Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä vekotin pitäisi olla tällaisessa tapauksessa?
1
Stargazers
15.02.2011 10:17:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moips. Heti alkuun pahoittelut jos tämän pitäisi olla studiopuolella tämän kysymyksen, mutta en ole varma niin kysyn täällä.
 
Elikkäs mikä vekotin pitäisi olla jotta saisin kitarat nauhoitettua koneelle siten että äänet ei leikkaa?
 
Kitara menee kiinni iPadiin (josta kitaraefektit otan ulos) ja sieltä tulee ulostulosta äänikortille ja äänikortilta sitten koneelle johon nauhoitan. Kuitenkin ongelma on se, että äänet ovat koneelle tullessa joko a) liian hiljaisella b) särkevät.
 
Eli jos pistän iPadista volkat täysille ulostuloon, saa ääneen melkein jo riittävästi voimakkuutta (saisi kyllä olla enemmänkin), mutta ääni alkaa "särkemään" tai "leikkaamaan", en sitten tiedä kumpi oikea termi. Kuitenkin juuri joissain cleaneissa kitaraäänissä jos rämpyttelen niin yläpään äänet särkevät. Kuulostaa kamalalta (enkä tarkoita nyt vain huonoa soittoani).
 
Jos vaihtoehtoisesti pistän volkan hiljaisemmalle iPadista ei äänet luonnollisestikaan särje, mutta tulee kitararaidat aivan liian hiljaisella tietokoneelle joka sekään ei ole hyvä.
 
Minkälainen välihärpätin iPadin ja äänikortin väliin pitäisi hommata? Esivahvistinko? Sama ongelma toisaalta koskee sähköpianoani (Korg SP-100) mutta ei pääosin synamoduliani (05R/W). Ainoa mikä tuntuu antavan pääosin "tarpeeksi" volkkaa ulos nupit kaakossa on tuo synamoduli, mutta siinäkin on jotkut äänet joiden voimakkus on liian hiljainen ja tulee sama ongelma.
 
Ideoita mitä tähän väliin tarvitaan?
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
Jeszse
15.02.2011 10:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko äänikortissa tai koneen päässä jotain inputlevelin säätöö?
 
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
Jucciz
15.02.2011 10:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän kaikissa äänityslaitteissa (paitsi kännyköissä, duh) ole sisääntulovoimakkuuden säätö, eli gain? Yleensä pienimmänkin kotistudion "sydän" on jonkinlainen pikkumikseri, jossa löytyy kanaville gain- ja volumesäätimet, yleensä myös jonkinlainen EQ. Myös tämmöistä ainakin voisi tarpeen mukaan käyttää tässäkin tilanteessa, halvimmat kun maksavat vain joitakin kymppejä ja yleensä hoitavat homman.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Stargazers
15.02.2011 10:36:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytössä on M-Audio Fast Track (ei Pro-malli). Ei siinä kai ole muuta kuin mikrofoonin sisääntulovoimakkuuden säätö?
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
varakeef
15.02.2011 10:56:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraa signaalia. Onko sointi kohdallaan vielä silloin, kun se lähtee iPadista? Jos on, ei pitäisi olla mahdotonta saada tätä tervettä signaalia terveenä äänikorttiin asti.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Stargazers
15.02.2011 11:02:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni on hyvä jos se lähtee iPadista jos iPadin volkat on puolessa tai niitä main. Jos tuuppaan kiinni luurit iRigiin (siis se vekotin millä saa iPadiin kitaran + luurit kiinni) niin ääni on hyvä eikä leikkaile = hyvä omaan käyttööni. Jos vetäsen piuhalla luurien sijasta ulostulon äänikortin sisäänmenoon, volkat on turhan hiljaiset.
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
Stargazers
15.02.2011 11:05:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin toki mainittakoon että vika ei välttämättä ole pelkästään laitteissa, voi olla että yksinkertaisesti en vain osaa... eli vinkkejä senkin varalta että mitä voisi koettaa säätää otetaan toki vastaan :)
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
s8na
15.02.2011 11:07:05 (muokattu 15.02.2011 11:12:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stargazers: Niin toki mainittakoon että vika ei välttämättä ole pelkästään laitteissa, voi olla että yksinkertaisesti en vain osaa... eli vinkkejä senkin varalta että mitä voisi koettaa säätää otetaan toki vastaan :)
 
Ootko tökkiny sen irigin M-audion etupaneelin mic-inputeihin vai takapaneelin insertteihin?
 
Edit1. Äh, sori. Siis ei proo malli. Ootko kokeillu painella sitä Guitar / Line nappia?
 
Edit2. Internetin ihmemaassa on muillakin ollut vastaavia ongelmia kyseisen laitteen kanssa: http://www.google.fi/search?aq=f&so … &oq=&pbx=1&psj=1&fp=f295dfb037510a4
 
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
Stargazers
15.02.2011 11:36:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu oon koettanut vaihdella sitä nappia, mutta ei auta. Täytynee illasta katsoa kun kotiin menen että onko siellä sitten erikseen ajuriensäätömahdollisuus jossakin mistä voisi olla jotain vialla. Kiitos noista linkeistä, pitänee tutkailla myös josko sieltä selviää jotain :)
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
Stargazers
16.02.2011 08:50:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koetin eilen säätää tuota, en löytänyt mitään muuta valintaa Järjestelmäasetuksista tuolle laitteelle kuin sen että käytetäänkö 16 vai 24 bittistä nauhoitusta (Käytössä OSX ja M-Audion sivulta ladatut ajurit).
 
Kuitenkin huomasin että jos pistän kitaran suoraan kiinni tuohon äänikorttiin niin volkkaa tulee ihan tarpeeksi. Luurit päässä iPadikin kyllä antaa volkkaa ihan riittävästi, joten heräsi ajatus että voiko vika olla siinä että iPadin ja äänikortin välinen johto on huono? Siis, kyseessä on sellainen _todella_ ohut piuha, hieman rautalankaa paksumpi rimpula. Vaikuttaakohan se?
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
s8na
16.02.2011 10:03:46 (muokattu 16.02.2011 10:04:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stargazers: Koetin eilen säätää tuota, en löytänyt mitään muuta valintaa Järjestelmäasetuksista tuolle laitteelle kuin sen että käytetäänkö 16 vai 24 bittistä nauhoitusta (Käytössä OSX ja M-Audion sivulta ladatut ajurit).
 
Kuitenkin huomasin että jos pistän kitaran suoraan kiinni tuohon äänikorttiin niin volkkaa tulee ihan tarpeeksi. Luurit päässä iPadikin kyllä antaa volkkaa ihan riittävästi, joten heräsi ajatus että voiko vika olla siinä että iPadin ja äänikortin välinen johto on huono? Siis, kyseessä on sellainen _todella_ ohut piuha, hieman rautalankaa paksumpi rimpula. Vaikuttaakohan se?

 
Voi se vaikuttaa jos liittimet on rikki, johto jotenkin osittain poikki tai se on järkyttävän pitkä. Ehjän johdon kanssa en kyllä usko, että se vois hirveästi ääntä viedä olise sitten kuin ohut tahansa.
 
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
Jucciz
16.02.2011 10:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietty... jos soundin ulostulona on kuulokelähtö, sen kytkeminen jonkin toisen laitteen linjasisäänmenoon on aina vähän arpapeliä. Tasonsäädöissä saa olla tarkkana, koska kuulokelähdöstä puskee tarvittaessa aivan liian kovaa, jotta linjatasoinen sisäänmeno pystyisi käsittelemään sitä säröytymättä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Stargazers
16.02.2011 12:40:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tietty... jos soundin ulostulona on kuulokelähtö, sen kytkeminen jonkin toisen laitteen linjasisäänmenoon on aina vähän arpapeliä. Tasonsäädöissä saa olla tarkkana, koska kuulokelähdöstä puskee tarvittaessa aivan liian kovaa, jotta linjatasoinen sisäänmeno pystyisi käsittelemään sitä säröytymättä.
 
Ahaa, katsos, tuo oli itselleni ihan uutta tietoa. Onko siis olemassa mitään välivekotinta jolla sen kuuloketasoisen ulostulon saisi "järkevällä voimakkuudella" ulos lähtemään (eli ei nupit kaakossa jotta ei särkisi ääntä) ja että sen jotenkin vahvistaisi ennen äänikorttia jotta se äänikortille tulisi tarpeeksi voimakkaasti?
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
Jucciz
16.02.2011 13:24:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stargazers: Ahaa, katsos, tuo oli itselleni ihan uutta tietoa. Onko siis olemassa mitään välivekotinta jolla sen kuuloketasoisen ulostulon saisi "järkevällä voimakkuudella" ulos lähtemään (eli ei nupit kaakossa jotta ei särkisi ääntä) ja että sen jotenkin vahvistaisi ennen äänikorttia jotta se äänikortille tulisi tarpeeksi voimakkaasti?
 
Kyllähän se sopivantasoinen kuulokelähdöstäkin saadaan pihalle ilman "välivekottimia" - äänihän on vain vaihtosähköä - mutta pitää vaan olla tarkkana ulostulevan volumen kanssa. Särkeminen on merkki siitä, että liian kovaa yritetään puskea.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
vhei
16.02.2011 19:51:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on iPad ja iRig, niin sillä iPadin Amplitube-ohjelmallahan saa nauhoitettua kitaran ja siirrät sitten tallennuksen iPadista tietokoneelle. Vai oliko jotain erityistä syytä, että pitäisi juuri tietokoneella saada nauhoitettua?
 
Stargazers
17.02.2011 07:26:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhei: Jos sulla on iPad ja iRig, niin sillä iPadin Amplitube-ohjelmallahan saa nauhoitettua kitaran ja siirrät sitten tallennuksen iPadista tietokoneelle. Vai oliko jotain erityistä syytä, että pitäisi juuri tietokoneella saada nauhoitettua?
 
Juu, olen koettanut sitä toki kanssa mutta siinä on vähän nihkeänä puolena se että kun sössii nauhoituksen on huonompi ottaa uusiksi kuin mitä koneella. Tietokoneella on helpompi hypätä haluamaansa kohtaan mistä aloittaa nauhoituksen kuin tuossa Amplitubessa tai AmpKit+:ssa.
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
Stargazers
17.02.2011 07:27:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kyllähän se sopivantasoinen kuulokelähdöstäkin saadaan pihalle ilman "välivekottimia" - äänihän on vain vaihtosähköä - mutta pitää vaan olla tarkkana ulostulevan volumen kanssa. Särkeminen on merkki siitä, että liian kovaa yritetään puskea.
 
Onko ideoita miten? Kun tosiaan vaihtoehdot itselläni on joko liian hiljaa ulos jotta ei särje mutta ääni jää liian hiljaiseksi, tai liian kovalla jolloin volkkaa on tarpeeksi mutta ääni särkee?
 
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. (1. Kor. 13:2)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «