Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 5101 102 103 104 105122 123 124 125 126
Exhausted
07.02.2011 14:41:47

Juu, mainosmiehiä ei pidä ikinä uskoa. Toisaalta sanoit itsekin äsken, että Axessa ei ole mitään samaa kuin missään aiemmassa mallintavassa. :-)
LaXu
07.02.2011 15:01:35
Exhausted: Line6:n Pod XT:ssä tehtiin sama jo vuonna 2002, ainakin omien sanojensa mukaan. Tosin XT:ssä vaan ei ole käyttäjän annettu vaihtaa virtuaalisia komponentteja tai niiden järjestystä

Myös BOSS käsittääkseni väittää mallintavansa juttuja komponenttitasolla ja olisiko Digitechillakin ollut jotain vastaavaa. Oli miten oli, Fractal Audiolla on homma osattu tehdä kilpailijoita paremmin. Onko kyse sitten siitä, että Axe-Fx:ssa on todella paljon nopeammat prosessorit, enemmän muistia ja laadukkaammat konvertterit, vaiko siitä, että lafkassa vaan osataan tehdä parempia DSP-algoritmeja. Ehkä kaikki tuo.

Joka tapauksessa mikään muu mallintava laite ei anna yhtä paljon näperrettävää käyttäjälle. Itse en ole vaivautunut advanced-asetusten kanssa leikkimään, kun jo ihan vakioista vahvarimallinnuksista saan haluamani soundit. Mielenkiintoista kyllä, suuri osa käyttämistäni vahvarimallinnuksista on sellaisia, joiden esikuvia en ole ikinä kokeillut, osa taas sellaisia, joita ei pystyisi missään järkevästi luukuttamaan.
Mikko L
07.02.2011 15:31:01

Exhausted: Juu, mainosmiehiä ei pidä ikinä uskoa. Toisaalta sanoit itsekin äsken, että Axessa ei ole mitään samaa kuin missään aiemmassa mallintavassa. :-)

Eikäky tarkoitin sitä että siinä mallinnustekniikassa ei ole käytännössä mitään samaa muuta kuin IR-teknologia kaapeissa. Onhan niissä esim. mallinnettu samoja vahvistimia on niin onhan niissä jotain samaa sitten.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Exhausted
07.02.2011 15:50:53

Mikko L: Eikäky tarkoitin sitä että siinä mallinnustekniikassa ei ole käytännössä mitään samaa muuta kuin IR-teknologia kaapeissa. Onhan niissä esim. mallinnettu samoja vahvistimia on niin onhan niissä jotain samaa sitten.

kuten tässä todettiin, niin muutkin valmistajat ovat mallintaneet vahvistimia komponenttitasolla ennen Axea
c_barnes
07.02.2011 16:18:21
On se Mikko kiva että tunnet tyytyväisyyttä kovapäisyydestäsi:) En tiedä mihin kommenttis edellissivulla oikein viittasi, mutta haluan kyllä tähän väliin korostaa että tämän ketjun olemassaolo ei ole vaikuttanut omaan hankintapäätökseen millään tavalla.

Sehän ei ole ihmeellistä että Digidesign (Elevenrack) lypsää rahaa päivityksistään (siat!). Ei myöskään se että muilta valmistajilta niitä saa ilmaiseksi, kuten Fractal tai Line6. Paitti että Line6:lta tippuu ehkä pari peri tuote, jotka nekin vain fiksaa jotain bugeja, hörhör. Kuulemma HD sarjan viimisin päivitys on susi, ja ihmiset ovat mielellään ottaneet takapakkia edelliseen päivitykseen. En kuitenkaan dissaa Line6:n tuotteita, ihan passelia kauraa se on -omassa hintaluokassaan.

Fractalin valtti on se että päivityksiä tulee suht tiuhaan, ja laitteen joustavuus mahdollistaa laadun parantamisen pelkkien päivitysten avulla. Axe ns. "paranee vanhetessaan", ainakin siihen asti kun kapasiteettia riittää eikä bugittele. Vaan eipä ole moiseen hirveästi vielä törmäilty.

Ja oishan se kiva jos ois useita rahanarvoisia vahvareita Jucciz-puccixen tavoin nurkissa, mutta kun entä jos ei ole? Itse olin myös ennen pedalboard-diggari, mutta kelkka kääntyi kun hommasin Axen. Shieet..koko postaus tuntuu niin itsestään selvältä ja koko ketjun toistolta mutta kun on aikaa tähän tuhlattu niin enpä mene poistamaankaan:D
http://www.myspace.com/lithuria - naura ja mossaa tai itket ja naurat ja mossaat!
Mikko L
07.02.2011 16:46:30

Exhausted: kuten tässä todettiin, niin muutkin valmistajat ovat mallintaneet vahvistimia komponenttitasolla ennen Axea

Mutta on melko selkeää että samaa tekniikkaa siellä ei ole käytetty.
Ukkovaari
07.02.2011 16:48:02
Mikko L: Tämähän on yksi siisteimmistä osuuksista Axessa että pääsee "typettämään" vahvistimia joita ei ikinä ole ollut edes Suomessa. Ja joitain harvinaisia tapauksia joita ei ole kuin muutama sata olemassa.

Ja edelleenkin haluan mainita sen että päivitykset on ilmaisia. Nyt oli vasta tullut kilpailijalle ElevenRackille päivitys ja yllättäen se oli maksullinen.

Eleven Rack "kilpailija" ? Ehkä sen voi noinkin ajatella, kyseessä on kuitenkin täysin eri hintaiset tuotteet, joista tuo Eleven Rack on n. 740 - 799 euroa ja Axe aikas selvästi kalliimpi eli eikös tuo ole siinä 1500-1600 euroa.

Jos tarkkaan otetaan niin tuota päivitystä ei vielä Eleven Rackiin ole tullut ainakaan Suomessa kauppojen hyllylle ja pitäis ilmestyä tuolla maaliskuussa. (tai ehkäpä olen asian ymmärtäny väärin).

Itse en ole kauheasti kaivannut edes Eleven Rackiin päivityksiä lisävermeiden suhteen kun noilla nykyisilläkin pärjää todella tarpeeksi pitkälle eikä ole soundeissa valittamista ollut.

Onhan tuossa Axessa vaikka mitä ihmeellisiä vahvistin, efekti ja muita mallinnoksia isot määrät mutta niin pitkään kun sitä ei voi missään testiä ja korvin kuunnella omakohtaisesti niin jätän ostamatta ja vehkeessähän tärkein asia ei ole mallinnosten määrä vaan se soundin laatu, jota itseasiassa ihan jokaisessa vehkeessä yleensä pitää muokata omalle korvalla tyydyttävän muotoon.

Niin ja tällä viestillä en sitten ota kantaa onko Axe hyvä tai erinomainen tai huono, sehän puoli on jokaisen omakohtaisesti koettava, olettasin että hyvä vehje on, myynti konsepti on kuitenkin syvältä koska ei voi missään testiä.

Sorry offtopick mutta kun mainitsit kyseisen 11R vehkeen ja mä sen omistan ;-)
Mikko L
07.02.2011 16:49:04

c_barnes: On se Mikko kiva että tunnet tyytyväisyyttä kovapäisyydestäsi:) En tiedä mihin kommenttis edellissivulla oikein viittasi, mutta haluan kyllä tähän väliin korostaa että tämän ketjun olemassaolo ei ole vaikuttanut omaan hankintapäätökseen millään tavalla.

En mä tarkoittanut että tämä ketju ois sun ostopäätökseen vaikuttanut. Tarkoitin vain että aina on kiva kun tulee lisää tyyppejä ketjuun jotka on kokeillut tätä laitetta, niin saadaan käypiä mielipiteitä. :)
Mikko L
07.02.2011 17:01:06

Ukkovaari: Onhan tuossa Axessa vaikka mitä ihmeellisiä vahvistin, efekti ja muita mallinnoksia isot määrät mutta niin pitkään kun sitä ei voi missään testiä ja korvin kuunnella omakohtaisesti niin jätän ostamatta ja vehkeessähän tärkein asia ei ole mallinnosten määrä vaan se soundin laatu, jota itseasiassa ihan jokaisessa vehkeessä yleensä pitää muokata omalle korvalla tyydyttävän muotoon.

Niin ja tällä viestillä en sitten ota kantaa onko Axe hyvä tai erinomainen tai huono, sehän puoli on jokaisen omakohtaisesti koettava, olettasin että hyvä vehje on, myynti konsepti on kuitenkin syvältä koska ei voi missään testiä.

Sorry offtopick mutta kun mainitsit kyseisen 11R vehkeen ja mä sen omistan ;-)

Toki tuo on vaikeaa Axessa tuo saatavuus. Nytkin taitaa olla puolen vuoden odotus. Toisaalta tuo sitten kertoo siitä että pojilla käy kauppa. Sitä myötä ne menee kuin valmistuu. Silti siinä on se 30 päivän palautusoikeus. Sillähän sitä voisi testata ihan vapaasti kuukauden ajan... mutta tässä tapauksessa vasta puolen vuoden päästä. :)

Nyt eletään melko suurta kitaravahvistin-evoluutio-aikaa. Jos tuntuu ettei Axeen ole varaa niin kannattaa jäädä vähäksi aikaa odottamaan että Axe saa mahdollisia kilpailijoita Aasian suunnalta. Tosiaan kuten Ukkovaarikin sanoi niin se 11R:kään ei oikeastaan ole kilpailija Axelle.

Niin ja sellainen pieni kritiikki että vaikka Axessa onkin paljon vahvistimia niin ei se automaattisesti tarkoita sitä että ne on sitten laadultaan huonompia kuin jossain laitteessa jossa on vain tusina vahvistinta. Mielestäni 11R on heti se toiseksi paras mallintava mitä olen koskaan soittanut, mutta siinä on tosi huonot kaappivaihtoehdot. Preamppina sitä voisi ihan hyvin käyttää, mutta ei niillä kaapeilla ainakaan line-in nauhoituksia tekisi. Tässä esim. vain yksi vahvistinmallinnos Axe-Fx:stä eli Marsha: http://soundcloud.com/clark-kent-job/clark-kent-marsha-test saisin periaatteessa kaikki cleanista rankimpaan metalliin tuosta yhdestä vahvistinmallinnoksesta ja erittäin hyvälaatuisena. En ole vastaavaan mallinnustarkkuuteen vielä törmännyt.
marviner
07.02.2011 17:41:04
saastara
07.02.2011 20:48:25
Mikko L
08.02.2011 00:33:32

marviner: Dave Weiner improvisoi Axe:lla...

http://riffoftheweek.com/2010/11/10 … iff-of-the-week%C2%AE-111010-s5e51/

Ja vielä tehdaspresetillä. :D
marviner
08.02.2011 00:46:38
Mikko L: Ja vielä tehdaspresetillä. :D

Jep.
Laitoin itse asiassa Davelle postia, ja ehdotin josko hän viittis tehdä vidoesittelyn / arvostelun Axesta johonkin riff of the week jaksoonsa. Sitä on kuulemma muutkin (ainakin youtuubissa) pyytäneet.
Mikko L
09.02.2011 15:00:35

Vladi
09.02.2011 15:10:30 (muokattu 09.02.2011 15:11:03)
Mikko L: Petrucci-faneille: http://forum.fractalaudio.com/threa … Experiment-Live-2008-GUITAR-PATCH!!

Sangen lähellä jo, mutta mun korvaan aito peli kuulostaa paremmalta. Sama homma mikä kaikissa sun tekemissä klipeissä, sun versio kuulostaa jotenkin kolkommalta. Aivan ku jostain middle-ylämiddleakselilta olis scoopattu pala soundia pois.

E: Tarkentaakseni kuitenkin, hyvin lähellä ollaan jo. Kyllä se Mark IV:ltä kuulostaa.
Mikko L
09.02.2011 15:31:53

Tuossa clipissä lähinnä se ero että Petrucci käyttää livenä sitä TC:n delaylaitetta jolla saa sen melko maagisen tuplausefektin tehtyä. 7ms pitäis olla se viive oikealla puolella, mutta mä pääsin lähimmäksi tuota soundia kun oli 15ms viivettä. Siinä on se suurin syy minkä takia tuo kuulostaa eriltä originaalin kanssa.
Vladi
09.02.2011 15:41:23
Mikko L: Tuossa clipissä lähinnä se ero että Petrucci käyttää livenä sitä TC:n delaylaitetta jolla saa sen melko maagisen tuplausefektin tehtyä. 7ms pitäis olla se viive oikealla puolella, mutta mä pääsin lähimmäksi tuota soundia kun oli 15ms viivettä. Siinä on se suurin syy minkä takia tuo kuulostaa eriltä originaalin kanssa.

Ei delayn eripituisuus poista sitä, että noi soundit ei kuulosta samalta. Axe-FX:n versio ei kuulosta yhtä täyteläiseltä ja paksulta kun Petruccin versio. Siitä tuntuis puuttuvan jotaitain keksialueen taajuuksia.
Mikko L
09.02.2011 15:51:09

Vladi: Ei delayn eripituisuus poista sitä, että noi soundit ei kuulosta samalta. Axe-FX:n versio ei kuulosta yhtä täyteläiseltä ja paksulta kun Petruccin versio. Siitä tuntuis puuttuvan jotaitain keksialueen taajuuksia.

Poistaapas. Mä voin ottaa nuista EQ-käyrät näytille jos et usko että taajuusvasteet on täsmälleen samanlaiset. Eri delay-erot pannattuna ääripäissä painottaa tiettyjä taajuuksia jonka takia tuo kuulostaa eriltä. Jos oot ikinä käyttänyt esim. phaseria niin se efekti on vähän samantyylinen, mutta sen sijaan että ne kaksi signaalia on päällekkäin ne kuuluu eri paikoista, tämä ei toimi mulla niin hyvin tässä clipissä kuin petruccilla. Nauhoitanpa pätkän monona niin asia selkenee.
Mikko L
09.02.2011 16:18:38 (muokattu 09.02.2011 16:19:39)

http://download238.mediafire.com/od … 4apyp75hc1165qk/axe_jplive_erot.JPG

Tuosta tuo kuvaero. Ainoa ero taajuusmielessä on tuolla aivan ylätaajuuksissa, joka on suht tähtitieteellisen tarkkaa taajuusaluetta. Kumminkin tulee ottaa huomioon että nuo on snapshotteja jostain sattumanvaraisesta kohdasta nuita riffejä eli jos oisin ottanut millisekunnin myöhemmin niin kuva olisi kovin erilainen. Tässä tulisi siis seurata tuota ylintä keltaista viivaa joka kertoo sen maksimitaajuuden ja pysyy eniten vakaana.

http://soundcloud.com/clark-kent-job/mikko-l-jp-live-08

Tuossa on nyt monona tuo mun kitara ja perään stereona se petruccin livesoundi. Eli tuosta on lähtenyt nyt se ärsyttävä yläpää pois mikä oli aiemmin siinä soundissa. En usko että juuri kukaan pystyy käyttään mielikuvitusta erittelemään että "miltä tämä kuulostaisi stereona" tai "miltä tämä kuulostaisi monona", joten jälleen tämä ei kuulosta 100% samalta. MUTTA! Jos teillä on kuulokkeet niin ottakaa toinen kuuloke pois korvalta ja kuunnelkaa sitä eroa sitten. Siinä huomaa kyllä että JP:llä ei ole 100% pannaus left ja right vaan ehkä 80& tai 75%. Eli sieltäkin kuulee sen phaser-efektin.

Tarkoitus ei ollut mennä näin tähtitieteelliseksi tässä asiassa, mutta haluan että kaikki ymmärtää miksi tämä kuulostaa siltä kuin se kuulostaa. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)