Aihe: Symbaalit
1 2 3 4 514 15 16 17 1845 46 47 48 49
eino mutku
13.01.2011 10:39:52
velipesonen: Ei kannata uskoa, nuo ohjeet ovat paskoja.

Niin, koska rock-musiikki on kuollut, myös symbaalit ovat kuolleet ja nykyisin tehtävät ovat enää pastisseja entisaikojen versioista joista kaikki vaaran tunne on poistunut.

Mutta koska sitten symbaalit kuolivat? Mielestäni mustaleimaisten 2002 jälkeen tehtyjä peltejä ei voi enää kutsua symbaaleiksi vaan nimenomaan pelleiksi.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=3&t=195767&o=0

iso hymynaama tähän ______
velipesonen
13.01.2011 10:45:59

Pyh ja pöh. Tästä aiheesta oli juttua ennenkin ja silloin kirjoitin täten mihin minulla ei ole lisättävää:

Ranteen saranaliike on liike, joka ihmisen on mahdollista hallita verrattain hyvin, mikä johtuu mm. hermotuksesta. Lyöntiliikkeen pääosa kannattaa keskittää ranteeseen. Jostain syystä se liike, jossa käsi heilahtaa rystysen suuntaan, on nopeampi kuin "alaspäinen" liike, jossa käsi heilahtaa kämmenen suuntaan. Tätä asiaa voi hyödyntää vetämällä kapula tai kämmen pois lyötävästä kohteesta niin pian kuin mahdollista esim. sellaisen mielikuvan vallassa, että lyötävä pinta on erityisen kuuma. Tämä ajan oloon parantaa kimmoisuutta, ja kimmoisuudelle voi rakentaa svengaamiseen ja nyansointiin tarvittavat asiat. Esimerkiksi hiljaa soittaminen suorastaan vaatii kimmoisuutta. Tämä on samaa kimmoisuutta joka on tuttua urheilijoille. Ja tämä on tärkeää: Kun kimmoisuus on soittajan kehon sisäpuolella eli ns. näpissä, pystyy soittaja helposti ja nopeasti - sanoisinpa automaattisesti - sopeutumaan mihin hyvänsä lyötävään pintaan ja sen ominaisuuksiin, vaikkapa veteen.

Ranteen korostaminen tässä ei tee sormista toimettomia. Soittaminenhan on joka tapauksessa koko kehon asia, mikä tekee soittoasennosta tärkeän ns. soittotekniikassa.
This song has been a nightmare for me, as much as it's been for You. (Captain Sensible)
Rock and roll punk hard rock
21.01.2011 16:51:07
Miten symbaleja pystyisi puhdistamaan? Ei oikein käsitiskiaine tehoa tuohon crashiin ja splashiin.
passe
22.01.2011 07:57:48 (muokattu 22.01.2011 07:58:05)
Rock and roll punk hard rock: Miten symbaleja pystyisi puhdistamaan? Ei oikein käsitiskiaine tehoa tuohon crashiin ja splashiin.

Perus messingin ja kuparin kiillotusaine, vaikka oman kylän tarjousmarketista. Jos haluat leimojen pysyvän hyvinä niin hyppää niiden kohdalla rätin kanssa yli.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
keitiiem
03.02.2011 00:00:50

En nyt jaksa selailla tän enempää että löytyykö vastausta mun kysymyksee vai ei niin kysytään nyt sit; Minkälainen pelti kestää parhaiten kovia iskuja? Tarviin laadukkaita rokkipeltejä ja järki sanois että paksumpi kestää paremmin eli kannattas varmaankin vähintään medium paksusta symbaalia ruuvata telineeseen. Mutta jotkut sanoo että ohuet pellit joustavat ja sitä kautta kestävät paljon. Mikä on kokototuus? Vaikka esimerkiksi K sarjan dark thin symbaalit on mun korvaan ihan mukavat, niin ei oo kiva jos sen hintaluokan pelit rupee halkeileen kun aletaan rokkia soittamaan eikä sekään oo kiva jos joutuu liikaa hillitsee soittoo peltien kestoo ajatellen. En tietenkään läpilyö symbaaleihin tms. kauheeta, mutta kovaa soitan sillon tällön kun siltä tuntuu. :)
Kailis
03.02.2011 00:21:05 (muokattu 03.02.2011 00:22:06)

Hyvä lyöntitekniikka. Ei niistä symbaaleista enää lähde enempää ääntä tietyn pisteen jälkeen, päinvastoin menevät tukkoon. Jos haluat kovaääniset, ostat paksummat. Jos haluat hieman sävyjä ja tummuutta menet ohuempaan. Sulle ehkä medium.
Se pääkomppi siinä Bomberissa kulkee mielestäni DuuDuDut DuADutDut, mutta koska se on tuossa tahtilajissa minulle aivan liian hankala pitää ajassa tuplilla, toistossa on paljon virheitä.
EJ84
03.02.2011 09:55:39 (muokattu 03.02.2011 10:02:55)

keitiiem: En nyt jaksa selailla tän enempää että löytyykö vastausta mun kysymyksee vai ei niin kysytään nyt sit; Minkälainen pelti kestää parhaiten kovia iskuja?
Tossahan siihen tuli vastaus ylempänä ja edellisellä sivulla tais olla lisää aiheesta puhetta. Ei kaikkia symbaaleja oikeasti tarvitse iskeä kovaa. Ainoastaan sen verran että symbaali syttyy. Väärällä tekniikalla hajoaa pelti kun pelti oli mikä paksuusluokka tahansa, tosin ohuet ehkä aiemmin.
Liekkö jaksat oikeaa tekniikkaa opetella kun ei mielenkiinto riitä edes ketjua selaamaan läpi?

Jos soitteleepi liialla voimalla ja väärällä tekniikalla lopputulos on sama kun parilla symbaalilla tällä videolla http://www.youtube.com/watch?v=d8Me0pxI5Ik
Siitä voi mietiskellä että meneeköhän tämä nyt ihan oikein. Hyvä kuitenkin että olet ajatellut asiaa, mikä on jo puoli voittoa!
Vallu-Veke
03.02.2011 10:50:21 (muokattu 03.02.2011 10:51:08)
Juu jos silloin tällöin vaan haluaa välillä soittaa "kovaa", niin hakisin ongelmaan ratkaisua keppipuolelta. Pehmyttä keppiä, jos sellaisia on ?
Ei taida hyväsoundiset ja kalliit pellit kestää loppujen lopuksi sen enempää, kuin halvemmatkaan, jos niitä lyö liian lujaa? (Tämä oli mutu-luuloa vaan)
keitiiem
03.02.2011 11:31:05

Jes kiitos fiksuista ajatuksista, otan onkeeni. Täytys tosiaan varmaan 2 euron milleniumin palikoilla enempi soitella kun ne hajoo varmasti ennen symbaalia :)

retired: Liekkö jaksat oikeaa tekniikkaa opetella kun ei mielenkiinto riitä edes ketjua selaamaan läpi?

Ennemmin panostan siihen tekniikkaan kun keskiyöllä tän foorumin selaamiseen. Ei mitenkään epäkunnioittavasti muusikoiden.nettiä kohtaan, tää on loistopaikka! Selasin 10 ekaa sivua, mutta turhauduin ja avasin suuni, anteeksi...

Sit ois vielä toisentyyppistä kysymistä; satutteko tietämään musaliikkeitä pk-seudulla, joissa on tällä hetkellä myynnissä/testattavissa Meinl Byzance, Sabian HHX ja/tai Zildjian K-sarjoja? Parashan ois jos kaikkia em. sarjoja löytys yhdestä paikasta niin voisi helposti vertailla noita keskenään. Jos et tiedä mistä näitä löytyy, älä please sano että kuinka mun pitäis soitella ja googletella ympäriinsä, koska teen sen ellei kukaan osaa mua neuvoa! Mutta jos tiedät paikan, helpotat mun elämää kertomalla sen :D Eiks se ole vähän niinkun ideakin näissä foorumeissa, ettei jokaisen tarvi selvitellä tiettyjä juttuja pisimmän kaavan mukaan, koska jotkut toiset, arvostettavat ihmiset on sen jo tehny...
markkuliini
03.02.2011 11:39:35 (muokattu 03.02.2011 11:40:14)

keitiiem:
Sit ois vielä toisentyyppistä kysymistä; satutteko tietämään musaliikkeitä pk-seudulla, joissa on tällä hetkellä myynnissä/testattavissa Meinl Byzance, Sabian HHX ja/tai Zildjian K-sarjoja?

Zildjiania myy DLX-music http://www.dlxmusic.fi/
Sabiania F-musiikki http://www.f-musiikki.fi/
Meinliä Levy-tukku http://www.levytukku.fi/www/index.html

Albertinkadun Dlx:n testihuone on aika kehnosoundinen, toinen puoli huoneesta on lasi-ikkunalla puoliksi reunustettu, joten kaikki kuullostaa kovemmalta ja kirkkaammalta mitä oikeasti.
F-musiikin Kaisaniemen myymälän alakerran rumpupuoli taas on aika hyväsoundinen, tarpeeksi iso ja ei muuta soundia vaan pitää sen neutraalina.
Levytukussa Aleksanterinkadulla on pieni koppi, joka on ihan kuolleeksi dempattu. Siellä kaikki kuullostaa aika samalta keskenään.

Kaikki myymälät ovat suht. lähellä toisiaan, etenkin Levytukku ja F-musiikki. Kävelyhommaa helposti. Ja siis missään ei ole kaikkia tarjolla, vaan vain aina yhtä merkkiä. Mutta kaikissa on suht. laada valikoima sitä yhtä sitten.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
keitiiem
03.02.2011 11:54:55

markkuliini: Zildjiania myy DLX-music http://www.dlxmusic.fi/
Sabiania F-musiikki http://www.f-musiikki.fi/
Meinliä Levy-tukku http://www.levytukku.fi/www/index.html

Albertinkadun Dlx:n testihuone on aika kehnosoundinen, toinen puoli huoneesta on lasi-ikkunalla puoliksi reunustettu, joten kaikki kuullostaa kovemmalta ja kirkkaammalta mitä oikeasti.
F-musiikin Kaisaniemen myymälän alakerran rumpupuoli taas on aika hyväsoundinen, tarpeeksi iso ja ei muuta soundia vaan pitää sen neutraalina.
Levytukussa Aleksanterinkadulla on pieni koppi, joka on ihan kuolleeksi dempattu. Siellä kaikki kuullostaa aika samalta keskenään.

Kaikki myymälät ovat suht. lähellä toisiaan, etenkin Levytukku ja F-musiikki. Kävelyhommaa helposti. Ja siis missään ei ole kaikkia tarjolla, vaan vain aina yhtä merkkiä. Mutta kaikissa on suht. laada valikoima sitä yhtä sitten.

Kivaa! Täytyy käyä F-musiikis ja Levytukus ainaki ku Sabianista tai Meinlistä mulla ei oo kauheesti käsitystä, toisin kuin K-sarjasta. Meinlit jotenki ääninäytteitten kautta vetää mua puoleensa täl hetkellä. Jotku Byzancen isot medium paksuset crashit ja medium/thin 22" ride + medium tai dark 14" hihat ois asiallista!
keitiiem
03.02.2011 15:52:03

retired: Ja lisäksi reilusti maailmanluokan soittajien tarjoamaa ilmaista opiskelumateriaalia: http://www.vicfirth.com/education/

Kyllä vaan, tärkee homma tää on oppia kunnolla. En ole ennen kauheasti asiaa ees pohtinu. Oon aina pitäny toki huolen että symbaalit ei oo metallin kans kosketuksissa eikä lyöntikulma pellin ja kapulan välillä ole kovin iso ja rennosti oon pyrkiny peltejä soittelemaan. Tää kaikki ihan maalaisjärjellä ajateltuna eikä mun käytös viimeset 3 vuotta olleet 80 luvun lopun dark thin k sarjalaiset ole kärsinyt vielä mitenkään; ei halkeamia, keyholeja tai huolimattomasta roudaamisesta johtuvaa kulumista.

Ainoo asia mikä peltien kans on harmittanut on se että keikoilla ja kotona joutuu välillä hillitsee ittee ku pääsee sopivaan fiilikseen ja tekis mieli seota ja hakata peltejä täysiä :) Siksi siis haussa kenties vähän paksumpaa lättyä, ettei tarvi niin paljon himmailla.
Veksi
13.02.2011 12:21:08
Paiste Formula 602 hinnat on Soitin Laineella,tulevat piakkoin kauppaan!?
keitiiem
14.02.2011 20:15:01

Tietääkö kukaan minkä paksusia nuo byzance dark-symbaalit ovat? Heavyjä ne ei varmasti ole, joten ovatko ne thin, thin/med vai med?
BanZai88
14.02.2011 20:47:10
keitiiem: Tietääkö kukaan minkä paksusia nuo byzance dark-symbaalit ovat? Heavyjä ne ei varmasti ole, joten ovatko ne thin, thin/med vai med?

Tuommoisia painoja oli CymbalsOnlyn sivuilla:

16 Dark Crash 1265 g
17 Dark Crash 1357 g
18 Dark Crash 1548 g

Painoja voit verrata Byzancen traditional pelteihin:

16 Trad Med-Thin 1112 g
16 Trad Med 1270 g
17 Trad Thin 1112 g
17 Trad Med-Thin 1253 g
18 Trad Med-Thin 1420 g
18 Trad Med 1534 g

Elikkäs ainaskin Meinlin paksuusluokituksen mukaan nuo darkit on medium-paksuisia, mikä on hieman yllättävää, kun itse luulin niiden olevan tuota medium thin osastoa.
keitiiem
14.02.2011 21:00:27

BanZai88: Tuommoisia painoja oli CymbalsOnlyn sivuilla:

16 Dark Crash 1265 g
17 Dark Crash 1357 g
18 Dark Crash 1548 g

Painoja voit verrata Byzancen traditional pelteihin:

16 Trad Med-Thin 1112 g
16 Trad Med 1270 g
17 Trad Thin 1112 g
17 Trad Med-Thin 1253 g
18 Trad Med-Thin 1420 g
18 Trad Med 1534 g

Elikkäs ainaskin Meinlin paksuusluokituksen mukaan nuo darkit on medium-paksuisia, mikä on hieman yllättävää, kun itse luulin niiden olevan tuota medium thin osastoa.

Kiitos, oot fiksu mies! :D

Oon ihan samalla linjalla, oletin darkkien olevan lähempänä thiniä kuin mediumia. Mutta tämäpä mahtava uutinen että nuo on medium painosta tavaraa! Mediumia mun soittotyyli koviten huutaa. Kävin tänään byzanceja testailemassa ja darkkeihin kyllä ihastuin täysillä. Hyvän kuulosta kamaa olivat trad thinit ja mediumitkin, kuten extra dry ridekin oli omalla tavallaan mielenkiintonen tapaus. Ainoo mikä vähän ihmetytti oli tuo extra thin jazz ride. Kokoa sillä oli 20" ja olipahan ohkanen tapaus! Ihan crashistä se mulla menis.

Byzancet kyllä vastaa aika pitkälti mun käsitystä hyvän kuuloisista symbaaleista, tummuus ja kaikki on just sopivat :)
velipesonen
15.02.2011 11:55:57

retired: Velipesosen näkemys aiheesta pari viestiä ylempänä, joka on mielestäni melko sama mitä Dave selittää tuossa ekassa linkissä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9719718#p9719718

Minun mielestäni ei lainkaan sama, jos viittaat tähän: Hitting crash cymbals http://www.youtube.com/watch?v=DBGyoFbi7OI .

Wecklin esittämä rannenivelen liike on epämääräinen ja hän heijaa keppiä sivusuuntaan ilmassa aivan kuin asian visuaalisuudella olisi jokin taiteellinen merkitys. Olisi paljon parempi pyhittää pääasiassa ranteen saranaliike kohteen lyömiseen. Yläraajaansa joutuu rumpali liikuttamaan myös sivusuuntaan mutta eivätkö olka- ja kynnärnivel ole riittävät siihen tarkoitukseen? Minun mielestäni ehdottomasti ovat, etenkin olkanivel.

Soiton täytyy ylipäätään lähteä koko kehosta, mikä merkitsee suomeksi selkää ja pakaroita. Rummutuskin on parhaimmillaan sieltä ja syvältä. Mielestäni eri liiketyyppien jakaminen eri nivelten kesken melkoisen tarkasti on välttämätöntä paitsi soiton hyvyyden myös vammojen ehkäisemisen takia. Ensimmäinen asia mikä tämän laiminlyömisestä kärsii on dynamiikka.

On olemassa kehollisesti lahjakkaita rumpaleita jotka pystyvät hoitamaan hommansa todella huonoilla soittoasennoilla ja lyöntitekniikoilla mutta heidän ei pitäisi olla esimerkkeinä muille.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
markkuliini
15.02.2011 12:30:03

velipesonen: Minun mielestäni ei lainkaan sama, jos viittaat tähän: Hitting crash cymbals http://www.youtube.com/watch?v=DBGyoFbi7OI .

Wecklin esittämä rannenivelen liike on epämääräinen ja hän heijaa keppiä sivusuuntaan ilmassa aivan kuin asian visuaalisuudella olisi jokin taiteellinen merkitys. Olisi paljon parempi pyhittää pääasiassa ranteen saranaliike kohteen lyömiseen.

Olen tavallaan eri mieltä, (vai olenko...?) Mun mielestä sivusuuntainen liike symbaaliin nähden auttaa tosi paljon symbaalin dynaamisessa soitossa. Sillä saa symbaalin syttymään, ilman että voluumia syntyy niin paljoa. Toki tuo liike on tuossa videolla hieman liioiteltu jotta pointti menisi perille.
Mutta siis liikkeen ei tarvitse olla sivuttainen rumpalista katsottuna, vaan sen voi tehdä myös sivuttain pelkästään symbaaliin nähden. Eli siis kun soittaa kohti symbaalia mutta ei keskelle sitä niin silloin liike on symbaaliin nähden sivusuuntainen. Toki tatsilla pitää säätää lyöntikulma jne. mutta suoralla liikkeelläkin saa saman efektin kuin tuolla Daven demoamalla. Ihan hyvä tapa tuo on esitellä asia, koska tuolla tavalla idioottikin ymmärtää mistä on kyse.
Oltiinko me eri mieltä vai ei, emmä tiä... :D

Nyt kun mielikuvittelin symbaaliin lyömistä, niin yllättäen mitä hiljempaa lyön niin sitä enemmän poissuljen ranneliikkeen yhtälöstä. Jos soita yberhiljaa niin ranne ei liiku juurikaan, vaan ainoastaan joustaa. Liike on enemmän koko käsivarressa jolloin pystyn ihan pehmeästi vain tönäisemään symbaalia, mutta silti se syttyy. Mitä hiljempaa soitan, sitä enemmän soitan symbaaleja myös itsestäni katsottuna sivusuuntaisesti.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
velipesonen
15.02.2011 13:22:22

markkuliini: ... Mutta siis liikkeen ei tarvitse olla sivuttainen rumpalista katsottuna, vaan sen voi tehdä myös sivuttain pelkästään symbaaliin nähden. Eli siis kun soittaa kohti symbaalia mutta ei keskelle sitä niin silloin liike on symbaaliin nähden sivusuuntainen.

Tätä ilmausta en täysin ymmärrä, mutta sivusuuntaisuuden voi tässä yhteydessä määritellä hanskan mukaan eli silloin kun lyö peltiin rystynen tai jompi kumpi kämmensyrjä edellä niin puhe on sivusuuntaisuudesta jossa ranteen rooli jää epämääräiseksi. Täysin epämääräiseksi se tietenkään ei jää silloin kun lyö täsmälleen väärin päin eli kämmenpohja suoraan ylöspäin, mikä tosin lienee vähemmän nähty tapa.

Sivuliikkeen mielekkyyttä voi pohtia kosketuksen perusteella: Pelti soi siitä johtuen että keppi osuu siihen. Kapulan ja symbaalin keskinäinen kontakti on ajallisesti äärellinen ja mitattavissa. Hyvin lyhyt aika se yleensä kuitenkin on, arvellakseni sadasosasekunnin suuruusluokassa. Tämän kosketuksen suhteen lienee melko samantekevää, millainen kapulan liikerata on ollut ennen kosketusta? Ellei sitten kapulalla sananmukaisesti pyyhi pellin pintaa, mikä on tietenkin mahdollinen soittotapa mutten usko että moni siihen suoranaisesti ainakaan normaalisoitossa pyrkii.

Soittaminen on kehonhallintaa par excellence ja kaikkea tekemistä ohjaavat aivot. Aivoille jää enemmän löysiä eli varaa ajatella tärkeämpiä esimerkiksi musiikin tulkintaan ja dynamiikan hienosäätöön liittyviä asioita kun niiden ei tarvitse kontrolloida kropassa tapahtuvia ylimääräisiä myötäliikkeitä tai muita fiilistä kasvattavia liikeratoja jotka pitää fysiologisesta näkökulmasta tulkita tekniikkavirheiksi.

Oltiinko me eri mieltä vai ei, emmä tiä... :D

Kyllä me taidettiin olla eri mieltä.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)