Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pienikokoinen, yksikanavainen putkivahvistin?
1 2
JuSu
02.02.2011 10:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Harkinnassa olisi hankkia pedalboardin jatkeeksi jokin yksinkertainen putkivahvistin.
 
Yksi kanava, asiallinen eq -osasto (esim. presence -säätö olisi varsin suotava). Pieni fyysinen koko, mutta tehoa kuitenkin sen verran, että bändin kanssa pärjäilee, eikä ala kyykätä herkästi, eli headroomia saisi olla. 1x12" -kaiutin, mieluusti liitäntä lisäkaapille. Ei EL84 -putkilla, ei ole mun kuppi teetä.
 
Ja budjettiosastoa, kun ei tule todelliseen tarpeeseen, vaan lähinnä mielenvirkistykseksi.. =) Mitä halvempi sen parempi, alta viidensadan joka tapauksessa. Bugerat sun muut ihan ok, jos speksit täyttyy.
 
JuSu
 
Aamuisin välillä harmittaa.
Confidentum
02.02.2011 11:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Moro!
 
Harkinnassa olisi hankkia pedalboardin jatkeeksi jokin yksinkertainen putkivahvistin.
 
Yksi kanava, asiallinen eq -osasto (esim. presence -säätö olisi varsin suotava). Pieni fyysinen koko, mutta tehoa kuitenkin sen verran, että bändin kanssa pärjäilee, eikä ala kyykätä herkästi, eli headroomia saisi olla. 1x12" -kaiutin, mieluusti liitäntä lisäkaapille. Ei EL84 -putkilla, ei ole mun kuppi teetä.
 
Ja budjettiosastoa, kun ei tule todelliseen tarpeeseen, vaan lähinnä mielenvirkistykseksi.. =) Mitä halvempi sen parempi, alta viidensadan joka tapauksessa. Bugerat sun muut ihan ok, jos speksit täyttyy.
 
JuSu

 
Tämmöisen Delfiinin oon aatellu tilaukseen itse laittaa samaan tarkoitukseen. 12" kaiutin toki tuota kokoa vähän nostaa, mutta muut asiat sattuu kyllä kohdalleen.
http://www.vibeamplification.com/vibe_dolphin_40.html
 
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
Kiinankeisari
02.02.2011 22:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

egnaterin tweaker on noissa pikkuputkikamppeissa poikkeus kun siinä ei oo el84-päätettä, kombona tosin menee hiukan yli budjetista. yksi kanava mutta mukavasti säätövaraa.
 
http://www.guitarguitar.co.uk/elect … mps_detail.asp?stock=10020614583529
 
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
trih
02.02.2011 23:20:30 (muokattu 02.02.2011 23:24:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VHT Special 6 ja Special 6 Ultra bundle, 6V6 ja 1x12" komero, Ultra tosin ei vielä myynnissä ja hintakin varmasti korkeampi.
 
http://www.thomann.de/fi/vht_special_6_bundle.htm
 
Alle 500€:
 
http://www.thomann.de/fi/bugera_v55.htm
 
Tässä versio Matchlessista/Bad Catista, ikävä kyllä EL84 mutta että huono soundi?:
 
http://www.thomann.de/fi/bugera_bc30212.htm
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Jucciz
02.02.2011 23:41:44 (muokattu 02.02.2011 23:42:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: VHT Special 6 ja Special 6 Ultra bundle, 6V6 ja 1x12" komero, Ultra tosin ei vielä myynnissä ja hintakin varmasti korkeampi.
 
http://www.thomann.de/fi/vht_special_6_bundle.htm

 
Aattelit sit toteuttaa kuudella watilla tän toiveen: "tehoa kuitenkin sen verran, että bändin kanssa pärjäilee, eikä ala kyykätä herkästi"
 
Tietty jos rumpali vetää sudeilla...
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
trih
03.02.2011 00:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Aattelit sit toteuttaa kuudella watilla tän toiveen: "tehoa kuitenkin sen verran, että bändin kanssa pärjäilee, eikä ala kyykätä herkästi"
 
Tietty jos rumpali vetää sudeilla...

 
En tiedä. 5W putkipelistäkin lähtee rumpujen verran meteliä. Kyykkääminen? Puhtaalla soundilla mättökannujen kanssa?
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Jucciz
03.02.2011 00:29:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: En tiedä. 5W putkipelistäkin lähtee rumpujen verran meteliä. Kyykkääminen? Puhtaalla soundilla mättökannujen kanssa?
 
Mun mielestä 6 watin koneen ehdottaminen on huono vitsi, jos kysytään konetta, jonka pitäs toimia kyykkäämättä (säröytymättä) bänditouhuissa. Ei siihen yleensä riitä kauhean hyvin 15-wattinenkaan, jos ihan putipuhdasta haetaan.
 
Ja sit tähän se taulukko kaiuttimien herkkyyksien ja vahvistintehon korrelaatiosta...
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Objectif Lune
03.02.2011 00:36:20 (muokattu 03.02.2011 00:38:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Carvinin Vintage 16 ja olen ihan tyytyväinen. Toisaalta sen soundi on sen verran persoonallinen, että en kokeilematta ostaisi. Kuitenkin Carvin, joka Suomessa on yllättävän tuntematon, kannattaa pitää ainakin mielessä.
 
*muoks* Eiku ei saanut olla EL84. Ei sitten mitään. :)
 
trih
03.02.2011 00:43:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä 6 watin koneen ehdottaminen on huono vitsi, jos kysytään konetta, jonka pitäs toimia kyykkäämättä (säröytymättä) bänditouhuissa. Ei siihen yleensä riitä kauhean hyvin 15-wattinenkaan, jos ihan putipuhdasta haetaan.
 
Ja sit tähän se taulukko kaiuttimien herkkyyksien ja vahvistintehon korrelaatiosta...

 
Kyykkäystä ei vielä määritelty.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
jyrkalt
03.02.2011 01:24:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Kyykkäystä ei vielä määritelty.
 
Mää käsitän kyykäämisen juuri säröytymisellä.
 
Itse sain todella mielenkiintoisen combon tänään testiin.
Swart AST Pro:n ja näyttää että vehjes saa uuden kodin.
Säätöjä ei ole kuin volume ja tone. Hullun hyvä cleani.
"Kyykkäämään" sitä en ihan kerrostalossa tohtinut vääntää..
Muistaakseni 22W ja naminamina hemmetin hyvä tremolo ja reverb.
Tollanen bluesia yksin soittavan hiplaajan unelmakone :)
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
aristoteles666
03.02.2011 03:57:26 (muokattu 03.02.2011 03:58:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä 6 watin koneen ehdottaminen on huono vitsi, jos kysytään konetta, jonka pitäs toimia kyykkäämättä (säröytymättä) bänditouhuissa. Ei siihen yleensä riitä kauhean hyvin 15-wattinenkaan, jos ihan putipuhdasta haetaan.
 
Ja sit tähän se taulukko kaiuttimien herkkyyksien ja vahvistintehon korrelaatiosta...

 
hyvä että olet päätynyt samalle kannalle, ennen kuin aloit keikkahommat pidit 15 wattista vielä riittävänä.
mutta oikeassa olet, 5-6 wattia, eikä 15:aan, ei riitä.
 
Jucciz
03.02.2011 08:10:32 (muokattu 03.02.2011 08:14:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ... ennen kuin aloit keikkahommat pidit 15 wattista vielä riittävänä.
 
Ja pidän edelleen, jos se riittää. 15-wattista. Yhdyssana.
 
Höpsö. Tiedoksi sulle, kun sua näköjään ihan helvetisti kiinnostaa: mää aloitin keikkahommat kymmenisen vuotta sitten, jonka jälkeen lavalla on ollut kaikenlaisia vahvistimia tilanteen mukaan kolmesta watista sataan wattiin. 15-wattisella koneella tein kymmeniä keikkoja: se kyllä riittää, jos ei oo tarvis soittaa erityisen kovaa, kamat mikitetään, bändi kuuntelee toisiaan ja monitorointi on kunnossa.
 
Hanki itsellesi harrastus.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
dropD
03.02.2011 08:40:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: hyvä että olet päätynyt samalle kannalle, ennen kuin aloit keikkahommat pidit 15 wattista vielä riittävänä.
mutta oikeassa olet, 5-6 wattia, eikä 15:aan, ei riitä.

 
Keikkahommissa riittää vaikka 2 wattia. Treenikämppäolosuhteet ne yleensä haastavimmat on. Laneyn VC15 cleani alkoi oikeastaan vasta kunnolla avautua treenivolalla...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
dropD
03.02.2011 11:05:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Moro!
 
Harkinnassa olisi hankkia pedalboardin jatkeeksi jokin yksinkertainen putkivahvistin.
 
Yksi kanava, asiallinen eq -osasto (esim. presence -säätö olisi varsin suotava). Pieni fyysinen koko, mutta tehoa kuitenkin sen verran, että bändin kanssa pärjäilee, eikä ala kyykätä herkästi, eli headroomia saisi olla. 1x12" -kaiutin, mieluusti liitäntä lisäkaapille. Ei EL84 -putkilla, ei ole mun kuppi teetä.
 
Ja budjettiosastoa, kun ei tule todelliseen tarpeeseen, vaan lähinnä mielenvirkistykseksi.. =) Mitä halvempi sen parempi, alta viidensadan joka tapauksessa. Bugerat sun muut ihan ok, jos speksit täyttyy.
 
JuSu

 
Ompas tyypillinen JuSu-speksaus;-) Yksinkertainen vs. kattava EQ+presence, pieni vs. 12" elementti, ei EL84 (mitä suurin osa pikkuvahvareista on) ja kaikki tämä vielä halvalla.
 
Tuollaisessa pedaalinjatkeessa kyllä elämää helpottaa jos EQ on mahdollisimman yksinkertainen. Aika ajoin on näkynyt Ampeg J-20:siä hullun halvalla (alle 500). Kyseinen pönttö täyttäisi ainakin headroom-, yksinkertaisuus- ja putkivaatimukset (2x6v6).
 
Toisaalta mieto etuaste + 2x6v6 pääte + tonestack + presence ei ole mikään erityisen haastava projekti alan harrastajille. Josko soitinrakennuspalstalla tai uraltonen foorumilla joku tarttuisi syöttiin. Tarvikkeet moiseen saa parilla sadalla...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
JuSu
03.02.2011 11:19:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Ompas tyypillinen JuSu-speksaus;-) Yksinkertainen vs. kattava EQ+presence, pieni vs. 12" elementti, ei EL84 (mitä suurin osa pikkuvahvareista on) ja kaikki tämä vielä halvalla.
 
Ok, tarkennetaan sitten... =)
 
Mun silmissä normikattaus (Bass, Middle, Treble) lisättynä presence -säädöllä on kuitenkin vielä aika simppeli tzydeemi, kun nykyään on monenlaista resonancea yms. sekä valmistajien omia kehitelmiä äänenvärin muokkaukseen.
 
Pienellä tarkoitan pientä niin, että siinä kuitenkin on 12" elementti. Esim Bugeran V22:ssa, Craten V18:ssa tai edellämainitussa Delphinissä on aika suuret kotelot suhteutettuna elementin kokooon. Esim. Mesan .22 tai Subway Rocket on pieni 1x12" -combo.
 
Enhän mä teiltä kysyisi, jos tähän ois simppeli ratkaisu tai tarjontaa niin, että heikompia hirvittää. Kuitenkin nuo speksit eivät ole mitenkään mahdottomia täyttää, kuten on jo nähtykin. Toki jostain toiveesta voi ja pitää joustaa, jos toinen toteutuu hyvin jonkin laitteen kohdalla.
 
Tuollaisessa pedaalinjatkeessa kyllä elämää helpottaa jos EQ on mahdollisimman yksinkertainen. Aika ajoin on näkynyt Ampeg J-20:siä hullun halvalla (alle 500). Kyseinen pönttö täyttäisi ainakin headroom-, yksinkertaisuus- ja putkivaatimukset (2x6v6).
 
Toisaalta mieto etuaste + 2x6v6 pääte + tonestack + presence ei ole mikään erityisen haastava projekti alan harrastajille. Josko soitinrakennuspalstalla tai uraltonen foorumilla joku tarttuisi syöttiin. Tarvikkeet moiseen saa parilla sadalla...

 
Kiitosta. Laitamme korvan taakse.
 
JuSu
 
Aamuisin välillä harmittaa.
Volle
03.02.2011 12:33:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Btw. ei se kotelon koko ole äänen kannalta ihan merkityksetön. Tuollainen Jarmo Toivasen Teknillinen akustiikka -kirja sanoo seuraavaa: "Bassotoisto on sitä parempi, mitä suurempi avoimessa kotelossa kaiuttimen kartion etu- ja takapintojen kotelon pintaa pitkin mitattu etäisyys." Toki elementin valinnalla voi myös vaikuttaa ja suljetulla kotelolla (jotka tosin komboissa on harvinaisia, pari olen nähnyt) tilanne on sitten ihan eri.
 
dropD
03.02.2011 12:40:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävipäs vaivaamaan tää JuSun dilemma. Tuli mieleen myös sellainen halpis/custom välimuoto eli Blackheart handsome devil combo jostaa torilta halvalla (pieni asiallinen kotelo, kattava EQ, presence) -> vahvistinrakentajalle -> piirilevy kierrätykseen -> turretti miedommalla etusella + järeillä erotuskonkilla tilalle.
 
4 putkikantaa, turretlevy ja parikymmentä komponenttia ei paljoa maksa eikä ole tekijälle kummoinenkaan homma...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
JuSu
03.02.2011 12:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Btw. ei se kotelon koko ole äänen kannalta ihan merkityksetön.
 
No ei ole, mutta nyt painaa vaakakupissa myös fyysinen koko. Ja pieneenkin koteloon rakennettu vahvistin voi soida yhtä hyvin kuin isompaan, soundi vain on erilainen. Eli eli ei kotelon koon suhteen yksiselitteisesti ole niin, että isompi = parempi.
 
Mutta täähän nyt on jo aika yleistä jorinaa ja alkaa karata otsikon aiheesta. Mikä sinänsä ei kyllä haittaa, asiallinen keskustelu on aina hyvä juttu... =)
 
JuSu
 
Aamuisin välillä harmittaa.
JuSu
03.02.2011 12:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Kävipäs vaivaamaan tää JuSun dilemma. Tuli mieleen myös sellainen halpis/custom välimuoto eli Blackheart handsome devil combo jostaa torilta halvalla (pieni asiallinen kotelo, kattava EQ, presence) -> vahvistinrakentajalle -> piirilevy kierrätykseen -> turretti miedommalla etusella + järeillä erotuskonkilla tilalle.
 
4 putkikantaa, turretlevy ja parikymmentä komponenttia ei paljoa maksa eikä ole tekijälle kummoinenkaan homma...

 
Alkaa olla aika eksoottista jo... =)
 
Tuossahan on EL84 -pääte...? Vai menikö se noissa toimenpiteissä uusiksi?
 
Ei mulla muuten EL84:ia vastaan ole mitään, mutta mitä mulla on noista kokemuksia (mm. Koch Studiotone, H&K Edition Tube), niin en tykkää niitten soundista äärirajoilla, jotenkin se kompressoituminen ja kellomainen sointi menee jo överiksi.
 
JuSu
 
Aamuisin välillä harmittaa.
dropD
03.02.2011 13:07:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Alkaa olla aika eksoottista jo... =)
 
Tuossahan on EL84 -pääte...? Vai menikö se noissa toimenpiteissä uusiksi?
 
Ei mulla muuten EL84:ia vastaan ole mitään, mutta mitä mulla on noista kokemuksia (mm. Koch Studiotone, H&K Edition Tube), niin en tykkää niitten soundista äärirajoilla, jotenkin se kompressoituminen ja kellomainen sointi menee jo överiksi.
 
JuSu

 
Juu, pääte uusiksi. Muutenhan EL84 päätteen modaus 6v6 päätteeksi ei olisi isokaan homma (uudet putkikannat + biasointi), mutta kun nykyään tupataan nuo putken kannat asentamaan suoraan piirilevylle, niin ei enää onnistukkaan heittämällä. Pienemmällä vaivalla sen tekee koko levyn uusiksi. Bluetonen Harrylla varmaan löytyisi suoraan hihasta sopiva kytkentä ison headroomin hakuun....
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «