Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: va-synää
1 2 3
Continuub
10.02.2011 17:15:15 (muokattu 10.02.2011 17:22:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aion siis hankkia kakkoskiipparin Korg äm50:n ylle.
 
Kuulostaa varmasti kliseiseltä, mutta liidejä, pädejä ja kaikkea jännää fx-soundia yms. ois tarkotus väsätä. Ilmaista softasynaa olen ruuvaillu aikani kuluksi joten toiminnot alkaa tulla tutuiksi ja potikkainen käyttöliittymä kiinnostaa.
 
Vaihtoehtoja olen tutkinut kyllä paljon ja demojen/ulkonäön/hinnan perusteella kaksi on noussut yli muiden:
-Nord Lead
ja
-Alesis Ion
 
Kysymykset kuuluukin:
1. kumpi on parempi?
2. miten eri nordleadit (1, 2, 3, 2x) eroaa saundillisesti toisistaan?
3. millaista hintaa noista on järkevää maksaa? (Ion on näkynyt mnetin torilla 450, ja yksi olisi tarjolla saksan ebayssä 550. Nordeja (lead 1 ja 2) näkynyt ebayssä 400-600 hintoihin, torilla nl2 on ollut 600)
4. pystyykö ionia testaamaan missään turun seudulla? (Nord löytyisi turun f-musiikista ainakin..)
5. Onko vielä muita vaihtoehtoja kun budjettina 500-600 ja edellytyksenä helposti muokattava saundi? (knobit yms)
 

 
Jos joku jaksoi kiinnittää tällaiseen ikuisuuskysymykseen huomiota niin kiitos ja suurempi kiitos jos jaksoi vielä vastatakin
 
JPQ
10.02.2011 17:45:07 (muokattu 10.02.2011 17:45:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan molemmilla on puolensa mekaaninen mielikuva puolustanee Nord Leadilla itseällä. Jotenkin hämärä käsitys vaikka 2x oikeastaan 2 päivitys sen soundi olisi pehmeämpi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Casio Man
10.02.2011 18:16:23 (muokattu 11.02.2011 00:24:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin Lead 3:n sen liittymän takia ja sen enginessä taitaa olla pikkaisen enemmän seikkailtavaa kuin aiemmissa Nordeissa. Leadeissa taitaa olla koko paletti levällään heti kannessa, eikä inspiraatio huku menuissa jumittamiseen. Mä tykkään Nordien soundeista yleensä, mutta tota on kyllä haukuttu digitaalisimman kuuloiseksi Nordiksi, siis jos sellainen kiinnostaa. 2:han tuli 3:n soundeihin pettyneiden purnaamisen ansiosta takaisin markkinoille päivitetyssä X-muodossa. Itse uskoisin kolmosen olevan kuitenkin samassa liigassa, eikä tämä minua haittaa muutenkaan; vaikka arvostankin analogista ääntä enemmän, digivehkeiden hintalaatumonipuolisuussuhde on voittamaton ja digiäänellekin on oma paikkansa, vaikka kioski muuten olisikin analoginen ja kyllä tässä kolmosessakin on kehuttu olevan tunnusomaista Clavia-sointia. Ionin ääni (mjaa...en ole Ionia koklannut, mutta mulla oli Microni) onkin sitten varmaan analogisin keinoanalogisten joukossa ja sen enginessä piisaa samoamista riittävästi.
 
Minkälaiset nupit tuossa Lead 3:ssa on? Monet pitävät tuota valoshow -touhua turhana, mutta minusta se on paitsi magee, myös käytännöllinen kun näkee missä patsin arvot kulloinkin ovat ja niiden mulkkaamista pystyy jatkamaan siitä mihin on jäänyt, kun taas tavallisten nuppien rajallisuuden ansiosta soundeihin voi tulla hirveitä hyppyjä kun nupit ovat kaakossa edellisen ohjelman jäljiltä. Mutta ympäri pyörivinä niihin liittyy kyllä huoli: itse olen pettynyt jokaisen digisoittimien nuppeihin, joita olen kokeillut. Niiden tuntuma on luonnoton ja toiminta on arvaamatonta. Alesis on ainoa poikkeus. Sen käyttämät nupit ovat laadukkaita ja yksi erinomainen ostoperuste lisää muutenkin hyvään koneeseen(onko näin myös Ionissa?)! Ne pyörivät liukkaasti, eikä arvot hyppele sinne tänne ja niissä on tyypillisen 128 askeleen sijaan 4096 porrasta, eli Alesiksen säädöt liukuvat kuin vettä vaan ja muiden narisevat midiportaat voivat ärsyttää joitain.
 
Molemmat olisivat hurjan kivoja, mutta käytettyjen Nordien design -hinnat ärsyttävät herpeksen lailla. Tämän vuoksi äänestän Ionia.
 
Quru
10.02.2011 18:58:23 (muokattu 10.02.2011 18:59:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskun tyyppasin Lead 2x:ää kaupassa ja tykkäsin keybedistä ja saundista. Operointi on myös nopeaa ja intuitiivista. Toisaalta Ionia puolustaisi näyttö, ainakin itse haluan, että patcheillani on nimet eikä pelkkiä numeroita ja muutenkin kunnon näyttö parantaa mielestäni käytettävyyttä jos synaengine on kovinkin monipuolinen ja laaja. Nettilähteiden mukaan Ion soundaa paljon analogisemmalta, mutta toisaalta, Nord-soundikin on hyvä ja omanlaatuisensa eikä analogisempi tarkoita aina parempaa.
 
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
tepposal
10.02.2011 21:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaaksein Nord Leadeissa ei ole efektiprosessoria, mut Ionissa lienee? Jos on asialla merkitystä.
Ionia on kyllä kehuttu, en itse ole koskaan testannut. Clavioista vain vanhat muistikuvat, ja onhan niilläkin vankka kannattajajoukkonsa.
 
ganesha
10.02.2011 21:46:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ionissa on hyvät knobit ja sisäinen efektimoulinex (phaser, flanger ja sen sellaisia - delay ja reverb puuttuvat mutta ne mielummin itse otan jostain muusta vehkeestä). Soundit ovat rautaa.
 
Miinusta oikeastaan vain polyfoniasta (8 ääntä). Tyyppivikana IONeista kosahtavat ns. mute transistorit luvattoman helposti (halpis jfet-trankkuja) mutta itse ratkaisin asian ottamalla mölyt pihalle aux outputeista - sit jos niille tulee muuta tarvetta, revin ne trankut joko kokonaan helvettiin tai metsästän paremmat tilalle (jenkeistä jo löysinkin sopivat mutta eivät perkele lähettäneet niitä Suomeen).
 
Jos oma joku kaunis päivä leviää syystä tai toisesta, hommaan kyllä jostain toisen.
 
viina. hanuri. ja naiset.
JPQ
10.02.2011 22:56:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: Muistaaksein Nord Leadeissa ei ole efektiprosessoria, mut Ionissa lienee? Jos on asialla merkitystä.
Ionia on kyllä kehuttu, en itse ole koskaan testannut. Clavioista vain vanhat muistikuvat, ja onhan niilläkin vankka kannattajajoukkonsa.

 
Nord leadeissa ainakaan vanhemissa ei ole efektejä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Exhausted
10.02.2011 23:04:12 (muokattu 10.02.2011 23:04:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma mielikuva on, että Ionissa on paremmat saundit, mutta Nordit on luotettavampia.
 
500 euroon saattaa löytää käytetyn Korg MS-2000:n, joka menee aika samaan kategoriaan. On siis tavallaan MicroKorg isoilla koskettimilla ja potikoilla.
ppcw
10.02.2011 23:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut kaksi yksilöä Nord Lead 3:sta, ensimmäinen varastettiin ja halusin nimenomaan ostaa samanlaisen tilalle. Eli laite kyllä miellyttää.
 
Ympäri pyörivät nupit ovat todella käteviä käyttää ja näyttävät tosiaan aina alkuarvon. Muutamille asetuksille, kuten portamentolle, näitä valoja ei kuitenkaan ole. Kätevää on myös että useita parametrejä kerrallaan voi laittaa ohjautumaan esim. mod wheelillä tai ekspressiopedaalilla ja valoista näkee lennosta missä mennään. Lisäksi tosiaan aika lailla kaikelle on oma säätimensä kunnon analogityyliin.
 
Olen ottanut Lead 3:sta lähes yksinomaan Moog-tyylisiä soundeja ja olen ollut ihan tyytyväinen. En osaa sanoa eroja Lead 1/2/2X:n välillä enkä ole sillä tavalla asiantuntija että osaisin eritellä äänenlaatua. Presetit ovat enimmäkseen ihan surkeita IMHO mutta omien soundien ohjelmointi on helppoa. Performance modessa voi kerrostaa soundeja ja tehdä splitin. Olen soittanut esim. Uriah Heepin Beautiful Dreamin alun bassomoogit vasurilla ja lead-ulinat oikealla, koskettimisto juuri riittää tuohon vaikka MIDIn kautta isommalla koskettimistolla voisi olla kätevämpää.
 
Efektejä ei tosiaan ole mutta olen laittanut mikserin efektiluuppiin Alto A-Verb kakkosen joka on kai huonon laitteen maineessa mutta mielestäni sillä on saanut mukavat reverbit ja delayt mausteeksi haluamiini kohtiin.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
dky
11.02.2011 01:13:27 (muokattu 11.02.2011 10:06:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tsekata alla olevat linkit. Niistä saa aika hyvän käsityksen ko. vehkeistä. Hyvät demovideot myös löytyy.
 
Alesis ION: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/alesis_ion.htm
Clavia Nord Lead 2x: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/clavia_nord_lead_2x.htm
Clavia Nord Lead 3: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/clavia_nord_lead_3.htm
Korg MS2000: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/korg_ms2000.htm
Waldorf Blofeld: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/waldorf_blofeld.htm
 
Leikari
11.02.2011 08:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikka menee hieman yli budjettisi, niin suosittelen kyllä:
 
http://www.thomann.de/fi/waldorf_blofeld_keyboard_black.htm
 
tosi monipuolinen, löytyy niin repivyyttä kuin pehmeyttäkin
 
waldorfien editointi matriisi/nuppi -systeemillä on ihan sujuvaa so. vaikka joka toiminnalle ei omaa nuppia olekaan.
 
soita demobiisit läpi kunnon kaiuttimien tai kuulokkeiden kautta
 
http://www.waldorfmusic.de/en/blofeld-keyboards-soundsets.html
 
koskettimet -keskusteluosiossaon myös joku Blofeld -ketju - tsekkaa sekin
 
SOS:n arvio:
 
http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/waldorfblofeld.htm
 
Casio Man
11.02.2011 11:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taikka osta Blofeld ja X-Station.
 
Thothmes
11.02.2011 12:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Ionissa on hyvät knobit ja sisäinen efektimoulinex (phaser, flanger ja sen sellaisia - delay ja reverb puuttuvat mutta ne mielummin itse otan jostain muusta vehkeestä). Soundit ovat rautaa.
 
Miinusta oikeastaan vain polyfoniasta (8 ääntä). Tyyppivikana IONeista kosahtavat ns. mute transistorit luvattoman helposti (halpis jfet-trankkuja) mutta itse ratkaisin asian ottamalla mölyt pihalle aux outputeista - sit jos niille tulee muuta tarvetta, revin ne trankut joko kokonaan helvettiin tai metsästän paremmat tilalle

 
Minulla on ION, jonka edellinen omistaja vaihdatti nuo trankut juuri ennen myyntiä ja ne uudet, paremmatkin hajosivat saman tien kun kauppoja tehdessä kokeiltiin. Itse ratkaisin ongelman saksimalla ne *ittuun sieltä ja sen jälkeen on toiminut hyvin. Toimenpide oli erittäin yksinkertainen. Sain muistaakseni joltain soitinelektroniikka-asiantuntijalta puhelimessa neuvot. Siinä ulostulojen vieressä on sellaiset pienet trankut, ne leikkasin siis kynsisaksilla poikki.
 
Lisäksi minulla on ollut vikaa muistaakseni kolmososkillaattorin volumepotikassa, mutta tämänkin pystyy kiertämään ja suurimman osan ajasta se toimii. Hyvä vehje on kyseessä, jäänyt vaan valitettavan vähälle käytölle kun tuo uruttelu on ehkä kuitenkin omempaa alaa. En kuitenkaan myy :)
 
Aux outeista ei saa efektejä, mikäli se jotakuta kiinnostaa. On muuten huonoin ikinä kuulemani overdrive tuossa sisäisessä efektivehkeessä, mutta flangerit yms toimivat.
 
JPQ
11.02.2011 16:15:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo potikka juttu on lisä naula omaan ei kiitos arkkuuni. No muutenkin musa jutut lienee uusimassa ostoksessa pitkäksi aikaa. Seuraava atk juttu (kun tuo musa juttukin on niitä oikeastaan) on taitto-ohjelma nykyvalossa. Missä on sitten paras särö ollut ?
ps. vaikea käyttöisin särö itselle ja huonoinkin ehkä oli asiaa sivuten alesiksen quadrasyntheissä koskaan en saanut itse aikaan mitään järkevää. järkevää no siis kunnon säröä siis ja siis niitä että sitä on paljon. muuten parissa presetissä taisi olla ok käytössä en vaan koskaan oivaltanut ongelman ydintä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Continuub
11.02.2011 17:19:04 (muokattu 13.02.2011 09:20:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dky: Kannattaa tsekata alla olevat linkit. Niistä saa aika hyvän käsityksen ko. vehkeistä. Hyvät demovideot myös löytyy.
 
Korg MS2000: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/korg_ms2000.htm
Waldorf Blofeld: http://jexus.id.uw.edu.pl/syntezatory_prv_pl/waldorf_blofeld.htm

 
juu jexukset on kyllä katottu useaan otteeseen :)
MS2000 ei vakuuta kyllä polyfonian ja koskettimien koon osalta.
Waldorf on myös kiinnostanut mutta editointi epäilyttää... pääseekö muka kaikkeen käsiksi niillä neljällä knobilla?
 
E: olihan siinä kaheksan knobia sittenki...
E2: pääseehän sillä oikeastaan kaikkeen tarpeelliseen kun lähikuvvan siitä paneelista löys...
 
dky
11.02.2011 22:12:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin ekan VA:ni tasan kuukausi sitten. Ja sitä ennen vannoin että koskaan en VA:ta hanki. Alesis ION on kyseessä. Kerran testasin ja heti tuntui hyvältä vehkeeltä mulle. Eihän se täydellinen ole, mutta sillä saan vintagesyna-soundit helposti väännettyä ja vähän muutakin. Tuskin heti loppuu laite kesken. Soundinikkarille sopii. Kuulostaa syntikalta. :) Efektit on surkeat, mutta persuuksiin voi heittää efua jos jonkinmoista. Kelpo choruksen sai Behringerin CC300:sta. ;)
 
Koskettimistosta jotku napisevat että vähän nulju on. Mutta kyllä sillä soittaa. Näyttöä on hankala lukea muuta ku suoraan ylhäältä katsoen, mutta ei se aiheuta minulle päänvaivaa. Polyfoniaa "vain" 8 ääntä, riittää kymmensormiselle ihmiselle hyvin. Unisonissa soinnutellessa tietenkin äänet saattaa loppua kesken, mutta who cares.
 
Continuub
13.02.2011 10:12:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no. nyt on lead 2x sitten testattu. ihan kiva vehje, mutta nyt kun joku kehtasi mennä ehdottamaan blofelttiä, alkoi sekin kiinnostamaan ja demojen perusteella (jexus) voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
 
sitte vaa odottelemaan mitä käytettyjen markettiin ilmaantuu.
 
Quru
13.02.2011 11:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: no. nyt on lead 2x sitten testattu. ihan kiva vehje, mutta nyt kun joku kehtasi mennä ehdottamaan blofelttiä, alkoi sekin kiinnostamaan ja demojen perusteella (jexus) voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
 
sitte vaa odottelemaan mitä käytettyjen markettiin ilmaantuu.

 
Blofeldiä tuskin käytettynä näkee, mutta muista, että siinä on efektiprosessori sisässä. Leadissa ei.
 
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
Leikari
13.02.2011 15:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: Waldorf on myös kiinnostanut mutta editointi epäilyttää... pääseekö muka kaikkeen käsiksi niillä neljällä knobilla?
 
E: olihan siinä kaheksan knobia sittenki...
E2: pääseehän sillä oikeastaan kaikkeen tarpeelliseen kun lähikuvvan siitä paneelista löys...

 
ko. Blofeldin "matriisisysteemi" on ihan toimiva - jopa kätevämpi kuin, että käsi hakee oikeata nuppia pitkin panelia. ... tuollainen kun olisi aikanaan ollut Microwavessa, niin olisi ollut paljon ketterämpi.
 
Continuub
13.02.2011 16:35:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quru: Blofeldiä tuskin käytettynä näkee...
 
Johtuuko tämä siitä että:
a) käyttäjät ovat blofeldiin tyytyväisiä joten ei ole tarvetta myydä vai...
b) ihmiset ovat jättäneet sen alunperinkin ostamatta?
 
veikkaisin a:ta. jo useamman kerran demoja kuunnelleena alkaa satasen lisäinvestointi vaikuttamaan jopa "hyödylliseltä ja järkevältä".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «