Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ISOJA kohina- ja rätinäongelmia Presonus Audiobox USB:n kanssa
1
kruiseri
04.02.2011 10:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin juuri Presonus Audiobox USB:n ja samoin uuden läppärin (Samsung RF 610 Windows 7 64bit käyttiksellä).
Hyvin aloittelija PC äänityssysteemien kanssa, ruukannut aikaisemmin käyttää Roland VS-840ex 8-raituria.
Eli olen asentanut 64bit Audiobox USB ajurin sekä 32 bittisen Studio One Artistin (viimeisimmän 1.63 version). Audioboxista menee ulostulo Behringer B2030A -aktiivimonitoreihin.
 
Eilen aloin ekaa kertaa kokeileen Studio Onea kytkemällä sähkökitaran Audioboxiin.
Kun soitin kitaraa Audioboxin läpi käyttämättä Studio Onea ja läppärin virtakaapeli on irti(!), niin audio oli OK.
 
Mutta, kun käynnistin Studio Onen ja tein raidan, johon kokeilin nauhoittaa kitaraa lisäämällä Ampire-lisäosasta säröä soundiin, niin tulee heti ongelmia:
- "napsauksia" kuului aina silloin tällöin, n. 2-3 kertaa minuutissa.
- kun olin soittanut muutaman minuutin, niin tulee merkillinen ongelma. Audio kuuluu monitoreista usean sekunnin myöhemmin kuin mitä soitto on reaaliajassa! On kuin olisi monen sekunnin delay käytössä. Tämä siis tapahtuu itsestään.
- lisäksi, jos kytken läppärin virtapiuhan kiinni, tulee jatkuvaa TODELLA suurta kohinaa ja rätinää ulos monitoreista. Se loppuu välittömästi, kun virtapiuha irroitetaan. En kai ole siis pakotettu tekemään äänityshommia pelkästään läppärin oman akun varassa? Toiminta-aika rajoittuu silloin pariin tuntiin maksimissaan kerrallaan! :(
 
Olisin hyvin kiitollinen kaikista neuvoista, jolla pääsisin näistä perustavaa laatua olevista alkuongelmista eroon!
 
Grugi
04.02.2011 10:33:14 (muokattu 04.02.2011 19:07:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahs tää on taas aika moniselitteinen homma mutta koitetaan.
 
Eli alotetaan vaikka tosta virtalähteen kytkemisestä rasiaan joka tulee olla maadoitettu. Joskus taasen läppärin virtaläheet on aika huttua ja siihen ei oikein ole mitään ratkaisua saada häiriöitä pois. Myös muut sähkölaitteet lähistöllä saattaa aiheuttaa häiriöitä.
 
Kannattaa tarkistaa sampleratet ja ASIO asetukset äänikortista sekä softasta että täsmäävät.
 
Eli tarkista että sinulla on Studio One softasta ASIO-ajurit valittuna ja sitten säädät ASIO bufferin sopivaksi, mitä pienimpi latenssi sitä vähemmän viivettä .
 
SDMF
Miqueltozzz
04.02.2011 21:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rätinäongelmasta kun läppärin virtalähde on kytketty:
Viittaa ongelmaan talosi sähköjen/kamojesi maadoitusten kanssa.
 
Audiobox usb:han saa virtansa usb-kaapelista, eikä sillä ole erillistä virtalähdettä?
Soitatko sähkökitaralla suoraan boksiin vai onko välissä jotain elektroniikkaa?
 
Voit kokeilla laittaa kaikki laitteet jotka liittyvät äänitykseesi saman jatkoroikan perään, ja kannattaa kokeilla talosi muissa pistorasioissa. Varmistathan että pistorasia on maadoitettu.
 
Kokeile rätiseekö boksi jos pistät boksin läppärin päälle, ja jos pistät läppärin ja boksin esim. pahvinpalojen päälle kauemmas toisistaan.
 
Nämä nyt ensimmäisenä tulevat mieleen, onhan sekin tietenkin mahdollista että olet saanut viallisen purkin kaupasta.
 
kruiseri
07.02.2011 08:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset neuvoista. Olen koittanut ensiksi keskittyä tuohon latenssiongelmaan, toistaiseksi ilman tulosta. Koitin vaihtaa Studio Onesta ASIO:n latenssiasetuksia, mutteivat auttaneet loppupeleissä. Se tässä outoa on, että latenssi voi olla alussa ihan ok, mutta yhtäkkiä pahenee radikaalisti sinne 2-3 sekunnin latenssiksi.
Mikähän ihme tässä mättää???
 
Koitin myös Windows 7:sta disabloida noita "hienoja" grafiikkajuttuja, jotta performanssi paranisi hiukan. Ei vaikutusta ainakaan tähän ongelmaan.
 
Mitähän tässä vielä voisi yrittää? Pahaksi onneksi ei läppärissäni ole firewire-liitäntää, niin ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin nämä USB-interfacet... :(
 
Grugi
07.02.2011 10:22:59 (muokattu 07.02.2011 10:23:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kruiseri: Kiitokset neuvoista. Olen koittanut ensiksi keskittyä tuohon latenssiongelmaan, toistaiseksi ilman tulosta. Koitin vaihtaa Studio Onesta ASIO:n latenssiasetuksia, mutteivat auttaneet loppupeleissä. Se tässä outoa on, että latenssi voi olla alussa ihan ok, mutta yhtäkkiä pahenee radikaalisti sinne 2-3 sekunnin latenssiksi.
Mikähän ihme tässä mättää???
 
Koitin myös Windows 7:sta disabloida noita "hienoja" grafiikkajuttuja, jotta performanssi paranisi hiukan. Ei vaikutusta ainakaan tähän ongelmaan.
 
Mitähän tässä vielä voisi yrittää? Pahaksi onneksi ei läppärissäni ole firewire-liitäntää, niin ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin nämä USB-interfacet... :(

 
Omituista tosiaan tuo viiveen kasvaminen itsekseen, onko tuo viiveen kasvukohta aina sama eli alkaako se venymään tietyn ajan jälkeen vaiko ihan satunnaisesti.
 
Se mitä tulee USB-interfaceen voin omasta puolesta sanoa että hyvin toimii eikä niitä pidä väheksyä. Mahtaako koneella pyöriä joku virustorjunta taustalla?
 
SDMF
kruiseri
07.02.2011 11:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omituista tosiaan tuo viiveen kasvaminen itsekseen, onko tuo viiveen kasvukohta aina sama eli alkaako se venymään tietyn ajan jälkeen vaiko ihan satunnaisesti.

Se mitä tulee USB-interfaceen voin omasta puolesta sanoa että hyvin toimii eikä niitä pidä väheksyä. Mahtaako koneella pyöriä joku virustorjunta taustalla?
 
En ole vielä tarkemmin tutkinut tuota viiveen kasvuajoitusta, koitan katsoa sitä tarkemmin kun pääsen kotiin tutkimaan asiaa. Joo, tosiaan pyöriihän siellä Nortonin virustorjunta koko ajan taustalla. Sen voisi myös disabloida ja katsoa, onko vaikutusta asiaan.
 
Mitenkähän tuossa Win 7:ssa, pitääkö sieltä asetuksista säätää jotain audio-juttuja, vai pitäisikö riittää ne Studio Onen ASIO yms. asetukset?
 
Kalmo
07.02.2011 11:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari asiaa tuli mieleen:
 
- Saako Audiobox tarpeeksi virtaa USB:stä? On aika yleistä, että USB:n antama virta ei riitä. Onko siinä erillinen data-USB ja virta-USB, vai onko piuhoja vain yksi?
 
- Olisiko Ampire-VST:ssä (Onko se VST??) muistivuoto?
SONARin forumilla on tullut esiin useita tapauksia, joissa VST-plugarin muistivuoto
tilttaa ohjelman.
 
- Onko koneessa rekisteröimättömiä plugareita? Ne ilmoittavat itsestään erilaisilla äänihäiriöillä: surahduksilla, naksahduksilla, piippauksilla...
 
- Oleellisempaa, kuin se, onko seinäpistoke maadoitettu, voi olla se, ovatko kitara ja läppäri samassa pistorasiassa. Ainakin, jos molemmat ovat maadoittamattomia, niiden kannattaisi olla samassa (linjassa). Jos toinen on maadoitetussa, ja toinen maadoittamattomassa, niin se on paha.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kruiseri
07.02.2011 12:19:52 (muokattu 07.02.2011 13:09:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enhän mä sitä tiedä, saako Audiobox tarpeeksi virtaa. Kai sen pitäisi saada, kun se on tuommoiseksi suunniteltu? Samassa USB-piuhassa kulkee virta ja data, eli vain yksi liitäntä eikä mitään ulkoista virtaliitäntämahdollisuutta.
 
Nuo latenssiongelmat näyttäisivät olla ihan yleisiä, ei siis pelkästään Ampireen liittyviä. Viimeksi kun tappelin systeemin kanssa, niin en käynnistänyt Ampirea ollenkaan ja silti tuli samaa latenssiongelmaa (sekä niitä napseita yms. audio-ongelmia).
 
Käytinkin viimeksi kuulokkeita ja jätin monitorit pois (haluan saada ensin nämä latenssiongelmat ratkaistua), niin ei noita maadoitushäiriöitä ollut. Pitää katsoa sitäkin ensi kerralla. Ainakaan silloin monitoriongelman aikaan ne kaikki eivät tainneet olla saman jatkoroikan perässä.
 
Jatkan tutkiskelua.
 
Sain Presonukselta mm. tämmöisen Win7-ohjeen, jolla koittaa eteenpäin:
http://forums.presonus.com/posts/list/2523.page
 
Kalmo
07.02.2011 12:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivinen USB-hub ratkaisee ongelman, mikäli USBista ei tule tarpeeksi virtaa. Minäkään en tiedä, miten tuon virransaannin voisi tarkistaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Grugi
07.02.2011 14:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Aktiivinen USB-hub ratkaisee ongelman, mikäli USBista ei tule tarpeeksi virtaa. Minäkään en tiedä, miten tuon virransaannin voisi tarkistaa.
 
Epäilen suuresti että tässä olisi kyse virtaongelmasta.
 
SDMF
Kalmo
07.02.2011 15:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tässä on monta erillistä ongelmaa päällekkäin. Rätinä virtajohdon kytkemisen jälkeen on mielestäni ihan erillinen juttu, napsaukset toinen ja äkillinen latenssin kasvu kolmas. Mutta arvailuahan tämä vain on.
 
Minulla ei ole hajuakaan minkälaiset asetusvalikot Studio Onessa on, joten sen osalta ei osaa edes arvailla.
 
Maadoitettuakin seinäkosketinta käytettäessä esim. jääkaappi, pesukone, liesituuletin tai vastaava härveli voi aiheuttaa rutinaa äänitykseen.
 
Kannattaisi myös katsoa Windowsin tehtävienhallinnasta näkyykö jonkin prosessin tai sovelluksen tehonkäytössä nousua, kun latenssi kasvaa.
 
Onhan varmasti Audiobox ainoa äänikortti, jota Studio yrittää käyttää? Varmuuden vuoksi kokeile sulkea emolevyn äänikortti.
 
Eihän phantom-virta ole päällä? Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että virranpuute ei ole todennäköinen syy ongelmiin, niin juuri phantom on yleinen syy siihen, ettei virta riitä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kruiseri
09.02.2011 09:39:03 (muokattu 09.02.2011 19:45:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, viimeisen parin päivän aikana olen päässyt latenssin osalta KOVASTI eteenpäin Studio Onen & Audioboxin kanssa!
 
Eli ratkaisuna on ollut Windows 7 tehtävät optimoinnit musanteon ajaksi. Olen poistanut suurimman osan sinällään turhista graafisista "karkeista", poistanut kaikki turhat ohjelmat Windowsin käynnistyksestä, sulkenut turhat prosessit ja ohjelmat taustalta, sulkenut WLANin ja bluetoothin ja tehnyt optimoinnin Studio Onelle & Windows 7:lle Presonuksen ohjeiden mukaisesti (http://presonus.zendesk.com/entries … sta-7-power-settings-for-studio-one)
 
Nyt kun tuon latenssiongelma kanssa olen päässyt (uskaltaisiko jo sanoa) ratkaisuun asti, niin seuraavaksi sitä virtakohinaa tutkimaan. Nyt parin päivän ajan ollut kuullokkeet käytössä monitoreiden sijaan.
 
Mutta toivoa siis näyttäisi onneksi vielä olevan ja ensimmäinen Studio One harjoituskin on käpistelty muutaman kitararaidan, basson, rumpujen ja syntsan kera. :)
 
EDIT:
Kokeilin jälleen monitoreita ja hurisevat, vaikka ovat kytketty saman jatkoroikan päähän.
Mutta tämmöisen asian huomasin- käytössäni on balansoimattomat kaapelit, vaikka sekä monitoreissa että audioboxissa on balansoidut tulot&lähdöt. Joten osaatteko arvata, poistaisiko balansoitujen kaapeleiden (TRS - XLR) hankita tähän virtahurinaan?
 
Jeszse
21.06.2011 14:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostanpa vanhaa hieman.
 
Mulla on otsikon mukanen ongelma myöskin. Oon siis demotellu himassa useammankin biisin tällä presonuksella. Laitejärjestys on ollu kitara > roland 30W cube > record outista audioboxin input > usb:llä koneeseen, ja äänitysohjelmana Reaper. Presonuksen nettisivuilta on ladattu kaikki tarpeelliset ajurit boksille.
 
Jossain vaiheessa alko sit tää aivan tolkuton rätinä. Täällä on pähkäilty piuhoja ja pistorasioita, mut mites ku tää alko tekeen sitä sillain et cuben ja läppärin virtapiuhat oli koskemattomina pistorasioissa? Pistorasioita on tän jälkeen vaihdeltu jopa sillain, et oon käyttäny laitteita reenikämpällä, jolloin cube korvautuu mikserillä. Silti, aivan tolkuton rätinä koko ajan. Oon luovuttanu jo sen suhteen, koska en mä kykene äänitteleen soittoa koneelle, jos korviin tulee kuulokkeista kaiken peittävää ja suurta vitutusta aiheuttavaa rätinää. Sillon tällön oon jaksanu kokeilla et miten käy, mut samaa jauhaa.
 
Niin, ja tosiaan, audioboxihan ei rätise sillon, ku toi laiteketju on kytketty, ja pistän kuulokkeet päähän ja alan soittamaan. Vaan se alkaa välittömästi, kun avaan koneelta minkä tahansa ääntä tuottavan ohjelman. VLC, WMP, Reaper, Adobe Audition ja Hydrogen, kaikki aiheuttaa rätinän alkamisen.
 
Toi boksi on mulla kaverilta lainassa, ja kaverin koneella on koitettu tätä oireilun alkamisen jälkeen, eikä mitään ongelmia. Mut siinä vaiheessa on vaan todettu et HP:n läppäri vs. iMac, hehheh juum.
 
Oon itelleni ostamassa M-audion Fast Track MKII:tä, lieneekö samat ongelmat edessä, vai pelastaako se et saan laitteen ajurit ja yhteensopivat ohjelmistot ihan levyltä mukaan?
 
This fourth fellow superman position with terrifying crowbar. MIAS shouted: "Now leave me, Satan!"
Jeszse
09.07.2011 11:35:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Oon itelleni ostamassa M-audion Fast Track MKII:tä, lieneekö samat ongelmat edessä, vai pelastaako se et saan laitteen ajurit ja yhteensopivat ohjelmistot ihan levyltä mukaan?
 
Kyä näin on, että vika oli koneessa. Perkele.
 
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «