Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittava basisti
1 2
Mäsis
28.12.2010 19:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Olen alottamassa bassonsoiton, ja olen ostamassa bassoa. Millainen basson pitäisi olla, jos haluaa soittaa iskelmähtävää musiikkia? Mitä eroa on normaalilla bassolla ja jazz bassolla? Kumpi on parempi iskelmämusiikkiin?
 
Onko muuten aivan mahdotonta aloittaa soittaminen itse, vai pitääkö ottaa tunteja? En siis koskaan ennen ole soittanut bassoa, enkä tiedä oikeastaan muutakuin niiden neljän kielen "nimet", jos sitäkään..
 
Ja onko muuten bassolla ja kitaralla kuinka paljon yhteistä? Itse en siis kitaraakaan osaa soittaa, mutta aina on tuo mietityttänyt että kuinka paljon yhteistä on bassolla ja kitaralla ja jos osaa soittaa esimerkiks bassoa, niin oppiiko sitten kitaraakin soittamaan helpommin? :)
 
Heikki L.
28.12.2010 20:12:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäsis: Hei! Olen alottamassa bassonsoiton, ja olen ostamassa bassoa. Millainen basson pitäisi olla, jos haluaa soittaa iskelmähtävää musiikkia? Mitä eroa on normaalilla bassolla ja jazz bassolla? Kumpi on parempi iskelmämusiikkiin?
 
Onko muuten aivan mahdotonta aloittaa soittaminen itse, vai pitääkö ottaa tunteja? En siis koskaan ennen ole soittanut bassoa, enkä tiedä oikeastaan muutakuin niiden neljän kielen "nimet", jos sitäkään..
 
Ja onko muuten bassolla ja kitaralla kuinka paljon yhteistä? Itse en siis kitaraakaan osaa soittaa, mutta aina on tuo mietityttänyt että kuinka paljon yhteistä on bassolla ja kitaralla ja jos osaa soittaa esimerkiks bassoa, niin oppiiko sitten kitaraakin soittamaan helpommin? :)

 
Mikä vaan basso käy. Kannattaa valita sellainen soitin, joka miellyttää omaa korvaa, silmää, kättä ja lompakkoa. "Jazz bass" on vaan erään Fenderin valmistaman bassomallin nimi, sillä voi soittaa toki kaikenlaista muutakin musiikkia.
 
Soittamisen voi aloittaa ihan hyvin omin päin. Levyjen päälle soittaminen ja tuttujen melodioitten tapailu onnistunee varmaan ilman ohjaustakin. Tuntien ottaminen voi kuitenkin nopeuttaa oppimista hyvinkin paljon.
 
Kitaralla ja bassokitaralla on yhteinen "käyttöliittymä" ja neljä samannimistä kieltä (E, A, D, G). Eroja löytyykin sitten soittimien rooleista aika tavalla. Molempien instrumenttien soittaminen rinnakkain on kuitenkin suotava asia, jos aikaa ja mielenkiintoa vaan riittää.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
spade
28.12.2010 20:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa viellä liikkeessä sitten käydä tarkistamassa basson säädöt ettei soitto himot lopahda heti kättelyssä.
 
Soittotekniikka kannattaa kans tarkistuttaa opettajan kanssa heti kättelyssä ettei opi vääriä tekniikoita jotka vahingoittavat ennen pitkään käsiä.
 
Opettele mahd. laajalla skaalalla erillaisia musiikki tyylejä innostuksen puitteissa. Tällä tavalla kehittyy monipuoliseksi basistiksi.
 
Ja eikun bändeihin vaan rohkeasti yhteyttä kun rahkeet ja kantti kestävät niin pääset myös opettelemaan yhtessä soittamista.
 
Ja eikun soiton iloa :)
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
anapena
28.12.2010 22:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta mahdollisimman hyvä basso, elikkä niin kallis kuin kukkaro ja hermot antaa myöten. Jazzarin tyylinen vehje on varma valinta, mua otti sen muotoilu jostain syystä päähän, niin ostin toisenlaisen...outoa? Aivan sama!
 
Liikkeissä käynti ja vaihtoehtojen hiplailu selventää sulle sopivaa versiota.
Ei kauheesti kannata muiden vaahdota, että osta tämä, sairaan hyvä!
 
Jos kestät jonkun toisen käyttämää, niin harkitse sitäkin.
Uusi on uusi, mutta ei välttämättä parempi.
 
Ja säädöt kannattaa opetella tekemään itse. Ei ole vaikeata, hyviä ohjeita löytyy.
 
markm
29.12.2010 00:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No esimerkiksi itselläni on toiminut tämä. Ostin Thomannilta edullisimmasta päästä olevan Squier Jazz-basson, tuunailin surutta kaularautaa, tallan säätöjä ja satulaa. Ohjeita löytyy netistä miten se tehdään. Tarvitaan vain kärsivällisyyttä, hyvä viritysmittari, ja ruuvimeisseleitä tai vastaavia.
 
Muut säädöt ovat huolettomia, mutta kaularautaa ei sitten saa kiristää liikaa kerralla, muuten saatta jokin paikka paukahtaa. Riippuen soittimesta, mutta jo neljänneskierros saattaa hyvinkin riittää. Kokonainen kierros on jo paljon, ja kaksi kokonaista kierrosta saataa olla kohtalokasta (tai sitten ei). Jos pitää säätää enemmän, niin ainakin kannattaa antaa soittimen asettua säätöihinsä joitain päiviä, ennen kuin taas säätää lisää. Ja soittaa mahdollisimman paljon, jotta asettuu.
 
Bassoni (Squier J standard ööö) on nyt melko hyvä soitettava. Oikeastaan ainoa mikä vielä häiritsee jonkin verran on, että e-kieli soi hieman voimakkaammin kuin muut kielet. Tiedä häntä, kuuleeko tuota muut kuin minä itse. Parannusehdotuksia otetaan kuitenkin vastaan.
 
Mäsis
01.01.2011 01:26:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista kaikille!
Kyselisin vielä että millasia vahvistimia on olemassa ja kuinka paljon maksaa, ja kannattaako ostaa käytetty vai uusi?
Tuosta bassostakaan en tiedä pitäiskö heti aloittelijana ostaa uutta...
 
Seba
01.01.2011 13:57:22 (muokattu 01.01.2011 17:22:22)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäsis: Kiitos vastauksista kaikille!
Kyselisin vielä että millasia vahvistimia on olemassa ja kuinka paljon maksaa, ja kannattaako ostaa käytetty vai uusi?
Tuosta bassostakaan en tiedä pitäiskö heti aloittelijana ostaa uutta...

 
Ei todellakaan kannata uusien perässä heti juosta, varsinkin jos on tiukahkoa budjettia.
Käytetyissä on hinnanpudotus uudesta jo pois, ja monessa tapauksessa ovat muutenkin parempia vehkeitä jos on ollut sellaisella joka niistä jotain ymmärtää ja on perussäädöt ym alkukankeudet jo hoidettu.
Toki niitä matkan varrella joutuu aina vähän säätämään joka tapauksessa.
 
Vahvistimissa pätee vähän samat hommat, samaan rahaan saa kohtalaisen käytetyn kuin paskan uuden.
 
Vilkuilet vähän toria ja sieltä vähän esimakua tarjonnasta.
 
Kotisoittoon nyt käy melkein mikä tahansa loota mistä ääntä saa ulos, mutta kannattaa miettiä kahdesti mitä ostaa jos on tarkoitus ihan bändisoittoa alkaa harrastaa, ettei tule ostettua ns turhia laitteita.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=481385
 
Esim tuosta edukas ok treenisetti.
Tingit 50 pois hinnasta ja haet pois.
 
/c c:n
Mäsis
08.01.2011 21:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei tiedättekö te vähän kokeneemmat basistit, että mikä bassomerkki on hyvä?
Kävin liikkeessä katselemassa bassoja, ja myyjä kauppasi Falconia. Onko Falcon hyvä merkki? Ite oon kuullu että Fender on tosi hyvä, mutta minkä merkkisiä bassoja teillä itellänne on? :)
 
Nazareth
08.01.2011 22:09:14 (muokattu 08.01.2011 22:11:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäsis: Hei tiedättekö te vähän kokeneemmat basistit, että mikä bassomerkki on hyvä?
Kävin liikkeessä katselemassa bassoja, ja myyjä kauppasi Falconia. Onko Falcon hyvä merkki? Ite oon kuullu että Fender on tosi hyvä, mutta minkä merkkisiä bassoja teillä itellänne on? :)

 
Ite en oo asiaan perehtynyt, mutta oon muitten juttujen perusteella ymmärtäny et Falcon on iha jees alkuun. Onhan Falconin Telecasterin hyväksynyt itse Antero Jakoila...
 
No joo, Squierin Affinity-sarja on kans hyvä alkuun keveytensä takia varsinkin(itekki omistan semmosen).
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi.
emBBo
08.01.2011 23:16:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ottaisin sellaisen basson mikä näyttää, kuulostaa ja ennenkaikkea tuntuu hyvältä kädessä. Halvemmat ibanezit, squierit, yamahat ovat kovia. Warwickin Rockbass on myös varmasti kokeilemisen arvoinen vehje jos lompakko sallii.
 
Vahvistimista sen verran että jos kotisoitteluun/harjoitteluun kannattaa katsoa käytettyjä, mutta esim nämä --> http://www.thomann.de/fi/warwick_blue_cab_601.htm Warwickin bluecabit ovat hyviä vehkeitä, itseltä löytyy tuosta pienempi versio. Ääntä lähtee kokoon nähden ja saundejakin on monenlaisia.
 
Että eikun kauppoja kiertelemään ja testaamaan.
 
Iskisk
08.02.2011 12:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin myös ostaa basson, mutta... en tiedä bassoista juuri mitään.
Mistä tietää mikä on hyvä basso? Tietääkö sen vaan sitten kokeilemalla...
 
Funkånaut
08.02.2011 12:15:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskisk: Mä haluaisin myös ostaa basson, mutta... en tiedä bassoista juuri mitään.
Mistä tietää mikä on hyvä basso? Tietääkö sen vaan sitten kokeilemalla...

 
Ei siitä ainakaa haittaa ole, jos kokeilee erilaisia bassoja. Rakenteissa ja kaulojen mitoissa kun on eroja.
 
Funkonaut on rempseä funky bassojäbä, jolla käy flaksi suhteellisen useasti. Ei ota itseään kovin vakavasti ja osaa nauraa itselleen. Tulee toimeen ihmisten kanssa. - Van Hannes
käyhis
08.02.2011 19:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei bassoista tiedä mitään, niin alkuun kannattaa pyytää jotain vähän kokeneempaa avuksi soitinta tarkistamaan. Se kokemus ei välttämättä takaa, että tykkäisitte samoista asioista, mutta ainakin kokenut jantteri osaa bongata mahdolliset kaula/nauha/ elektroniikkaongelmat. Ensikertalaiselle on yleensä myös hyvin vaikeaa erottaa huono basso huonosti säädetystä bassosta. Persiilleen säädetty basso on tuskainen soittaa luki lavassa ja hintalapussa mitä tahansa. Ja valitettavasti useimmissa musiikkiliikkeissä surkeat säädöt tuntuvat olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
 
Ja kaikki kama käytettynä. Uuden ostaminen etenkin soitinten kohdalla on oikeastaan järkevää vain jos käytettyjä ei löydy mistään tai jos uutena on kaupan valmistajan keskivertoyksilöihin verrattuna hyvälaatuinen yksilö. Halvemmissa bassoissa uuden ostaminen on mielestäni jopa vähän riskaabelia; sitä ei aina voi olla kaikkien tuotoksien kanssa ihan varma, että onko puut ehtineet oikeasti kuivua ja mitä kaikkea pikkukivaa ensimmäisen vuoden säävaihtelut voivat saada aikaan.
 
käki
08.02.2011 23:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun aloitat bassonsoiton, niin hommaat metronomin tai vaihtoehtoisesti rumpukoneen, jonka kanssa treenaat.
 
Tää asia jää yleensä liian vähälle huomiolle. Ite ostin ensimmäisen bassoni vuonna 1991 ja edelleen haastavinta hommassa on taimiin soittaminen. Tätä ei voi liikaa korostaa.
 
MPU
09.02.2011 08:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käki: Kun aloitat bassonsoiton, niin hommaat metronomin tai vaihtoehtoisesti rumpukoneen, jonka kanssa treenaat.
 
Tää asia jää yleensä liian vähälle huomiolle. Ite ostin ensimmäisen bassoni vuonna 1991 ja edelleen haastavinta hommassa on taimiin soittaminen. Tätä ei voi liikaa korostaa.

 
Sanoisin että mielummin levyn päälle kuin metronomin tikityksen päälle ellei pändissä ole metronomi rumpalina. Taimissa soittaminen on mun mielestä muiden kanssa samassa taimissa soittamista, ei metronomin taimissa soittamista.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
absqua
09.02.2011 08:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Sanoisin että mielummin levyn päälle kuin metronomin tikityksen päälle ellei pändissä ole metronomi rumpalina. Taimissa soittaminen on mun mielestä muiden kanssa samassa taimissa soittamista, ei metronomin taimissa soittamista.
Marko

 
Nyt nakuttaa jäsen MPU:n pikakivääri aivan maalitaulun keskipisteeseen. En vois olla enempää samaa mieltä.
 
Toki metronomin kanssakin on hyvä joskus treenata, mutta sekä oman että yhteisen timen hiominen on paitsi tehokkainta, niin mun mielestä myös mielekkäintä joko bändissä tai levyn päälle.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Seba
09.02.2011 09:00:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metronomi on toki hyvä laite harjoittamaan "sisäistä klikkiä", mutta tehokkaampaa kuitenkin levyjen päälle soittaa niin oppii haistamaan miten time osuu bändisoitossa todellisuudessa kun harvoin ihan metronimin mukaan menee.
 
Tosin levyt usein on hinkattu aika viimeisen päälle että useimmiten aika tasaista kyytiä niissäkin on.
 
Ehdottomasti bändisoitto on paras kehittäjä kun se pakottaa kuuntelemaan missä oikeasti mennään ja mukana on vaan pysyttävä, sanoi metronomi mitä tahansa :)
 
Kaikilla ei heti tietenkään ole mahdollisuutta heti soittaa bändissä, mutta siinä ne isoimmat kehitysharppaukset tulee mun mielestä.
 
Bändisoiton oppii vaan soittamalla bändissä.
Siinä on moni kotisohvavirtuoosi havainnut oman kuolevaisuutensa kun kokeilee bändin kanssa ja putoaa kelkasta alkutahtien jälkeen :)
 
/c c:n
käki
09.02.2011 13:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Sanoisin että mielummin levyn päälle kuin metronomin tikityksen päälle ellei pändissä ole metronomi rumpalina. Taimissa soittaminen on mun mielestä muiden kanssa samassa taimissa soittamista, ei metronomin taimissa soittamista.
Marko

 
Kyllä, levyn päälle soittaminen onkin se mielenkiintoisin treenimuoto, jos ei vielä soita itse bändissä. Ja hyödyllinen, etten sanoisi välttämätön metodi, ehdottomasti. Valmistaa hyvin yhteissoittoon.
 
Metronomi on silti juuri ton "sisäisen klikin" kannalta välttämätön treeniväline. Täytyy myöntää, että aikanaan kun ite aloittelin bassonsoittoa se jäi liian vähälle huomiolle.
 
Ja vielä hyödyllinen vinkki soittotreeniin: jos on tilaisuus äänittää omaa soittoaan, vaikka sitten levyn, metronomin tai rumpukoneen perässä, huomaa nopeasti tuotoksiaan kuunnellessa soittonsa tarkkuuden ja onko siinä parannettavaa.
 
Nyttemmin kun on päässyt/joutunut studiosessioon vetämään oman osuutensa ennen rumpujen äänitystä, huomaa sen sisäisen taimauksen merkityksen soittaessa klikin, apukitaran ja -laulun varassa.
 
Nieby
09.02.2011 14:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta multa viiskielinen Rockbassi poies. Ties vaikka tykkäisit viiskielisistä. Itse en ole suuri fani.
 
www.myspace.com/beyondotherdimensions
G-Zus
13.02.2011 20:34:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä vanhoilla päivillä opettelen tapailemaan kitaraa vain omaksi huvikseni ja muiden harmiksi, mutta olen seurannut läheltä oman jälkikasvun vakavampaa basson opettelua joten voin heittää muutaman mielipiteen.
 
Aloittelijalle voin suositella jotakin Yamahan perusbassoa, esim BB414. Niissä ei voi mennä pieleen. Minulla on epäilys että nuo vehkeet on tehty vain parhaista junan vessoista Buickin tehtailla...
 
Sitten kun kunnon perustyökalu on hankittu niin ennen kaikkea täytyy pitää homma hauskana ja mielekkäänä. Soita sellaisten biisien päälle jotka tunnet ja joista itse pidät. Jos et saa ihottumaa tai astmakohtausta esim. TOTOn biiseistä niin sieltäpä sitä auringontarkkaa, selkeätä ja monipuolista bassonsoittoa löytyy ihan biisimuodossa vaikka kuinka paljon. Tietenkin perus pakkotoistot ja koordinaation opettelu on välttämätöntä mutta niiden ei tule olla se ainoa asia. Homman täytyy olla hauskaa, lystiä, mukavaa - toisinaan voi röytää jopa pienessä tai keskivahvassa hiivassa (jos on ikää) ja silloin se soitto vasta sujuukin...
 
Fakta: netistä löytyy tablatuureja pilvin pimein. Jos omat korvat ovat eri mieltä tabien kanssa niin kannattaa uskoa omia korviaan ja soittaa niin kuin itse tilanteen tulkitsee.
 
Mikäli aluksi on tarkoitus opetella bassottelemaan vain kotioloissa niin suosittelen jotakin mallintavaa härpäkettä - voi kokeilla ihan itse miltä ne erilaiset soittovermeet (periaatteessa) kuulostavat. Pieni vaihtelu silloin tällöin pitää mielenkiinnon hyvään harrastukseen hengissä. Hyvä ja halpa: http://www.thomann.de/fi/line6_pod_ … id=deafba8ae4297c2e0b1059a10cf50f3e
 
Rentoa otetta ja soittamisen iloa. Maailma on täynnä kitarasankareita mutta HYVÄT basistit ovat harvassa. ;)
 
Winston Churchill: I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «