Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitkä moodit?
1 2
hola gibson
05.02.2011 11:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jelppikerhoon ehkä ennemminkin ois kuulunu tämä mutta josko tästä poikisi enemmänkin keskustelua.
 
Elikkä mulla oli soitettavana kaksi soolon pätkää (kitaralla) biisiin jossa on taustalla riffi joka kulkee soinnuila E, F#, G, C ja D. E-molli (G-duuri) lienee sävelajina?
 
Ensimmäinen sooloni käyttää säveliä E, F#, G ja A, onko tämä E-molliskaalan (G-duuriskaalan) aiolnen moodi?
 
Toinen soolonpätkä tulee sävelistä B, C, D, E, F# ja G. Onko tämä kysesen skaalan fryyginen moodi?
 
Teoriasta(kin) kiinnostuneena näitä asoita kyselen, pieni juttu kerrallaan yritän viistastua.
 
Sergei Fallinen
05.02.2011 12:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson:
Elikkä mulla oli soitettavana kaksi soolon pätkää (kitaralla) biisiin jossa on taustalla riffi joka kulkee soinnuila E, F#, G, C ja D. E-molli (G-duuri) lienee sävelajina?

 
aika vaikea pitää e-mollia sävellajina kun kaikki kyseisen sävellajin tärkeimmät soinnut puuttuu, Em, A/Am, F#m, H/H7. Mut joo, ehkä g-duuri? kertokoon joku fiksumpi tarkemmin
 
baron
06.02.2011 11:49:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Ensimmäinen sooloni käyttää säveliä E, F#, G ja A, onko tämä E-molliskaalan (G-duuriskaalan) aiolnen moodi?
 
Tuossa on niin vähän säveliä että siihen sopii useampikin asteikko. Esim E-aiolinen (G-duurin kuudes), E-doorinen (D-duurin toinen) ja lisäksi suuri joukko eksoottisempia.
 
Toinen soolonpätkä tulee sävelistä B, C, D, E, F# ja G. Onko tämä kysesen skaalan fryyginen moodi?
 
Jos tuohon vielä lisäisit A:n niin olisi B-fryyginen eli G-duurin kolmas moodi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Cucumber?
06.02.2011 16:07:45 (muokattu 06.02.2011 16:10:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos soolon taustalla menee soinnut E, F#, G, C ja D niin enpä tiedä...Siis jos noi on tosiaan duureja kaikki eheh? Varmaan vitosina vedetty mutta joo...F# on tietysti hankala kvinttisointunakin, C# nuotti kun ei E-aioliseen sovi...Siis jos sitä tässä haettiin.
 
Klezberg
06.02.2011 18:26:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai listasta säveliä voi päätellä missä moodissa mennään. Jos melodia käyttää vaikka säveliä g, a, h, c, d, e, f, g niin eiköhän todennäköisemmin mennä c-duurissa kuin miksolyydisessä moodissa. Sehän on niin kiinni siitä miten niitä säveliä käytetään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Cucumber?
06.02.2011 19:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki asia riippuu siitä miten säveliä käytetään ja mitä vasten.
 
hola gibson
07.02.2011 09:07:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika epätoivoinen kysymys kaiken kaikkiaan, myönnetään... Ehkä jos porukka kuulisi tuon biisin niin sitten valkenisi, en sitä kuitenkaan valitettavasti voi tänne laittaa kaikkien kuultavaksi.
 
Ajattelin siis, että käytettävien sointujen perusteella sävellaji olisi E-molli. Sitten mietin että E-mollin rinnakkaissävelaji on G-duuri. Kun nyt lähden soittamaan tuota ensimmäistä sooloa sävelillä e, f#, g ja a, on kyseessä silloin G-duuriskaalan aiolinen moodi.
 
Kun taas toinen soolo käyttää säveliä b, c, d, e, f# ja g, on kyseessä G-duuriskaalan fryyginen moodi.
 
Taitaa mennä tämä minun teoria-ajattelu aika pahasti metsään...? No, eipä tuolla nyt niin merkitystä, laulu on on purkissa ja tekijöillä hyvä mieli.
 
Klezberg
07.02.2011 11:13:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson:
Ajattelin siis, että käytettävien sointujen perusteella sävellaji olisi E-molli. Sitten mietin että E-mollin rinnakkaissävelaji on G-duuri. Kun nyt lähden soittamaan tuota ensimmäistä sooloa sävelillä e, f#, g ja a, on kyseessä silloin G-duuriskaalan aiolinen moodi.

 
Miksis ei yksinkertaisesti e-molli?
 
Kun taas toinen soolo käyttää säveliä b, c, d, e, f# ja g, on kyseessä G-duuriskaalan fryyginen moodi.
 
Joo, jos tuo b saa siinä perussävelen luonteen ja nuo d (b:n molliterssi) ja varsinkin c (b:n pieni sekunti) ovat sävelkulussa selvästi esillä. Mutta voisi noilla sävelillä mennä e-mollissakin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sergei Fallinen
07.02.2011 11:17:19 (muokattu 07.02.2011 11:17:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cucumber?: Varmaan vitosina vedetty mutta joo...
 
joo tätä en tajunnutkaan. Sithän se olis e-molli ihan hyvin
 
hola gibson
07.02.2011 13:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Miksis ei yksinkertaisesti e-molli?
 
Koska ajattelen sävellajin jostain syystä duurina, vaikka biisi antaakin selkeästi mollivaikutelman.
 
Klezberg
07.02.2011 13:34:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Koska ajattelen sävellajin jostain syystä duurina, vaikka biisi antaakin selkeästi mollivaikutelman.
 
Voihan duuripiisissä yhtälailla olla soolo mollissa kuin aioilisessa moodissa. Tuosta sun sävelsarjasta puuttuu se skaalan seitsemäs sävel. Mollissa se olisi tyypillisesti korotettu, siis dis, aiolisessa moodissa d.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
07.02.2011 13:50:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Voihan duuripiisissä yhtälailla olla soolo mollissa kuin aioilisessa moodissa. Tuosta sun sävelsarjasta puuttuu se skaalan seitsemäs sävel. Mollissa se olisi tyypillisesti korotettu, siis dis, aiolisessa moodissa d.
 
Harmonisessa mollissa dis! Luonnollisessa mollissa jossa samat sävelet kuin aiolisessa d.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hola gibson
07.02.2011 13:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden harmoonisten ja luonnollisten ja meloodisten mollien takia ajattelen sävellajin duurissa. Vähemmän menee pää pyörälle. Josko se ajatusmaailma tästä pikkuhiljaa laajenisi...?
 
Jos katsotaan noita soittameni soolojen säveliä, niin soitanko siis luonnollista E-molliskaalaa?
 
Sergei Fallinen
07.02.2011 14:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Jos katsotaan noita soittameni soolojen säveliä, niin soitanko siis luonnollista E-molliskaalaa?
 
joo, eiks se tullut jo ilmikin. Aiolises moodis ja luonnollises mollis on ihan samat sävelet.
 
Klezberg
07.02.2011 14:19:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Harmonisessa mollissa dis! Luonnollisessa mollissa jossa samat sävelet kuin aiolisessa d.
 
Kyllä joo. Kysymys on sitten mikä erottaa aiolisen moodin ja luonnollisen mollin. Mun "oppikirjan" mukaan syntyy kun a) perussävel täsmentyy, b) sen pientä terssiä käyttämällä syntyy moodin molliluonne, c) käytetään ainoastaan luonnollisia kuudetta ja seitsemättä astetta (paitsi mahdollisesti korotettua seitsemättä astetta täsmentämään perussävelen).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
07.02.2011 14:22:05 (muokattu 07.02.2011 15:16:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson:
Jos katsotaan noita soittameni soolojen säveliä, niin soitanko siis luonnollista E-molliskaalaa?

 
Se toinen sävelsarja (b, c, d, e, f# ja g) voi sitten soida g-duurissa, e-mollissa, b-fryygisessä jne. riippuen siitä mikä sävel siinä täsmentyy keskukseksi, perussäveleksi.
 
Edit: älytön ajatusvihre korjattu.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
07.02.2011 15:11:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Se toinen sävelsarja (b, c, d, e, f# ja g) voi sitten soida g-duurissa, e-mollissa, b-miksolyydisessä jne. riippuen siitä mikä sävel siinä täsmentyy keskukseksi, perussäveleksi.
 
Eihän b-miksolyydinen sovi alkuunkaan ( B C# D# E F# G# A)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
07.02.2011 15:15:39 (muokattu 07.02.2011 15:27:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Eihän b-miksolyydinen sovi alkuunkaan ( B C# D# E F# G# A)
 
Eipä tietenkään, mitähän mä ajattelin, sotkin kai omaan esimerkkiini tuolla ylempänä joka saattoi mennä c-suurissa tai g-miksolyydisessä. Mutta tässä toki b-fryyginen.
 
Edit: jaaha, tähänkin tuli sitten kirjoitusvirhe. Mutta olkoon nyt c-suuri (vrt. C Major).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Cucumber?
07.02.2011 23:45:24 (muokattu 08.02.2011 00:00:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiskohan noita soolon taustalla olevia sointuja hieman täsmentää? Siis onko kaikki tosiaan duuri sointuja vaiko ei? Lähtisin siitä purkamaan tätä mielumminkin...Kun saivartelemaan 4-6 annetusta nuotista mahdollisia skaaloja...
 
Muutenkin jos bändi vamppaa vaikkapa D9 sointua ja mä veivaan e,f#,g,a,b(tai h soumessa kun ollaan, vaikkakin täysin järjetöntä...olla suomessa siis) ,c,d säveliä ylös alas niin tuskinpa se aioliselta/luonnolliselta mollilta kuulostaa...
 
Mut voin olla väärässäkin toki...
 
Klezberg
08.02.2011 13:31:15 (muokattu 08.02.2011 13:32:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cucumber?: Voiskohan noita soolon taustalla olevia sointuja hieman täsmentää? Siis onko kaikki tosiaan duuri sointuja vaiko ei? Lähtisin siitä purkamaan tätä mielumminkin...Kun saivartelemaan 4-6 annetusta nuotista mahdollisia skaaloja...
 
No, mun tarkoitus ei mitenkään ollut "saivarrella mahdollisia skaaloja" vaan juurikin osoittaa että listasta säveliä ei mitenkään voi päätellä missä moodissa mennään, Kun se moodin luonne syntyy nimenomaan siitä miten sitä sävelsarjaa käytetään: mikä siinä muodostuu keskussäveleksi ja niin edelleen. Toki se moodi voi hahmottua sitäkin kautta minkä soinnun päällä sitä sävelsarjaa käytetään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «