Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 526 27 28 29 30 31
Karipiirto
14.11.2010 03:26:23

Minäkin kieltäydyn lukemasta mitään sanomalehteä kun jossain semmoisessa oli joskus kielioppivirhe, ja tyhmät äidinkielenopettajat väittivät että se ei muka olisi virhe.

Eikun... Paljonpa tuohtumusta aiheuttaa yksi kirjain. Itse sain vähän aikaa sitten opuksen omakseni kun piti alkaa pänttäämään ja omaksumaan asioita mahdollista koulutusta silmälläpitäen. Hyvä kirja, joka lähtee niin rautalankaperiaatteella liikkeelle että minäkin tajuan. :)
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
mixedup
30.12.2010 14:32:51
Saako kirjasta kaiken irti ilman opettajaa? Entäpä onko opettajan painos siinä tapauksessa välttämätön?
baron
30.12.2010 14:34:16

mixedup: Saako kirjasta kaiken irti ilman opettajaa? Entäpä onko opettajan painos siinä tapauksessa välttämätön?

Kyllä mun mielestä open kirja pitää hankkia jos aikoo itseopiskella. Ei erehdy luulemaan että on tehnyt tehtävät oikein:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mixedup
31.12.2010 03:25:32
baron: Kyllä mun mielestä open kirja pitää hankkia jos aikoo itseopiskella. Ei erehdy luulemaan että on tehnyt tehtävät oikein:-)

Samaa mietin itsekin.

En kuitenkaan aivan ulalla ole teorian suhteen, mutta itseoppineena ilman kunnollista oppimateriaalia on ollut vähän nihkeetä. Vois pistää ko. vihkosen tilaukseen sittenkun löytyy "ylimääräistä" rahaa. Kai se opettajankin lehdykkä täytyy mukaan ottaa, että voi sitten luntata...
wilzhu
04.01.2011 21:39:54 (muokattu 04.01.2011 21:41:30)
Millainen se opettajan opas on? Tuleeko siinä jotain cd:tä missä olisi noita nutteja, yms. havainnollistettu mitkä löytyy itse kirjasta pelkästään nuotteina? Sellainen olisi kyllä varsin hyvä lisä jos olisi.
baron
04.01.2011 22:07:59

wilzhu: Millainen se opettajan opas on? Tuleeko siinä jotain cd:tä missä olisi noita nutteja, yms. havainnollistettu mitkä löytyy itse kirjasta pelkästään nuotteina? Sellainen olisi kyllä varsin hyvä lisä jos olisi.

Opettajan kirjan pääasiallinen anti on että siinä on vastaukset tehtäviin eli voit tarkistaa menikö sun luulot oikein eli olitko selvittänyt tehtävät vai pätkikö sulla jotain.
On siinä muutakin mutta tuo on mun mielestä tärkeintä itseopiskelijalle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
09.02.2011 00:49:34

Hynkel Belzepop: Tämän jälkeen sitten Levinen Jazz Theoryn kimppuun, siinä vasta onkin...

Onnea ja menestystä!
Kirjan suurin anti mulle toistaiseksi on ollut miten selvitä "Giant Steps" kolmella pentatonisella asteikolla:-)
Tonski
09.02.2011 00:57:12

baron: Onnea ja menestystä!
Kirjan suurin anti mulle toistaiseksi on ollut miten selvitä "Giant Steps" kolmella pentatonisella asteikolla:-)

Wtf?? Kyseinen opus lienee hommattava:D
baron
09.02.2011 10:09:01 (muokattu 09.02.2011 10:09:30)

Tonski: Wtf?? Kyseinen opus lienee hommattava:D

Sivut 202-207. Siinä on kädestä pitäen neuvottu nämä asteikot ja mallisoolokin näitä asteikkoja käyttäen.
varo
29.03.2011 22:21:17
Olisi vähän kysyttävää septimisointujen käytöstä. Suuressa kitarakirjassa septimisoinnut jaetaan neljään tyyppiin:

Huippuseptimeihin: x7, x7+5, x7-5
Molliseptimeihin: xm7, xm7-5
Majorseptimeihin: xMaj7, xmMaj7, xmaj7+5, xmaj7-5
Dimisointu

Minkä sointuasteiden kohdalla näitä voi käyttää, lähinnä suurinta mietintää herättävät ylinousevat ja vähennetyt soinnut? Tavalliset duurit ja mollit ovatkin suht simppeleitä.
minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
baron
29.03.2011 22:40:36 (muokattu 29.03.2011 22:51:21)

varo: Olisi vähän kysyttävää septimisointujen käytöstä. Suuressa kitarakirjassa septimisoinnut jaetaan neljään tyyppiin:

Huippuseptimeihin: x7, x7+5, x7-5
Molliseptimeihin: xm7, xm7-5
Majorseptimeihin: xMaj7, xmMaj7, xmaj7+5, xmaj7-5
Dimisointu

Joku varmaan osaisi antaa kokonaisvastauksen mutta yritän jotain osia antaa:
xm7-5 on normaali II asteen sointu mollipiisissä
x7+5 ainaskin toimii kun haetaan kokosävelasteikkoa
Dimisointu on x7b9 soinnun "yläosa" ilman perussäveltä joka on terssin dimisoinnun perusävelen alapuolella ja sopii kaikkeen mihin se x7b9 sopisi, esim mollipiisien V asteen soinnuksi.
Hauler
29.03.2011 23:50:18
baron: Dimisointu on x7b9 soinnun "yläosa" ilman perussäveltä joka on terssin dimisoinnun perusävelen alapuolella ja sopii kaikkeen mihin se x7b9 sopisi, esim mollipiisien V asteen soinnuksi.

Helpompaa voi olla ajatella dimisointu harmonisen mollin VII asteeksi.
baron
30.03.2011 01:49:58 (muokattu 30.03.2011 01:51:12)

Hauler: Helpompaa voi olla ajatella dimisointu harmonisen mollin VII asteeksi.

"Dim-sointu on parhaita korvikesointuja, se voidaan sijoittaa minkä tahansa kahden soinnun väliin."

Tollainenkin netistä löytyi. Ja lisäksi esimerkki jossa olivat kaikki kolme mahdollista dimisointua (loputhan on vain käännöksiä) sijoitettu samojen sointujen väliin.
("Ylläolevasta tullee dimin monipuolisuus esille. Kaikki käyvät, mutta jokaisella on oma ominaissävynsä.")

Mua eniten kiinnostaa jatsin teoria ja auktoriteettini Levine sanoo että harmoninen molli pitää tuntea mutta sillä ei ole mitään käyttöä:-)
mutta kuitenkin jatsissa dimitkin löytyy.
komero
30.03.2011 11:12:00
varo: Minkä sointuasteiden kohdalla näitä voi käyttää, lähinnä suurinta mietintää herättävät ylinousevat ja vähennetyt soinnut? Tavalliset duurit ja mollit ovatkin suht simppeleitä.

Ainakin duurissa 7+5 voi käyttää mennessä viidenneltä asteelta ensimmäiselle, viidennen asteen +5 purkautuu ylöspäin ekan asteen terssille.
Hauler
30.03.2011 12:50:26
baron:Mua eniten kiinnostaa jatsin teoria ja auktoriteettini Levine sanoo että harmoninen molli pitää tuntea mutta sillä ei ole mitään käyttöä:-)
mutta kuitenkin jatsissa dimitkin löytyy.

Niinhän Mottekin kirjoittaa, että jako kolmeen eri molliin on keinotekoinen, sillä molli on itseasiassa yhdeksän sävelen sävelvarasto.
varo
29.05.2011 11:20:51
Löytyiskö näistä eri asteikoiden sointuasteista ja nelisointujen käytöstä enemmän tietoa tabellin ja levinen oppaista?
minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
Bitti-Hiisi
01.06.2011 13:24:50
varo: Löytyiskö näistä eri asteikoiden sointuasteista ja nelisointujen käytöstä enemmän tietoa tabellin ja levinen oppaista?

Ne lienee parhaat vaihtoehdot tällä hetkellä. Myös Backlundin "Improvisointi Pop/Jazz-musiikissa" on alan klassikoita, mutta koska kaikki nää on tällä hetkellä omasta hyllystä lainassa, en muista tarkemmin.

(Tohtori Toonikan jatko-osassa noi asiat on selvitetty perusteellisesti, mutta koska kirjoittaminen on nyt tauolla, sitä ei tulla kaupoissa näkemään vielä pitkään aikaan. Pahoittelen!)
By your command!
charvette
11.06.2011 17:38:45
Aina vetässy persetuntumalta. Tosin lapsi on opetettu.
nicole
16.08.2011 15:00:08 (muokattu 16.08.2011 15:00:31)
Ostaisin kyseisen kirjan :) Vähän riipii vain tuo kirjakauppojen about kolmen kympin hinta. Että myisikö joku teistä halvemmalla? Vastaukset kumitettuna kiitos, ja jos sais hintaan about 20e sis toimitus?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)