Aihe: Marshall JCM 800 Bass
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14 15 16
HenriF
02.02.2011 19:06:14
Seba: hyvä vertaus.
Itse vaihtaisin vielä 5 likaisen sijaan kunnon isolohkon :)

Myös kun tarvii jotain korjata, on sen hintaista :)

Nimim. Ampeg korjaamolla..

Ihme homma. Aika paljon saa lukea siitä että ampegit viettävät paljon aikaa korjaamolla? Ennen ne oli luotettavia vehkeitä, siis vielä 90 luvulla.

Nyt joku myy SVT-VR 1200 eurolla. Muistan kun SVT-CL maksoivat 1999-2000 luvun alussa levytukussa 13-16.000 markkaa.
TkP80
02.02.2011 20:57:46
No niin, treenit hoidettu! Ihmeellistä, mutta nupin volume oli nelosessa.. Tänään oli oikeasti hyvin balanssissa soundit, ja kuulin hyvin itseni. Meidän treeniksellä on selvästi keskellä huonetta bassokkaampi paikka. Kitaristit soittelee juuri tuolla kohdalla. Nyt ei ollut kilvan soitantaa, vaan hienosti sovitettua äänimaailmaa. Siirryin siis normi soittopaikalta (kaapin edestä) kitaristien sekaan. EQ:ta sai kans alkaa säätää siihen sopivammaksi. slope n.5 bass +1 middle 6 middle sweep n. 600hz treble +2.
Jakkeko
02.02.2011 23:05:43

Onneksi meillä on erilaiset mieltymykset, niin pysyy useampi vahvistinfirma pystyssä. Jälleen kerran maku/tottumus -kysymyksistä saisi hienon taistelun aikaiseksi, mutta olkoot... Mukava silti kuulla TkP sai reenit kunnialla soitettua. Ei tuo 100w mopo-JCM kuitenkaan ihan paska kone ole. Omani näen ainakin kiipperinä vielä pitkälle tulevaisuuteen.
rokrokpoprok
Seba
02.02.2011 23:15:28

Jakkeko: Onneksi meillä on erilaiset mieltymykset, niin pysyy useampi vahvistinfirma pystyssä. Jälleen kerran maku/tottumus -kysymyksistä saisi hienon taistelun aikaiseksi, mutta olkoot... Mukava silti kuulla TkP sai reenit kunnialla soitettua. Ei tuo 100w mopo-JCM kuitenkaan ihan paska kone ole. Omani näen ainakin kiipperinä vielä pitkälle tulevaisuuteen.

juu on toki monia makuja ja hyvä niin.
Ei kai siinä mitään vääntämisen aihetta olekaan.
Mielipidejuttuja.
Seuraavaksi testiin tulee tuplatehoista hybridiä että tietää miten se soi.
Ei sitäkään tehojen takia hankita. Silti pidän työkaluista joissa on voimaa, niin harraste kuin työasioissa.

Omaan filosofiaan kuuluu että testaan erilaisia kamoja aina kun mahdollista jos vaikka löytyy jostain just se oma juttu.
Joillekin se on 50W bassman, joillekin di:llä linjaan, mä en ole vielä sitä täydellistä löytänyt vaikka hyviä kamoja on ja on ollut.
/c c:n
Seba
02.02.2011 23:23:15

HenriF: Ihme homma. Aika paljon saa lukea siitä että ampegit viettävät paljon aikaa korjaamolla? Ennen ne oli luotettavia vehkeitä, siis vielä 90 luvulla.

Nyt joku myy SVT-VR 1200 eurolla. Muistan kun SVT-CL maksoivat 1999-2000 luvun alussa levytukussa 13-16.000 markkaa.

Oma on jostain 2000 luvun alusta eikä aiemmin ole pulmia ollut, mutta en sitten tiedä onko nyt nuo jenkit sen kestävämpiä kuin vietnamilaiset.

Nyt jos satasia pistetään pitkiin ym, niin ei sitä ihan ilmaiseksikaan voi myydä jos myyntiin menee.
Mieluummin pitää itse.
/c c:n
TkP80
03.02.2011 06:01:36
Jakkeko: Onneksi meillä on erilaiset mieltymykset, niin pysyy useampi vahvistinfirma pystyssä. Jälleen kerran maku/tottumus -kysymyksistä saisi hienon taistelun aikaiseksi, mutta olkoot... Mukava silti kuulla TkP sai reenit kunnialla soitettua. Ei tuo 100w mopo-JCM kuitenkaan ihan paska kone ole. Omani näen ainakin kiipperinä vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Joo treenit meni kunnialla, ja hyvä maku jäi. Tuossa vahvistimen tehossa ainakin mulla on hiukan psykologistakin. Jos/kun joutuu kääntämään volumen sinne 7-8 kohdille, miettii ettei tehoa ole tarpeeksi. Tosiasia on kuitenkin, että sehän riittää. Pitäisi piirtää vielä se spinal tapin 11 siihen volumenupikkaan, niin saa mielenrauhan :-) Yhteenvetona siis, ei ole yksissäkään treeneissä vielä hönkä loppunut kesken.
Jakkeko
03.02.2011 09:00:10 (muokattu 03.02.2011 09:01:29)

Seba: juu on toki monia makuja ja hyvä niin.
Ei kai siinä mitään vääntämisen aihetta olekaan.
Mielipidejuttuja.
Seuraavaksi testiin tulee tuplatehoista hybridiä että tietää miten se soi.
Ei sitäkään tehojen takia hankita. Silti pidän työkaluista joissa on voimaa, niin harraste kuin työasioissa.

Omaan filosofiaan kuuluu että testaan erilaisia kamoja aina kun mahdollista jos vaikka löytyy jostain just se oma juttu.
Joillekin se on 50W bassman, joillekin di:llä linjaan, mä en ole vielä sitä täydellistä löytänyt vaikka hyviä kamoja on ja on ollut.

Lisään vielä sen verran tähän, että olen kyllä itsekkin "koittanut" useampaa eri vahvistinta ennen kuin jämähdin tähän n. 100w teholuokkaan. Senkin kyllä myönnän että mulla ei ole koskaan ollut yli 200w putkinuppia. Trankkuja ja hybridejä kylläkin. Ja watti on watti (watti on SI yksikkö) tuli se putki tai trankku vahvistimesta. Se mille se kuulostaa onkin eri juttu.

Mutta joo... Mulla on tosiaan ollut viimeisen viiden vuoden aikana n. 8...10 erilaista nuppia bassokäytössä. Pisimpään niistä on säilynyt Hartken 3500 hybridi, jota ei enää ole sekä tässä keskustelussa mainittu Marshall. Marsun olen meinannut joskus jopa myydä, mutta vielä en ole siitä malttanut luopua, enkä varmaan maltakkaan, sillä se on luotettava nuppi josta löytyy yleensä aina se oma juttunsa.

edit. Niin ja eihän volume välillä 7-8 ole vielä sen merkki että volume loppuu... Varsinkin JCM bass nupin gain on sen verran matala, että päätettä on pakko avata. Itse buustaan tätä, niin kuin kaikkia muitakin bassonuppeja micro ampilla.
rokrokpoprok
poppamies
03.02.2011 12:20:46

Jakkeko:
edit. Niin ja eihän volume välillä 7-8 ole vielä sen merkki että volume loppuu... Varsinkin JCM bass nupin gain on sen verran matala, että päätettä on pakko avata. Itse buustaan tätä, niin kuin kaikkia muitakin bassonuppeja micro ampilla.

Nää marsut lienee varustettu yhdellä ja ainoalla volapotikalla. Ilmeisesti master. Hiwatissa on gain ja master. Sellaisen nevon olen saanut että masteri pidetään pohjassa aina ja gainilla pelataan.
G strings are for strippers
Jakkeko
03.02.2011 12:33:51

poppamies: Sellaisen nevon olen saanut että masteri pidetään pohjassa aina ja gainilla pelataan.

Aika moni toimii näin. Riippuu millaista soundia haetaan.
rokrokpoprok
Teijo K.
03.02.2011 12:38:45

poppamies: Nää marsut lienee varustettu yhdellä ja ainoalla volapotikalla. Ilmeisesti master. Hiwatissa on gain ja master. Sellaisen nevon olen saanut että masteri pidetään pohjassa aina ja gainilla pelataan.

JCM 800 on useampaa mallia. On pelkällä etuastevolalla varustettuja, sekä master Volume - mallia, jossa on sekä etuaste, että master volume.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
TkP80
03.02.2011 14:31:19
Asiasta toiseen, osaako kukaan kertoa millaisille taajuksille tuo SLOPE potikka vaikuttaa? Tuntuu ettei se vaikuta kuin siellä lähempänä nollaa. Nollassa ollessaan kaikki botne on pois.
JPHe
03.02.2011 16:24:26 (muokattu 03.02.2011 16:26:41)
TkP80: Asiasta toiseen, osaako kukaan kertoa millaisille taajuksille tuo SLOPE potikka vaikuttaa? Tuntuu ettei se vaikuta kuin siellä lähempänä nollaa. Nollassa ollessaan kaikki botne on pois.

Tuossa on slopen taajuusvaste siis ilman muita kompoja. Säätö on juuri ennen vaiheenkääntäjää. Kuten huomataan että puolen välin tilanne on lähellä toista ääripäätä....

http://aijaa.com/v.php?i=009307435275.jpg

Kuvassa siis ääripäät ja "puolessa välissä". Tulos 1Hz -20 kHz
TkP80
03.02.2011 16:50:54
JPHe: Tuossa on slopen taajuusvaste siis ilman muita kompoja. Säätö on juuri ennen vaiheenkääntäjää. Kuten huomataan että puolen välin tilanne on lähellä toista ääripäätä....

http://aijaa.com/v.php?i=009307435275.jpg

Kuvassa siis ääripäät ja "puolessa välissä". Tulos 1Hz -20 kHz

Hmm.. voiko tuo olla noin. En ilmeisesti ymmärrä koko vastetta.
JPHe
03.02.2011 22:12:34 (muokattu 03.02.2011 22:14:48)
TkP80: Hmm.. voiko tuo olla noin. En ilmeisesti ymmärrä koko vastetta.

Alareunassa on taajuus eli Tuo numeromuoto on hieman hämäävä, eli E tarkoittaa nollien määrää. Suurin luku alareunassa on 2E4 eli 20 000 eli 20 kHz(Koko kuuloalue).
Leikkuri leikkaa siis 100 Hz(1E2) kohdalla reilu 10 dB maksimissaan. Asteikko taajuudessa logaritminen. 1 kHz kohdalla ei leikkaa enää.
TkP80
04.02.2011 06:15:08 (muokattu 04.02.2011 06:21:47)
JPHe: Alareunassa on taajuus eli Tuo numeromuoto on hieman hämäävä, eli E tarkoittaa nollien määrää. Suurin luku alareunassa on 2E4 eli 20 000 eli 20 kHz(Koko kuuloalue).
Leikkuri leikkaa siis 100 Hz(1E2) kohdalla reilu 10 dB maksimissaan. Asteikko taajuudessa logaritminen. 1 kHz kohdalla ei leikkaa enää.

No niin, selkis :-) Mistäs tuon nappasit, vai laskitko itse skemoista? Potikka on muuten lineaarinen tuossa slopessa.
JPHe
04.02.2011 10:54:27
TkP80: No niin, selkis :-) Mistäs tuon nappasit, vai laskitko itse skemoista? Potikka on muuten lineaarinen tuossa slopessa.

Simuloin komponettiarvoilla. Logaritminen potikka antaisi vielä enempi toiseen laitaan keskittyneen vasteen. Parannut olisi muuttaa 1Mohmin potikka hieman pienemmäksi.
TkP80
04.02.2011 12:13:57
JPHe: Simuloin komponettiarvoilla. Logaritminen potikka antaisi vielä enempi toiseen laitaan keskittyneen vasteen. Parannut olisi muuttaa 1Mohmin potikka hieman pienemmäksi.

Jepulis! Tuosta saadaan se selville, ettei välillä 5-10 tapahdu oikeastaan mitään muutosta vasteeseen. 0-5 välillä siis tapahtuu leikkaus. Siinä 2-3 kohdilla saadaan alta 60hz taajuudet mukavasti leikattua. Tuolta se tosiaan käytössäkin tuntuu. Kiitos käppyröistä :-)
TkP80
04.02.2011 16:55:01
Jahas. Tänä vuonna on bonuksia tulossa firman hyvän vuoden ansiosta. Joutuukohan sen ampegin kuitenkin laittaa :-) tai VBA 400. Tuota VBA 400:sta harvemmin käytettynä näkee. Myykää joku sellainen, mä ostan pois :-)
Antti K.
04.02.2011 18:13:49
TkP80: Jahas. Tänä vuonna on bonuksia tulossa firman hyvän vuoden ansiosta. Joutuukohan sen ampegin kuitenkin laittaa :-) tai VBA 400. Tuota VBA 400:sta harvemmin käytettynä näkee. Myykää joku sellainen, mä ostan pois :-)

Jos löytyis jenkki SVT-VR tai 70-lukulainen, niin ehkä voisin luopua tuosta omasta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)