Aihe: Mikä on tahti tässä "Missä muruseni on" -laulussa?
1 2 3 4 5
Klezberg
12.02.2011 20:40:45 (muokattu 12.02.2011 20:54:07)

baron: Ai, jakaantuu 1 - 1,5 - 1 - 1 - 1,5 ?? ja on 6/8?

6/8 usein jakaantuu kahteen ja iskun kesto 1,5. Pitäisikö se merkitä 1,5/2??

No, jos se 6/8 jakautuu kahteen niin miksei se sitten ole 2/4 ? Oletan että jos kirjoitetaan 6/8 niin siellä melodiassa jotenkin kulkee ne kahdeksasosat mukana.

Mua itseäni se että balkanilaista kuvataan vaikkapa 12/8 tai 11/8 on haitannut aivan hirveästi, jos mä en kuule niitä kahdeksasosia vaan rupean laskemaan kahteen, kolmeen, neljään tai niinkuin tuossa, viiteen.

No joo, on sielläkin välillä niitä kahdeksasosia mukana. Silloin tuo n/8 toimii.

Käytänköhän mä nyt sanaa "isku" väärin. Tarkoitan sitä nuotinkestoa johon melodia pääasiallisesti perustuu.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
12.02.2011 20:50:16

Klezberg: No, jos se 6/8 jakautuu kahteen niin miksei se sitten ole 2/4 ?

Siksi kun iskun kesto ei ole neljäsosa vaan puolitoista neljäsosaa eli kolme kahdeksasosaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
12.02.2011 20:51:58 (muokattu 12.02.2011 20:53:41)

baron: Siksi kun iskun kesto ei ole neljäsosa vaan puolitoista neljäsosaa eli kolme kahdeksasosaa.

Eikös se iskun kesto ole sopimus- ja tempokysymys.

Mutta jos se isku vielä jakautuu kolmeen osaan, niin sitten ymmärrän.

Mutta olkoon mun puolestani, saat laskea vaikka sataan kahteenkymmeneen per tahti kun soitat balkanilaista. Mutta laskeeko balkanilaiset kahteentoista?
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
12.02.2011 20:59:33

Ettei tule väärinkäsityksiä: en minäkään tiedä parempaa tapaa kirjoittaa nuoteiksi tuommoista balkanilaista kuin esim. tuo 12/8.

Mutta toinen juttu on että jos haluaa oppia tajuamaan balkanilaista musiikkia, niin nuo kummalliset tahtilajit antavat ehkä vähän harhaanjohtavan kuvan asiasta. No, voi riippua siitäkin miten tahdit ylipäänsä hahmottaa. Jos on todella hyvä hahmottamaan nuottien pituudet laskemalla niiden osia, niin mikäs siinä. Mutta mun korvaan nykyään on helpompi ajatella noita toisella tavalla.
levesinet
12.02.2011 21:03:43 (muokattu 12.02.2011 21:08:36)
Klezberg: Mutta laskeeko balkanilaiset kahteentoista?
Niinpä. Ne laskee iskuja, joista osa on lyhyitä ja osa pitkiä.

Ettei tule väärinkäsityksiä: en minäkään tiedä parempaa tapaa kirjoittaa nuoteiksi tuommoista balkanilaista kuin esim. tuo 12/8.
HÖH, just meinasin kirjoittaa, että jos tiedät siihen paremmin soveltuvan nuottikirjoitusjärjestelmän, niin kerro ihmeessä. :D

Soittorullassa on kyllä hyvät puolensa. Ei tarvitse murehtia tällaisia abstrakteja ongelmia.
Klezberg
12.02.2011 21:11:05

levesinet: Rytmejä on monenlaisia mutta nuottikirjoituksemme soveltuu hyvin tietynlaisten rytmien kuvaamiseen. Balkanilainen musiikki kehittää mainiosti rytmitajua. Toisaalta joskus ihan tutun eurooppalaisen 3/4-valssin toinen isku on selvästi pidempi kuin ensimmäinen ja kolmas.

No, miksei sitä sitten kirjoiteta 7/8 = (2+3+2)/8 ???
Klezberg
12.02.2011 21:12:55 (muokattu 12.02.2011 21:41:24)

levesinet: Niinpä. Ne laskee iskuja, joista osa on lyhyitä ja osa pitkiä.

Just! Ja jos sä alat laskemaan muulla tavalla niin sä hukkaat sen oikean rytmin/fiiliksen. Tai ehket sinä eikä Baron varsinkaan, mutta minä kyllä :)
baron
12.02.2011 21:20:27 (muokattu 12.02.2011 21:34:53)

Klezberg: Just! Ja jos sä alat laskemaan muulla tavalla niin sä hukkaat sen oikean rytmin/fiiliksen. Tai ehket sinä eikä Baron varsinkaan, mutta minä kyllä :)

No kyllä mun täytyy sanoa että jos sitä musaa yrittää soittaa niin parempi kuunnella äänitettä kuin yrittää nuoteista löytää oikea rytmi.

Edit:
http://billpringle.com/wrp/balkan.html

Parasta kyllä jättää homma paikallisille:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
12.02.2011 21:25:21 (muokattu 12.02.2011 21:26:04)
Klezberg: No, miksei sitä sitten kirjoiteta 7/8 = (2+3+2)/8 ???

Koska valssi lasketaan kolmeen ja iskut vaan saattavat olla säännöllisesti eripituisia.

Klezberg: Just! Ja jos sä alat laskemaan muulla tavalla niin sä hukkaat sen oikean rytmin/fiiliksen. Tai ehket sinä eikä Baron varsinkaan, mutta minä kyllä :)

Balkanilainen gruuvi! Noh, olen tehnyt kokeiluja sekvensserin ääressä ja alustanut 5/8-, 7/8- ym. tahteja ja sitten soittorullanäkymässä vetänyt iskuja selvästi rytmiapuviivoista sivuun. Lopuksi vielä temppuilua tempokäyrällä.

baron: No kyllä mun täytyy sanoa että jos sitä musaa yrittää soittaa niin parempi kuunnella äänitettä kuin yrittää nuoteista löytää oikea rytmi.

Kokeilin eilen kvintolirokkia ja epäonnistuin.
Klezberg
12.02.2011 21:37:04 (muokattu 12.02.2011 21:41:54)

baron: No kyllä mun täytyy sanoa että jos sitä musaa yrittää soittaa niin parempi kuunnella äänitettä kuin yrittää nuoteista löytää oikea rytmi.

No tätä varsinaisesti yritin sanoa. Että noista 5/8, 7/8, 11/8, 12/8 ei tajua oikein sitä hommaa, enemmänkin ne haittaavat tajuamista. Ainakin minua ovat haitanneet.
Klezberg
12.02.2011 21:39:32 (muokattu 12.02.2011 21:41:05)

levesinet: Koska valssi lasketaan kolmeen ja iskut vaan saattavat olla säännöllisesti eripituisia.

Ja balkanilainen vaan lasketaan viiteen, seitsemään, yhteentoista, kahteentoista... ?

No joo, eiköhän me lähestytä epämääräistä konsensusta tässä. Lauantai-illan hupiahan tämä.
baron
12.02.2011 21:42:44

Klezberg: No tätä varsinaisesti yritin sanoa. Että noista 5/8, 7/8, 11/8, 12/8 ei tajua oikein sitä hommaa, enemmänkin ne haittaavat tajuamista.

Niinpäinhän se menee että ensin on musa ja sitten sitä enemmän tai vähemmän onnistuneesti yritetään puristaa meikäläiseen nuottikirjoitukseen.
levesinet
12.02.2011 21:46:12 (muokattu 12.02.2011 22:18:23)
Klezberg: Kun keksit miten balkangruuvi mallinnetaan niin ruvetaan taas koodaamaan!

MIDI taipuu siihen mutta LilyPond ei välttämättä. Mulla olis tyydyttämätön sairaalloinen himo käyttää keinotekoisia neuroverkkoja musan generointiin.

Pari ääninäytettä Baronin linkittämältä sivulta pisti kyllä luun kurkkuun. Biisi 24 on ihan huippu! "I'm not sure of this rhythm. It may change throughout the song." WTF
Klezberg
12.02.2011 21:50:29

levesinet: MIDI taipuu siihen mutta LilyPond ei välttämättä.
Sitten pitää generoida midiä suoraan.

Mulla olis tyydyttämätön sairaalloinen himo hyödyntää keinotekoisia neuroverkkoja musan generointiin. Pari ääninäytettä Baronin linkittämältä sivulta pisti kyllä luun kurkkuun.
Hmm. Kuulostaa kiinnostavalta.
baron
12.02.2011 21:59:03

Mun duunikaveri oli kesälomallaan mennyt avioon ja mä haukuin sen kun se ei ollut pyytänyt mun bändiä häihinsä soittamaan.
Sitä mä en tiennyt että morsian oli slovenialainen ja häät Sloveniassa ja sitten kun se soitti äänitettä häistään sanoin että hyvä oli kun et pyytänyt:-)
Klezberg
12.02.2011 22:02:40

baron: Mun duunikaveri oli kesälomallaan mennyt avioon ja mä haukuin sen kun se ei ollut pyytänyt mun bändiä häihinsä soittamaan.
Sitä mä en tiennyt että morsian oli slovenialainen ja häät Sloveniassa ja sitten kun se soitti äänitettä häistään sanoin että hyvä oli kun et pyytänyt:-)

Tulee mieleen juttu siitä kun Charlie Parker joutui keikalle juutalaisiin häihin jonnekin Brooklyniin. Jossain elokuvassa oli ainakin hauskasti kuvattu semmoinen kohtaus, semmoista sais olla enemmänkin....
levesinet
13.02.2011 21:09:18 (muokattu 14.02.2011 19:08:40)
Klezberg: Tulee mieleen juttu siitä kun Charlie Parker joutui keikalle juutalaisiin häihin jonnekin Brooklyniin. Jossain elokuvassa oli ainakin hauskasti kuvattu semmoinen kohtaus, semmoista sais olla enemmänkin....

Testi yks kaks kol :))
http://www.netsonic.fi/~kiskon07/musa/balkan2.mp3

kuitenkin minun korvaan liian "busy"
Hehhehhehhehheh, ehkä se oli tarkoituskin. Hidastin vähän ja hiukan siirsin pitkien iskujen kestoa lyhyille. :))
Klezberg
14.02.2011 11:05:53

levesinet: Testi yks kaks kol :))
http://www.netsonic.fi/~kiskon07/musa/balkan.mp3

Oikein lupaava, jotenkin kuitenkin minun korvaan liian "busy" tai jokin siellä jo sotkee.
Epämuusikko
14.02.2011 17:20:01
levesinet: Testi yks kaks kol :))
http://www.netsonic.fi/~kiskon07/musa/balkan.mp3

Asiaa! Nyt on meininkiä.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)