Aihe: Bare Knuckle Pickups
1 2 3 4 524 25 26 27 28
McNulty
15.01.2011 11:02:15
Crossfire96: Nyt houkuttaisi vähän nuo stratomikit. Kokemuksia Irish Toureista, Apasseista tai Sulttaaneista. Myös Muuli, Riff Raff ja Black Dog kiinnostaa hiukan.

Miulla on FI '54-replikassa Apassisetti kiinni. Taattua 50s kamaa kolinoineen päivineen :) Mieto setti, helkkarin hyvä twängi, toimii hienosti kevyemmän musiikin ja vanhemman rokkenrollin puolella. Itse otin Apassin tallamikin alle baseplaten ihan siksi, ettei tuollainen "tehottomampi" kela mene pelkäksi yläpään kilinäksi. Kyllä hyvän Strato-tallamikin pitää vähän potkiakin.

EJ-Stratossa miulla on kiinni Äiteenmaidot. Se on nimensä mukaan aivan täydellinen Red Hot Chili Pampers -osastolla. Himpun enempi ulostuloa kuin Apasseissa, muttei kuitenkaan liikaa. Hyvä perinteinen stratosoundi on siis läsnä. Varsinkin 2. ja 4. eli ns. väliasennoissa toimii hienosti. Tätä olen käyttänyt Deep Purpleen ja nykyrokkiin/-poppiin.

Tulevaan FI '62-replikaan valitsin Tim Millsin käämimät custom-kelat (BKP Custom '62-set, aged magnets & finish), jotka tilasin herralta itseltään muutaman sähköpostivaihtarin pohjalta. Sen verran kokeilin kyseistä settiä, että kolvailin ne kiinni vaihtopleksiin ja pulttasin EJ-Stratoon kiinni. Soundi oli aavistuksen heleämpi ja kaulamikin osalta myös pehmeämpi (vai pitäisikö sanoa lämpimämpi, hukkaamatta sitä selkeyttä) kuin Mother's Milk -setissä, ulostuloa aikas samalla tavalla. Custom '62 -setti vaikutti siis kaikin puolin juuri sellaiselta kuin olin toivonutkin. Koitin silloin sposteissa kuvailla haluamaani soundia ja listailin esikuvia sekä soundiesimerkkejä, joita Tim parhaansa mukaan seurasi. Onnistui kyllä ennakkotestien mukaan, joskin tuo EJ-Strato on aavistuksen erilainen kuin tuleva FI '62-replika. Myöhemmin keväällä tiedän enemmän miten BKP:t futaavat ko. skebassa :)

Humbucker-puolella miulla on käytössä Les Pauleissa (poislukien FI Custom "LP") Stormy Monday ja The Mule. Siten että Muuli tallassa ja Myrskyisä maanantai kaulalla. Tykkään miedommista mikeistä ihan siksi, että soundi on hunajata korville. Sen päälle on helppo rakentaa... ja gainiahan saa monellakin eri tavalla lisää tarvittaessa. Muuli on mukavan tuhti pakkaus vanhaa PAFfia... AlNiCo IV magneetilla, orgaaninen/rootsy/earthly (mitä näitä noloja laatusanoja nyt on). Siinä on selkeyttä ja riittävästi voimaa. Myrskyisä maanantai on aavistuksen miedompi ja se on Tim Millsin sanoin "perinteinen hyvä PAF". Se on samaan aikaan tumma/lämmin, mutta myös erotteleva. Ei ehkä kaikkien mielestä paras kaulamikki, varsinkin jos hakee treblekkäämpää ja hyvällä tavalla ohuempaa soundia... mutta mä tykkään Tweed-tyylisillä säröillä kun tuo Stormy Monday laulaa niin ihanan samettisesti ja skermaisesti :))

Se mistä olen BKP:n tuotteissa pitänyt, on juurikin se että ne eivät kuulosta liian "hifiltä", mihin olen monesti vaikkapa DiMarzion tuotteissa törmännyt. Samoin BKP:t tottelevat ja vastaavat hienosti omaan soittodynamiikkaan. Kivaa kun Pausinia soittaessa ei tarvitse murehtia, tuleeko sieltä kitarasta mitään kun soittaa hiljaa, tai sitten kun pitää pikkasen ranteella kurittaa. Tulee, käy ja kukkuu!
functioning like the scissors, cut the tall ones!
FreshPots
23.01.2011 14:18:17
McNulty: Tulevaan FI '62-replikaan valitsin Tim Millsin käämimät custom-kelat (BKP Custom '62-set, aged magnets & finish), jotka tilasin herralta itseltään muutaman sähköpostivaihtarin pohjalta. Sen verran kokeilin kyseistä settiä, että kolvailin ne kiinni vaihtopleksiin ja pulttasin EJ-Stratoon kiinni. Soundi oli aavistuksen heleämpi ja kaulamikin osalta myös pehmeämpi (vai pitäisikö sanoa lämpimämpi, hukkaamatta sitä selkeyttä) kuin Mother's Milk -setissä, ulostuloa aikas samalla tavalla. Custom '62 -setti vaikutti siis kaikin puolin juuri sellaiselta kuin olin toivonutkin. Koitin silloin sposteissa kuvailla haluamaani soundia ja listailin esikuvia sekä soundiesimerkkejä, joita Tim parhaansa mukaan seurasi. Onnistui kyllä ennakkotestien mukaan, joskin tuo EJ-Strato on aavistuksen erilainen kuin tuleva FI '62-replika. Myöhemmin keväällä tiedän enemmän miten BKP:t futaavat ko. skebassa :)

Saanko udella montako rahaa tällainen Custom-tsydeemi tuli maksamaan? Tämmönen Custom-setti vois olla ihan näppärä.

Humbucker-puolella miulla on käytössä Les Pauleissa (poislukien FI Custom "LP") Stormy Monday ja The Mule. Siten että Muuli tallassa ja Myrskyisä maanantai kaulalla. Tykkään miedommista mikeistä ihan siksi, että soundi on hunajata korville. Sen päälle on helppo rakentaa... ja gainiahan saa monellakin eri tavalla lisää tarvittaessa. Muuli on mukavan tuhti pakkaus vanhaa PAFfia... AlNiCo IV magneetilla, orgaaninen/rootsy/earthly (mitä näitä noloja laatusanoja nyt on). Siinä on selkeyttä ja riittävästi voimaa. Myrskyisä maanantai on aavistuksen miedompi ja se on Tim Millsin sanoin "perinteinen hyvä PAF". Se on samaan aikaan tumma/lämmin, mutta myös erotteleva. Ei ehkä kaikkien mielestä paras kaulamikki, varsinkin jos hakee treblekkäämpää ja hyvällä tavalla ohuempaa soundia... mutta mä tykkään Tweed-tyylisillä säröillä kun tuo Stormy Monday laulaa niin ihanan samettisesti ja skermaisesti :))

Nam nam, hyvältä kuullostaa.

Kokeilemallahan nämä asiat selviää. Tilaukseen voisi pistää, ja jos setti ei toimi voihan sen pistää kiertoon. Iso kiitos McNultylle selkeästä ja hyvästä vastauksesta.
"Simple music is the hardest music to play, and blues is simple music." Albert Collins
McNulty
23.01.2011 14:28:26
Crossfire96: Saanko udella montako rahaa tällainen Custom-tsydeemi tuli maksamaan? Tämmönen Custom-setti vois olla ihan näppärä.

Ei se itseasiassa ollut juurikaan normaalia BKP:n Stratosettiä kalliimpi. Oiskohan ollut 10% kalliimpi aged-käsittelyn johdosta tms. Eli ihan kymmenen tai kahden kymmenen euron lisäinvestointi tavanomaisiin setteihin nähden.

Tim sanoi, että hälle on periaatteessa se ja sama, tekeekö listalta mikkejä vaiko "kevyesti customoituja" kun kaikki tehdään kuitenkin käsipelillä. Lisätyö ja kenties tarvittavat lisämateriaalit tuovat pienen prosentuaalisen lisän hintaan.

Eli kannattaa laittaa sähköpostia ja kysellä. Ko. pajalta kun saa minkä tahansa mikin itselleen customoituna. Esim. jos diggailet Stormy Mondayn soundista, mutta haluat hivenen kuumemman version, niin kyllähän BKP moisen käämii :)

Nam nam, hyvältä kuullostaa.

Kokeilemallahan nämä asiat selviää. Tilaukseen voisi pistää, ja jos setti ei toimi voihan sen pistää kiertoon. Iso kiitos McNultylle selkeästä ja hyvästä vastauksesta.

Juu, tyytyväinen olen itsekin ollut kyseisen pajan toimintaan. Aikanaan aloitin BareKnuckleilun ihan niillä kuumimmilla mikeillä (Warpig ja etenkin Nailbomb), mutta vähitellen olen siirtynyt kokonaisuudessaan siihen Vintage-osastoon. Ne vaan toimii itsellä niin kivasti.

Ja hyvä juttu jos vastauksesta oli apua. Kysyä saa toki, koitan vastailla parhaani mukaan.
jipeeällä
23.01.2011 14:55:18
Itse en muuta käytäkään kuin BKP:tä. Ei ole mitään syytä. Universe UV777BK:ssakin Nailbombit. Tosi tiukka, elävä, tanakka ja tarkka saundi. Sustain on todella pitkä.

Warpig on pätevä alavirejunttaan.
Juicy
24.01.2011 01:03:35

McNulty: Ei se itseasiassa ollut juurikaan normaalia BKP:n Stratosettiä kalliimpi. Oiskohan ollut 10% kalliimpi aged-käsittelyn johdosta tms. Eli ihan kymmenen tai kahden kymmenen euron lisäinvestointi tavanomaisiin setteihin nähden.

Tim sanoi, että hälle on periaatteessa se ja sama, tekeekö listalta mikkejä vaiko "kevyesti customoituja" kun kaikki tehdään kuitenkin käsipelillä. Lisätyö ja kenties tarvittavat lisämateriaalit tuovat pienen prosentuaalisen lisän hintaan.

Eli kannattaa laittaa sähköpostia ja kysellä. Ko. pajalta kun saa minkä tahansa mikin itselleen customoituna. Esim. jos diggailet Stormy Mondayn soundista, mutta haluat hivenen kuumemman version, niin kyllähän BKP moisen käämii :)

Kyllähän ne ainakin jossain vaiheessa kysyi myös ihan tilauslomakkeessa, mihin kitaraan on mikkejä tarkoitus laitella. En sitten tiedä, oliko tarkoitus kerätä dataa mihin kitaroihin mikäkin mikki yleensä päätyy, vai tekikö ne hieman kitaran speksit silmälläpitäen nuo.
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Swan
24.01.2011 01:41:54
Juicy: Kyllähän ne ainakin jossain vaiheessa kysyi myös ihan tilauslomakkeessa, mihin kitaraan on mikkejä tarkoitus laitella. En sitten tiedä, oliko tarkoitus kerätä dataa mihin kitaroihin mikäkin mikki yleensä päätyy, vai tekikö ne hieman kitaran speksit silmälläpitäen nuo.

Jälkimmäistä luulisin. Meikäläiseltä Mills kysyi erikseen sähköpostitse taannoin PRS:ään mikkejä tilatessani, specsaako se ne rotary-kytkintä vai kolmiasentoista togglea varten.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
P-man
24.01.2011 12:11:35
Juicy: Kyllähän ne ainakin jossain vaiheessa kysyi myös ihan tilauslomakkeessa, mihin kitaraan on mikkejä tarkoitus laitella. En sitten tiedä, oliko tarkoitus kerätä dataa mihin kitaroihin mikäkin mikki yleensä päätyy, vai tekikö ne hieman kitaran speksit silmälläpitäen nuo.

Taitavat myos varmistaa oikean jalkojen pituuden. BKP:sta mulla todella hyvat kokemukset ja mikkeja tilaan heilta jatkossakin. Valmiissa seteissa on kaulamikki ollut omaan makuun liian mieto, Seuraavan Nailbomb setin otan kuumemmalla kaulamikilla.. jotain 12-13k.
Tappivanukas
31.01.2011 07:54:44
Olen tässä vähän miettinyt, että voisin uusia Gibson Exploreriini ainakin tallamikin (ja kaulamikin jos rahatilanne sallii). Perinteistä heavy metallia (ei siis mitään alavire meininkiä) ja raskaampaa rokkia pääasiassa soitan, mutta jonkin verran myös bluesia ja muuta kivaa mitä keksii.
Tuolta BKP sivuilta olen noita mikkejä tutkinut ja miettinyt, että Contemporary sarjasta kiinnostaisi: Crawler, Nailbomb, Painkiller ja Holy Diver. Vintage Hot sarjasta mietin: Black Dogia ja Abraxasia.
Mitä mieltä muusikoiden.netin toverit ovat? Mikä mikki toimisi parhaiten mainitsemissani musiikkityyleissä?
Mikiltä haen enemmän erottelevuutta kuin tuolta alkuperäiseltä 500t mikiltä ja että se puhdistuisi paremmin volaa kitarasta pienentäen. Hyvä olisi myös, että jos tuo alkuperäinen 496r jää kaulaan ettei tuleva tallamikki jäisi volan puolesta sille jalkoihin.
Ehdotuksia siis otetaan vastaan!
LesPaul70
31.01.2011 08:35:25 (muokattu 31.01.2011 08:38:22)
Tappivanukas: Olen tässä vähän miettinyt, että voisin uusia Gibson Exploreriini ainakin tallamikin (ja kaulamikin jos rahatilanne sallii). Perinteistä heavy metallia (ei siis mitään alavire meininkiä) ja raskaampaa rokkia pääasiassa soitan, mutta jonkin verran myös bluesia ja muuta kivaa mitä keksii.
Tuolta BKP sivuilta olen noita mikkejä tutkinut ja miettinyt, että Contemporary sarjasta kiinnostaisi: Crawler, Nailbomb, Painkiller ja Holy Diver. Vintage Hot sarjasta mietin: Black Dogia ja Abraxasia.
Mitä mieltä muusikoiden.netin toverit ovat? Mikä mikki toimisi parhaiten mainitsemissani musiikkityyleissä?
Mikiltä haen enemmän erottelevuutta kuin tuolta alkuperäiseltä 500t mikiltä ja että se puhdistuisi paremmin volaa kitarasta pienentäen. Hyvä olisi myös, että jos tuo alkuperäinen 496r jää kaulaan ettei tuleva tallamikki jäisi volan puolesta sille jalkoihin.

Lyhkäisesti:

1) Holy Diver ja Abraxas tuohon tarkoitukseen aika varmoja valintoja kumpikin. Holy Diver rokimpi, Abraxas vähän vintagempi. Nailbomb jos modernia haluat. (Muista vaihtoehdoista: Crawler ehkä liian vintage/tumma/läski tuohon tarkoitukseen, Painkiller ehkä liian kuuma/tiukka/moderni, Black Dog ehkä liian "kesy".)

2) BKP:n nykyisillä sivuilla on aika hyvät EQ-kaaviot ja ääninäytteet, tsekkaa ne.

3) Mailaa BKP:n tech@-sähköpostiosoitteeseen, kerro mitä haluat ja kysy suosituksia. Ne tietää parhaiten.

4) Erottelevuudessa *mikä tahansa* BKP-mikki pyyhkii Gibsonin 500T:llä lattioita, seiniä ja kattoja.

E: 5) BKP käämii minkä tahansa mikin juuri riittävän kuumaksi vastaamaan kaulamikkiäsi ilman erillismaksua. Kannattaa sanoa tilauksessa, mikä kaulamikki kitarassasi on.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Nacher
31.01.2011 15:20:11
Itse vaihdoin SG:seen 496r/500t tilalle Nailbombit, ja ne kyllä vievät noita alkuperäisiä mikkejä ihan tasan jokaisella osa-alueella. Outputtia on toki vähemmän, mutta se on vain hyvä asia, koska noissa alkuperäisissä sitä oli oikeastaan tyylistä riippumatta liikaa. Itse soitan noilla lähinnä kohtuumodernia metallia, mutta myöskin stonerimpaa kamaa ja jotain rokkiakin, ja kyllä nuo toimivat tuohon kaikkeen erinomaisesti. Välillä tullut veivailtua esim Black Sabbathia, ja siihenkin saanut varsin uskottavan pörinäsoundin Orangen lävitse. Sinuna vaihtaisin tuossa samassa kaulamikinkin, koska ei se 496r:kään mikään hirmuisen hyvä mikki ollut.

Ehkä yksi positiivisimmista yllätyksistä noissa Nailbombeissa oli se, miten ne toimivat feedbackissa. 500T sanoi TUUUUUUUUUUUUU, Nailbombi ulvoo todella hallittavasti ja musikaalisesti ja pidemmissä nuoteissa tulee aivan loistavaa "note bloomia".
McNulty
31.01.2011 15:34:53
Tilasinpas muutaman BKP:n taas. Eli 1x Abraxas, 3x The Mule ja 2x Stormy Monday.
Kaikki 4-johtimisia tällä kertaa, niin saan FI Custom Pauliin ja LP Standardiin puolitushärdellit.

pieni ilmoitus, sallittaneen...
Minulta voisi jäädä ylimääräiseksi yksi Stormy Monday/The Mule -pariskunta tuosta LP Standardista jollekin jos kiinnostaa. Kyseessä on varsin mainio ja erotteleva vintage/PAF-henkinen mikkisatsi. Enempi sitten pikaviestissä, tori kun tämä ei ole.
Tappivanukas
03.02.2011 21:57:50
Laitoin tonne BKP:lle viestiä tänään ja vastasivat, että Nailbomb setti ois toimiva ratkaisu. Jäin silti miettimään Abraxas vaihtoehtoa. Youtubesta muutama klippi niillä soitettuna oli, mutta eihän ne kerro siitä mitään.
Sellainen kysymys vielä jäi mietityttämään, että vaikuttaako kuoret saundii millään tavallla? Silmää nimittäin mielyttäis enemmän kromatuilla kuorilla varustetut, kun ei tuohon tule edes lisähintaa paljoa. Jotain aikaisempia keskusteluja luin, mutta jotkun väittivät, että vaikuttaa ja toiset ettei vaikuta.
Buffa D
03.02.2011 23:07:01
Ei kannata muuten lähteä Briteistä saakka tilaamaan noita, sillä Tubesound tuo noita Suomeen.

Eli ei muuta kuin sivulle vaan, ja pyydä lähettämään vaikka postiennakolla.
http://www.tubesound.fi/
http://www.myspace.com/cameronofficial
McNulty
03.02.2011 23:55:19
Tappivanukas: Laitoin tonne BKP:lle viestiä tänään ja vastasivat, että Nailbomb setti ois toimiva ratkaisu. Jäin silti miettimään Abraxas vaihtoehtoa. Youtubesta muutama klippi niillä soitettuna oli, mutta eihän ne kerro siitä mitään.
Sellainen kysymys vielä jäi mietityttämään, että vaikuttaako kuoret saundii millään tavallla? Silmää nimittäin mielyttäis enemmän kromatuilla kuorilla varustetut, kun ei tuohon tule edes lisähintaa paljoa. Jotain aikaisempia keskusteluja luin, mutta jotkun väittivät, että vaikuttaa ja toiset ettei vaikuta.

No joo, kyllä kai joku kultakorva väittää kuulevansa eron avoimien kelojen ja kuorellisten välillä. Mie kyllä sanon että ero ei todellakaan ole merkittävä. Enemmän sulla vaikuttaa soundiin onko kitaran tone kympillä vaiko ysillä :)

Enemmän siihen mikin soundiin vaikuttaa se, onko se vahattu vai ei. Vahaamisen myötä mikin yläkerta vähän "pyöristyy" mutta tätäkin ilmiötä BareKnucklella kompensoidaan tekemällä mikistä hivenen erilainen mikäli se halutaan vahattuna. Voit kysyä siitä sähköpostitse lisää BKP:lta ja Tim Millsiltä itseltään.
sami-s
04.02.2011 12:04:46
Nyt kun tässä lukenut pelkkää hyvää kyseisestä firmasta niin alkaa kaasuttelemaan hommata teleen uusi mikkisatsi.

Elikkäs voisitteko suositella firman mallistosta jotain hyvää mallia fenkun teleen. Musatyylinä perus rokki ja raskaampi rokki. Äärimetalliin ei tarvitse taipua.

Onkos muuten kuinkapaljon halvempaa tilata suoraan tehtaalta kuin tuolta Tubesoundista?
"-Mikäs teitä vaivaa, kysyi lanttumaakari. -Wahistaa niin helevetisti! sanoi Kirk." -Jäsen Puusormi
Christeraser
04.02.2011 12:14:09

sami-s:Onkos muuten kuinkapaljon halvempaa tilata suoraan tehtaalta kuin tuolta Tubesoundista?

Itseasiassa säästin tilaamalla Tubesoundin kautta...
Insane Kane
04.02.2011 12:15:50
Christeraser: Itseasiassa säästin tilaamalla Tubesoundin kautta...

Sama mulla...
Pari, kolme kertaa tilannu tubesoundin kautta kun on tullut halvemmaksi.
Debitille?
Tappivanukas
17.04.2012 09:35:52 (muokattu 17.04.2012 15:52:00)
On aika taas nostaa vanha ketju ylös. Straton olen ostamassa ja laitan siihen HSS mikityksen. Sen verran tyytyväinen olen ollut Nailbombeihin Explorerissa, että jatketaan BKP:n tallissa.
Eli HSS mikitys Stratoon. Leppä runkoinen ja vaahtera kaulainen vaahtera otelaudalla tulee olemaan. Suurin kysymykseni on tuo humppari joten aloitetaan siitä. Koska tuo Nailbomb kuuluu tuonne kuumimpaan Contomporary sarjaan olen miettinyt, että voisin kokeilla ehkä miedompaa ratkaisua. Vintage Hot sarja erityisesti kiinnostaa, mutta miksei Vintage sarjakin jos hyvä ratkaisu löytyy. Ensisijaisesti kiinnostavat Vintage Hot sarjasta VHII ja Black Dog. Molemmista olen yrittänyt mahdollisimman paljon tietoa onkia ja kuunnella muitten äänityksiä, vaikkei ne todellisuudessa mitään kerro. Myös Riff Raffia olen Vintage sarjasta miettinyt sekä Holy Diveriä, Crawleria ja Rebel Yelliä jos jostain kumman syystä päätyisin taas Contemporary sarjaan.
Sitten sinkkukelaiset, joko Irish Tour tai Slow Hand. Toki saa ehdottaa muutakin. Olkaamme avoimia kaikille ratkaisuille.
Musiikki mitä pääasiassa soitan on perinteisemmän heavy metallin puolella, mutta soitan myös raskaampaa rokkia ja jonkin verran bluesia. Bändeistä mainittakoon vaikka Iron Maiden ja Judas Priest joiden en koe olevan mitään mörkösaundia vaikkakin särökitarat löytyy. Saundin pitäisi olla erotteleva, laulava, ison kuuloinen, tiukka muttei liian kireä. Ehkä nämä kuvaukset riittävät alkuun. Ja tiedostan kyllä tämän iänikuisen, että vahvistin vaikuttaa saundiin enemmän, mutta aina pitää vähän hifistellä. :) Kaikki viisaat siis viisauksia jakamaan!
s8na
17.04.2012 09:53:53 (muokattu 17.04.2012 09:55:13)

Eimitää, vanhaa juttua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)