Aihe: The Beatles
1 2 3 4 542 43 44 45 46199 200 201 202 203
Kailis
07.02.2011 19:23:05 (muokattu 07.02.2011 19:24:01)

JET: Olen helsinkiläinen.

Niin määkin.

Wilson, McCartney ja Stevie Wonder ovat mielestäni muutamia napakkoja poppibiisejä tehneitä kauniita muusikoita. Mutta miksi heidän lahjakkuuttaan pitäisi kutsua neroudeksi?

Ja miksi ketään tulisi sanoa neroksi, toisaalta? Onhan kyseessä vähän halpa romanttisen yksilökultin sana, joka tungetaan joka paikkaan. Mutta Lennon oli käsittääkseni (yhä edelleen) enemmän boheemi taidekoululainen, punkkari ja sarkastinen kaljaveikko kuin mikään Topi Kärjen tapainen muusikko.

Odotas. Mikähän olisi neron määritelmä? Tarkoittaako nero rock/pop-musiikissa samaa asiaa kuin tieteessä? Onko nero jokin itseisarvo, vai pitääkö sitä arvottaa kontekstissa? Jos jälkimmäinen, eikö Lennon mahdu tuohon kategoriaan, koska oli mielestäsi "punkkari ja sarkastinen kaljaveikko", mieluummin kuin saappaisiinsa kasvanut mies joka vaikutti ja vaikuttaa aika moneen musiikin kuluttajaan ja ammattilaiseen? Mun mielestä molemmat (Lennon-McCartney), nimenomaan yhdessä, ruokkivat toistensa luovuutta. Kumpikaan herra ei erikseen oikein toiminut enää terävästi. Kyllä mä kumpaisestakin käyttäisin ihan helposti "nero" ilmaisua. Ei se ole niin vakavaa. Myös sekä Wilson että varsinkin Wonder ansaitsevat tittelin.
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
velipesonen
07.02.2011 19:27:15

JET: Ahaa. Entä jos en pidä popmusiikin muotorakenteista?

Teennäisyyttä.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
JET
07.02.2011 21:08:14
Jos Lennoniin haluaa iskostaa "neron" käsitteen, jota vois mun puolesta olla käyttämättä tämän paraikaisen kaltaisten riitojen välttämiseksi, niin hällähän pitäisi olla nerokkaita biisejä.

Lennonin kaksi parasta sävellystä Help! ja Strawberry Fields Forever ovat molemmat arviolta 30% McCartney-sävemiä.

Ja velipesonen: kyllähän sie itsekin diggaat rikkaista rakenteista. Mutta fani on fani, ja fanina pysyy.
Late__
07.02.2011 21:37:24
Lähteitä kiitos noille krediitti-väitöksille. Käsittääkseni Helpissä ainoa Paulin osuus oli taustalaulut säkeistöissä, ja sitä nyt voidaan korkeintaan pitää 10% panoksena, sikäli mikäli näitä krediittejä ylipääntänsäkään on mielekästä jakaa prosenttilukuihin.
Mitä tarkalleen McCartney sävelsi Strawberry fieldsiin? Yritin etsiä tuota tietoa, mutta missään ei mainittu Maccan vaikuttaneen mitenkään olennaisesti biisin itse sävellykseen.

Jokatapauksessa Lennonin luovat oivallukset eivät suinkaan rajoitu noihin biiseihin. Loistavia, suorastaan NEROKKAITA melodioita ja ideoita löytyy niin ikään esimerkiksi biiseistä Rain, Girl, And your bird can sing, Nowhere man jne jne ...
Lisäksi ei tulisi väheksyä biisejä In my life, Day in the life tai Day tripper, mitkä kuuluvat varmaankin melko monen mielestä Beatlesin parhaimmistoon, olkoonkin niin että McCartneyta saa kiittää joistain ideoista kyseisissä biiseissä.
En kuitenkaan sanoisi sen vähentävän Lennonin neroutta; kyllä Paul McCartneynkin "neroksi" lasken vaikka monissa hänen biiseissään Lennon on avustanut sävellyksessä.

Mutta kuten olen tässäkin topicissa todennut, Beatles toimi erityisesti siksi, että Lennon ja McCartney antoivat molemmat oman panoksensa yhtyeen musiikkiin. Lennonin biiseissä on tavallaan enemmän sisältöä - siis muutenkin kuin lyriikoiden puolesta. En voisi kuvitella, että Macca olisi joskus Beatles-aikoinaan vääntänyt jotain niin syvällistä kuin Across the Universe. Toisaalta en voisi kuvitella Lennonin säveltäneen mitään Obla Di tai Hello Goodbye -kaltaista tyhjänpäiväistä hömppää - ne olivat Maccan erikoisuus.

Lennonia arvostan myös siksi, että häntä voidaan pitää kokeellisen ja psykedeelisen musiikin kummisetänä. Tästä käyköön esimerkkeinä vaikka Tomorrow never knows, I am the walrus, Lucy in the sky with diamonds, Happiness is a warm gun ja I want you.

Kaiken tämän jälkeen, pidänkö Lennonia nerona? Ehdottomasti, kuten myös McCartneyta ja muutamia muitakin musiikillisia oivaltajia.
velipesonen
07.02.2011 22:17:01

JET: Ja velipesonen: kyllähän sie itsekin diggaat rikkaista rakenteista. Mutta fani on fani, ja fanina pysyy.

Pyh. Rakenteet ovat mitä ovat, mitä kulloinkin. Musiikin taiteellinen arvo ei ole riippuvainen rakenteista.
Andy Six
07.02.2011 22:18:45
Late__: Lähteitä kiitos noille krediitti-väitöksille. Käsittääkseni Helpissä ainoa Paulin osuus oli taustalaulut säkeistöissä, ja sitä nyt voidaan korkeintaan pitää 10% panoksena, sikäli mikäli näitä krediittejä ylipääntänsäkään on mielekästä jakaa prosenttilukuihin.
Mitä tarkalleen McCartney sävelsi Strawberry fieldsiin? Yritin etsiä tuota tietoa, mutta missään ei mainittu Maccan vaikuttaneen mitenkään olennaisesti biisin itse sävellykseen.

Jokatapauksessa Lennonin luovat oivallukset eivät suinkaan rajoitu noihin biiseihin. Loistavia, suorastaan NEROKKAITA melodioita ja ideoita löytyy niin ikään esimerkiksi biiseistä Rain, Girl, And your bird can sing, Nowhere man jne jne ...
Lisäksi ei tulisi väheksyä biisejä In my life, Day in the life tai Day tripper, mitkä kuuluvat varmaankin melko monen mielestä Beatlesin parhaimmistoon,

Mun mielestä noiden em. mainittujen lisäksi mm. I'm Only Sleeping,Dear Prudence ja She Said,She Said ovat nerokkaita sävellyksiä,ja tietojeni mukaan Lennonin kynästä peräisin....
JET
07.02.2011 22:36:21
Help!issä Paulin melodiat näyttelevät tärkeää osaa - myös bassot ovat Paulin.

Strawberry Fields Forever on orkesteriosuuksiltaan McCartneyn ja Martinin biisi. Se on ainoastaan melodialtaan ja soinnuiltaan Lennonin kappale - eli toki pääosin. =)

Lennon oli imelien lässybiisien mestari varsinkin soolourallaan. Toisaalta myös teki vaimonhakkaamiskappaleita ja muuta imagokoristetta. Paulin Eleanor Rigby on paljon syvällisempi kuin Lennonin biisit, IMO.

In My Life on 100% Paulin sävellys.

Tekikö Lennon mihinkään orkkasovituksia sisältävään lauluunsa MITÄÄN muuta itse kuin melodian ja kitarasoinnut? Vai oliko kaikki se psykedeliakin itse asiassa Maccan heiniä. Ainakin Tommorrow Never Knowsissa.

No, olihan Lennonilla muutamia helmiä, mutta Lennonin parhaaksi biisiksi luultu In My Life olikin Maccan kappale. :)

Help!in arvioitu 30% Maccalle voi olla liioiteltu. Mielestäni 20 olisi likempänä faktaa. Help! on suosikkini Lennon-kappaleista.
JET
07.02.2011 22:41:54
Late__:
Lisäksi ei tulisi väheksyä biisejä In my life, Day in the life tai Day tripper, mitkä kuuluvat varmaankin melko monen mielestä Beatlesin parhaimmistoon, olkoonkin niin että McCartneyta saa kiittää joistain ideoista kyseisissä biiseissä.
En kuitenkaan sanoisi sen vähentävän Lennonin neroutta; kyllä Paul McCartneynkin "neroksi" lasken vaikka monissa hänen biiseissään Lennon on avustanut sävellyksessä.

HÖH! A Day in a Lifeen Lennon on tehnyt pelkän yhden pikku melodian/säkeistön. Koko muu anti menee McCartney/Martin -kaksikolle. Ei sillä että kyseessä mikään todellinen klassikko olisi, rakenteellisesti epätäydellinen biisihän se on.

Lennon ei ole auttanut yhdenkään McCartneyn sävellyksenä pidetyn kappaleen säveltämisessä. Sanoituksia kaiketi tekivät yhdessä enemmän. Sen sijaan Paul on säveltänyt kokonaan kaksi Beatlesin hienoimpiin kuuluvaa biisiä, joita on joskus luultu Lennon-biiseiksi.

In My Life & Eleanor Rigby PAUL MCCARTNEY

Tätä olen hakenut. Lennon saa älykköimagoineen kunniaa Paulin biiseistä.
Jokapaikanapina
08.02.2011 01:23:40
Late__:
Mutta kuten olen tässäkin topicissa todennut, Beatles toimi erityisesti siksi, että Lennon ja McCartney antoivat molemmat oman panoksensa yhtyeen musiikkiin. Lennonin biiseissä on tavallaan enemmän sisältöä - siis muutenkin kuin lyriikoiden puolesta. En voisi kuvitella, että Macca olisi joskus Beatles-aikoinaan vääntänyt jotain niin syvällistä kuin Across the Universe. Toisaalta en voisi kuvitella Lennonin säveltäneen mitään Obla Di tai Hello Goodbye -kaltaista tyhjänpäiväistä hömppää - ne olivat Maccan erikoisuus.

Toisaalta Macca sävelsi ja teki lyriikat niinkin hienoihin kappaleisiin kuin Eleanor Rigby, For No One ja Yesterday (jotka, kiintoisaa kyllä, ovat kaikki Revolver-albumilla!).

Lennonia arvostan myös siksi, että häntä voidaan pitää kokeellisen ja psykedeelisen musiikin kummisetänä. Tästä käyköön esimerkkeinä vaikka Tomorrow never knows, I am the walrus, Lucy in the sky with diamonds, Happiness is a warm gun ja I want you.

Lennonin ideat olivat hullummat (kenties rankemman huumeilun takia/ansiosta), mutta voihan kuka käskeä tuottajan tehdä biisistä appelsiinin kuuloinen. Lennonilla oli kuitenkin Maccaa huomattavasti vähemmän valmiuksia (tai viitsimystä) tehdä näistä visioistaan (itse) totta. Ja itseasiassa esimerkiksi Tomorrow Never Knowsin taustahärpäkkeethän on Maccan kotonaan tekemiä kokeiluja :)
velipesonen
08.02.2011 08:03:42

JET: HÖH! Lennon ei ole auttanut yhdenkään McCartneyn sävellyksenä pidetyn kappaleen säveltämisessä.

Kyllä on, erittäin monen.
Late__
08.02.2011 12:44:21 (muokattu 08.02.2011 12:45:04)
JET:
Strawberry Fields Forever on orkesteriosuuksiltaan McCartneyn ja Martinin biisi. Se on ainoastaan melodialtaan ja soinnuiltaan Lennonin kappale - eli toki pääosin. =)

Nimenomaan, Maccalle kyllä suuri kiitos orkesterijutuissa auttamisesta, mutta pitäisin tuota biisiä kyllä sävellykseltään huikeana, vaikka ainoat soittimet olisivat kitara ja laulu.

In My Life on 100% Paulin sävellys.

Onko tämä absoluuttinen totuus? Edelleen niitä lähteitä kiitos.. Lennonin mukaanhan Maccan osuus oli lähinnä se "middle-eight". Macca toki väittää tehneensä kaiken melodian.
Kumpaa sitä sitten uskoisi? Melkeinpä tämänkaltaiset kiistellyt biisit voitaisiin jättää kokonaan pois laskuista, biisintekijästä kun ei voida ilmeisesti koskaan saada täydellistä varmuutta. Loistava biisi kaikesta huolimatta.

Tekikö Lennon mihinkään orkkasovituksia sisältävään lauluunsa MITÄÄN muuta itse kuin melodian ja kitarasoinnut? Vai oliko kaikki se psykedeliakin itse asiassa Maccan heiniä. Ainakin Tommorrow Never Knowsissa.

Maccan sanoisin siinä mielessä olleen musiikillisesti monipuolisempi, että hänellä oli visioita myös tuolla orkesteriosastolla. Se ei kuitenkaan mielestäni tee hänestä automaattisesti parempaa biisinikkaria, sillä molemmilta löytyy nerokasta sävellystyötä kuin myös tyhjänpäiväistä huttuakin.

Tomorrow Never Knows -biisissä Maccan osuus olivat käsittääkseni ne tape loopit, mitkä toki olivat se viimeinen piste i:n päälle tuossa biisissä. En kuitenkaan sanoisi, että kappaleessa psykedelia on Maccan ansiota pelkästään muutaman nauhasamplen vuoksi.
Ensinnäkin suuren osan biisin hämyisyydestä muodostaa intialaisiin skaaloihin nojautuvat laulumelodiat tasaisen dronen päällä. Tämä on kuultavissa jo biisin demoversiossa, jossa käsittääkseni ei ollut sitäkään vähää Maccan kontribuutioita.
Lisäksi Lennonilla oli visio Tiibetiläiseltä munkkikuorolta kuulostavista vokaaleista - lopulliseen versioon tämä idea päätyi Leslie-vahvarin läpi laulun muodossa.

Ei sillä, etteikö Lennon olisi muutenkin kehittänyt noita kokeellisia juttuja Beatlesissa. Esimerkiksi Rain-biisissä Lennonia saa kiittää takaperin käännetyistä vokaaliraidoista - ja tämä efektihän oli myöhemmin Beatlesilla käytössä esim Strawberry Fieldsissa.

HÖH! A Day in a Lifeen Lennon on tehnyt pelkän yhden pikku melodian/säkeistön. Koko muu anti menee McCartney/Martin -kaksikolle. Ei sillä että kyseessä mikään todellinen klassikko olisi, rakenteellisesti epätäydellinen biisihän se on.

Itse laittaisin asian niin, että kyseessä on ensisijaisesti Lennonin biisi, johon Macca on lisännyt keskelle lyhyen säkeistön, ja kehittänyt näiden väliset siirtymäkohdat.
Ja se, mikä on mielestäsi rakenteellisesti epätäydellinen biisi, on taas omasta mielestäni rajoja rikkova mestariteos :).

Ja mitä tulee Lennonin ansioihin McCartney-sävellyksissä, vaikkapa Michelle ja I've got a feeling ovat hyviä esimerkkejä.

Jokapaikanapina: Eikös se Yesterday ole Helpillä..? :D
JET
08.02.2011 13:35:56
Kyllä siitä on todisteet, että In My Life on McCartneyn sävellys. Nimittäin korva sen todistaa! Kuuntelepa sitä melodiaa, ihan selvää Maccaa! Kitaraintro, joka toistuu laulumelodioiden välissä on ilmiselvästi saman säveltäjän biisi, kuin joka teki And I Love Herin.

Sanoitus taas on Johnin runo. :) Lennon ei koskaan säveltänyt tuontyyppisiä intervallihyppyjä sisältäviä kappaleita, joten asia on kaikin tavoin selvä.

Lennonin intervallipomppuhan on (kun se harvoin esiintyy) erilainen: hän sijoittaa sen pikemminkin johonkin näyttävään kohtaan melodiaa (Help!, Strawberry Fields), eikä pitkin kaarta niin kuin tekee Paul McCartney, jonka melodiat mielestäni ovat parempia.

Tommorrow Never Knows on simppeli melodia, jossa on yksi sointu. Lennonilla oli visioita loppubiisiin, muttei tahtoa tai virikkeitä tehdä mitään niiden eteen, joten hän pyysi bändijäseniä tekemään loput. Rumpukomppikaan ei ollut Lennonin idea, vaan Maccan tai Martinin (soita kuin shamaani).
JET
08.02.2011 13:39:59
Late__: Nimenomaan, Maccalle kyllä suuri kiitos orkesterijutuissa auttamisesta...

Auttaminen on kai väärä sana, sillä Lennonilla ei tietääkseni ole koko orkesterijutun kanssa mitään tekemistä.
velipesonen
08.02.2011 13:53:15

JET heittää väsynyttä troolausta itse keksimällään pelikentällä joten olisi parempi kun hänen - jos hän on elävä olento - kömpelö posmottamisensa jätettäisiin omaan arvoonsa. Don't feel the trawl = Älä syö kuormasta.
Cucumber?
08.02.2011 14:59:44
Joo täällä on tätä mun mielestä ainakii läppää ja sitten esitetään jotain päästä heitettyjä prosenttilukuja. Ja jotain kuka oli mulkuin äänestystä...huh?? Aika paha sanoa tollaseen mitään, enpä ollut paikalla enkä ole tavannut yhtäkään beatlea. Tarinoita niitä riittää, ja ne muuttuu kummasti kertojan mukaan. Kummallahan oli isompi Jonhilla vai MAccalla?
Skebameizi
08.02.2011 15:33:57

Cucumber?: Joo täällä on tätä mun mielestä ainakii läppää ja sitten esitetään jotain päästä heitettyjä prosenttilukuja. Ja jotain kuka oli mulkuin äänestystä...huh?? Aika paha sanoa tollaseen mitään, enpä ollut paikalla enkä ole tavannut yhtäkään beatlea. Tarinoita niitä riittää, ja ne muuttuu kummasti kertojan mukaan. Kummallahan oli isompi Jonhilla vai MAccalla?

Molemmathan oli todistetusti Banomiehiäm (tm). Senhetkinen puoliso ei estänyt peitsiseikkailuja muiden naisten kanssa.
www.myspace.com/nemecicband www.myspace.com/neverendfinland
Calliope
08.02.2011 15:39:06
Cucumber?: Joo täällä on tätä mun mielestä ainakii läppää ja sitten esitetään jotain päästä heitettyjä prosenttilukuja. Ja jotain kuka oli mulkuin äänestystä...huh?? Aika paha sanoa tollaseen mitään, enpä ollut paikalla enkä ole tavannut yhtäkään beatlea. Tarinoita niitä riittää, ja ne muuttuu kummasti kertojan mukaan. Kummallahan oli isompi Jonhilla vai MAccalla?

30 % Help!'istä on Maccan päästä heitetty :-) (Eilinen -kirjassa).
En tiedä, kummalla oli isompi. Molempien ****** olivat ahkerassa käytössä, se tiedetään varmuudella :-)
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
velipesonen
08.02.2011 18:28:16

Voisihan siitä tietysti ajatella että mitä pienempi niin sitä useammin sitä täytyy käyttää. Tasapuolisuusajattelu kunniaan.
JET
08.02.2011 19:43:43
velipesonen: JET heittää väsynyttä troolausta itse keksimällään pelikentällä joten olisi parempi kun hänen - jos hän on elävä olento - kömpelö posmottamisensa jätettäisiin omaan arvoonsa. Don't feel the trawl = Älä syö kuormasta.

Et vain suostu hyväksymään eri mielipiteitä, tai käytännön tasolla sitä että joku kirjaa ne tänne. Sen olen jo huomannut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)