Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Zoom H2/H4N laulajan tarpeisiin isohkossa jazz-bändissä
1
Sehany
29.01.2011 18:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lueskellu ketjuja H2 ja H4:sta.
Kakkonen kuulostaa kätsyltä laitteelta "konkkamikkiominaisuuksineen" kun ajattelee soitinäänityksiä ja nelonen taas iski mieleen kun ajattelin, että voiko sitä käyttää äänittämään yhtäaikaa bändiä ja laulajaa XLR-piuhan kautta niin, että laulaja tulisi esille. Useinhan on ison foniporukan kanssa tää ongelma, että solistin ääni jää torvien alle! H2:sen 360 asteisen äänityksen taa se ehkä jäisi ilman erillistä linjaa - olenkohan oikeassa? Siis..
 
Onko H2:nen hyvä myös laulajan kannalta?
 
Onko H4:nen liian vaikeatoiminen. Koska olen solisti en halua keskittyä äänityshommiin, mutta JOnkunhan se demo on saatava aikaan..,heh..
 
Entäs Zoom Q3 HD? Siinä on videonauhuri. Onko äänitys luokkaa H2..H4?
Ehkäpä saisin pojat innostumaan demosta jos ottaisin niistä hyvää videokuvaa.. varsinkin basistista ;-)
 
Seiccu
kajariseppo
04.02.2011 17:49:04 (muokattu 04.02.2011 17:53:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkeen sitä solisti joutuu... ;)
 
Tutustuin muutama päivä sitten pikaisesti H4:ään musiikkikaupassa, ja yllätyin mm. siitä että siinä on mm. neliraituritoiminto. Raita kerrallaan vaan ensin basso ja sitten kitara, sitten pasuunat ja sitten laulu.
 
Todella monipuoliselta vaikuttaa, ja jollei kolmisensataa ole liian kova hinta, niin tuo saattais olla ihan hyvä investointi monenlaiseen demoiluun ja tallennukseen - itse aattelin hankkia tollasen monestakin syystä, jos ei nyt alkuinnostus kohta katoa.
 
Lueskelin H4:stä myös netissä, ja toinen hauska yllätys oli se, että laitteella pitäis voida äänittää myös neljää raitaa kerrallaan, juuri niinkuin ajattelit:
 
Itse tallentimen voi laittaa jonnekin sopivan matkan päähän ständiin. Sen omat stereomikit äänitetään kahdelle raidalle ja tässä tapauksessa bändi olisi siis tarkoitus tallentaa tällä stereoparilla.
 
Samaan aikaan voi kytkeä lisäksi yhden tai kaksi mikrofonia XLR-sisäänmenoihin. Eli erikseen voisi poimia irtomikeillä paitsi laulun, niin vaikkapa jonkun soolosoittimen. (Tai tässä tapauksessa ehkä sen basson, jonka voisi soittaa suoraan plugin kautta linjaan.;)) Näitä erikseen tallennettuja raitoja sitten voi nostaa tarvittaessa loppumiksauksessa.
 
Matsku menisi siis neljälle erilliselle raidalle, ja ainakin jonkinlaisen demomiksauksenkin voi tehdä H4:llä. Hupaisinta oli että koneessa on jopa reverbi laulua varten juuri loppumiksausta ajatellen... Melkoinen paketti.
 
En tiedä onko paras mahdollinen ratkaisu, mutta aika kompakti setti ainakin. Ihan vaan omana mielipiteenä: toi H4 on hyvä kun siinä on noi XLR:t...
 
Tietenkin asiaa voi lähetyä myös silleen perinteiseen tyyliin että äänittää esim. H2:lla ja pitää sitä tosi lähellä laulajaa... Mutta ehkä näitä työtapoja ei ihan voi verrata toisiinsa. :)
 
Rumpalisti
04.02.2011 21:03:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikossa puhutaan H4n:stä ja teksteissä H4:stä. Kannattaa huomata että H4 ilman ännää ja ännän kanssa ovat eri laitteita. Jos tuota H4 on hiljakkoin testannut musiikkiliikkeessä, se on luultavasti ollut juurikin se H4n, joka on se uudempi noista versioista.
 
Mutta itse laitteeseen... Verrattain kätevä on tuo H4n juurikin tuon 4:n yhtäaikaisen raidan äänittämisen vuoksi. Jopa helppokäyttöinenkin laite on. Jonkun olen kuullut sanovan että H2:ssa olisi aavituksen verran parempi äänenlaatu kuin H4n:ssä, mutta itselle tuo laatu on riittänyt aivan täysin. Ne parempilaatuisemmat äänitykset tehdään jo sitten aivan muilla laitteilla. ;)
 
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
kajariseppo
05.02.2011 22:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep jep! H4N:stä juuri on kysymys. Kiva kuulla että on toimiva ja helppo.
 
Sehany
17.02.2011 03:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, jep.
 
ostin kuin ostinkin sitten sen H4Ännän. Ja kyllähän se toimii livenä. Siis sisäisillä mikeillä olen nyt pari viikkoa sitä bändijameissa kokeillut.
 
Toi neliraitaäänitys on vielä opiskelussa (ei ole ollut aikaa) ja ihan pikkusen vaan kokeilin että siis todella toimii.. säädöt vaan ei olleet kohdallaan.. mutta eihän se live performanssissa passaa.. siis äänittäessä, koska silloin ei ole vahvistinta: oma ääni tulee kyllä nauhalle upeasti, mutta kahdeksan jazzaavan miehen keskellä ei siitä ota mitään tolkkua. Eli olen vielä vähän hukassa.
 
Pysyttäydyn siis vielä Live-äänityksessä. Sitä paitti kundit on NIIN levottomia, että ei niitten kanssa voi alkaa säätämään tämän äänityksen kanssa. Kun han tiedän TARKKAAN miten toimin, niin sitten meen tuntia enne paikalle ja kaikki valmiina ja eikun menox!
 
Sitä se on artistin arki :-)
 
Seiccu
Sehany
17.02.2011 16:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis kirjoittelin ehkä vähän epäselvästi ja kun tarvitsen apua tähän oman laulun äänittämiseen XLR-piuhan kautta niin tarkennan.
 
Live-äänityksessä siis. Mulla on vahvistin kun laulan. Bändi tulee äänitettyä sisäisillä mikrofooneilla ja niin on laulukin tullut tähän asti. Miten siis voisin Live-tilanteessa poimia laulun XLR:n kautta. Käytännössähän jos laulan ilman vahvistinta en kuule omaa lauluani. Maalaisjärkeni sanoo, että en voi laulaa sekä vahvistimen kanssa että XLR-piuhaan yhdistettynä.. vai voinko sittenkin? jos vahvari on pienellä?
 
Seiccu
kiiski
17.02.2011 16:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehany: Live-äänityksessä siis. Mulla on vahvistin kun laulan. Bändi tulee äänitettyä sisäisillä mikrofooneilla ja niin on laulukin tullut tähän asti. Miten siis voisin Live-tilanteessa poimia laulun XLR:n kautta. Käytännössähän jos laulan ilman vahvistinta en kuule omaa lauluani. Maalaisjärkeni sanoo, että en voi laulaa sekä vahvistimen kanssa että XLR-piuhaan yhdistettynä.. vai voinko sittenkin? jos vahvari on pienellä?
 
Moi, mitä laitteita käytät laulun vahvistamiseen? Noista laitteista voisi olla mahdollista ohjata laulusignaali nauhuriin ja kaiuttimiin, mutta lisätietoa tarvittaisiin.
 
Myös esimerkiksi tällaisella lootalla (splitteri) on mahdollisuus jakaa mikrofonisignaali useampaan paikkaan - vaikka nyt sitten nauhuriin ja vahvistimeen:
http://www.thomann.de/fi/millenium_sp3_splitter.htm
 
Sehany
18.02.2011 17:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiiski kirjoitti
"Moi, mitä laitteita käytät laulun vahvistamiseen? Noista laitteista voisi olla mahdollista ohjata laulusignaali nauhuriin ja kaiuttimiin, mutta lisätietoa tarvittaisiin."
 
Joo, tätä ajattelinkin. Tarkastan vahvistimen huomenna jameissa.
Ajattelin, että liitän dynaamisen mikkini vahvistimeen (XRL-piuhalla) ja vahvistimesta HN4-nauhuriini (toisella XRL-piuhalla). Uros- ja naaraspäät täytyy tarkastaa, siitä ainakin näkee onko homma edes käytännössä mahdollinen:-).
 
Vahvistimessa on muistaakseni yksi uros ja yksi naaraspää. kaijuttimille ei? siis ole tilaa, mutta vahvistin riittää äänen kuuluvuuteen.
 
Kassotaan miten käy..
 
Seiccu
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «