Aihe: Plektrabasistit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
SnowCrow
14.01.2011 22:24:11
Danny_fox:Lisäksi jos plektramaista saundia kaipaa ni voihan sitä kasvattaa vähän vaikka etusormen kynttä ja katso siinä on luonnon oma plektra.

Eh... Huono trolli tai muuten vaan tyhmyyttä. Ei kynnellä voi mitenkään saada samanlaista soundia kuin plektralla. :D tietenkin "plektramainen soundi" mutta jos haluaa nimenomaan sitä soundia minkä saa plekusta. Sitä ei saa sormilla edelleenkään. Vaikka kuinka haluais.
Geezler
15.01.2011 21:40:24
pahaeno: Jaa, Geddy osaa mutta osaaks sä? Mä en osaa, ja siksi käytän plekua kun mä haluan plekusaundia.

edit: Ja toi sähkövatkain on tosi ontuva...

Veit plekun suustani, annoin plussan!
Windreaper
15.01.2011 22:56:36
Uudet teräskielet lähellä nauhoja, about millinen pleku ja vähän overdriveä - siitä se rokkisaundi poijat lähtee. Puristit ja laiskat voi soittaa vaikka kikkelillä, jos siitä tulee hyvä mieli, mutta eri soittotekniikat olisi hyvä hallita jos bassoilu kiinnostaa yhtään vakavammin.
The_Q
16.01.2011 01:22:50
Soitan plektralla ja sormilla, bändihommissa tulee tuolla plektralla soitettua silti enemmän. Hyvähän se olisi hallita molemmat tekniikat :D
trih
16.01.2011 01:44:44 (muokattu 16.01.2011 01:57:24)
Mun pikkupoika-ajan fanitukset oli lähinnä plekuja eli Simmons ja Sixx. Tykkään siitä perkussiivisesta iskusta alaspäin. Flea soittaa kivasti mutta ei mun musaa, tää on ainoa släppibeissi rhcp:ltä joka on yhdistetty biisillisesti kivasti:
http://www.youtube.com/watch?v=7gs2o5T7oN8
Lemmy, Steele... Ne o kivoi juttui.

No tänhän vois vetää plekullakin (Flean sormet on plektroja?) mutta sellanen vihasen kuulonen beissi tää on. Toimii. Bändin fanit ei vissii tykänny.
http://www.youtube.com/watch?v=xmyuJZH3RAc&ob=av2em
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Dropped C
16.01.2011 03:22:01
No ainakin tosta videosta selviää että Flea, Kiedis ja Navarro oli tiukassa hapessa joskus aikanaan.
armadillo1
29.01.2011 22:07:18
Kuunnelkaapa vaika Ganesin Cisse Häkkisen plektran soittoa heidän levyiltä, esim. Roadrunner levyä,on hyvänkuulosta hommaa se.
J.Hollström
30.01.2011 05:12:31
armadillo1: Kuunnelkaapa vaika Ganesin Cisse Häkkisen plektran soittoa

Bassoa se mun mielestä soitti.
käyhis
30.01.2011 15:26:23
Ite en yleensä hirveästi lämpeä plektrasoundille. Osittain ehkä siksi, että yleensäkään noi rokkihommat ja soundit ei mua kutkuta. Mutta ei tulisi kyllä mieleenkään katsoa alaspäin jotain muusikkoa vain siksi että on päättänyt ottaa ohuen palan muovia hyppysiinsä.

Sitäpaitsi, Bobby Vega: http://www.youtube.com/watch?v=EkKXDtKesR4
_OuZo
03.02.2011 09:21:19
Käytän yleensä plektraa.
Isotalo
03.02.2011 10:36:28
J.Hollström: Ihan näin anekdoottina tähän ketjuun maininta, että Ritchie Blackmore käskytti basistinsa soittamaan aina plekulla, koska sillä sai hänen mielestään paremman ja napakamman soundin.

Ja mä tartun vielä tähän juttuun ja lisään, että se plekusoundi toimi paremmin nimenomaan nopeissa 1/8 -kompeissa basarin kanssa. Tähän vaikuttaa tietysti myös sen ajan basarisoundit. Cozy Powellin soundi oli hyvin erilainen verrattuna nykyajan hevikannuttajiin.
JoNeJ
01.03.2011 21:46:16
Huomasin tällasen ja oli pakko päästä kuittaa omaa mielipidettä tohon perään...
Oon kans sitä mieltä, että kannattaa opetella molemmat, koskaan ei tiiä jos vaikka sattus käymään niin, että oiski pakko tarttuu plekuun tai soittaa sormin. Ite oon tähän pyrkiny ja suht koht hyvin sujuukin. Nykyään tulee bändissä enemmän muovilla renkutettua kun laulan samalla, mutta jos sais vaan soittoon keskittyy ni sormin. Vaatiihan se vähän aina soundin muokkaamista jos vaihtaa soittotyyliäkin, mutta on se mukavuus ja sellane aina sen väärti...
Mutta, kukin tavallaan. En tuomitse vaikka joku soittais Kimble-laudalla ykskielistä bassoa.
hallu
02.03.2011 16:24:11
Salkin: http://www.youtube.com/watch?v=s9idtdWAAEA

vetäs plekulla ennen ku useimmat meistä oli edes syntyny... ihana mamma!

Täysin samaa mieltä. Näin telkkarissa joitakin vuosia sitten jonkun henkilökuvan tuosta Carol Kayesta ja sehän on aikamoisissa liemissä keitetty. Jos en ihan väärin muista, niin eikös hän aloittanut kitaristina jossakin tunnetussa bigbandissa ja siirtyi myöhemmin bassoon. Ansaitsi leipänsä studiomuusikkona ja soitti vissiin Beach Boysin tunnetulla Pet Sound levyllä.

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin mitäpä väliä sillä on millä kukanenkin soittaa kunhan soittaa hyvin. Jotkut funkybasistit jopa hakkaavat peukalolla (ja kai muillakin sormilla) niitä kieliä saadakseen haluamansa soundin ja meinigin enkä minä näe mitään mieltä ketään paheksua sen perusteella miten soittaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jwa
08.03.2011 19:37:27
plektralla vedän. sormilla voi fiilistellä ja onhan se kielten repiminen välillä ihan rentouttavaakin, mutta plekulla soitettaessa saan ainakin itse enempi kiksejä.
"The day you die is the day I smile"
Ikosaedri
08.03.2011 22:56:29
Peukkupleku. Intuitiolla vaihdot tilanteen mukaan. 4 sormea myös käytössä, mutta jotkut kohat vaan vaatii sen ätäkin
Tjero
09.03.2011 17:56:27
jwa: plekulla soitettaessa saan ainakin itse enempi kiksejä.

Itsellä menee päin vastoin, jotenkin sormilla soitto vaan on kivempaa. Harmi vaan etten osaa soittaa sormilla läheskään niin tarkasti kuin plekulla, joten nopeimmat biisit tulee soiteltua plektralla. :)
Jäsen #75428.
jwa
09.03.2011 18:01:37
Tjero: Itsellä menee päin vastoin, jotenkin sormilla soitto vaan on kivempaa. Harmi vaan etten osaa soittaa sormilla läheskään niin tarkasti kuin plekulla, joten nopeimmat biisit tulee soiteltua plektralla. :)

OT eikös sormilla muutenkin räplätä jotain jotain ihan muuta kuin metallikieliä ;-)
"The day you die is the day I smile"
Teijo K.
09.03.2011 18:15:17

jwa: OT eikös sormilla muutenkin räplätä jotain jotain ihan muuta kuin metallikieliä ;-)

Sormet on varsin monipuolinen työkalu kaikenlaiseen tekemiseen. Niillä voi vaikka ottaa takin naulakosta ja pistää päälle.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Dropped C
09.03.2011 18:22:47 (muokattu 09.03.2011 18:23:45)
Sormilla groovaa paremmin, plekulla jaksaa soittaa nopiammin ja pidempään tarkkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)