Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 5104 105 106 107 108122 123 124 125 126
hevikukko
11.02.2011 00:04:41
Ihan mielenkiintosta miten toi speaker breakup emulation toimii ja vaikuttaa soundiin.

Jos mä olen oikein ymmärtänyt, tuo breakup emulation luo kuvan siitä kuinka kaapin elementit ovat siinä säröpisteessä, jossa niiden limiitti tulee vastaan. Tuolla saa sitä rosoa lisää, kuin vahvaria todella avattas kovalla volumella. ns. Pieree :D
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Snapo
11.02.2011 00:18:02
hevikukko: Jos mä olen oikein ymmärtänyt, tuo breakup emulation luo kuvan siitä kuinka kaapin elementit ovat siinä säröpisteessä, jossa niiden limiitti tulee vastaan. Tuolla saa sitä rosoa lisää, kuin vahvaria todella avattas kovalla volumella. ns. Pieree :D

Ääriasetuksissa luultavastikin simuloi pierua. Eihän sitä tarvii kuitenkaan tappiin asti säätää, luulis olevan jotain iloa. Siitähän sitä munaa tulee kun elementti jytiseem.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Ukkovaari
11.02.2011 00:22:35 (muokattu 11.02.2011 00:33:32)
Kauan Mikko L on testiny Eleven Rackia?

Mä olen asioista vähän eri mieltä niin kus soundin puolesta.
En tiedä miten olet soundia tuosta väännelly mutta mä olen soittanut tolla mm. seuraavilla tavoilla:

- Suoraan tietsikaan
- Suoraan mun putkivehkeeseen etuseen
- Suoraan mun putkivehkeen efektilooppiin
- Sekä putkarin etuseen, että putkarin efektiloopin returniin
jne.

Niin putkarista kuin Eleven Rackista kokeiltu erillaisia yhdistelmiä, eri kaappi yhdistelmiä sekä mikkiyhdistelmiä ja näitä kaikkia sekaisin erillaisin variaatioin.

Mukana on ollut myös ulkoisia pedaaleita niin 11R efektiloopissa ollut kuin putkivehkeen efektiloopissakin ja molempien edessä jne. Oikeastaan tullut vissiin kokeiltua kaikki mahdollinen.

Mun täytyy sanoa, että omaan korvaani tuo on kuullostanut hemmetin hyvältä, olipa se yhdistettynä miten tahansa.

En myöskään allekirjoita ollenkaan sun väitettäsi että nuo 4x12 kaappimallinnokset olisivat huonoja vaan päin vastoin, myös mikkimallinnokset noissa toimii ja niillä on ihan oikeasti vaikutusta kun samaan settiin vaihtaa eri mikin ja vieläpä sen toiminto on axis tai off axis.

On väännetty myös efektien järjestystä ja niissäkin kokeiltu vaikka mitä.

Mun mielestä 11R on helvetin hyvä soundinen peli ja soundi kohdillaan.

Eleven Rackissä toki voisi olla mallinnoksia enemmän mutta näillä pärjää jo laidasta laitaan ja soundillisesti tuo taipuu ihan mihinkä tahansa musaan.
Protarissa on sitten lisää kaikenmaailman mallinnoksia iso pino niin efekti, vahvistin puolellakin.

11R toimii ihan hemmetin nätisti niin sähkiksillä kuin noilla akkareilla ja on tuon kautta basollakin vedetty joskin ei ole toistaiseksi basson suhteen paras mahdollinen vehje tietenkään.

Itsellä oli helppo ostopäätös tuon vehkeen suhteen kun ekaksi testasin ja hinta on puolet tuon Axen hinnasta ja Axe ei pääse edes testaa (tiedän kyllä, että sen voi hankkia ja sitten palauttaa sen tietyn päivien sisään, mutta mulla tämä ei ole toimintatapana).

Jos joku ei 11R saa ulos hyviä soundeja tai sanoo, että se 4x12 kaappimallinnos on huono niin itse ainakin epäilen että säätäjässä on toivomisen varaa ;-)

Ja tietysti on pakko loppuun todeta, että soundit on toki makuasioita.

Tottakait saa vertailla laitteita ei siinä mitään mutta melkeinpä uskallan väittää että kovinkaan monella ei liene Eleven Rackia tai kunnon kokemusta kyseisestä laitteesta ja ennenkuin jotain arvostelee soundin puolesta niin toki se pitää perustua pidempään testaukseen jo senkin takia, että testaajan taidot kyseisen laitteen suhteen ovat sillä tasolla, että pystyy ruuvaamaan soundit pihalle.

Joten kun täällä nyt on kovasti kehuttu tuota Axea niin toivoisi, että 11R kannanotot perustuu sitten pidempään testaukseen ja kokemukseen.

Mulla tuo 11R on ollut n. vuoden ja taisin sen ostaa jos en ekana niin tokana suomalaisena.

Sorry off topick ja että kehun tuota 11R ihan Axen kannulla mutta kun kerran muut ovat tämän puheeksi ottaneet niin ehkä joutuvat kärsimään tämän tuuletuksen 11R puolesta ;-)

Harmi, ettei mulla ole Axea koska varmaan saisin siitäkin väännettyä hyvät soundit ja sitähän tuuletusta ei kestäis täällä ketään ;-)

Jatkakaa ja kertoilkaa lisää Axesta, koska ihan kiinnostava laite.

Ps. Niin ja ei näistä mun kehuista ja jutuista kande välittää, mä olen vaan harrastelija.
F_Lame
11.02.2011 08:50:12 (muokattu 11.02.2011 08:50:43)
Jotta päästäis takaisin aiheeseen niin kertokaa mitä tolla Ultralla voi tehdä semmosta mitä standardilla ei voi. Joka paikassa vaan lukee että on tehokkaammat prossut yms. Oon toki myös lukenu noi listat efekteistä mitä kummassakin on, mutta nekään ei oikeen anna järkevää kokonaiskuvaa.

Eli ihan käytännön tasolla:
1) Mitä jään kaipaamaan jos ostan 'vaan' standardin?
2) Minkä takia Ultrasta kannattaa maksaa 500e enemmän?

E:typo
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Norppa78
11.02.2011 09:26:55 (muokattu 11.02.2011 09:31:24)
F_Lame: Jotta päästäis takaisin aiheeseen niin kertokaa mitä tolla Ultralla voi tehdä semmosta mitä standardilla ei voi. Joka paikassa vaan lukee että on tehokkaammat prossut yms. Oon toki myös lukenu noi listat efekteistä mitä kummassakin on, mutta nekään ei oikeen anna järkevää kokonaiskuvaa.

Mulla on sellainen kuva ( vaikka en laitetta vielä omistakkaan ), että Ultran hankkimalla olisi mahdollisesti hieman paremmat lähtöasetelmat tulevia päivityksiä varten. Vaikka itse uusimmat päivitykset saadaan tallennettua Standardiin ja Ultraan yhtälailla,mutta näiden ajaminen voisi Ultrassa olla helpompaa. Käsittääkseni Standardissa mennään jo joiltain osin muistin/cpu:n äärirajoilla. Nuo efektit ja muut härpäkkeet ( looper) on "ihan kivoja", mutta perustelin itselle ainakin tuolla tavalla Ultran tilaamista.

..jäädään odottelemaan Mikko L:n tai muun asiantuntijan lausuntoa :)
marviner
11.02.2011 10:34:28 (muokattu 11.02.2011 10:39:33)
F_Lame: Jotta päästäis takaisin aiheeseen niin kertokaa mitä tolla Ultralla voi tehdä semmosta mitä standardilla ei voi. Joka paikassa vaan lukee että on tehokkaammat prossut yms. Oon toki myös lukenu noi listat efekteistä mitä kummassakin on, mutta nekään ei oikeen anna järkevää kokonaiskuvaa.

En ole vielä laitetta näppeihini saanut (tilattu ja maksettu on), mutta nämä ultran lisäominaisuudet helpotti mun ostopäätöstä:

Enemmän multidelay-tyyppejä:
Niitä tuskin on koskaan liikaa?

Quadchorus:
Aikas mellevän kuuloinen.

Multiband-kompura:
Multiband-kompressori on mm. loistava masterointityökalu:
"The Axe-Fx UltraTM contains a three-band compressor that is great for mastering or compression of a whole mix. It also works great after distortion to help thicken the tone. The basic principle of the Multi-Band compressor is that the input is divided into three bands using a crossover. Compression is applied to the individual bands and then the outputs recombined. This allows isolating bands of the input material and applying different amounts of compression. Multi-Band compression is the de-facto mastering tool and can really improve the final mix."

Kaksi syntikkaa:
Syntikoilla tietysti saadaan mitä mielenkiintoisempia soundeja aikaiseksi.

Ja lopuksi se, että jos netistä sattuu löytämään älyttömän hienon kuuloisen presetin, niin ei tarvitse miettiä saako sen asennettua, vai onko se tyyppiä "Ultra-Only"
Mikko L
11.02.2011 11:45:29 (muokattu 11.02.2011 11:48:02)

En mä testannut sitä 11R:ää kuin kolmisen tuntia. En siis missään nimessä käynyt läpi sen täyttä potentiaalia, mutta siinä tilanteessa olin kiinnostunut ostamaan kyseisen laitteen ja se jäi sitten ostamatta. Kuitenkin suosittelen että kokeilette sitä itse. Esim. Oulun Soitin ja Tarvikkeessa sitä voi käydä testaamassa kuten itse tein.

Ultran ominaisuuksista: tärkeintä siinä on prosessointiteho. En ole ajautunut teho-ongelmiin Standardinkaan kanssa, mutta aika moni Ultran käyttäjä tekee joka patchista tavallaan oman "rigin". Eli joka patchissa on clean ja särövahvistin ja kaikki efektit ja kaapit yms yms. joita sitten midipedaalilla käsketään päälle ja pois. Missän vaiheessa ei siis vaihdeta patchia. Tuollainen monsteripatch ei pyöri Standardilla.

Sitten tuossa Ultrassa on muutama efekti mitä Standardissa ei ole kuten esim. kitarasyna jolla esim. Dweezil Zappa on tehnyt nuita sello ja viulusoundeja.

MUOKKAUS: Toki simppelimpi RIG pyörii myös Standardilla. Voi olla kaksi vahvistinta ja kaksi kaappia ja säröpedaali edessä WAH ja delay... ehkä vielä pari muuta. Mutta ei sellainen jossa on kaikki palikat täynnä. :D
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
LaXu
11.02.2011 13:44:54
markokor: Oliko kellään kokemusta noista Atomicin Power Cabeistä? olin tuonne G66 yhteyksissä ja mietin jos tilaisin sittenkin pari zipaletta tommosia. muistelin että joku puhui että niistä loppuis hönkä

Taisin näistä kirjotellakin tämän ketjun sivulla x. Atomic FR combo ollut jo pidemmän aikaa ja olen ollut kovin tyytyväinen. Ääntä siitä lähtee kyllä mielestäni ihan yhtä paljon kuin 50 wattisesta 1x12 combosta, että liekö Mikko L:lla ollut joku maanantaikappale...

Erona tavalliseen kitarapäätteeseen ja kaappiin on, että mallinnuksista saa suurempia vaihteluita irti. Se kitarapääte ja kaappi kuitenkin värittää soundia kovasti, kun taas kaappimallinnuksia Atomic FR:n kautta käyttämällä saa vaikka sitä pienen Fender-combon soundia paremmin ilmoille.
marviner
11.02.2011 15:53:39
Laitetaas joutessaan taas yks Axe-demo. Steve Vai Dying Day cover:
http://www.youtube.com/watch?v=vANKU-bLMbA
Pantse
12.02.2011 09:51:51
Tulipa itsekin tilattua Axe reilu viikko sitten. Seurasin pitkän aikaa sivustä tätäkin ketjua, kuuntelin näytteitä ja kuume nousi hiljalleen. Jotenkin sitä vain ajatteli, että tuon hintaluokan mallintava kaikkine pikkutarkkoinen säätöineen on tällaiselle amatööriharrastelijalle melkoinen overkill. Hommasin uuden Podin, ja onhan se ihan mukiinmenevä, muttei kuitenkaan täysin vakuuttava. Laitoinpa siis Axen Standardin tilaukseen:) Kahdeksan viikkoa ilmoittivat toimitusajaksi, odottavan aika on pitkä. Tässä sitä on sitten päivittäin kuunneltu erilaisia ääninäytteitä, eikä kuumotus ole ainakaan helpottanut:) Näin jopa unta, että joku ilmoitti laittavansa oman Axensa myyntiin edullisesti, piti käydä heti aamulla tarkastamassa tilanne:)

Mutta asiaan, täälläkin on ollut keskustelua siitä, mitkä olisivat sopivimmat äänentoistolaitteet Axen kanssa näin kerrostalo-olosuhteissa pienehköillä äänenpaineilla. En ainakaan alkuvaiheessa viitsisi tuohon Atomicin pömpeliin sijoittaa, vaikka varmasti hyvä olisikin. Nurkissa kun pyörii jo valmiiksi Orangen Rockerverb 2x12-kaapin kera, enkä viitsisi niistä luopua, ainakaan vielä:) Mietinkin, kuulostaisiko Axe hyvältä jo omistuksessa olevien Genelecin aktiivikajareiden läpi, vai pitäisikö hankkia jokin isommalla elementillä oleva aktiivikaiutin? Kun en mitenkään suurensuurilla volyymeillä voi ainakaan tässä nykyasunnossa soittaa, niin mistään massiivesta kaapista ei suuremmin hyötyä liene? Ja toinen kysymys, mikäs olisi paras tapa järjestää kuulokesoittelu? Axe kiinni äänikorttiin, ja kuulokeliitäntään vain luurit kiinni? Aikeissa on joka tapauksessa ostaa uusi kunnollinen äänikortti, olisi hyvä ottaa tuokin asia huomioon hankinnassa.

Ja Mikolle vielä kysymys, mainitsit käyttäneesi Axen Recto-mallinnusta mm. Foo Fightersin soittamiseen. Olisiko missään ääninäytettä Foo Fighters-tyyppisestä soitannasta Axella vedettynä? Omiin silmiin ei tuollaista ole vielä sattunut.
Live slow, die old.
LaXu
12.02.2011 10:36:43 (muokattu 12.02.2011 18:41:52)
Pantse:

Mutta asiaan, täälläkin on ollut keskustelua siitä, mitkä olisivat sopivimmat äänentoistolaitteet Axen kanssa näin kerrostalo-olosuhteissa pienehköillä äänenpaineilla. En ainakaan alkuvaiheessa viitsisi tuohon Atomicin pömpeliin sijoittaa, vaikka varmasti hyvä olisikin. Nurkissa kun pyörii jo valmiiksi Orangen Rockerverb 2x12-kaapin kera, enkä viitsisi niistä luopua, ainakaan vielä:) Mietinkin, kuulostaisiko Axe hyvältä jo omistuksessa olevien Genelecin aktiivikajareiden läpi, vai pitäisikö hankkia jokin isommalla elementillä oleva aktiivikaiutin? Kun en mitenkään suurensuurilla volyymeillä voi ainakaan tässä nykyasunnossa soittaa, niin mistään massiivesta kaapista ei suuremmin hyötyä liene? Ja toinen kysymys, mikäs olisi paras tapa järjestää kuulokesoittelu? Axe kiinni äänikorttiin, ja kuulokeliitäntään vain luurit kiinni? Aikeissa on joka tapauksessa ostaa uusi kunnollinen äänikortti, olisi hyvä ottaa tuokin asia huomioon hankinnassa.

Kokeile Genelecien läpi ja myös Rockerverbin päätteeseen ja kaappiin. Molemmista luulisi irtoavan hyviä soundeja. Kannattaa varmaan hommata se äänikortti (tai ehkä ennemminkin ulkoinen audio interface, niissä kun tuppaa olemaan liitännät vähän paremmat) jo hyvissä ajoin. Suosittelen, että tarkistat että siihen löytyy hyvät ajurit (ainakin Win7:lle, myös 64-bittisenä) ja Fractal Audion foorumeilta voit tarkistaa toimiiko sen MIDI hyvin Axe-Fx:n kanssa, noin niinkuin firmware päivityksiä ajatellen.

Kuulokkeiden kanssa laitat vaan audio interfaceen kiinni. Axe-Fx:n voi liittää digitaalisesti SPDIFilla, RCA-kaapeleissa käytetty liitintyyppi.

PS. Kannattaa lukea se Axe-Fx:n manuaali ja leikkiä Axe-Editilla odotellessa, niin oppii laitteen käyttöä eikä tartte olla sormi suussa sen saapuessa.
rokitaristi
12.02.2011 15:19:22 (muokattu 12.02.2011 15:20:17)
Sori väärä teksti.
marviner
12.02.2011 20:31:24
Päivän Axe-demo. Jotenkin tosta tulee Maija Vilkkumaa mieleen...

http://www.youtube.com/watch?v=nEYXTDJLStw

Rajun kuuloinen, vaikkakin lyhyt efekti ajassa 3:14
Mikko L
13.02.2011 12:41:23

En pystynyt kyllä katsomaan tuolla laadulla. :)

Tässä mahdollisesti kovin Axe-Fx artisti: http://www.youtube.com/watch?v=gTICUhCqEaY

Nuo pojat tosiaan nauhottaa Axella ja vetää myös nykyään livenäkin Axella.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
TTV
13.02.2011 13:17:28 (muokattu 13.02.2011 13:18:10)
Mikko L: En pystynyt kyllä katsomaan tuolla laadulla. :)

Tässä mahdollisesti kovin Axe-Fx artisti: http://www.youtube.com/watch?v=gTICUhCqEaY

Nuo pojat tosiaan nauhottaa Axella ja vetää myös nykyään livenäkin Axella.

Tosin, Tosin on vielä kovempi ja taitaapa Animals as Leaderskin vetää studiot ja livet Axella :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Spiral
14.02.2011 10:20:55

Hanok
14.02.2011 13:38:00
TTV: Tosin, Tosin on vielä kovempi ja taitaapa Animals as Leaderskin vetää studiot ja livet Axella :-)

Tosin, tosin, tosin, Peripheryn Misha "Bulb" Mansoorilla on sormensa pelissä myös Animals as Leadersin levyllä, joten ainakin jossain määrin osutaan silti samalle tontille. Itsekin kyllä diggailen enemmän AaL:stä.

Ja tässä edes jossain määrin on-topic:
http://www.dailymotion.com/video/xg … sin-abasi-live-at-emg-studios_music
Siellähän se Axe taustalla lymyilee.
marviner
14.02.2011 14:29:20
Axe lymyilee taustalla myös tässä Steve Vain live-esityksessä:

http://www.youtube.com/watch?v=S5r6 … k&feature=player_embedded#at=47
Muovinen
14.02.2011 14:40:14

Jännä muuten huomata, että loputonta teknistä säätämistä tarjoavaa laitetta koskevassa ketjussa myös linkitettyjen videoiden musiikillinen anti on sitä samaa ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)