Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: uuteen kitaraan mikit
1 2
kkesti
12.02.2011 09:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ostimpa tossa just ltd mh-50 kitaran.. mikit omasta mielestä aika kuraa, joten joku hyvä särömikki ois hyvä siihen laittaa uus. emg 81:sta oon katellu, muita ehotuksia?
 
Sakmongkol
12.02.2011 09:29:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kkesti: ostimpa tossa just ltd mh-50 kitaran.. mikit omasta mielestä aika kuraa, joten joku hyvä särömikki ois hyvä siihen laittaa uus. emg 81:sta oon katellu, muita ehotuksia?
 
Särö ei lähde mikistä vaan vallan muista kamoista. Yleensäkin mitä "kylmempi" (kuuman vastakohta) mikki on, sitä enemmän on pelivaraa sitten myöhemmissä osissa signaaliketjua sitä särösaundia haettaessa.
 
Laita EMG 81 jos haluat aktiivimikin, se on vissiin aika yleinen valinta.
 
Mandarax
12.02.2011 09:35:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kkesti: ostimpa tossa just ltd mh-50 kitaran.. mikit omasta mielestä aika kuraa, joten joku hyvä särömikki ois hyvä siihen laittaa uus. emg 81:sta oon katellu, muita ehotuksia?
 
Mikkien valinta on loppupeleissä sen verran makuasia, että ehdottaisin käytetyn ostamista jotta tarpeen tullen mikin saa samaan hintaan taas eteenpäin jos ei soundi miellyttänytkään. Sitä paitsi normaalikäytössä mikit ei mene miksikään, joten käytetyn ostaminen on siltäkin kantilta turvallista. Perusmikit pyörivät tuolla torilla n.50e pintaan, tässä esimerkki sieltä tehokkaimmasta päästä passiivimikkejä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=493427
 
Tuon EMG 81:n suhteen kannattaa muistaa, että se kun on aktiivimikki joudut vaihtamaan samalla koko kasan muuta tilpehööriä kepukassasi (stereojakki, potikat..). Lisäksi siihen tulee 9v paristo kiinni ja tuon potikkarumban jälkeen kaulamikkikin luultavimmin joutaa vaihtoon ja aktiivia tilalle. Yleensä tosin käytettynäkin nuo kilkkeet tulevat mukana, joten jos aktiiveja kaipaat ja kolvi pysyy kädessä niin mikä ettei.
 
Vielä loppuhuomautuksena kun puhuit noista "kuramikeistä" - mainittakoon että jos sulla sattuu olemaan myös "kuravahvistin" niin paraskaan rakkaudella käsinkäämitty butiikkimikki ei pelasta sitä soundia jos vahvarisi ominaissoundi muistuttaa kituvan pienjyrsijän ääntelyä. Siinä tapauksessa kantsuu ennen mikkioperaatiota harkita vahvarinvaihtoa.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
kkesti
12.02.2011 09:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vai onko kannattavaa ottaa n. 100e halvemmasta kitarasta tallamikki, kuulostaa paremmalta.. kitara on ibanez gax30
 
Sakmongkol
12.02.2011 09:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kkesti: vai onko kannattavaa ottaa n. 100e halvemmasta kitarasta tallamikki, kuulostaa paremmalta.. kitara on ibanez gax30
 
Se miltä joku mikki kuulostaa yhdessä kitarassa ei välttämättä kerro mitään siitä miltä se saundaisi toisessa kitarassa. Toki kokeilla saa.
 
lavaamo
12.02.2011 10:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kkesti: vai onko kannattavaa ottaa n. 100e halvemmasta kitarasta tallamikki, kuulostaa paremmalta.. kitara on ibanez gax30
 
Jos Iban soundi miellyttää, mikset soita sillä?
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Jucciz
12.02.2011 11:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kkesti: mikit omasta mielestä aika kuraa
 
Saanko udella, millä perusteella osasit jäljittää huonouden kokonaissoundista juuri mikkeihin? Kaikki muut palikat ovat viimeisen päälle?
 
joten joku hyvä särömikki ois hyvä siihen laittaa uus. emg 81:sta oon katellu, muita ehotuksia?
 
Ei ole olemassa "särömikkejä". On vain mikkejä, joiden ulostulo on pienempi tai suurempi. Vahvistin ja muut palaset sitten menevät särölle helpommin sen mukaan, miten tuhtia signaalia kitaran päästä pusketaan. EMG 81:llä pääset ainakin Metallica-osastolle helposti, jos särösoundit ovat tärkeysjärjestyksessä etusijalla.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
El_Jyrkkä
12.02.2011 12:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on kanssa tuollainen Ltd, tosin EC-50, mut en usko että noissa mikeissä suurta eroa on. ennen kun vaihdat mikit, niin kokeileppa laskea kieliä lähemmäs mikkejä, ja säätää ääntä vahvistimesta. Itse sain tosta ihan asiallista Rokkisäröä ja raskaampaankin mättöön toimii, kun tiputtaa vahvistimesta middlet pienemmälle, ainakin omissa mikeissä juuri tuo keskialue puuroutuu herkästi. eihän noi mitkään BKP:t ole, mutta hintaluokassaan ihan asialliset mikit.
 
Mä oon nyt yksinäni täällä Valtimolla syömäläkossa, ettei Ruandassa sorrettais enää homoja teinioravia.
aristoteles666
12.02.2011 12:24:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

El_Jyrkkä: Itellä on kanssa tuollainen Ltd, tosin EC-50, mut en usko että noissa mikeissä suurta eroa on. ennen kun vaihdat mikit, niin kokeileppa laskea kieliä lähemmäs mikkejä, ja säätää ääntä vahvistimesta. Itse sain tosta ihan asiallista Rokkisäröä ja raskaampaankin mättöön toimii, kun tiputtaa vahvistimesta middlet pienemmälle, ainakin omissa mikeissä juuri tuo keskialue puuroutuu herkästi. eihän noi mitkään BKP:t ole, mutta hintaluokassaan ihan asialliset mikit.
 
tai siis helpommalla pääset kun nostat mikkejä lähemmäs kieliä.
 
kkesti
12.02.2011 16:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sen verran lähelle oon tunkenu että juuri ja juuri demppaaminen onnistuu.. silti aika tuhnunen soundi microcubesta lähtee, oiskohan 30 wattisen marsun paikka? :D
 
vvaltsu
12.02.2011 16:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kkesti: sen verran lähelle oon tunkenu että juuri ja juuri demppaaminen onnistuu.. silti aika tuhnunen soundi microcubesta lähtee, oiskohan 30 wattisen marsun paikka? :D
 
Vahvistimessa se vika on, ei tuo Micro Cube mikään jytäpeli ole. Ja jos 30W Marsulla tarkoitat jotain MG30-vekotinta niin eipä tuo paljoa jytkympi ole sekään. Sinuna ostaisin pienen putkivahvistimen tai hyvän transistorivahvistimen. Vahvarista se soundi lähtee, kitaramikkien vaihto ei muuta soundia läheskään niin paljon kuin vahvistimen vaihto.
 
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur | I feel like a king, when I swing my thing -Günther
Celeb
12.02.2011 17:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun mikeistä puhutaan niin kysäsen samalla itekin. Mun kitarassa on Duncanin '59-setti ja parin eri vahvarin läpi soittaneena kuulostaa siltä, että soittaessa säröllä avoimia/barre sointuja korkeissa taajuuksissa olis parantamisen varaa. Säröä on sopivasti, ei liikaa. Vahvarin asetusten rukkaamisella ei paljoa vaikutusta. Mikkien korkeudensäätökään ei oikeen auta.
 
Mitä tehdä, oraakkelit?
 
Osteri
12.02.2011 21:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Celeb: Mun kitarassa on Duncanin '59-setti ja parin eri vahvarin läpi soittaneena kuulostaa siltä, että korkeissa taajuuksissa olis parantamisen varaa.
 
Ymmärsin tuon siten että '59 saattaa viedä soundin hieman "tukkoon" jolloin ne korkeat ei ole esillä. Menikö oikein?
Mulla oli eräässä mahonkirunkoisessa liimakaulakepissä vaihdettuna DiMarzio Breed setti ja voin kyllä suositella selkeyden perusteella. Ainakin mahonkisen kepin drop-D ja kaikki muukin soi hyvin selkeästi muun bändin kanssa. Korkeat soi kirkkaasti.
 
Joku on joskus sanonut...Breed.... passiivinen mikki EMG aktiivin soundilla ??!!??
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Humanoid
12.02.2011 21:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Ymmärsin tuon siten että '59 saattaa viedä soundin hieman "tukkoon" jolloin ne korkeat ei ole esillä. Menikö oikein?
Mulla oli eräässä mahonkirunkoisessa liimakaulakepissä vaihdettuna DiMarzio Breed setti ja voin kyllä suositella selkeyden perusteella. Ainakin mahonkisen kepin drop-D ja kaikki muukin soi hyvin selkeästi muun bändin kanssa. Korkeat soi kirkkaasti.
 
Joku on joskus sanonut...Breed.... passiivinen mikki EMG aktiivin soundilla ??!!??

 
Pyh. Eikö ne lähinnä ole vertaillu D-Activator/X:ää "passiivisena EMG:nä". Tiedä sitten, kun en itse ole kokeillut tuota mikkiä.
 
Sami / Ääniportti
Osteri
12.02.2011 21:36:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enkä minä ole kokeillut D-Activatoria. Minua itseä nuo vertailukommentit ei niin paljoa kiinnosta, muistan vaan jostain lukeeneeni noin sanottua. Enivei, viestin oleellinen sisältö on siinä ensin kirjoittamassani. Toivottavasti idesta on apua jollekin..
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
El_Jyrkkä
13.02.2011 04:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: tai siis helpommalla pääset kun nostat mikkejä lähemmäs kieliä.
 
yleensä noissa ltd:n halpiksissa kielet on noin 1cm korkeudella 12:sta nauhan kohdalla, joten helpommalla pääsee laskemalla kieliä, usko pois.
 
Mä oon nyt yksinäni täällä Valtimolla syömäläkossa, ettei Ruandassa sorrettais enää homoja teinioravia.
P-man
13.02.2011 09:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

El_Jyrkkä: yleensä noissa ltd:n halpiksissa kielet on noin 1cm korkeudella 12:sta nauhan kohdalla, joten helpommalla pääsee laskemalla kieliä, usko pois.
 
Ensin relief ja action kuntoon, sen jalkeen mikkeja nostetaan tai lasketaan.. usko pois :))
 
Simo78
13.02.2011 09:44:29 (muokattu 13.02.2011 09:46:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: tai siis helpommalla pääset kun nostat mikkejä lähemmäs kieliä.
 
:-D. Repesin osuvalle kommentille, mikä nyt on niin totta! Eipähän tarvii säätääkään skebaa uudestaan! Tosiaan käytettynä saa 50€:llä ihan hyviä laatumikkejä(puristien mielestä duncanit&dimarziot on kylläkin paskaa, mutta eipä välitetä siitä), torilta tai musakaupasta vaan kattelemaan/kyselemään
 
yleensä noissa ltd:n halpiksissa kielet on noin 1cm korkeudella 12:sta nauhan kohdalla, joten helpommalla pääsee laskemalla kieliä, usko pois.
 
Ai on vai? Eipä ainakaan niissä mitä mä oon testaillut ja kait se halpakin kannattaa säätää kunnolla? Kyllä noi kalliimmatkin on hirveitä kapistuksia jos ihan perseelleen säädetty...
 
El_Jyrkkä
13.02.2011 12:22:24 (muokattu 13.02.2011 12:22:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm. tuli ehkä päissään hieman liioiteltua, mut niissä halvimmissa Ltd:ssä mitä oon ite soittanu, on monissa ollut reilustikin säädettävää.
 
Mä oon nyt yksinäni täällä Valtimolla syömäläkossa, ettei Ruandassa sorrettais enää homoja teinioravia.
Juzpe
13.02.2011 12:26:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensäkin mitä "kylmempi" (kuuman vastakohta) mikki on
 
Tarkottaako termi kylmempi samaa ku kesympi tai outputiltaan/ magneeteiltaan/ käämilangan määrältä (=tasavirtavastus) hillitympi?
 
Hyvää kamaa: http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «