorialla tai koulutushistorialla ole väliä, paljas väite ratkaisee, ja se on yleensä joko oikein tai väärin.

Työ- ja koulutushistorialla nimenomaan on väliä nyt kun en ole kuullut ja nähnyt soittoasi, eikä minulla ole minkäänlaista käsitystä siitä kuinka syvällisesti ymmärrät symbaalin soiton nyansseja.
En ole professori tms., mutta olen ammattikoulutuksen saanut muusikko, ja kuten sanoin olen soittanut jo 20 vuotta ilman vammoja, ja soittimeni eivät näytä mitään hajoamisen merkkejä. Myöskin jos mun soitossa jotain asiaa joskus kehutaan, niin se on tatsi ja soundi ja että se näyttää luontevalta. Koen olevani tässä asiassa sekä koulutettu, että työssäoppinut asiantuntija.
Opettajiani on ollut käytännössä kaikki Suomen huippisrumpalit, mutta eniten olen käynyt opiskeluaikoinani Kepan tunneilla. Kolme lukuvuotta 2 x 45 min/viikko, jos nyt jotakuta kiinnostaa.
Tätä taustaa vasten en lähde muuttamaan lyöntitekniikkaani ainoastaan siksi että (kaikella kunnioituksella) joku nimetön insinööri/fysiatri vai mikä se oli/ollut soiton opettaja/ollut ammattirumpali sanoo.
Tarkoitus ei ole paukutella henkseleitä tms. vaan koetan tässä sanoa, että sinun pitää olla suurinpiirtein Elvin Jones-tason hahmo jotta alkaisin muuttamaan soitossani jotain niin perustavanlaatuista ja hyvin palvellutta tekniikkaa kuin tämä "sweeping motion".

Tässä vaiheessä meidän pitää kai vain todeta, että let's agree to disagree. :)
velipesonen
15.02.2011 17:02:20

Ydinkysymys kuuluu: Miksi ihmeessä soittotekniikan pitää olla fysiologisesti epäyhtenäinen?

Vastaus kysymykseen kuuluu: Siksi että on alun perin opeteltu fysiologisesti vääriä soittotapoja joita on vaikea korjata. Mitään järkisyytä ei yksinkertaisesti ole.

Jos rumpalin täytyy voimakkuusasteesta tai lyötävästä esineestä riippuen lähestyä lyötävää esinettä eri tavoin, kysmyksessä on pelkkä virhe joka syö aivokapasiteettia tärkeämmistä asioista. Se merkitsee myös ettei hänellä ole ainakaan rannenivelessään riittävää kimmoisuutta.

Jos ja KUN maamme huippurumpalit ovat tällaisten menetelmien kannattajia, en viitsisi heitä huipuiksi kutsua laisinkaan. Antaa vahingon kiertää on heidän pääasiallinen pedagogiikkansa.
Kailis
15.02.2011 18:29:21

Ehdottomasti parasta pitkaan aikaan. Jotenkin olen nahnyt mielessani taman kohtaamisen.
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
Nottis
15.02.2011 18:59:11
Kailis: Ehdottomasti parasta pitkaan aikaan. Jotenkin olen nahnyt mielessani taman kohtaamisen.

Komppaan, tosin varmaan väärin ja peltini rikkoen, kun olen nuori, koulut käymätön ja en oo edes tohtori. :(
hollmi-5
15.02.2011 19:08:05 (muokattu 15.02.2011 19:12:05)
Kailis: Ehdottomasti parasta pitkaan aikaan. Jotenkin olen nahnyt mielessani taman kohtaamisen.

Onko Kailis ääkkösittämässä ympäristössä?

Markkuliinille komppia symbaalisoitosta. Jospa velipesonen laittaisi jonkin youtubeklipin linkin, jossa soittoa on nähtävissä, niin sitten olisi hiukan helpompi ottaa kantaa.

Maihinnousussa oli kivoja klippejä. 911-bändin hulvaton: http://maihinnousu.net/s/7808
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
15.02.2011 19:56:56
Kailis: Ehdottomasti parasta pitkaan aikaan....

Ehdottomasti.
Tykkäsin kovasti lukea Velin ja Markkuliinin keskustelua. Molemmille pisteet :)
velipesonen
15.02.2011 20:05:57

hollmi-5: Jospa velipesonen laittaisi jonkin youtubeklipin linkin, jossa soittoa on nähtävissä, niin sitten olisi hiukan helpompi ottaa kantaa.

Maihinnousussa oli kivoja klippejä. 911-bändin hulvaton: http://maihinnousu.net/s/7808

Voisin pistääkin mutta insinöörinä olen teknisesti niin taitamaton etten yksinkertaisesti osaa. Olen yrittänyt huonolla menestyksellä ja heittänyt pyyhkeen kehään. En myöskään osaa editoida videotiedostoja.

Tuossa 911-pätkässä soitan muuten bassoa ja laulan, olen myös sanoittanut tämän hienon kappaleen. Tai ai niin, tässä on meikäläisen rumpujensoittoa vuosilta 1994 ja 1995:

http://maihinnousu.net/s/7727
http://maihinnousu.net/s/7815

Rumputekniikasta kun puhutaan niin saattaa olla tärkeää mainita että nämä on soitettu ns. traditional gripillä eli marssiotteella.
velipesonen
15.02.2011 20:23:22

markkuliini: Mahtaa olla kivuliasta katsoa näiden bändien livesoittoa. :D

Kuten kunnianarvoisa Norjan jalkapallomaajoukkueen mestarivalmentaja Egil "Drillo" Olsen aikoinaan tokaisi: "Brasiliakin pelaisi paremmin jos noudattaisi minun oppejani."
markkuliini
15.02.2011 20:39:21

velipesonen: Kuten kunnianarvoisa Norjan jalkapallomaajoukkueen mestarivalmentaja Egil "Drillo" Olsen aikoinaan tokaisi: "Brasiliakin pelaisi paremmin jos noudattaisi minun oppejani."

Yeah! :D

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
eino mutku
15.02.2011 21:07:28
Parasta keskustelua pitkään aikaan ainaisen nälvimisen ja pikkuasioihin puuttumisen sijaan! Toivoisin kovan linjan ammattimiehiltä lisää näkökulmia asiaan. Tunnistan tämän tilanteen mutten viitsi lähteä sotkemaan kun ei ole faktaa eikä kompetenssia kertoa että mistä se erilainen soundi syntyy kun pyyhkäisee. Kai se liike-energia suuntautuu erilailla peltiin + että ainakin mutu-tuntuma sanoo että tällöin tulee napautettua peltiä nopeammin.
hollmi-5
15.02.2011 21:10:30
markkuliini: Vielä sivuttaiseen symbaalikäden liikkeeseen liittyen. Hauska yksityiskohta on että Velin suurien suosikkien The Beatlesin ja The Whon rumpalit olivat molemmat todella suurella sivuliikkeellä soittavia. Esim. Ringon haitsun soitto on sivuliikkeen juhlaa ja siitä myös syntyy komppiin omalaatuinen rytminen pulssi, välillä hieman shufflen ja tasasen 8-osan väliltä.
Moon taas soitti kohisevia crashsymbaali-komppejaan sivuttaisella liikkeellä useasti ja veikkaan siksi, että symbaalien volume pysyisi alhaisempana, ja kuitenkin symbaali pysyisi tasaisesti soivana eikä siihen tulisi attackia joka iskun alkuun.

Mahtaa olla kivuliasta katsoa näiden bändien livesoittoa. :D

Mielestäni Ringon ja Moonin soitossa on liioitellusti sitä sivuliikettä.
hollmi-5
15.02.2011 21:17:44
velipesonen:
http://maihinnousu.net/s/7727
http://maihinnousu.net/s/7815

Rumputekniikasta kun puhutaan niin saattaa olla tärkeää mainita että nämä on soitettu ns. traditional gripillä eli marssiotteella.

Melko free meininki :-) Soolossa oli hyviä juttuja paljon, mutta turhan pitkä se on kuunnella vain. Kuvan kanssa varmasti jaksaisi paremmin keskittyä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)